Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Nejdelší tunel ve 21 odpovědích: Komu zhorší spojení, bude v něm světlo?

Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.
Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.

Česká železnice zažívá po letech otevření důležité novostavby, která zrychlí cestování vlakem. Už ve čtvrtek v podvečer projel první nákladní vlak jedním ze dvou tubusů nového tunelu Ejpovice, dnes začnou tunelem jezdit i vlaky s cestujícími. Po protokolárním vlaku ráno má být prvním vlakem v tunelu Západní expres v 10:01 z Plzně.  Po staré trati pojede vlak s lidmi naposledy 17.11:  rychlík 776  s odjezdem 7:25 z Rokycan. Přinášíme přehled jednadvaceti otázek a odpovědí k celé stavbě.

Mapa přeložky Ejpovice. Autor: SŽDC
Mapa přeložky Ejpovice.
Autor: SŽDC

1. Proč se tunel stavěl?

Hlavním důvodem je snaha zrychlit cestování mezi Prahou a Plzní pod jednu hodinu. Na tunel navazuje modernizace dalších úseků trati Praha – Plzeň včetně velké modernizace plzeňského uzlu. Brzdou rychlejších vlaků je stále úsek podél Berounky, kde se teprve chystá „optimalizace“, řeší se možnost tunelu Praha – Beroun.

2. Jak je tunel dlouhý?

4150 metrů každý tubus. Vedou pod vrchy Homolka a Chlum. Dva jednokolejné tubusy jsou mezi sebou propojeny spojovacími chodbami. Délkou nový tunel výrazně překonal dosavadní nejdelší tunel v Česku: Březenský u Chomutova (otevřený v roce 2007), který měří 1758 metrů. Dalším v pořadí je Špičácký tunel na trati Plzeň – Železná Ruda z konce 19. století (1747 metrů).

3. Jak dlouho mu prvenství vydrží?

Ministerstvo dopravy letos schválilo výstavbu Chotýčanského tunelu o délce 4775 metrů na čtvrtém koridoru u Českých Budějovic. Termíny nejsou upřesněny, tunel má vzniknout ve 20. letech. Současně s ním na stejném úseku vznikne i Hosínský tunel (3120 metrů). Delší tunely zatím nejsou ještě schválené (Praha – Beroun, Podkrušnohorský pro rychlovlaky Praha – Drážďany). Jejich délka se bude počítat na desítky kilometrů (20, respektive 25 km).

4. Jak dlouho se tunel Ejpovice stavěl?

Ražba začala v lednu 2015, už před tím probíhaly přípravné práce. Razil ho štít Viktorie, který vyrobila firma Herrenknecht v německém Schwanau. Měl průměr řezné hlavy téměř 10 metrů a vážil přibližně 1800 tun.

5. Co bude s razícím štítem z tunelu?

Vhledem k náročným geologickým podmínkám a s ohledem na délku ražby došlo k výraznému opotřebení exponovaných částí razicího stroje. Proto byly tyto části zlikvidovány a zbytek technologického zařízení byl odprodán zpět výrobci.

6. Jakou roli měl už u počátku soutěže stávající ministr dopravy Dan Ťok?

Velkou. Ťok v té době vedl stavební společnost Skanska, která byla v soutěži podle ceny druhá. Požadovala vyřazení vítězného sdružení vedeného Metrostavem kvůli tomu, že údajně nesplnilo podmínky soutěže. Projekt počítal s vrtáním a odstřelováním, takovou metodu nabídla Skanska za 4,75 miliardy korun. Metrostav nabídl 3,97 miliardy, odhadovaná cena podle projektu byla 7,5 miliardy korun. Skanska nakonec se stížnostmi neuspěla, SŽDC v roce 2013 uzavřela smlouvu s Metrostavem.

7. Kolik nakonec bude tunel stát?

Celkové investiční náklady stavby dosahují nakonec 6,783 miliardy korun. Během samotné stavby se několikrát cena navyšovala z různých důvodů. Jedním z nich byl například fakt, že v projektu se měnilo osvětlení.

Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.
Tunel Ejpovice.
Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.

8. Co nejvíce stavbaře překvapilo?

„Při ražbě se narazilo na neočekávané horší geotechnické parametry horninového masivu tj. vyšší přítoky podzemní vody – až 30 l/s, vyšší abrazivita břidlic a spilitů a větší rozsah nestabilního horninového masivu,“ vypočítává Vojtěch Kostiha, mluvčí Metrostavu.

9. Kolik se z obou tubusů odtěžilo horniny?

Z tubusů bylo odtěženo zhruba 1,6 milionu tun horniny, která byla uložena ve dva kilometry vzdáleném vytěženém lomu Ejpovice, kam byla dopravována provizorní cestou mimo zástavbu.

