NKÚ: Výběr silniční daně je neefektivní. Za vydanou korunu získá stát jen 15 korun
Kamiony na Pražském okruhu D0. Foto: ŘSD
Správci daně nemohou například automatizovaně porovnávat údaje ze svých informačních systémů s údaji z registru vozidel.
Zákon o dani silniční je zbytečně moc složitý a téměř 5 milionů vozidel je bezdůvodně osvobozeno od jejího placení – pak samozřejmě chybí peníze na opravu a údržbu silnic – zejména krajům. Ročně tohle osvobození stojí kolem 20 miliard (sazby z roku 1993). Kdyby se valorizovalo podle inflace, vvybralo by se mnohem více …. Jak zefektivnít výběr – za přiměřenou provizi pojišťovně se vybere silniční daň při placení „povinného“ ručení … dokladem o povinném ručení / zaplacení daně bude nálepka vylepená na čelním skle = snadná kontrola nebo aplikace výběru mýtného > elektronická kontrola PČR, celní správa …. PC ověří,… Číst vice »
A neměla by celní správa rovnou střílet?😃
Takže máme spousty IT , které si mezi sebou nerozumí. To drahý pro stát a laciný kšeft pro dodavatele. Proč auto nemá satelitní krabičku? Na Nový rok by se udělal sčot ujetých kilometrů a bylo by jasno.
Protože by na Vás naběhli kriplíci z Chcípl pes, Dostál, Landa a podobní maskoti, že to je omezování jejich svobody.
Holt se tu posledních 8 let nekecalo, ale makalo, hlavně teda na instagramu.
Už jsem to u jiných článků několikrát navrhoval, zrušit všechny výjimky na silniční daň.
Plný souhlas, já bych ovšem zrušil i silniční daň jako pojem a nahradil výrazem poplatek za použití dopravní cesty …. je třeba začít i zákona o soustavě daní a poplatků … Pokud se valorizují sazby stanovené v roce 1993 o inflaci, mohlo by se ročně jednat až o + 40 mld pro SFDI > minimálně 1 mld pro každý kraj bez ohledu na délku silniční sítě a pak bonusový příděl podle délky sítě – poměrné dělení a pak horský bonus. Něco by dostalo ŘSD na „jedničnky“ …. Jediné co nechat v rámci osvobození jsou vozidla elektrická (trolejbus) a BUS pro… Číst vice »
Jak se bude daň nazývat mě je jedno.
Ano, mělo by se to upravovat v závislosti na inflaci.
Asi bych nechtěl žádné výjimky, ani trolejbusy, ani autobusy. Aby bylo jasné co stojí i tyto druhy dopravy. Cena musí být nějaká, protože pak jsou různí lidé vymyslet různé fígly, kvůli odpuštění daně.
No pořád je to daleko efektivnější než v případě mýta vybíraného soukromými firmami, tam se musí udělat obří skok v efektivitě, když se do budoucna uvažuje o elektrifikaci a výpadku daní z benzínu i nafty.
Silniční daň by se měla zrušit a místo ní třeba o kousek zvýšit mýto, případně jej rozšířit na všechny dálnice a silnice 1. třídy bez výjimek. A pak díky tomu snížit počet úředníků a nechat jen ty nadprůměrné do jiných agend.
To nezní špatně, ale výsledkem by byly hlavně přecpané okresky, které by byly zdarma. Ve svém okolí vidím denně, jak kamiony, zejména cizí (PL, LT, LV, EST, BY, UA, RUS, RO, BG), raději volí o něco delší cestu po klikaté, úzké okresce, než aby jeli po široké a pohodlné, leč zpoplatněné komunikaci. A to i přes zákazové dopravní značky.
Řešením je dát na silnice druhé, třetí třídy zákaz vjezdu nad 12t, kromě dopravní obsluhy, jako to je i v jiných zemích. A chycenému kamionu pořádný flastr.
A kdo TO bude hlídat … myšlenka dobrá, realizace neproveditelná ….
Nebo dát mýto i na dvojky
Melo by se myto zavest na vsech silnicich pro vsechny auta. A pri tom zrusit spotrebni dan z PHM. A naopak, okresky, jednicky a prutahy spoplatnit vice nez dalnici, ktera vede vedle.
Dalnice neni zadny nadstandard, ale neco co zlepsuje zivot lidem kolem silnic.
Jen pitomý stát zruší daň z PHM. Tím se jen zisky přenesou na Blízký východ. A navíc to má i ekologický efekt, po kterém tady všichni křičí. Čím větší spotřeba stroje, tím větší daň.
Vzhledem ze se blizi doba pohonove alternativni, tak dan z PHM se bude muset resit jinak, treba myto i podle spotreby auta. Nezaregistrujes? Maximalni sazba.
Stejná „hloupost“ jako sazba silniční daně podle objemu motoru ….
Očekávám spotřební daň na elektriku.
No záchranáři , hasiči a policie by tu daň platit nemuseli .
Na spotřební daň z PHM je v Unii stanovena minimální sazba.
Co treba, ze auta pod silnicni dani by meli mit zajistene parkovani?
Navic by mohli platit podle emisi a ne podle stari, objemu, pohonu a poctu kol.
Jediný logický smysl je platit podle hmotnosti (+ nějaké variace na počet náprav), protože to je rozhodující parametr při zatížení silnice.
Nejen podle hmotnosti, ale i ujeté trasy a komunikace, po které je ujetá.
To je mýtné na vybraném okruhu pozemních komunikací …
Silniční daň / poplatek za použití dopravní cesty řeší ostatní komunikace … kraje / obce….
Ano, i délku trasy je možné zapojit do výpočtu.
Podle emisí čeho? Plynu, který vydechujeme, spotřebovávají ho rostliny, prdí (nejen) krávy a při troše štěstí nám v budoucnu umožní v zimě tolik netopit?
Nebyla by to trochu blbost?
Teda tady se najde materiál…
V zákoně o soustavě daní a poplatků je definována daň ekologická.
Prováděcí zákon o dani ekologické nebyl dosud schválen …
No jasně , pokud se do daně promítne nájem za zábor veřejného prostranství tak jo. Takže 10 metrů čtverečních v Podebradech x 365 =cca 10000kč . Jsem pro . Konečně začnou parkovat autisti na svém a ne na chodnikac
SIlniční daň je příjmem SFDI, nikoli obce, která by musela zajistit parkování.
Správně – silniční daň zrušit – a nahradit poplatkem za použití dopravní cesty …
Patnáct korun vývaru z každé vložené koruny se těm pijavicím zdá málo?
Tady se spíš řeší administrativní náročnost výběru.. ne o „zisk“ této daně.
Je to opačně, z každých 15 vybraných korun stát utratí 1 Kč čistě jen vybrání těch 15 Kč.
Zaujalo mne to porovnání. Chápu, že výběr DPH a daně z příjmu je efektivnější. Na druhou stranu například u daní dědické, darovací a z převodu nemovitosti se nedávno tvrdilo, že vyberou méně než jsou náklady na výběr.
Dědická daň už nějakou dobu neexistuje, je akorát poplatek notáři dle hodnoty dědictví.
Právě proto se rušila