Nový plán na záchranu Alitalie. Ztrátové aerolinky mají koupit italské dráhy
V Itálii vzniká nový plán, jak zachránit ztrátové aerolinky Alitalia. Mohly by se stát první aerolinkou na světě, kterou bude
V Itálii vzniká nový plán, jak zachránit ztrátové aerolinky Alitalia. Mohly by se stát první aerolinkou na světě, kterou bude vlastnit železniční dopravce.
Plán italské vlády zahrnuje podle italských médií vstup některých státních firem v čele s italskými železnicemi Ferrovie dello Stato (FS), státní investiční bankou Cassa Depositi e Prestiti a italskou poštou. Informaci přinesl deník La Stampa.
Alitalia hledá investory od loňského května, kdy vstoupila do konkurzu. Mezitím se objevilo několik možných variant, které aerolinky dopravce koupí, nejčastěji se mluví o Lufthanse.
Italská vláda se už dříve vyjádřila, že chce, aby Alitalia zůstala v italských rukou. „Alitalia musí zůstat státním podnikem, který je v souladu s italskou realitou,“ uvedl ministr hospodářství Luigi di Mayo.
Zatímco nalití peněz přímo ze státní kasy nepřichází v úvahu, řešením je vstup přes státní firmy. Postup tak připomíná český model záchrany Českých aerolinií v roce 2010, kdy firmu ovládlo státní Letiště Praha přes Český aeroholding.
Stát už Alitalii výrazně pomohl, například půjčkami ve výši téměř miliardy euro. Alitalia prodělává i v době, kdy letectví vzkvétá. Naposledy vzbudila velký rozruch tím, že v době velkých ztrát opět mění uniformy personálu.
Kapitálové propojení železnic a aerolinek není obvyklé. Brzy se může objevit ve Španělsku: dopravce Air Nostrum chce vstoupit na trh vysokorychlostních vlaků z Madridu do Francie.