10. Jak tunely zkrátí cestování?

Cesta z Plzně do Rokycan se díky tunelu zkrátí z 23 kilometrů na 17 kilometrů. Rychlík z Rokycan do Plzně dojede nově za 11 minut, dosud mu cesta trvá 20 minut. Nejmarkantnější změna čeká cestující v expresech: mezi pražským Smíchovem a Plzní pojede nově vlak hodinu a šest minut, dosud jezdí hodinu a 18 minut. Nejde o zrychlení jen díky tunelu, ale i dalším úpravám na trati.

11. Komu zhorší nový tunel cestování a proč?

Jednoznačně obyvatelům Chrástecka a okolí. Součástí akce je vytrhání kolejí mezi Plzní a Chrástem. Vlaky tak pojedou nejprve do Ejpovic jako úvraťové stanice, odkud pojedou dál do Chrástu a Radnice. Zatímco dosud trvá jízda vlakem z Plzně do Chrástu jedenáct minut, nově potrvá cesta 20 minut. Nově bude úsek z Ejpovic do Chrástu součástí tratě 176 Plzeň – Radnice.

12. Proč dojde k vytrhání kolejí mezi Plzní a Chrástem?

Otázka, na kterou dnes SŽDC odpovídá, že je to součást projektu. Jde o nepochopitelné rozhodnutí vedení SŽDC v minulých letech, zejména v letech 2005 až 2008, kdy se projekt připravoval. Velký podíl na tomto rozhodnutí má i tehdejší vedení Plzeňského kraje, které nepožadovalo zachování trati. Proti vytrhání se ještě snažilo vystoupit sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz, nakonec úsilí vzdalo.

13. Kdy dojde k vytrhání kolejí?

Jedna kolej už mizí, o termínu vytrhání druhé, po které se až do pátku jezdí, není rozhodnuto.

14. Vznikne nějaká nová zastávka díky stavbě tunelu?

Současná zastávka Dýšina, která zůstane na dnešní jednokolejné trati a ocitne se mimo koridor, se po zprovoznění bude nově jmenovat Dýšina-Horomyslice. Obyvatelé obce Dýšina pak dostanou k dispozici zcela novou zastávku. Ponese název Dýšina a bude vystavěna v kilometru 96,980-97,800 tratě Praha – Plzeň.

Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.
Tunel Ejpovice.
Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.

15. Proč budou muset některé vlaky jezdit v tunelu s uzamčenými toaletami?

Jde o problém starších vozů s takzvaným gravitačním WC, kdy výkaly končí přímo na kolejích. V tunelu jsou koleje upevněny v betonu, produkty z toalet by se tak neměly kam vsáknout. ČD upozornily, že problém se týká jen několika málo vozů. Nikdo už ale nesdělil, jakým způsobem se budou cestující před tunelem vyhánět z toalet.

16. Jakou rychlostí mají vlaky v tunelu jezdit?

Tunel je stavěn zatím na 160 kilometrů v hodině, příští rok zde SŽDC chce testovat dvousetkilometrovou rychlost. Zpočátku mají vlaky ale jezdit nejprve padesátikilometrovou rychlostí, o každém zrychlení bude rozhodovat traťmistr. Je předpoklad, že ještě ve zkušebním provozu do konce roku se rychlost zvýší na 120 kilometrů za hodinu.

17. Bude se v tunelu svítit?

Celý tunel nebude trvale osvětlený. Trvale jsou osvětlené vstupy do propojek. Tunel má nouzové osvětlení – nad chodníky v madle vedeném podél celého tunelu jsou ve výšce 1,1 metru umístěny svítidla nouzového osvětlení, která zajišťují hodnotu osvětlení cca 2 luxy (normy TSI nařizují alespoň 1 lux). Dveře propojek jsou zřetelně označeny, směr úniku je označen po obou stranách tunelu. Vedle směru úniku je zde rovněž vyznačena vzdálenost v metrech k místům opuštění tunelu, tedy buď k nejbližší propojce, nebo k portálu.

18. Kolik vlaků bude moci tunelem projíždět v jeden okamžik?

V jedné tunelové troubě mohou být najednou maximálně dva vlaky.

19. Jak budou jezdit vlaky do nového jízdního řádu?

Všechny vlaky budou jezdit jižním tubusem, ve směru z Plzně i z Prahy. Do otevření severního tubusu platí výlukový jízdní řád, kde například spoje typu rychlík zastavují v Ejpovicích. Západní expresy, které jedou mezi Plzní a Prahou bez zastavení, můžou do cílové stanice v Praze přijet dříve, stejně tak do Plzně, kde ale vyčkají na odjezd směr Cheb podle současného jízdního řádu.

20. Je v tunelu zabezpečovač ETCS?

Zatím ne. Stavba ETCS se připravuje, v tunelu by mělo být zprovozněno v roce 2021.

