Železnice Železniční průmysl Zprávy

Nové zařízení na okruhu v Cerhenicích pozná „obuté“ vozidlo i při 200 km/h

Systém kolo/kolejnice je starý jako železnice sama a dodnes nemá konkurenci. Pramen: VÚŽ
Systém kolo/kolejnice je starý jako železnice sama a dodnes nemá konkurenci. Pramen: VÚŽ

Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) představil tento týden nový indikátor plochých kol, který byl instalován na zkušebním okruhu v Cerhenicích. Moderní zařízení měří takzvanou mimookruhovost kol a vzájemné působení kola a kolejnice.

„Je to zařízení, které za jízdy vozidel kontroluje stav jízdní plochy kol železničních kolejových vozidel a porovnává skutečný stav jízdní plochy s nastavenými parametry,“ uvedl provozní ředitel zkušebnictví VÚŽ Miloš Klofanda.

Podle generálního ředitele VÚŽ Martina Bělčíka dokáže zařízení odhalit sebemenší nerovnost i při rychlostech kolem 200 kilometrů v hodině. „Naším cílem je vytvořit maximálně bezpečné a moderní prostředí pro testování vozidel,“ řekl Bělčík.

Podle něj má uvedení zařízení do provozu hned několikerý efekt. Především jde o bezpečnost provozu na okruhu, neboť vozidla takzvaně „obutá“ nebudou smět vyjet. To má i ekonomický efekt, neboť poškozená kola ničí i hlavu kolejnice, kterou je třeba následně zbrousit. To představuje za celý okruh miliony korun. „A nejde jen o náklady na následnou úpravu koleje, ale i ztrátu tržeb,“ doplnil Bělčík.

Zařízení se skládá ze senzorů pod hlavou kolejnice, které následně zobrazí technikům u počítače odchylky od ideálního stavu. Pokud odchylka překročí normu, musí výrobce zjednat nápravu. Zařízení přesně určí, na kterém kole je chyba. Ta se přitom může „opravit“ i sama, pokud jde například o přiškvařený zlomek kovu, který po jednom obkroužení sám upadne.

VÚŽ je společností specializovanou na poskytování odborných služeb v oblasti posuzování, certifikace a zkušebnictví železničních vozidel, železničních systémů a drážní dopravy. Jde o dceřinou společnost Českých drah, jejímž hlavním klenotem je právě zkušební okruh v Cerhenicích. Zákazníky jsou výrobci kolejových vozidel a komponentů pro železniční systémy.

O indikátoru plochých kol (pro fajnšmekry, pozn. red.) Pramen: VÚŽ

Z evropských norem je stanoveno několik limitních geometrických hodnot kol (např. EN 15312). K monitorování těchto limitních hodnot se většinou používá nepřímý přístup měřením dynamických nárazových sil. Ukázalo se však, že rychlost a maximální dynamické zatížení kola podléhají nelineárním principům a ne vždy souvisejí s defekty kola a jejich velikostí. Metoda dynamické síly není dostatečně spolehlivá pro rozhodnutí o údržbě.

Pro řešení tohoto problému byla vyvinuta nová metoda (EP 1883 565), kde jsou signály odvozeny od měřících prvků, které sledují posuvy kolejnice ve svislém směru, a poté je ve vyhodnocovacím zařízení vytvořeno informační pole ze signálů, které odpovídá nejméně obvodu kola. Periodický signál tvarů kola je vyhodnocen pomocí Fourierovy transformace. Měřicí systém je konstruován tak, že každý tvar kola je změřen nejméně dvakrát (dvě odvalení).

Tato nová metoda poskytuje informaci změny delta R po obvodu kola a systém ji používá pro odvozovaní a kvantifikaci typů nepravidelností tvaru kola. Výsledky měření kola lze generovat číselně i graficky. V praktických aplikacích se celkové výsledky obvykle používají pro jednotlivá měření každého kola (max. delta R, max. délka bodu atd.).

Systém měří odchylku od ideálně kulatého kola s rozlišením delta R lepší než 0,01 mm, opakovatelnost 0,05 mm jako trendová funkce a 0,1 mm jako individuální měření. Měření lze provádět od rychlosti 30 km/h do více než 250 km/h.

