Z české sítě mizí přejezdy, Správa železnic jich chce letos zrušit „vyšší desítky“

Železniční přejezd v Borku pod Troskami. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraŽelezniční přejezd v Borku pod Troskami. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Na české železniční síti se aktuálně nachází 7 734 přejezdů. Z toho je 1 611 osazeno závorami.

Správa železnic loni na železniční síti zmodernizovala 186 přejezdů, na 108 z nich tím došlo ke zvýšení úrovně jejich zabezpečení. Plány na začátku loňského roku hovořily o modernizaci 200 přejezdů, podle SŽ byla ale skutečnost nepříznivě „ovlivněna mimo jiné povolováním uzavírek silničních komunikací i celkovou situací na stavebním trhu“. Podařilo se nicméně definitivně uzavřít kapitolu křížení se silnicemi I. třídy, která byla označena jen výstražnými kříži. Poslední takový přejezd loni zmizel při rekonstrukci tratě z Čáslavi do Třemošnice.

Správa železnic se také snaží přejezdy rušit, neboť podle ní platí, že „nejbezpečnější přejezd je žádný přejezd“. Loni takto zmizelo z železniční mapy 45 přejezdů, zrušeno bylo i dalších sedm přejezdů, které ale byly zřízeny dočasně v rámci stavby.

Trend by měl pokračovat i letos. m  „Správa železnic předpokládá v letošním roce zrušit vyšší desítky přejezdů, vše se však bude odvíjet od správních řízení a kompenzačních opatření (zřizování náhradních komunikací),“ uvedla mluvčí Nela Friebová. Ke snižování počtu přejezdů podle ní dochází hlavně na málo využívaných komunikacích (především na polních a lesních cestách), kde je možnost nalezení zákonem přijatelné objízdné trasy, případně vybudování náhradní komunikace. Přejezdy mizí také v rámci velkých železničních či silničních staveb. Takto loni například kvůli stavbě dálnice D3 zmizel přejezd na trati z Českých Budějovic do Českých Velenic.

„Rušení nebo nahrazování přejezdů je velmi individuální záležitost, neděje se hromadnou formou, ale naopak se každé možné zrušení/náhrada musí řádně projednat se všemi dotčenými složkami. Správa železnic přistupuje zvlášť ke každému případu, cílem je vždy dohodnout se na podmínkách s vlastníky a uživateli předmětných komunikací,“ doplnila Friebová. Rušení přejezdů má urychlit i předloňská novela zákona o pozemních komunikacích.

Na české železniční síti se aktuálně nachází 7 734 přejezdů. Z toho je 4 248 vybaveno přejezdovým zabezpečovacím zařízením (z toho 1 611 se závorami), zbylých 3 486 je vybaveno kříži. V roce 2018 evidovala SŽ 7 858 přejezdů, v roce 2019 7 825 přejezdů.

Některé se dlouhodobě zrušit nedaří, neboť to vyžaduje větší stavební zásah. To je příklad přejezdů ve Studénce, v Rohatci nebo v Olomouci.

V roce 2021 došlo ke 160 nehodám na přejezdech, o téměř desetinu více než před rokem. Ubylo ale zraněných i usmrcených na přejezdech, celkem jich bylo 28, meziročně o 12 méně.

Přejezdy zrušené v roce 2021. Pramen: Správa železnic

Přejezdy zrušené v roce 2021. Pramen: Správa železnic

Tagy přejezdy Správa železnic
202 komentářů