21. Budou moci jezdit tunelem parní lokomotivy?

Jedna z velkých komplikací pro železniční spolky s parními lokomotivami, především plzeňské majitele „šlechtičny“ z Iron Monument Clubu. Parní lokomotiva s provozuschopným kotlem a ohněm na roštu smí do tunelu vjet pouze za podmínky, že nebude vyvíjet tažnou sílu. Zkouška jízdy parní lokomotivy tunelem se uskuteční na jaře příštího roku.

Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.
Tunel Ejpovice.
Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.

120
Diskuze

avatar
24 Komentáře
96 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
48 Autoři komentářů
LídabkvSatanlokodepoZesp Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
lokodepo
Host
lokodepo

Pane Sůro, pane Sůro…. Máte Vy vůbec zapotřebí šířit takové bludy – konkrétně bod č. 7? Kdybyste neznal zákon o zadávaní veřejných zakázek a kdybyste nepoužíval server Hlídač státu, tak bych to pochopil, že suše a bez rozmyšlení převezmete tiskovou zprávu, ale Vy přeci nejste žádný novinářský nováček! Vás vůbec nezarazilo, jak by z vysoutěžených 3,97 mld. Kč bylo bez jakéhokoliv přesoutěžení možné se dostat na téměř dvojnásobnou cenu? Opravdu Vás nezarazilo, že uveřejněné dodatky na vícepráce ani zdaleka nedostahují zmíněné částky? Opravdu jste nepochopil, že SŽDC dvojími cenami záměrně vodí veřejnost „za nos“? Nemá totiž potřebu veřejnosti prezentovat, že… Číst vice »

Zesp
Host
Zesp

Pár fotek a Videí z nedělního průjezdu tunelem ve směru z Plzně na Rokycany

Foto:
https://seta00121.rajce.idnes.cz/Prujezd_Ejpovickym_tunelem_smer_Praha_-_nedele_18.11.2018/

Odkaz na video průjezd tunelem:
https://youtu.be/UwNYjh3EUNA

Stanice Ejpovice:
https://youtu.be/aFZmZIX2cHg

Séťa
Host
Séťa

Pár fotek a Videí z nedělního průjezdu tunelem ve směru z Plzně na Rokycany

Foto:
https://seta00121.rajce.idnes.cz/Prujezd_Ejpovickym_tunelem_smer_Praha_-_nedele_18.11.2018/

Odkaz na video průjezd tunelem:
https://youtu.be/UwNYjh3EUNA

Stanice Ejpovice:
https://youtu.be/aFZmZIX2cHg

Souprava
Host
Souprava

Kdyby mermomocí chtěla nákladka odklonovou trať pro případ nejvyšší nouze, nevyšlo by mnohem levněji zvednout únosnost na lokálce Rokycany-Nezvěstice? Půlka už byla opravená, takže by se ještě opravila ta druhá. Pokud se jednou za pár let něco stane s tunely, kdy to SŽDC nedokáže za den opravit a nebude ani jeden tubus průjezdný, tak by ty nejvíc potřebné náklady mohly jet touto objízdnou trasou, ne? Vzhledem k tomu, že se tato trať stejně tak jako tak udržuje (jezdí zde osobka), tak by zde by stačila v podstatě jen jednorázová investice do vylepšení. Zachování Chrást-Doubravka by vyšlo dráž, protože by to… Číst vice »

Michal
Host
Michal

No nápad jde zajímavým směrem, nicméně na přechodnost D4 tu lokálku asi neopravili a s brejlovcema bych nepočítal, takže bez drátu je to stejně k ničemu…

Zesp
Host
Zesp

A jel jste po té trati přes ten „hrb“? Tam má co dělat ta 810, aby to z těch Nezvěstic vysupěla. Velké stoupání a malé oblouky, kratičké stanice. Příkosice jako vrcholová stanice, na obě strany je to 20 promile. Na kolik dílů by ten běžný náklad jel??? To asi není moc ideální…

Aznoh
Host
Aznoh

Díky za pěkný článek. Něco k diskuzi, proč se ruší stará trať. Dobře to napsal Kulica 16. 11. 2018 (13:57). Pokusím se navázat. Samozřejmě se tehdy s variantou zachování uvažovalo a hodně se o ní v rámci SŽDC diskutovalo. Prověřovala se dokonce i nová spojka, která by bezúvraťově zapojila seřaďovací nádraží. Byl to několikaletý proces, nebylo to jedno rychlé rozhodnutí. Doprovázelo ho, na tu dobu bych řekl až abnormálně podrobné technické, ekonomické a hlavně dopravně technologické prověřování a názory zúčastněných rozhodně nebyly jednoznačné. Faktem je, že v té době trval dlouhodobý klesající trend nákladní železniční dopravy a kapacitně to bez… Číst vice »

Asdf
Host
Asdf

„Faktem je, že v té době trval dlouhodobý klesající trend nákladní železniční dopravy a kapacitně to bez stávající trati zkrátka stačilo.“
A tohle je dle mě zásadní nedostatek celého toho procesu rozhodování, že se vychází z aktuální situace a nebere se moc v potaz, že to může být v budoucnu jinak. Aneb extrapolovat vývoj za posledních pár let s ohledem na to, že rozhodnutí má vliv na mnoho desetiletí, je principiálně špatně.

Michal
Host
Michal

No ono i zachování jednokolejného úseku s původním spodkem a svrškem by znamenalo ESA do Chrástu, odbočka Doubravka, nějaké AhR mezi to, asi zcela nová trakce…

Půl jardy, jada? To by na sebe byť nějak virtuálně vydělalo? To se nám to vymejšlí blbosti, když to zalepí někdo jinej…

MartinM
Host
MartinM

Já osobně nevidím jediný důvod proč by se měla stará trať zachovat. Úsek není kapacitním hrdlem, stávající osobní doprava je na desítky let neměnná oproti současnosti (stavají 30minutový interval dálkovky i osobky je dostačující na dlouhou dobu dopředu a i tak je prostor pro zahuštění). Nákladní doprava je daná trhem a ne sny nákladních dopravců. A trh a ekonomika se nedá předvídat, ale spíš se dá předpokládat snižování těžkého průmyslu v ČR. Ale v každém případě by byla trať stejně omezená dvoukolejnými úseky před a za. Nehoda se spíše stane v otevřeném prostoru než v tunelu, spíš někoho srazí v… Číst vice »

Souprava
Host
Souprava

Tak tak… to je jen jakási šotoušská hysterie ze ztráty staré trati. Za pár let po ní neštěkne pes a i většině šotoušků to bude jedno. Bude tam cyklostezka a bude klid. Doslova se dá říct, že šotoušci mají teď „téma“. Ale psi štěkají a karavana jede dál. Povíme si za pár let, kdy bavit se vážně o obnově té trati už bude téma tak akorát do anarchistických kruhů. 🙂 Je to ale svým způsobem i legrace, ne? Jak se tu teď jeden šotouš za druhým rozohňuje, že je to hrozná chyba likvidovat, ale přitom za 5 let jim to… Číst vice »

Asdf
Host
Asdf

„Stačí se podívat, jak třeba šotouši šíleli z PHS na benešovské trati a postupně se s tím smířili, většinu to přestalo bavit řešit a spíš jsou zvědaví na nové přeložky co se nyní staví. “ Nevím jak „soutoušci“ (s žádnými se osobně nesetkávám), ale mě osobně PHS na té trati vadí stále. JIstě, že se to už neřeší, jelikož se s tím stejně nehne a jistě, že si postupně člověk zvykne na leccos. Ale to si nakonec zvykne i vězeň, který je doživotně odsouzený, nebo člověk s nevyléčitelnou chorobou. Taky se s ní nakonec smíří. Používat smíření s nevyhnutelností jako… Číst vice »

Souprava
Host
Souprava

A proč? Uvažujte… plyne z toho, co jsem napsal, nějaká nutnost se smířit s třeba jistým německým vůdcem a jeho šílenými nápady? Historie jasně ukázala, že ne. Ale některé věci jsou tak minoritní, že i když minorita má pocit, že je to špatně, tak majoritě to je ukradené a minorita se s tím nakonec taky smíří, protože zjistí, že i v jejíím životě má daná věc marginální význam a že mělo důvod, proč to majoritě nevadí. Zkusme jiný příklad… Mnoha lidem vadí absence dokončené sítě základních dálnic a vrt. Přesto je většina ochotná se smířit s tím, že do 5… Číst vice »

Asdf
Host
Asdf

Aha, tak v tom případě byste si měl načíst definici šotouše, jelikož to slovo používáte dost nepřesně 😉 PHS mě nevadí ani tak kvůli pohledu z okna jedoucího vlaku (do Benešova stejně jezdí patráky, takže se do krajiny bez problémů dá dívat), ale kvůli tomu, že se jedná o velký zásah do krajinného krázu. V Mnichovicích, kde máme dům a z kterého je vidět přes celé údolí na protější svah, kde vede trať, v podstatě vidím jednu dlouho betonovou čáru. Ačkoliv jsem si na ten pohled už musel zvyknout, tak kdyby bylo na mě, okamžitě bych jí odstranil. To se… Číst vice »

Štěpán
Host
Štěpán

Souhlas s Adsf. Benešovská trať je mi blízká (nebydlím přímo u ni, ale mám ji nedaleko) a těch PHS je tam skutečně nadmíru. To, že někdo kouká z okna vlaku, neznamená že je šotouš (osobně znám spoustu nešotoušů, kteří se z okna koukají rádi). Cesta je pak zbytečně zdlouhavá a nemyslím si, že je ideální stav nutit lidi koukat do mobilů. A zásah do krajiny to skutečně je, je to jak berlínská zeď, která se nedá přehlédnout. PHS nemají výhodu těměř žádnou (těch několik málo dB je zanedbatelný rozdíl), ale nevýhod je ve skutečnosti mnohem víc, než jen nevýhled z… Číst vice »

