Nejen Chomutov a Kolín. SŽ kvůli penězům odložila i rekonstrukce přejezdů

Trať 197 Číčenice - Nové Údolí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať 197 Číčenice - Nové Údolí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Přidělené částky na leden až březen 2022 pokrývají podle SŽ jen stavby, u kterých jsou smlouvy už uzavřeny.

Správa železnic (SŽ) musela kvůli nedostatku peněz zrušit i zakázky na modernizaci či rekonstrukci přejezdů na lokálkách Roudnice nad Labem – Straškov, Opava východ – Svobodné Heřmanice a Číčenice – Nové Údolí. Na dotaz deníku Zdopravy.cz to uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Ze stejných důvodů v minulých týdnech zrušila Správa železnic zakázky na zbudování bezbariérového přístupu v Kolíně a vylepšení tratě Kyjice – Chomutov město.

Správa železnic (stejně jako celý stát) aktuálně funguje v rozpočtovém provizoriu, neboť dosud nebyl schválen státní rozpočet. „Přidělené limitní částky na leden až březen 2022 pokrývají v zásadě jen akce, u kterých jsou smlouvy o dílo na realizace staveb už uzavřeny, uvedl Gavenda. Zahájení dalších staveb tak závisí na schválení nového rozpočtu. „Řešení situace hledáme společně s ministerstvem dopravy. Zrušení tendrů pokládáme až za krajní možnost, ke které by se přistoupilo pouze v případě, kdy schválená výše rozpočtu Správy železnic neumožní smlouvy o dílo na tyto stavby uzavřít,“ sdělil Gavenda.

Zadávací řízení na bezbariérový přístup na nástupiště v Kolíně bude podle něj znovu zahájeno v době, až bude mít Správa železnic na akci finanční krytí a budou ukončeny výluky na rameni Brno – Česká Třebová, které jsou spojeny s odklony vlaků přes Havlíčkův Brod.

Podobné je to i s úsekem Podkrušnohorské magistrály u Chomutova. Ačkoliv SŽ uvádí, že trať je za hranou své životnosti, bezpečnost podle ní ohrožena není. „Trať je diagnostikována a monitorována obvyklým způsobem. Pokud nastanou závady, které by na bezpečnost provozu mohly mít dopad, odstraňují se ihned v rámci údržby,“ dodal Gavenda.

Správa železnic loni investovala rekordních 37 miliard korun, což je zhruba o sedm miliard korun více než předloni. Organizace hospodařila s dosud nejvyšším rozpočtem 60 miliard korun. Podle návrhu rozpočtu minulé vlády mělo jít letos na investice do železnic téměř 39 miliard.

Nová vláda pod vedením ODS ale označila navrhovaný státní rozpočet kvůli rekordnímu schodku za nepřijatelný. Nová vláda se zavázala přepracovat návrh rozpočtu – připravit ho chce se schodkem nejvýš 300 miliard korun, tedy zhruba o 80 miliard méně, než navrhovala vláda Andreje Babiše (ANO).

Tagy přejezdy rozpočet Správa železnic
108 komentářů