Dopravci Infrastruktura Železnice

Nákladní dopravci vzdali boj o trať u Plzně, z části koridoru bude cyklostezka

Nádraží Chrást u Plzně. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons
Nádraží Chrást u Plzně. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons

Sdružení Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz ustoupilo od pokusu zvrátit plány Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na zrušení stávající trati mezi Plzní-Doubravkou a Chrástem u Plzně. Platí tak původní verze, že po dobudování ejpovického tunelu tento úsek stávajícího koridoru nahradí cyklostezka.

ŽESNAD.cz vystoupil proti plánům na zrušení trati letos v únoru v době, kdy už byl její osud téměř zpečetěn. Pokusil se ještě vyvolat jednání o změně přístupu, ta ale nikam nevedla.

„Nenávratně tím železniční síť přijde o svou kapacitu, která mohla být využita pro nákladní i osobní železniční dopravu,“ říká výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Podle něj je rozhodnutí minulých vlád Plzeňského kraje, které konec trati podpořily, jedním z důvodů, proč ŽESNAD.cz vznikl. Sdružení se chce nyní zaměřit na projekty, kde má ještě šanci něco ovlivnit. Aktuálně se ŽESNAD.cz snaží zvrátit plány na přesun brněnského nádraží.

SŽDC už v únoru upozorňovala, že s projektem nejde prakticky už nic dělat. „Toto řešení bylo přijato a se všemi dotčenými drážními i nedrážními složkami projednáno již při zpracování projektu stavby Všichni dotčení s tímto řešením a tedy i se  snesením chrásteckých kolejí souhlasili. Stavba tak byla vytendrována a bylo pro ni schváleno v daném rozsahu i financování z národních i evropských zdrojů,“ řekla v únoru mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Snesení stávající trati mezi Plzní-Doubravkou a Chrástem je součástí více než čtyřmiliardové zakázky na stavbu ejpovického tunelu.

Podle Sládka je pozitivní, že Plzeňský kraj změnil mezitím svůj přístup. „Vnímáme změnu přístupu nového vedení Plzeňského kraje, škoda jen, že je už pozdě. Trať už není v zahrnuta v územním plánu a změny smluv uzavřených SŽDC na tunel a další stavby na III. tranzitním železničním koridoru již nejsou možné v návaznosti na dotace z Evropské unie,“ dodává Sládek.

Nákladní dopravci mají obavy z prostupnosti trati především při případných výlukách. „Nezbývá než doufat, že bude státní správa i krajské samosprávy v budoucnosti pečlivě zvažovat rozsah stávající infrastruktury a že se i současné, dnes zastaralé tratě, zmodernizují, zkapacitní a podaří se je využít pro ekologickou železniční nákladní dopravu,“ dodal Sládek.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
To
Host
To

Bude to první tunel, který je údajně součástí VRT, ve kterém budou jezdit šukafony…))) to nikde ve světě nevymysleli)))

Michal
Host
Michal

Tak není nad to poukazovat na blbost, kterou si člověk sám vymyslí, že…

Oldřich Sládek
Host

Beru jakoukoliv kritiku a diskusi na jakékoliv téma, ale nazývat vedení firem, které reprezentují 98% trhu nákladní železniční dopravy „ultrašotouškama“ je nanejvýš nedůstojné místního internetového hrdiny Tunela, který nemá ani odvahu zde uvést své jméno. K věci – samozřejmě , že je nyní dostatečná kapacita tunelu , ale až bude Domažlická, Plzeň-Žatec a bude + 20 let a začnou výluky a přitom v Plzni nelze nic odstavit, tak potom bude situace vypadat jinak. Pochopitelně jsme věděli, že je extra pozdě, ale podpora Plzeňského kraje nám dala možnost se pokusit alespoň otevřít diskusi. O osobní dopravě nemám mandát mluvit, ale soukromě… Číst vice »