Michal
Host
Michal

PHS by určitě mohlo být méně, ale že by člověk celou cestu čuměl jen do betonu, to fakt ne. Já mám pocit, že je za oknem (rychlíku) pořád les a že je cestou celkem dost větších stanic takže něco vidět je. Možná záleží na tom, odkud až dojíždíte a jak velké procento cesty je PHS.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Souprava má ve všem jasno. Co asi tak můžou lidi dělat s těmi PHS, aha? Asi to samé, co nadělá těch pár křiklounů každým rokem na náměstích, vždyť Souprava ani neví, co za krásné výhledy v případě benešovské se za těmi zdmi do údolí Sázavy a Mnichovky skrývá (každý nemá možnost cestovat Bimbem). PHS mají určitý, ne příliš výrazný vliv v těch obydlených částech, v kopcích nad údolími jsou zbytečné. O tom, že v nich jsou mezi panely díry jako prase a že je tímto nekvalitním osazením značně snížena jejich účinnost ani nemluvě (jistě, papírově je to cajk, protože v… Číst vice »

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Diskutovat s Vámi je jak diskuse s b….m, protože ten zpravidla neví o tom, že jím je.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Při kritice nesmyslné úplné likvidace původní tratě všichni (sice dost oprávněně) nadávají na SŽDC, ale zcela neuváženě přitom zapomínají na ještě další významné činitele figurující v této „kauze“, jimiž jsou (především) orgány Plzeňského kraje + POVED: matně si v této souvislosti vzpomínám m.j. třeba i na úvahy, že by po staré trati mohla jezdit například i nějaká „vlakotramvaj“ – ale když plzeňská „vrchnost“ o zachování původní trati žádný zájem neměla a s její likvidací souhlasila (bez výhrad), a její zachování neprosazovaly ani ČD, tak se nelze divit, že se jí SŽDC velmi ráda zbaví.

Asdf
Host
Asdf

Já jen nechápu, ež se při likvidaci této trati nepostupuje jako u jiných tartí. Tedy podstoupit celé to kolečko, kdy se postupně nabízí armádě, pak prodává, pak případně snad převádí zdarma zájemcům (nepamatuju si přesně ten postup) a pak až když opravdu nikdo nemá zájem, tak se likviduje.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ten postup asi nahrazuje právě to, že likvidace původní trati byla podle projektu učiněna součástí investice (a dodávky), takže byla vlastně regulérně projednána v rámci projednávání projektu celé akce.

mirekk
Host
mirekk

Asi tak nějak bych ti viděl. K projektu nikdo a tím nikdo myslím i zúčastněné obce na staré trati, kde jejich zastupitelstva zastupují (proto zastupitelstvo) své občany. A samozřejmě, pokud by obce trvaly na dopravní obslužnosti a „vyšlo by to“, pak má máslo na hlavě kraj. SŽDC je v tomto asi až na posledním místě, pokud se má jednat o nějakou vinu ve zrušení

Radek Janata
Host
Radek Janata

Ona ta trať žádnou dopravní osblužnost neznamená, když na ní není žádná zastávka.

Prodloužení jízdních dob bude poměrně malé (Sůra v článku vybírá extrémní případ a neuvažuje, že v budoucnu se zkrátí, když se zvýši v tunelu rychlost a vypadnou regionovy).

mirekk
Host
mirekk

A vy stopro víte, že něco podobného neproběhlo? Já nevím ani že ano, ani že ne.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Tak u přeložek to asi funguje jinak, když ve finále spojení z místa A do místa B zůstane zachované.

Asdf
Host
Asdf

Jak je na tom vlastně tunel Oucmanice? Ten měl být vůbec nejdelší se svými skoro 5 km.

Matla
Host
Matla

K bodu 15 – uzamykání toalet už bylo zase zrušeno..

HonzaEM
Host
HonzaEM

Určitě se dala schválit změna toho nesmyslného projektu, kde by se demolice vypustila a místo ní by se přidala výhybka v Doubravce, jenže když se místo hledání jak to udělat hledá proč to nejde, tak je to pak těžký.

Alibaba
Host
Alibaba

Obávám se, že „výhybka na Doubravce“ je ten nejtěžší/nejsložitější bod pro změnu projektu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nejspíše ano (aspoň technicky) – ale i to by jistě šlo nějak vyřešit, a pokud by to bylo skutečně příliš komplikované, tak by mělo být bez hloupého mlžení a „okecávání“ jasně a jednoznačně řečeno, že tam a vlastně jen tam (a ne jinde) je opravdové „jádro pudla“.

mirekk
Host
mirekk

Ano, je to další dopravna na trati se vším, co k tomu patří. A výhybka jen v jedné koleji, že by se obousměrně ze staré na novou a opačně jezdilo od/do Plzně po jedné traťové?

HonzaEM
Host
HonzaEM

No jasně že po jedný ten kousek. No a to by nešlo posunout vjezd do Plzně před tu výhybku a mít jí součástí ŽST Plzeň a místo současnýho vjezdu mít jen cesťák? A analogicky z druhé strany.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Právě že nedala.

Josef Sandr
Host
Josef Sandr

Předpokládám, že u té případné výhybky by byl problém, že by byla v oblouku. A to by mohlo znamenat snížení traťové rychlosti v hlavním směru (snížení celospolečenských přínosů). Poloměr v oblouku od tunelu do Dobravky je 1784 metrů. Nevím, jaké tam je převýšení. Pokud alespoň 135 mm, tak i tento oblouk vyhovuje na 200 km/h do budoucna. A rychlost 160 km/h bude končit někde v polovině oblouku, který se nachází mezi Doubravkou a mostem přes Úslavu. A myslím si, že to není jen o vložení výhybky a úpravě zab.zař. Já si myslím, že by se muselo měnit Územní plány, územní… Číst vice »

Martin
Host
Martin

A nebylo by lepsi natahnout regiotram, cela Doubravka, Ujezd je bez mestske kolejove dopravy…
me spis zarazilo, ze ji chteli zachovat i nakladni dopravci, coz me privadi k myslence, zda je koncipovan do budoucna pro smizeny provoz dost kapacitni…
Ale faktem je, ze je tam dost malo prostoru pro dalsi kolej z hlavniho nadrazi na Chrast…

Odpadlik
Host
Odpadlik

Nemáte náhodou někdo fotky lomu u Ejpovic kde skončila ta rubanina z tunelu? Google mi vyhodil pěkný zatopený lom kam se lidi chodili koupat. To by byla škoda kdyby zasypali zrovna tento…

Matoo
Host
Matoo
Martin V.
Host
Martin V.

Zkuste mapy.cz – tam si můžete vybrat ortofotky z let 2003, 2006, 2012, 2015 a poslední (asi 2016). Vypadá to, že lom (pískovna?) postpuje na jižním konci k Ejpovicím, kdežto severní část se zasypává a západní část od Kyšic byla vyplněna rubaninou z tunelu. Místní budou určitě vědět víc.

Matoo
Host
Matoo

Na seznamu na leteckých mapách nevidím rozdíl mezi „aktuální“ a z roku 2015. Ze silnice mezi Kyšicema a Ejpovicema, jde vidět, že to zasypali i s čepicí, ale jak vypadá ta spodní část směrem k Ejpovicím netuším. Myslel sem, že lom skončil a bude zasypaný kompletně.

Martin V.
Host
Martin V.

Já tam vidím podstatné rozdíly (hlavně u jižního okraje lomu). V levém dolním rohu mapy je uvedeno buď 27.8.2016 nebo 2.7.2015 – předpokládám, že jsou to data pořízení snímku.

lokodepo
Host
lokodepo

Lom Ejpovice je ostatně jedním z důvodů, proč se vysoutěžila nižší cena – projekt předpokládal odvoz výkopků a rubaniny po železnici s následnou překládkou do aut tuším do opuštěného lomu u Kaznějova.
Ale nebyl to samozřejmě jediný důvod, proč cena byla nižší…

J.L.
Host
J.L.

Pokud jde o „lom u Ejpovic“, tak nejde o lom, ale bývalý povrchový důl na železnou rudu. Viz http://www.zdarbuh.cz/reviry/rnd-ejpovice/dul-ejpovice/ a https://www.obecdysina.cz/zivot-v-obci/spolky-sdruzeni/okraslovaci-spolek/historicke-fotografie/rnd-ejpovice-4/dul-ejpovice/. Šlo o podnik „Rudné a nerudné doly Ejpovice“ (tedy spíše nerudné). Můj otec mi vyprávěl, že o zásobách železné rudy se vědělo už za první světové války v době kritického nedostatku oceli, avšak již tehdy nikoho nenapadlo tak chudou rudu těžit. Začalo se těžit až v době „těžké industrializace národního hospodářství „, avšak po pár letech byl důl a s ním spojená hrudkovna uzavřeny kvůli naprosté nerentabilitě v r. 1967. Zbylá „díra do země“ je pozůstatkem tohoto před padesáti… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

Díky za zajímavý odkaz. Ale je důl na železnou rudu tím stejným, který se teď zavezl rubaninou z Ejpovického tunelu? Podle tohoto odkazu https://www.geologie-astronomie.cz/Fotogalerie/_fotogalerie/Lom-Ejpovice se železná ruda těžila na sever od Ejpovic (dnes zaplaveno Klabavou, kterou tenkrát odklonili tunely pod vrchem Hradiště), kdežto zasypaný lom je na západ od Ejpovic směrem na Kyšice. Ale ten mi spíš připomíná pískovnu.

