Nové normy, těžší kolejiště tramvají. Praha vysvětluje, proč nejde zachovat Libeňský most

Aktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMPAktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMP

Rekonstrukce bude citlivá, říká k chystané replice mostu Adam Scheinherr, který původně proti demolici bojoval.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil Maršálek

Zdá se mi to, nebo mají v tý Prahe furt nějaké problémy s mosty? To je akorát ,,nevyhovující“, ,,špatný technický stav“, ,,velmi špatný technický stav“, nebo ,,už to spadlo, ani nevíme proč“. 🫢

zdnek

mostu nic není,jen ho znovu otryskat a natřít.toto je jen příležitost ,jak si nakrást při rekonstrukci.
zj

Jan z Rokycan

Proboha, jen ne: Dodrženo bude i původní řešení materiálů a precizní zpracování povrchů.

Že by zas natěžili písek z říčního dna a ošidili cement? A místo vylehčené konstrukce oblouky zasypali?

Ten Scheinherr je absolutní mimoň. Vůbec nechápu, jak mohl vystudovat technickou školu.

panpan21

Ten (polo) politický panák, kterého zmiňujete je hlavně „kam vítr, tam plášť“. Zmíněno to je i v textu viz. „…Scheinherr, který původně proti demolici bojoval“. Soudruzi dle větru nařídili jiný postup, tak se musel panáček rychle přizpůsobit. Už také není radním pro dopravu, takže platí heslo: Držet ústa a krok. Komedie na entou… celá akce „most“ závání českým smrdutým rybníčkem, malou či velkou domů a nějakým tím kapříkem sem a tam aneb soutěž netřeba, vše cajk… zbude na všechny. Vivat Czechia, Magistrát hlavního města Prahy a spřátelené firmy či osoby. A jedeme dál…

Ten Onen

Takže Libeňský most bude staronový, protože bude vypadat stejně jako ten stávající, jen se postaví úplně znovu a nejspíš i s původními technologickými postupy v povrchové části. A celé se to stále označuje jako rekonstrukce, jen místo arch. Janáka to nově bude dílo arch. Teje, který zakázku dostal bez jakékoliv soutěže. Přitom ze soutěžního hlediska to nakonec bude úplně jiné dílo, tedy měla by se konat také nová veřejná zakázka (chtěl bych znát argumenty TSK a MHMP proč se nesoutěží znovu). Zadání ze strany zadavatele už totiž není provést rekonstrukci, ale postavit repliku, ze zakázkového pohledu je to něco úplně… Číst vice »

Vít Jůza

Však „rekonstrukce“ znamená „znovusestavení“.

panpan21

Bing ho! Klucí z MHMP a kámoši kolem použijí AL a pak všichni uvidíme, co to bude stát a jak se dílo podaří. Czech comedy na xtou. Tvl, smutná realita aneb #tonechces PS. Argumenty jsou kdo bere, ten má. Vypadá to jako most, chová se to jako most, jezdí se po tom jako po mostě a je to malá či velká domů aneb dálnice s pilíři.

Elvis

Nová „zátěžová norma“? Zajímavé, eurokód 1-2 zatížení mostů dopravou a eurokód 2-2 betonové mosty platí přes 10 let bez výraznějších změn v zatížení. A zatížitelnost mostů pozemních komunikací se stanovuje podle ČSN 73 622 z roku 2013.

Jan z Rokycan

Nová zátěžová norma je nesmysl. Od populárně-odborného webu bych očekával vyšší míru profesionality.

Ano, nové Eurokódy přijdou, ale to ještě ve Vltavě uplyne dost vody.

Elvis

On za to autor nemůže, je to vyjádření politika, který spíš obhajuje něčí neschopnost. Ano možná stávající stav, tak jak je by vyhověl. Ale nový stav je nutné navrhnout na dle platných norem, což kolikrát znamená jak nárůst stálého zatížení, aby skladba mostovky odpovídala dnešním požadavkům. Dále pak užitného zatížení. Vždy je to vstupních parametrech výpočtu.

Frank

Je to taková názorná ukázka, kterak léta popíraná realita prorazila argumentační mlhu, že oprava bude levná, krátká a záslužně památkově ochranná. Na druhou stranu nelze než zatleskat jak citlivě se popírači vypořádali s tím, že všechno je jinak. Někdo jim během let bojů za záchranu mostu „zavedl nové normy a ztěžknul tramvajové těleso“ a s tím ani zkušený politik, jak všichni víme, nic nenadělá . No a teď s chutí do toho a s mnohaletým zpožděním a za násobně víc peněz je “ půl hotovo“. PS :most na Výtoni čeká podobný obrat, což?

panpan21

Bing ho dva! Pěkně jste popsal pražskou aneb českou realitu jak se to dělá. Chuť panáčkové mají a velkou, jinak by to nedělali. A někteří u toho ještě mlaskají, když si… (ať si každý doplní, co chce). Kam jsme to dotáhli tu naši res publicu!

JanJanJan

Beton sem, beton tam. Betonový hnusný most na spadnutí a někdo za to bojuje.

Szony

To je nehiraznost kdo by proboha chtěl zachovávat tak odporný výkvět socialismu????? O tom se vůbec nemělo co polemizovat

vlachjan

Ten odporný výkvět socialismu byl postaven v roce 1928, celých dvacet let a jednu světovou válku předtím, než se moci v Československu chopili komunisté.

Granja

Včera byla ve zprávách informace, že vzdělanost v ČR, v porovnání se státy EU, poklesla o dvě příčky níže. Opravdu nám musíte tuto informaci takto názorně potvrzovat?

Vít Jůza

V roce 1928 a kolem roku 1928 byl zrovna ve vládě ze socialistů jen národní socialista Edvard Beneš, uvedená charakteristika tedy tak úplně nesedí, nicméně věcně máte pravdu.

panpan21

….nesedí…a věcně má pán pravdu? Jak jste na to přišel?

panpan21

Vy jste dobrý socialistický výkvět. Okamžitě doživotně ban!

Pražec

Než tady začneme Scheinherrovi dávat čočku…
Jo, je to průšvih, ze kterého už se teď blbě couvá. Blbě to odhadli a teď z toho bude drahý kočkopes.

Na druhou stranu, totéž dilema bourat/opravovat by nás čekalo u Barranďáku či mostu Legií, kdyby se nechaly hnít další dvě tři volební období. Za ty má u mě Scheinherr plus. Opravy mostů dřív, než skončí v havarijním stavu, mají opravdu smysl. I když je politicky atraktivnější stříhat pásky u novostaveb.

SaulGoodman

Kéž by to hlavně bylo poučení pro Výtoňský most…

Szony

Ten měl být už před 5 lety přemístěn někam pryč a už měl stát nový most

Alibaba

Ano, ten se musí vyměnit (ocelová konstrukce). Oprava unavené oceli se prování přes hutě.

qěcy

Přesně.
Řádná údržba a včasné opravy dokáží prodloužit životnost velmi významně. Ne u všeho a ne vždy je to levnější, než kompletní náhrada.

Alibaba

Což se ale týká především masivních mostů, obzvlášť obloukových, kdy hlavní nosná konstrukce není ve své podstatě namáhaná na ohyb a je namáhána hlavně tlakem, kdy nedochází takovému únavovému namáhání. Viz Neglelák.

pragmatik

Já myslím, že Scheinherr žádnou „čočku“ nezaslouží, protože podle toho, jak to zatím vypadá, dosáhl maxima možného a trochu couvnout si klidně může dovolit: podařilo se mu zabránit úplnému zbourání původního hodnotného mostu, jehož vzhled by měl být i nadále zachován, takže nedojde k jeho náhradě nějakou předraženou rádoby modernou s rozměry dálniční radiály odpovídající dobám výstavby II.SJM – takže podle mě je Scheinherr zatím stále docela úspěšný.
Kdyby k podobnému přístupu k řešení problémů přistoupili všichni kompetentní třeba i v případě železničního mostu pod Vyšehradem, asi by také mohlo dojít ke shodě mnohem snáz.

Michal M

Ano, pokud se do toho celého nenápadně zamíchá předpoklad „původního hodnotného mostu“ a zároveň se nedíváme, o kolik se to stylem dva kroky vpřed a jeden vzad zpozdilo a už vůbec se neptáme kolik to celé bude stát, tak samozřejmě je Scheinherr velmi úspěšný.
Dokonce ta úspěšnost způsobila, že jeho politická kariéra trvala právě jedno volební období, ačkoliv je to jinak inteligentní a pracovitý člověk…

panpan21

Slušně a věcně se znalostí věci i osob jste to Mr. Pragmatik vysvětlil. Dávám palec nahoru! A místo čočky rovnou karabáč…

Martas

Je stejně úsměvné, jaké tady dostává kredity a v podstatě jediné, co se zahájilo byl Barrandovský most, tedy ten most jen pro auta. Ale 2 hlavní mosty spojující břehy v centru a širším centru určené pro pěší a veřejnou dopravu by nechal spadnout, protože přeci tam nebude něco jiného než teď.

Frantisek

Spadnout by je nechal spíše novodobý konzum ve stavebnictví, aneb o nic se nestaráme, vše vyměňujeme za nové, třeba jako pěst na oko (viz ‚nádherná‘ plastová okna u podstávkových domů v polském příhraničí). Železniční most navíc není ve správě města, ale současně je památkou v městské rezervaci, o niž z nějakého důvodu pečujeme (zatím).

Karel

Tak Scheinherr z toho ani necouval. Napsal, že to bude rekonstrukce s více bouráním. Takže žádná sebereflexe. A špatný odhad? Nebo spíš záměr? V té době probíhala rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Nevím kolik oblouků museli postavit znova a to je most z kamene. U prostého betonu muselo být všem jasné, že to bude replika celé…

praktik

Jaká replika? Maximálně (pokud všichni dodrží slovo) jen pohledová, ale jinak to bude totální rekonstrukce s využitím použitelných původních částí. Replika by to byla, kdyby to postavili znovu podle původních plánů a původními technologiemi – výsledek by ovšem byl právě tím, co je teď údajně třeba zbourat kvůli novým požadavkům na únosnost.

Granja

Sympatické je, že dokázal uznat, že se mýlil. To umí přiznat málokterý politik.

Frantík

Ovšem kdyby to začali rekonstruovat o tři roky dřív, možná by původní most zůstat mohl, tím naznacujete ?

Jan T.

Podle mě dostává čočku oprávněně, protože už od dob zveřejnění studie Kloknerova ústavu bylo známé jak na tom most je a které řešení je nejvýhodnější. Pan Scheinherr tomu nevěřil a snažil se jít dál cestou minimální opravy a prováděl další posudky, aby dokázal, že na tom je most lépe než ve skutečnosti. Přitom se od začátku nabízela varianta novostavby ve verzi replika originálu, což jsem navrhoval nejen já. Vzhled by zůstal stejný a venitř bychom měli moderní konstrukci, která nás vyjde nakonec levněji než čekat až další kus konstrukce dožije a bude potřebovat velkou opravu, tedy náhradu.

senior

Nemáte až tak docela pravdu: kdyby Scheinherr ustoupil hned zpočátku, bylo by mnohem větší pravděpodobnější, že vzniklá úplná novostavba nebude ani zdaleka ani vzhledově podobná tomu dosavadnímu mostu, protože někdo vlivný zkrátka řekne, že by to bylo příliš složité a drahé. Teď už je ta pravděpodobnost mnohem menší – i díky mnohem větší publicitě celé záležitosti. Život často potvrzuje zkušenosti dávné zkušenosti vozků, že jakmile jednou otěže popustíte příliš, velmi těžko se pak už přitahují zpět – ergo Scheinherr se zachoval rozumně: držel pevně, dokud to dávalo smysl, a díky tomu mohl teď opatrně popustit. Ode mě má určitě „plus“,… Číst vice »

nowas

Ano, metoda „otrávím vám život na několik let, až mi rádi kývnete na sebemenší kravinu, která to jen trochu zlepší „

panpan21

Mr. Senior máte 3- A za výjádření „mohl teď mírně popustit“ bych Vám udělil dostatečnou.

panpan21

Píšete to sám.. viz. „Blbě to odhadli a teď z toho bude drahý kočkopes.“ Ti panáci včetně panáka Scheinherra tam sedí za naše peníze, mnohdy odbornost či znalosti chabé či žádné, politické trafiky apod. Výsledek je v článku aneb co za naše/Vaše peníze paňáci na MHMP a dalších příspěvkových organizací města dělají.. kočkopsy. Tvl, to fuck ne. Takže žádná poloobhajova a spíše kopnou řádně do zadku aneb za jejich přešlapy, chyby atd. vymáhat náhradu. Howgh!