Nové normy, těžší kolejiště tramvají. Praha vysvětluje, proč nejde zachovat Libeňský most

Aktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMPAktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMP

Rekonstrukce bude citlivá, říká k chystané replice mostu Adam Scheinherr, který původně proti demolici bojoval.

V pondělí rozhodli pražští radní poněkud překvapivě o nové verzi dopravně-architektonické studie Libeňského soumostí. Ta představuje zadání pro projektanty, kteří už od srpna 2022 řeší rekonstrukci mostů v režimu Design & Build.

Původně se počítalo s „citlivou rekonstrukcí“, která měla zachovat původní betonovou konstrukci s prvky kubismu. Nyní však byla navržena demontáž konstrukce až na pilíře a stavba repliky.

Libeňský most nahradí „tvarová replika“. Praha překvapivě mění zadání oprav, zbudou jen pilíře

Na tiskové konferenci vysvětlil generální ředitel pražské TSK Jozef Sinčák, že celý projekt rekonstrukce soumostí je zpracováván v režimu, kdy se projekt postupně doplňuje a upravuje. V současnosti má tak zadání už třetí verzi.

Kde byla jistota, že se to umí naprojektovat na plnou zatížitelnost a životnost, tam se pokračuje,“ uvedl Sinčák. Nejcitlivější rozhodování však nastalo u hlavního mostu přes Vltavu a inundačního mostu. Zatímco u toho druhého bylo už od počátku jasné, že se bude muset postavit znovu, u vltavského jistota nebyla, přestože původní testy dopadly pozitivně.

Proto jsme udělali detailní statický model. Ten ukázal, že původní rozsah konstrukce zachovat nejde. Rozhodli jsme se tedy pro náhradu podstatné části konstrukce za novou,“ popisuje Sinčák změny plánů.

Nový most bez soutěže

Kolik procent z původní konstrukce nově zůstane zachováno, Sinčák ani architekt studie Petr Tej na dotaz deníku Zdopravy neupřesnili. Přestože se tak bude de facto budovat nový most, architektonická soutěž podle nich není potřeba. „Bude vypadat stejně, není k tomu důvod,“ řekl Tej.

Sinčák dodal, že celé soumostí měří 1 200 metrů a dosud neplánovaná demolice se bude týkat jen jedné čtvrtiny této délky. Podle něj tak nejde o odklon od původního záměru.

Rekonstrukce začne od Palmovky, tam už je první část soumostí ve fázi stavebního řízení. Další povolení mají následovat do konce roku 2024, kdy budou kompletní i projekční práce.

Na jaře 2025 by pak měla začít fyzická rekonstrukce. Přesné termíny, které budou obnášet i roční výluku tramvajového provozu, však budou ještě upřesněny.

Zakázka byla vysoutěžena za 2,1 miliardy korun. Už první studie však podle Sinčáka ukázala, že přichází další požadavky na územní opatření, a vše se tak muselo aktualizovat. Správce přístavu například požaduje nástupní rampy, se kterými se nepočítalo a podle TSK jsou výsledkem „těžkého kompromisu“.

To má vliv na cenu. Ale zase jinde budou možná levnější řešení, třeba náspy místo mostů,“ uvedl Sinčák. Původní částku tendru tak stále považuje za „relevantní“.

Janov a nové normy

Za změnou plánů pak podle TSK stojí i nové skutečnosti. EU například přijala po pádu mostu v Janově novou zátěžovou normu. Konstrukci mostu pod náspem také nebylo původně možné ověřit, protože byla zakrytá.

K problémům s dodržením zatížitelnosti také přispěly současné nároky na objem tramvajového tělesa, které je mnohem robustnější než původní, instalované před mnoha desítkami let.

Na mostě přes Vltavu tak budou vyztuženy a sanovány původní pilíře, na kterých vznikne replika mostu podle původních skic. „Snažili jsme se zachovat vizuální styl,“ ujišťuje architekt Tej.

Dálnice to nebude

Projekt rekonstrukce mostu byl klíčovým politickým tématem pro bývalého náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě). Demolice a nový most pro něj nepřicházely v úvahu. Nyní však upozorňuje, že není dogmatik a současné nové řešení je odlišné od toho, proti kterému v minulosti bojoval.

Již přes rok běží stavba v rámci složitých a nutných přeložek inženýrských sítí a konečně se poposouvá i příprava stavby samotného mostu. Podařilo se zabránit stavbě nového mostu dálničních rozměrů se čtyřmi jízdními pruhy a most projde citlivou rekonstrukcí,“ řekl deníku Zdopravy Scheinherr.

I přes větší rozsah bourání, které zasáhne i do obloukové části, bude podle něj most opraven jako autentická replika dle návrhu a ducha architekta Janáka s kubistickými prvky.

Právě to z něj dělá celosvětový unikát. Dodrženo bude i původní řešení materiálů a precizní zpracování povrchů, které jsou navrženy v sochařském detailu a kvalitě,“ uzavřel Scheinherr.

Libeňské soumostí tvoří šest mostů. Byly postaveny podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928. Dosud nebyly opravovány a jsou ve velmi špatném stavu.

Aktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMPAktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMPAktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMPAktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMPAktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMPAktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMPLIbeňský most: foto: TSKLibeňský most. Foto: TSKDetaily stavu Libeňského mostu. Foto: TSKDetaily stavu Libeňského mostu. Foto: TSKLibeňský most, část na holešovické straně. Foto: Jan SůraProvizorní podepření mostu v Holešovicích. Foto: Jan SůraDetail stavu oblouků Libeňského mostu na holešovické části. Foto: Jan Sůra
Tagy Adam Scheinherr Libeňský most TSK
39 komentářů