J.L.
Host
J.L.

Máte pravdu. Zavážená lokalita je zřejmě lom s původní těžbou kaolinu.

Martin Zeleny
Host
Martin Zeleny

Zrušení trati Plzeň – Chrást považuji za hrubou chybu. Mohla se ponechat jako alternativa a zrušit případně, až po x letech provozu tunelů, kdyby se prokázala její nepotřebnost, takhle je to velmi unáhlené.

S pozdravem

asdf
Host
asdf

Vysvětlujte to inteligentům na SŽDC…

Michal
Host
Michal

Alternativa čeho? Náhodných 6 kilometrů tratě 170?

Milan
Host
Milan

Zdůvodnění SŽDC, že vytrhání původí trati musí být, jelikož je součást projektu je naivní a demagogické. V projektu, v průběhu stavby, se muselo udělat mnoho změn a způsobily i zásadní navýšení ceny. Takže je vidět, že „projekt“ není dogma, které nelze upravit dle vzniklé situace a aktuální potřeby.

Asdf
Host
Asdf

Je to jen výmluva. SŽDC tu trať prostě nechce udržovat.

kulica
Host
kulica

K čemu tu trať tam SŽDC nechávalo? Kvůli průjezdu Šlechtičny? Tato trať, tedy tento úsek, nemá kapacitní problém a pochybuji, že ho někdy mít bude. Do této doby to doprava vyjezdila po „pomalé trati“ po dvou kolejích v pohodě, tak proč je problém to vyjezdit po rychlejší trati? Plzeňský kraj plánuje navýšení dopravy? Třeba takt Rokycany – Plzeň po 15 minutách? Varianta ponechání tratě se jistě zvažovala a bylo to rozhodnutí SŽDC, ale po důkladném projednání s ostatními dotčenými…pochybuji, že to bylo jen škrtnutím pera. SŽDC je placena z peněz daňových poplatníků a jistě i vám by se nelíbilo, kdyby… Číst vice »

Asdf
Host
Asdf

Otázka zní jinak: Proč se nákladní dopravci tak vehementně dovolávali za zachování tratě? Aby tam jezdili, jak říkáte „4x za rok“? Asi těžko, že…

kulica
Host
kulica

V čem je u nich problém? Bojí se jezdit tunelem?
Můj názor je, že u Plzně není kapacitní problém jak pro osobní dopravu, tak pro nákladní. Zachování původní tratě pochopím třeba v úseku Choceň – U.n.O., kde je to velmi silně zatíženo.
Ještě jedou a pořádně si přečtěte tu větu s tím 4 x za rok v mém příspěvku.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Jenže tam to nebude technicky možné.

kulica
Host
kulica

Minimálně pro jednu kolej to technicky možné určitě je.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Kapacitní problém? Třeba v tom, že když se smí jet jen po jedné koleji (jen jednou troubou v jednom okamžiku), tak to problém asi bude. A taky osobáky Plzeň – Chrást, že musej zajíždět do Ejpovic a vracet se?

kulica
Host
kulica

Osobáky z lokálky nebudou jezdit do Plzně, ale končit v Rokycanech (podle toho, co jsem před lety zaslechl, tak to pokud se nic nezměnilo…). Prý je hlavní směr osob z lokálky do Rokycan (prý to tvrdil to krajský dopravní operátor).
Ikdyby to tak bylo, že budou v Ejpovicích jezdit úvratí, tak pořád není problém s kapacitou – zajeďte si k trati za Choceň, hodinu si dělejte čárky a pak to samé mezi Plzní a Rokycany a pochopíte, kde je kapacitní problém.

Jirka
Host
Jirka

To si děláte srandu? Vždyť se všude dokola píše (a je to několik týdnů zveřejněno v nových jízdních řádech), jak motoráky (Regionova) z Plzně pojedou do Ejpovic a pak hned „zpět“ přes Chrást do Radnic. Takže přímé spojení Plzeň – Chrást bude zachováno, pouze bude časově trochu delší, ale zase bez přestupu pro cestující dál směrem do Radnic.

Milan
Host
Milan

Větsina vlaků do/z Radnic je do Plzně přímých už teď, bez přestupu. A je pravda, že jízdní doba se kvůli tunelu prodlouží jen cca o 3 min a o 3km, ale místo cesty lesem s pěkným výhledem do krajiny se bude jezdit v tmavém tunelu a pod zářivkama.

bkv
Host
bkv

A obsluhu Dýšiné by si řešil jak? Speciálním vlakem nebo by tam na otočku zajížděla lokálka z Chrástu?

bkv
Host
bkv

S bodem č. 11 se dá polemizovat. Pokud cestující nejede přímo z Chrástu, musíme do doby jízdy vlakem započítat i čas na přestup. A najednou jsme z uváděných 11 minut u času 16 – 19 minut. Nevím, osobně bych prodloužení jízdní doby o cca dvě minuty a získání přímého spojení do Plzně za zhoršení cestování nepovažoval.

