NKÚ tvrdě zkritizoval modernizaci D1. Mluví o výtlucích, nekvalitních opravách a nebezpečných nadjezdech

Jedna z reklamovaných závad na D1 před a po opravě. Pramen: zpráva NKÚ/ŘSDJedna z reklamovaných závad na D1 před a po opravě. Pramen: zpráva NKÚ/ŘSD

„Nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují,“ píše NKÚ.

Nejvyšší kontrolní úřad se v posledních měsících zaměřil na nedávno ukončenou velkou modernizaci dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Výsledkem je ostrá kritika Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i ministerstva dopravy. ŘSD výstup kontrolorů považuje za dehonestující, podrobnou reakci přinese deník Zdopravy.cz v rozhovoru s ředitelem Radkem Mátlem v 8:30.

„Kontrola ukázala, že modernizace dálnice D1 není dokončena, na opravených částech zůstávají mosty a nadjezdy ve stavu ohrožujícím bezpečnost dopravy a opravenou vozovku poškozují přetížené kamiony, což zkracuje její životnost. Kontroloři dále upozornili na nekvalitní odstraňování závad, které vytváří nerovnosti na vozovce a má negativní vliv na jízdní komfort,“ stojí ve zprávě NKÚ.

Z kontroly dále vyplynulo, že není dokončena modernizace některých odpočívek a stále chybí parkovací místa pro kamiony. Ministerstvo dopravy (MD) se podle NKÚ kvalitou modernizace, počty a příčinami závad na modernizovaných úsecích dálnice nezabývalo a samotnou modernizaci dosud nevyhodnotilo.

NKÚ také upozornil na to, že dosud nebyly zkolaudovány všechny úseky, ke konci kontroly loni v listopadu to bylo osm z dvaceti.

„Ačkoliv cílem modernizace bylo kromě zvýšení bezpečnosti provozu i zvýšení komfortu uživatelů dálnice, nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují,“ píše NKÚ.

Vozovku podle něj výrazně poškozují a její životnost zkracují i časté jízdy přetížených vozidel. V březnu a dubnu 2022 bylo jedinou pořízenou vysokorychlostní váhou na dálnici D1 zjištěno 17 216 případů porušení hmotnostních limitů. V dalších měsících byla váha nefunkční. Silničnímu správnímu úřadu v Jihlavě ale ŘSD do doby ukončení kontroly předalo jen 448 podnětů k zahájení řízení o přestupku. MD se výsledky vysokorychlostního kontrolního vážení vozidel ani počty jízd přetížených nákladních vozidel nezabývalo.

Na modernizované části dálnice D1 je 164 dálničních mostů a 46 nadjezdů, NKÚ v této souvislosti poukazuje na to, že devět mostů a tři nadjezdy zůstaly ve špatném nebo velmi špatném stavu. Jejich opravy a rekonstrukce řeší ŘSD samostatnými projekty. Časový a finanční plán realizace těchto projektů však není závazně stanoven.

„Provoz na dálnici ohrožuje i velmi špatný stav dálničního nadjezdu u Hrusic. O potřebě jeho neodkladné rekonstrukce vědělo ŘSD již od roku 2019. Při modernizaci dálnice D1 ji ale neřešilo s odůvodněním, že se jedná o most jiného vlastníka. MD se řešením špatného stavu tohoto nadjezdu nezabývalo, stejně tak jako řešením stavu nebezpečného nadjezdu nad modernizovaným úsekem č. 16 u Jihlavy. Tento nadjezd byl speciálním stavebním úřadem v Jihlavě označen za stavbu ohrožující zdraví a životy osob i bezpečnost a plynulost provozu na dálnici. Nadjezd nemá určeného vlastníka a dlouhodobě není udržován,“ píší kontroloři.

Kontroloři silničářům také vytýkají neúplnou dokumentaci k řešení závad, nedůsledný dohled nad opravami závad a liknavý přístup k reklamacím. „Opakovaný vznik závad svědčí o nekvalitním provedení oprav,“ stojí ve zprávě NKÚ.

Modernizace 161 kilometrů D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou začala na jaře 2013 a skončila na podzim 2021. Vyšla na 28 miliard korun včetně DPH.

Tagy Ministerstvo dopravy modernizace D1 NKÚ ŘSD
64 komentářů