Tunel
Host
Tunel

A ony si to ty firmy budou platit za svoje? Pokud ne, tak nechápu proč by jim měl nějakou objízdnou trasu s naprosto minimálním využití (vaše spekulace o budoucnosti nejsou žádný důkaz využití, jsou to jen spekulace, které se na 95% nenaplní) platit daňový poplatník. A než mě začnete něco podsouvat, tak vás upozorňuji, že měřím stejným metrem i různým historickým šotoušinám s motoráčky, nostavláčky atd. Nevím, proč by to měl platit daňový poplatník. Až nebude půlka tratí zakakaná prodělečnou osobní dopravou, nebudete podobné objížďky potřebovat vůbec. A ještě zvýší nákladka svůj zisk a nebude ji nutné dotovat skrze nízké… Číst vice »

Oldřich Sládek
Host

Tunel: „A ony si to ty firmy budou platit za svoje? Pokud ne, tak nechápu proč by jim měl nějakou objízdnou trasu s naprosto minimálním využití (vaše spekulace o budoucnosti nejsou žádný důkaz využití, jsou to jen spekulace, které se na 95% nenaplní) platit daňový poplatník.A než mě začnete něco podsouvat, tak vás upozorňuji, že měřím stejným metrem i různým historickým šotoušinám s motoráčky, nostavláčky atd. Nevím, proč by to měl platit daňový poplatník. “ Ne, neplatíme si to za svoje, jen odvádíme státu kromě ceny za dopravní cestu ročně dalších 300 mil CZK za POZE, což silnice nemusí. Dále… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Oldřich Sládek má samozřejmě pravdu – tunely jsou sice dobrá věc, pokud fungují, ale jakákoli porucha má v případě tunelů mnohem výraznější dopady na pravidelnost provozu, takže mít k nim záložní trasu, zejména pokud ta trasa už existuje a není třeba ji pracně a draze nově budovat, se rozhodně vyplatí (N.B. když tím lze zároveň ušetřit náklady na její zbytečnou likvidaci).

Tunel
Host
Tunel

„mě vadí Vaše pojmenování ultrašotoušci ve vztahu k lidem, kteří si musí na sebe vydělat každou korunu bez jakékoliv dotace nebo grantu“ Aha, kamiony si na sebe nemusí vydělat. A těch 10 miliard, co zaplatí v mýtném je nic. K tomu silniční daň, kterou platí oproti osobním autům navíc. A ještě státu na DPH odvedou mnohem více než vy. Protože jich jezdí jaksi víc. O dost víc. (čímž vás nevyháním z kolejí, jen apeluju na to, abyste měli soudnost a míru a nezveličovali jste) „stát buduje odstavná parkoviště za peníze nás, daňových poplatníků, pro soukromé kamiony, soupravy vozů je třeba… Číst vice »

Tunel
Host
Tunel

Ještě bych doplnil, že zkuste vidět ten rozdíl mezi stavbou dálnice, kterou využívá NEDOTOVANÁ osobní doprava a může tam jet kdokoli – Tonda v autě, Pepík v autobuse a k tomu ji využívá i nákladní doprava a stát z toho vydělá na spotřebních daních, silničních daních a mýtu skoro 100 miliard ročně. A pak máte železnici, kde osobní doprava nedokáže jezdit bez dotací vůbec a nákladní kvůli přemíře dotované osobní dopravy je ráda že přežívá, ale na blbou údržbu infrastrury pod sebou nevydělá. Silnice vygenerují 100 miliard příjmů a těch 100 miliard se tam nevrací. Železnice vygeneruje státu tak 10… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Tunel: A kolik j ten zisk po přepočtu na tunokilometr a osobokilometr? Ono to číslo 100mld je sice obrovské, ale po silnicích se realizuje mnohem více přeprav než po železnici. Směšovat osobní a nákladní dopravu myslím není dobré, kraje by klidně mohly osobní železniční dopravu ukončit, nahradit ji autobusy, nebo tak učinit bez náhrady, ale v ten moment se asi zadusí ně to nepřipravená města. Také se mi přestává líbit přílišné zaměření na osobní železnici, zaměření na ni pak omezuje kapacitu pro náklad a vede k tomu že množství nákladu jede po silnici. Celkem by mne zajímal názor někoho od… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Vy všichni co se tu tak rozčilujete nad zrušením oné tratě, mátě nějaké čísla o tom že tato je pro nákladní dopravu důležitou a nepostradatelnou, že ji nemůže zastat jiná, třeba ji ve vzdálenějším okolí? Vedou do Plzně další tratě, zejména ze zahraničí, na které by mohla nákladní doprava pokračovat? Nemělo by spíš smyl místo radiální tratě od Prahy přemýšlet o transverzální dráze z Plzně k Brnu? Ideálně tedy s mimoúrovňovým křížením koridoru. Stejně tak se nákladní dopravci neustále dožadují místa na koridorech, které zrychlují kvůli osobní železnici, což se v nějakém bodě začne bít, proč jsme od nich ještě… Číst vice »

Ondrej
Host
Ondrej

Podle mě je to dobrý konec. Ve formě cyklostezky budou mít ty pozemky daleko lepší využití a hlavně – pokud by do budoucna vyvstala skutečná potřeba posílení spojení, tak tyto pozemky zůstavají v majetku státu, tj odpadává složité vyvlastňování apod..

Tunel
Host
Tunel

SOUHLAS.

sladlu
Host

Se bojim ze pozemky prevedou na jiny vlastniky (obce, rezervace Horni Berounka…)

Problem bude pri vypadku tunelu. Proto je tunel postaven v podobe dvou tubusu. Oba dva tubusy budou zaroven zavrene snad vyjmecne :/

A pokud schazi odstavny a cekaci koleje. Tak u Ejpovice udelali projektanti chybu a nepostavili jich dost

V plzni trat ma zase jen 2koleje az do streda mesta

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ondrej: „Ve formě cyklostezky budou mít ty pozemky daleko lepší využití a hlavně – pokud by do budoucna vyvstala skutečná potřeba posílení spojení, tak tyto pozemky zůstavají v majetku státu, tj odpadává složité vyvlastňování apod..“
Můžete aspoň naznačit, kde v Evropě došlo někdy k opětovnému obnovení železnice na tělese původní dráhy, která byla v minulosti zrušena a přebudována na cyklostezku? Já o takovém případu nevím …

Tunel
Host
Tunel

Když to nebylo zatím potřeba, tak se to nestalo. To podstatné je, že v případě potřeby to bude možné. Pokud se ale ruší s rozmyslem, tratě kde pravděpodobnost jejich opětovné potřeby je někde u 1%, tak je logické, že se to zatím neobnovuje.

To
Host
To

Ikdyž ono je to asi jedno – VRT vznikne možná za 100 let. Navíc SŽDC nejdřív povídala, že tunel bude na 200, teď mluví o 160, ale reálná rychlost bude možná tak 140, páč tunel je v oblouku a SŽDC dává 160 jen zpravidla na úseky, které jsou jak podle pravítka.

To
Host
To

Sice to možná vypadá jako blbost, aby se zachovávala stávající stopa, ale… jestli bude jednou tunel využíván pro VRT, tak snad nikdo nemůže myslet vážně, že v něm budou jezdit couráky, motoráky, příp. pomalé náklady… Osobně si myslím, že má skoro větší význam vlaky z Radnice vést do Plzně než do Rokycan. Do RO je to po silnici nepoměrně blíž a rychlejší.

František
Host
František

Couráky a náklady se v souladu s „rozvojem železnic“ zruší (= přesunou na silnice)…

a8n
Host
a8n

Proč ne. Pokud tam projede 1 VRV za hodinu, bude tam pořád místa dost.

To
Host
To

To máte pravdu, ale na kolika VRT ve světě jezdí šukafony?

HonzaEM
Host
HonzaEM

Původní plán byl, trať zachovat v jednokolejné podobě s nezávislou trakcí, takže tohle musel někdo vlivný zase prosadit takovou kravinu, to zrušit uplně.

Tunel
Host
Tunel

Šotoušci prohráli, zdravý rozum vyhrál. 🙂

HonzaEM
Host
HonzaEM

Zdravý rozum? Že jste jeden z těch, co nějakým záhadným způsobem změnil plán, že místo jednokolejné tratě, se trať zruší úplně? Něco vám ze stavby cyklostezky kápne?

Protože v dnešní době je jen tohle „zdravý rozum“.

Tunel
Host
Tunel

Ano, zdravý rozum. Chtít upravovat dotovaný projekt ve fázi realizace a naivně si myslet, že to půjde, to můžou už fakt jen ultrašotoušci. A taky byli po zásluze posláni kam patří. 🙂 Jak by se vám líbilo, kdybych vám ve 2/3 stavby vašeho domu začal měnit náčrty a ignoroval, že vám to může úplně zbourat financování? Tohle je šototerorismus.

František
Host
František

Pokud je projekt závadný, nechám si ho změnit i ve 3/4 stavby, jak jen to půjde. A tady se se snášením tratě ještě nezačalo. Bohužel nejde jen o šoto, nýbrž i o funkci. Ale jo, mírně zhoršíme regionální obsluhu, abychom pak přišli na to, že VRT stejně potřebuje ještě jeden tunel (kvůli kapacitě na vjezdu do uzlu), leda by se zařízla (převedla na silnice) ta příměstská doprava. Naštěstí ta VRT ještě nějaký čas nebude (i když by byla fajn).

Tunel
Host
Tunel

>Pokud je projekt závadný, nechám si ho změnit i ve 3/4 stavby, jak jen to půjde. Vy asi moc nerozlišujete mezi natíráním plotu u vás na dvorku a veřejnou stavbou, která si prošla 10 lety projednávání, že? Už nemáme 14. století, kdy císař ukáza,l kde co chce a ihned se to změnilo. Vaše představa o tom, co je možné, je dokonale naivní. >Bohužel nejde jen o šoto, nýbrž i o funkci. Ale jo, mírně zhoršíme regionální obsluhu, abychom pak přišli na to, že VRT stejně potřebuje ještě jeden tunel Funkce? Ta lokálka je na odpis. Zanechat tu kolej do Plzně… Číst vice »

Alf
Host
Alf

Řekl bych, že ve svých příspěvcích popisujete současný stav, ale je potřeba myslet trochu do budoucnosti.
1) Nákladů TEĎ opravdu jezdí málo, ale výhledy na modernizaci domažlické tu jsou, na Karlštejn taky jednou dojde, zájem dopravců vozit to tudy také trvá, jen chybí dokončení infrastruktury
2) Nezanedbával bych rostoucí význam příměsta pro radnickou trať – na druhém konci od Plzně taky bývala heřmanka zralá na odpis a dnes je tam celkem čilá doprava. Od Ejpovic po Stupno se všude vesele developuje. Dokonce na papíře existuje návrh tyto 2 tratě spojit další plzeňskou durchlinií.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Tunel má jasno, ale jak už se mnohokrát v minulosti několikráte ukázalo, velice krátkozraké jasno a zřejmě by byl jedním z těch křiklounů, co by v druhé půli devadesátých let dvacátého století křičel „zrušte pražskej semmering, dyť tam nikdo a nic nejezdí“, tak jak tomu i v reálu bylo.

Tunel
Host
Tunel

A dneska na tom Semmeringu jezdí davy, jo? Jako odklonová trať dobré, osobka je tam jen ROPIDí hračka, to co tam vlaky odvozí za den, to o kus vedle z Řep odvozí tramvaje za 20 minut. Vyhazování peněz, ale když je Praha má. Slavné zastávky v Chýni jsou taky něco. 🙂 To využití je tam naprosto drtivé. 😀

Jan
Host
Jan

Pak budou zase řvát, že není kapacita:-) a že nákladní do kopce blokujou rychlou trať a je třeba 4ř kolejku.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Inu, vymysleli jsme sice blbost a všichni to víme, ale když budeme tisíckrát opakovat, že to jinak nejde, tak ono se to nakonec „vstřebá“ …

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Faktem je, že se někdo kompetentní měl zajímat v době přípravné fáze projektu, nyní přes to už opravdu nejede pomyslný vlak. Zde by to byl opravdu zásadní zásah do projektu. Ale on se tento přístup praktikuje i tam, kde by drobné úpravy projektu nic a nikoho neohrozily (kupř. Sudoměřice – Votice kontra o.s. ŽeČeS).

babilon
Host
babilon

Mně přijde nelogické likvidovat koleje do bližšího krajského města a do vzdálenějšího okresního ponechat. Zřejmě mi nějaká souvislost uniká.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Co Vám na tom přijde nelogického? V krajské variantě by vznikla úvrať v poli (čti žst Chrást) a pak dlouhý úsek až do Plzně. V okresní variantě bude radnická trať pokračovat přímo až do Ejpovic (s přestupem na syslograf), přičemž stávající zastávku Chrást obec doplní nová zastávka přímo v Dýšiné. Můžeme se tu mlátit hausnumery, např. kolik času by si vzala úvrať v Chrástu, kolik lidí jezdí do Plzně a kolik do Romokycan, kolik času zabere jízda autem z Dýšiné do Chrástu atd., ale na tom ať si dělá doktorát někdo jiný. Co mně přijde nelogické je vymyslet okresní systém… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Žádný přestup nebude, všechno je v plánu jako přímé spoje Plzeň – Radnice.

Zdeněk Veselý
Host
Zdeněk Veselý

Na jízdní době do Plzně se to téměř neprojeví, jízdní doba směrem do Prahy bude kratší.
Na tom rušeném úseku není žádná zastávka, na tom druhém alespoň jedna.
A úsek vedoucí ve svahu lesem, nepřístupný, je dražší na údržbu.

Zdeněk Veselý
Host
Zdeněk Veselý

Eskimo Joe: Regionova je v každém případě řešení dočasné, protože životnost tunelu je mnohem vyšší, než životnost Regionov.

František
Host
František

Na opouštěném úseku sice není zastávka, ale je tam plzeňské předměstí (Bukovec) bez zastávky. A delší trasa, zato s přestupem, také není nic, co by lidi do vlaku lákalo. Při zachování celé tratě by naopak šlo obsloužit couráky obě vesnice, a ještě by v tunelu zbylo místo i pro ty vysněné vysokorychlostní vlaky (bez omezení vlaků nákladních).

Tunel
Host
Tunel

Protože obsloužit 2 vesnice vlakem a ne busem je ta vůbec nejdůležitější věc v republice. Na tom stojí a padá celá veřejná doprava v České republice…. Připomíná mi to milovníky Libeňského mostu, kteří jsou přesvědčeni, že sem za ním sem jezdí ty davy turistů. 🙂

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

„Žádný přestup nebude, všechno je v plánu jako přímé spoje Plzeň – Radnice.“
Ve svém životě bych chtěl poznat tři úředníky: první dva „odborníci“ s tímto nesouvisí, ale třetí by zcela jistě byl autor myšlenky přímého vlaku v okamžiku, kdy se vyprojektuje a postaví trať počítající s přestupem v Ejpovicích. Pravá ruka ignoruje to, co dělá levá a ještě se tomu všichni smějou a berou za to peníze.

a8n
Host
a8n

Zapojit ji v rámci projektu bezúvraťově mimo žst Chrást by bylo to nejmenší.

bkv
Host
bkv

ale je tam plzeňské předměstí (Bukovec) bez zastávky
taky tam měla být zastávka na hlavní trase, ale tu nakonec Plzeň nechtěla a ze dvou tunelů se zastávkou mezi se stal tunel jeden…

Carlítos
Host
Carlítos

Jenom k tomu Bukovci. To je zrovna místo, které zastávku opravdu nepotřebuje. Je to okrajová část napojená na Újezd a Doubravku. Jezdí sem MHD a docela dobře. Odtud by vlakem jezdil málokdo. On i ten Chrást a Dýšina jsou napojeny na systém MHD. Po zrušení kolejí by sem těch busů mělo jezdit určitě více. K tomu autem je člověk v Plzni za chvilku. Nevím jaká je vytíženost příměstkých vlaků do téhle oblasti, ale nemyslím si, že je až zas tak vysoká. Směrem od Plzně jsou důležitější směry v tomto ohledu. Nákladní dopravu nebudu hodnotit, do té vidím ze strany silniční.

Jan
Host
Jan

Nevím proč by ty funkční koleje měli likvidovat. A mohli tam v budoucnu nechat jednu kolej.

bkv
Host
bkv

„A mohli tam v budoucnu nechat jednu kolej.“ A tu v Doubravce do nového kolejiště zapojíš jak?

HonzaEM
Host
HonzaEM

Tak to bylo původně v plánu, jedno kolej bez troleje.

Petr CDC
Host
Petr CDC

To Honza EM
Obavám se, že jedna kolej bez troleje nákladním dopravcům nepomůže…

Tunel
Host
Tunel

Tak tak… šak do Chrástu koleje zůstanou a dál těleso také zůstane, takže kdyby se ukázalo, že tunel je každých 14 dní zavřenej (a to obě trouby) a objízdná trať je nutná, tak není problém to nějak dodělat. Tohle totiž šotouškům stále uniká, že ten tunel má 2 nezávislé roury a pravděpodobnost poruchy obou naráz více než 1x za rok je minimální. A to nemluvě o tom, že nákladní doprava přes Plzeň žádné terno rozhodně není. Z našich hlavních tratí se po „kopcovité“ přes Vysočinu a 4. koridoru, jedná o třetí nejméně nákladní dopravou vytíženou hlavní trať. Nákladka jezdí přes… Číst vice »

Michal
Host
Michal

„Tak to bylo původně v plánu, jedno kolej bez troleje.“

Můžu poprosit o nějaký odkaz na ten „původní plán“?

Martin
Host
Martin

Tunel: Hrdlo je s prominutím u vás v hlavě. Jedno slovo: domažlická. Budoucnost. Troleje.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tunel: „Tohle totiž šotouškům stále uniká, že ten tunel má 2 nezávislé roury a pravděpodobnost poruchy obou naráz více než 1x za rok je minimální.“
Hloupá řeč: stačí výluka jedné koleje a nutná obousměrná jízda po té nevyloučené. Proč asi jsou v exponovaných úsecích při výlukách nahrazovány osobní vlaky NAD (aby po té nevyloučené koleji vůbec něco projelo)? Jízdní dobu nákladního vlaku z Plzně do Ejpovic odhaduji optimisticky na minimálně 10 minut, a i při jízdě ve svazcích bude vždy minimálně po stejnou dobu stát opačný směr …

Tunel
Host
Tunel

A ona by dál od Ejpovic až do Zdic, resp. Berouna nějaká odklonová trasa byla? To je na tom nejvtipnější. Celá objízdná tras nemá na co navázat, ale šotoušci a nádražáci v důchodu vycítili možnost mít někde koleje navíc a prostě musí to mít. Sice jsou bezvýznamné, ale oni to chcou a chcou a chcou… jako malé děti. 🙂 Naštěstí už je rozhodnuto a už s tím nic neudělají. Vyhrál zdravý rozum nad dětským natahováním ruky.