Milan
Host
Milan

Dosud právě jsou skoro všechny přímé vlaky Plzeň-Radnice, poté naopak bude nutný přestup v Ejpovicích, viz aktuální JŘ

babilon
Host
babilon

S přestupem je to teď během výlukového jízdního řádu do konce grafikonu. Od 9.12. všechno opět přímé.

Ilona Zelenáková
Host
Ilona Zelenáková

ano, od prosince bude vše přímé, před výlukou se jezdilo přímo jen o víkendu…

bkv
Host
bkv

Před výlukou jezdil v pracovní dny jeden přímý vlak do Plzně a jeden z Plzně. Všechny ostatní byly s přestupem.

bkv
Host
bkv

Dle jízdního řádu trati 176 platného od 10. prosince 2017 je v pracovní dny jediný přímý vlak do Plzně v 8:33 z Chrástu. V opačném směru z Plzně jde o vlak v 9:23 v Chrástu.

HP
Host
HP

Pokrytí GSM-R a veřejnými GSM/LTE sítěmi v tunelu je?

Milan
Host
Milan

Vlaky Plzeň-Radnice budou mít úvrať už v Ejpovicích, tj. nebudou zajíždět do Rokycan?

babilon
Host
babilon

V Ejpovicích. Z Rokycan s přestupem.

Šalinář
Host
Šalinář

Jestliže byla odhadní cena 7,5 miliardy a podařilo se tunel postavit za 6,8, tak to není tak špatné, jak by se mohlo zdát.

R.L.m.
Host
R.L.m.

Díky za článek. Hezké fotky. Snad tato stavba bude dobře „sloužit“. Další otázky: Kolik by odhadem stálo zachovat použitelnou alespoň jednu kolej Plzeň – Chrást, resp. v jak špatném stavu je nyní? Nemělo být původně místo PJD štěrkové lože? (Pokud ano, kolik činilo navýšení ceny?) Chybějící osvětlení byla neznalost, neschopnost nebo záměr (projektanta)? Jaké další chyby byly (v projektu / při stavbě)? Pokládka jednotlivých betonových segmentů prstence ostění je náhodná nebo nějak daná? Když vidím tu „luxusní podlahu“, tak se musím i zeptat, zda by se do budoucna nedalo vymyslet i efektivnější řešení provedení tunelu? (ve smyslu: menší plocha výrubu… Číst vice »

Radek Janata
Host
Radek Janata

Právě, že jízdní dráha je zde efektivnější.
Je sice dražší na postavení, ale má jednodušší údržbu, což se nejvíce projeví právě v dlouhém tunelu.
Možná to má i nějaký bezpečnostní aspekt (snažší evakuace lidí).

Asdf
Host
Asdf

„že je to součást projektu.“
Jednou je v projektu uvedeno vytrhat, tak to vytrháme! I kdyby to byla sebevětší pitomost!
Vaše SŽDC, ústřední výbor Kocourkova.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Samozřejmě že zrušit starou trať je katastrofální chyba, vědí to všichni, naposled jsme se pokusili o nemožné vloni. Ale ještě horší dopady než do nákladní, to bude mít do budoucna do osobní dopravy.

Qěcy
Host
Qěcy

No tak teď by se dalo bojovat aspoň o to, aby veškeré drážní pozemky staré trati zůstaly trvale v majetku státu, či kraje, nejlépe pod uzávěrou pro případnou novou výstavbu tratě.

Romanero
Host
Romanero

S trochou nadsázky lze říct, že po 200 letech stavění tratí už neumíme postavit tunely, co vstřebají ho*na a páru..

Další otázkou je, za kolik by to postavila za Skanska, když Metrostav nabídnul z tehdejšího i dnešního pohledu nesmyslnou cenu..

Twix
Host
Twix

Obyvatelé Chrástecka a okolí… jsou nejspíš jen ti cestující, kteří nastupují ve stanici Chrást u Plzně, ležící trochu mimo obec. Z ostatních zastávek na lokálce bude cesta do Plzně hl.n. trvat prakticky stejně jako dnes a bude výhradně bez přestupu (u ranního „školního“ spoje z Chrástu obce do Plzně vidím prodloužení o 2 minuty a odstraněný přestup).

Matoo
Host
Matoo

Stanice Chrást není „trochu mimo obec“, ale úplně mimo. Reálně jí používali spíš obyvatelé části obce Dýšiná než někdo z Chrástu.

Matoo
Host
Matoo

Správně Dýšina, ne Dýšiná.

Partneři


Newsletter

Výběr editora