Lítačka za 7 300 korun. Pražští politici šermují s částkami zdražení ročního jízdného

Trolejbus Škoda Solaris 24m ve zkušebním provozu s cestujícími v Praze. Foto: DPP – Petr Hejna.Trolejbus Škoda Solaris 24m ve zkušebním provozu s cestujícími v Praze. Foto: DPP – Petr Hejna.

Náměstek Hřib má na stole návrh na 100% zdražení jízdného, sám by ho však nepodpořil.

Po několikaleté přestávce se pražští politici začínají opět zabývat cenami jízdného v městské MHD. Minulý čtvrtek proběhlo na magistrátu jednání zastupitelů, kde se opoziční politici snažili zjistit, jaké návrhy jsou na stole. Koalice Spolu zároveň „oťukává“ názor veřejnosti v anketách na sociálních sítích.

Jednání však mnoho nových informací nepřineslo. V tuto chvíli je jasné hlavně to, že magistrátní koalice Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL), Pirátů a STAN je v názoru na zdražení MHD rozdělena.

Diskutovat o výši jízdného začne až zhruba za tři měsíce, do té doby by měly být připravené další analýzy. Rozhodnutí musí padnout do konce roku, od ledna totiž bude ROPID uzavírat novou smlouvu s dopravním podnikem.

Na zvýšení cen, a tedy i příjmů dopravního podniku tlačí hlavně ODS.

Obávám se, že k určitému navýšení ceny jízdného MHD se v Praze asi nevyhneme, protože pražská MHD je, jak absolutně, tak relativně nejlevnější v celém Česku. Absolutně v řádu stovek korun, relativně v řádů tisíců,“ řekl Zdopravy.cz předseda výboru pro dopravu Martin Sedeke (ODS).

Dodává, že nyní je z jízdného kryto cca 15 procent nákladů na MHD, což je situace dlouhodobě neudržitelná. Město podle něj platí na dopravu 20 miliard ročně, od cestujících se vybere pouze pět miliard.

Pokud by Praha chtěla udržet tuto cenovou politiku a zároveň kvalitu MHD, která patří mezi vůbec nejlepší na světě, podvázala by veškeré investice do dalších oblastí a projevilo by se to tedy například i v kvalitě a dostupnosti v oblasti vzdělávání, sociálních služeb a podobně,“ domnívá se Sedeke.

S pár stovkami nepočítejte

Jeho stranický kolega Tomáš Portlík je ještě radikálnější. „Není možné, aby nejlepší doprava na světě byla i nejlevnější,“ uvedl na jednání zastupitelstva.

A dodal, že zdražení ročního kupónu rozhodně nebude pouze v řádu několika stokorun. „Jestli bude dvojnásobek, 1,5násobek či 2,5násobek nechám na vnitřních dohodách, ke kterým musíme dospět. Nebude to však o 400 či 500 korun, protože to tu situaci a problém neřeší,“ řekl Portlík.

Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) se však ke změně cen dosud staví vlažně. V loňském rozhovoru pro Zdopravy.cz úpravy tarifů s poukazem na pirátský program zcela odmítal, nyní odkazuje na koaliční jednání a dohodu s organizací ROPID.

Mám tady několik návrhů od koaličních partnerů, které obsahují například zdražení ročního kuponu na dvojnásobek. S takovýmto skokovým extrémním zdražením bych já ale nemohl souhlasit,“ uvedl pro Zdopravy.cz Hřib.

V Praze žije podle něj spousta lidí, kteří mají lidově řečeno hluboko do kapsy. „Ekonomická situace není příznivá a nelze to jen tak přehlížet. Já jsem vždycky zdůrazňoval potřebu cenově dostupné MHD, protože bez té by doprava v Praze zkolabovala,“ řekl Hřib.

K návrhu na zdražení se však bude muset nakonec postavit. Připouští, že současný tarif PID je dlouhodobě rozpočtově neudržitelný. „Zkusíme propočítat nějaké varianty,“ dodává.

Hřib: Bez pomoci státu vnitřní okruh nedostavíme. V nových tramvajích už bude příjemně

Cena dlouhodobého kuponu byla už před 20 lety 3 800 Kč. Poté „lítačka“ zdražila na 4 750 Kč a cena se naposledy měnila v roce 2015, kdy naopak došlo ke zlevnění na současných 3 650 korun.

Nedávný přehled Zdopravy.cz srovnávající ceny ročních kuponů MHD ve všech městech nad 30 000 obyvatel ukázal, že z krajských měst jsou levnější než Praha pouze Karlovy Vary a Olomouc.

Například Brno uvádí cenu 4 750 Kč, ovšem lidem s trvalým bydlištěm nabízí využití dotace, takže se cena pro místní ve skutečnosti pohybuje okolo 3 300 korun. V Českých Budějovicích platí cestující 3 990 korun, v Ostravě 4 000 Kč.

Kde se jezdí nejlevněji. Srovnání ročních kuponů na MHD napříč Českem

V tlaku na zdražení má ODS opozičního spojence. Je jím hnutí Praha sobě, kde má dopravu na starosti bývalý náměstek primátora Adam Scheinherr. Ten je zároveň členem dozorčí rady DPP a o potřebě zvýšit příjmy podniku hovořil už v loňském rozhovoru.

Nyní je podle něj potřeba sáhnout do cen ještě aktuálnější. „U jízdného platí Pražan pouze cca 15 % skutečných nákladů provozu celé sítě MHD. Zbytek zaplatí ale opět Pražan z rozpočtu města. Roční lítačka je zde podstatně levnější než v dalších českých městech, která navíc nehradí provoz metra,“ říká Scheinherr.

Sám podle svých slov v minulém volebním období zvažoval navyšování ceny ročního kupónu o korunu denně každý rok.

Metro najezdí o 50 % kilometrů více

ROPID zpracovává různé výpočty související s možnými navrhovanými změnami tarifu průběžně už řadu let. Podle mluvčího organizace Filipa Drápala však nejde o analýzu konkrétního rozhodnutí o zdražení, ale dílčích opatření např. v konkrétní tarifní kategorii a jejího dopadu na počet zakoupených jízdenek a růst či pokles tržeb.

Jde spíše o sběr podkladů, zejména také o soubor historických dat o vývoji cen jízdného, vývoji příjmů, inflace a pokrytí provozních nákladů PID tržbami,“ popisuje Drápal

Upozorňuje, že rozhodnutí o výši jízdného je vždy na straně politiků magistrátu, nicméně na historicky nízkou aktuální cenu poukazuje i on.

Nyní roční jízdenka stojí méně než stála v roce 2000. Zatímco jsou ceny předplatného nižší než před 24 lety, provozní náklady PID jsou s ohledem na inflaci i ceny energií logicky cca třikrát vyšší,“ říká mluvčí.

Metro přitom najezdí o 50 % kilometrů ročně navíc, tramvaje i autobusy jezdí ročně o 30 % více a vlaky po Praze o 150 % více.  „Zda však toto navýšení proběhne v rámci rozpočtu Prahy převodem prostředků částečně z jiných kapitol, či zvýšením jízdného, je skutečně výsadně rozhodnutím volených zástupců města,“ uzavírá mluvčí ROPID.

Tagy Adam Scheinherr dpp Magistrát hlavního města Prahy PID Lítačka roční kupón MHD v Praze ropid Zdeněk Hřib
604 komentářů