Odebírat
Upozornit na
guest
27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kopic

Vy anonymní diskutéři, proč se v odborné a profesní záležitosti skrýváte za různé zkratky a pseudonyma? Nemáte jméno? Po narození vám nedali jmeno? Jste totální amatéři, ti z vás, co se nedovedou hrdě přihlásit ke svému názoru nebo připomínce. Já bych jenom přidal pochybnost nebo určitý problém s indikátorem nekorektnosti jizdy. Je zvláštní, že z výchozí a do cílové stanice vlaku je několik indikátorú, vy ujedete cca 100 až 150 km, a poslední indikátor 20 km před cílem vás zachytí s problémem. Jako byste ploché kolo udělali vy, nesprávnou obsluhou brzdového zařízení. Je to možné, ale mnohdy nereálné. Sám jezdím… Číst vice »

Dusanh

To číslo normy (v první větě zprávy VUZ) je chybně… Nemá se na mysli EN 13262?

Vypravčí

Bohužel mnoho lidí v provozu nechápe smysl tohoto zařízení. 😉

Vypravčí

Bohužel mnoho lidí v provozu nechápe smysl tohoto zařízení a je jim na obtíž.

Pan sdomácíomaci

Aby to lobby dopravců nezakázala jak na silnicích…

Vendelin

SŽ (Asdek) řekne „obutý“ vůz, vlakoš řekne obutý vůz, vozmistr řekne obutý vůz-dopravce řekne, nejsou lidi, nejsoz vozy …

roman

vozák na něho nalepí křiž a dál vůz nejede

Jiří Kocurek

A do opravy se dostane jak? Aha nedostane, cílem je znemožnit přepravu po železnici.

Jiří Kocurek

Pochybuju totiž, že někdo v ČR má tohle vybavení:
https://www.youtube.com/watch?v=h6SAnp5V8sc

Asdfg

Pojízdná dílna umí měnit i dvojkolí mimo opravnu 😉

Jan Matoušek

Myslíte tím hydraulický zvedák potřebného výkonu? To sem už dorazilo.

roman

do opravny se muže dostat i po kolejích, vozmistr tam napíše maximální rychlost kterou vůz muže jet

On.

SŽ tyto zařízení má, nevím s jakými parametry,ale nekorektnost jízdy, čili ona „plochá kola“ a podobné závady už umí změřit.

Martin

Ano je to bezna vec, otazkou je na jakem principu pracuji, …

Jiří 3

A taky do jaké rychlosti jsou schopni tyto vozidla měřit.

CDP

Vzhledem k tomu že jsou u v úsecích kde je traťová rychlost 160 km/hod tak minimálně při této rychlosti to umí.

Jiří 3

Aby to taky nebyla nejvyšší rychlost, co dokážou snímat.

Džamel

A má SŽ vvůbec právo takový vůz řešit? Když si vezmu Regiojet nebo nějaké Bymáky, tam to bývá občas hrůza…

Jiří Kocurek

Ještě horší to bude u nákladních vozů.

Dizgrafyq

Co s tim ma spolecneho SZ? VUZ patri pod Ceske Drahy

Džamel

Asi to, že VUZ to zkouší a SŽ bude pravděpodobně jeden z uživatelů…

Bob

Já ten článek pochopil tak, že to má sloužit k ochraně toho zkušebního okruhu, popřípadě k diagnostice v rámci testů na okruhu.

Dalibor

To že mizerný obutý kolo tepe do kolejnice a tím zrychluje opotřebení. Tj poškozuje infrastrukturu.

Martin

No pri vyssich rychlostech to muze byt i nebezpecne, ale ty jezdi i vice nez zminovanych 200km/h,…

Y.K.

Tak okruh to má o horší, protože jestli je na hlavní trati obutý sem tam nějaký vůz, tak v poměru projetých náprav je to zlomek. Na okruhu obuté kolo (nebo i třeba celá jednotka) jezdí pořád dokola, takže kolejnici docela dává pravidelné kapky, zejména při vyšších rychlostech. A že tam toho určitě obují dost při různých zkouškách. 🙂

ene bene

U řady zkoušek by obutý vůz ovlivnil výsledky, takže i v časech před nástupem tohoto nového zařízení platilo, že dost rychle odešel na příslušnou údržbu. A jsem přesvědčen, že rychleji, než vůz v normálním provozu. U těch zkoušek většinou někdo je, a všimne si.

Y.K.

To bych předpokládal, ale asi mají i zákanzíky, kterým se na soustruh moc nechce.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO