NKÚ: Výběr silniční daně je neefektivní. Za vydanou korunu získá stát jen 15 korun

Kamiony na Pražském okruhu D0. Foto: ŘSDKamiony na Pražském okruhu D0. Foto: ŘSD

Správci daně nemohou například automatizovaně porovnávat údaje ze svých informačních systémů s údaji z registru vozidel.

Výběr silniční daně je zhruba 4,5krát méně efektivní než v průměru u všech ostatních daní. Zatímco u jiných daní stát za jednu vynaloženou korunu získá do rozpočtu 68 korun, u silniční daně je to jen 15 korun. Zjistil to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). K hlavním důvodům podle něj patří administrativní náročnost spojená se správou daňových úlev, pomalá automatizace i chyby v registru vozidel.

NKÚ prověřil správu silniční daně za léta 2017 až 2020. Kontroloři se zaměřili na to, jakých výsledků finanční správa při jejím výběru dosahuje. A výsledek je ve srovnání s jinými daněmi tristní. Složité úřadování a nedostačující systémy činí výběr silniční daně málo efektivním.

NKÚ například zjistil, že pro správce daně je v některých případech obtížné ověřit, zda měl poplatník nárok na osvobození od daně nebo slevu na dani – jde například o uplatnění slevy na dani u kombinované dopravy. Obtížně finanční správa ověřuje například i plnění daňových povinností u autobazarů, které provozují osobní vozidla do tří a půl tuny.

Vliv má ale i pomalá automatizace, která měla správu silniční daně zjednodušit. S tím počítala „Strategie rozvoje finanční správy“ z roku 2017, která plánovala maximální možnou automatizaci zpracování údajů. Do roku 2020 však k takovým změnám u silniční daně nedošlo. V praxi správci daně nemohou automatizovaně porovnávat údaje ze svých informačních systémů s údaji z registru silničních vozidel. Poplatníci zase nemohou při podání daňového přiznání pomocí online finančního úřadu využívat údaje z vyměřených daňových přiznání.

Správu daně ale podle NKÚ ztěžují i problémy u již zavedených informačních systémů. Jde například o složité ověřování některých informací v registru silničních vozidel.

Silniční daň se týká podnikatelských subjektů a v České republice ji odvádí přibližně 830 tisíc poplatníků. Představuje přibližně 0,7 % daňových příjmů České republiky. V celkových číslech finanční správa vybrala v roce 2020 v rámci silniční daně přibližně šest miliard korun, což stálo zhruba 460 milionů korun.

Tagy NKÚ silniční daň
38 komentářů