Infrastruktura Železnice Zprávy

Tunely Ejpovice se prodraží, cena už překročila pět miliard. Osvětlení se soutěží zvlášť

Stavba tunelů Ejpovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Stavba tunelů Ejpovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Úsek třetího koridoru Rokycany – Plzeň včetně tunelů Ejpovice nebude pro stát taková láce, jak se zdálo při otevírání cenových nabídek v tendru. Správa železniční dopravní cesty se zhotovitelem, kterým je společnost Metrostav, uzavřela už 13 smluvních dodatků. Aktuální smluvní cena stavby tak činí 5,113 miliardy korun, když cena vysoutěžená byla 3,97 miliardy.

„Celkové navýšení ceny stavby bude známo až na konci stavby po projednání všech vznesených nároků zhotovitele,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Dosavadní navýšení zhruba o 1,1 miliardy je přitom už téměř na limitu, který určoval zákon o veřejných zakázkách v době uzavření smlouvy. Podle tehdy platné verze lze navýšit cenu stavby maximálně o 30 procent. Později se limit rozvolnil až na 50 procent. „Veškeré požadavky ZVZ jsou a budou dodrženy,“ doplnil Illiaš. Podle dřívějších vyjádření zástupců SŽDC je vyšší cena dána především geologií stavby, která v mnohém stavbaře překvapila. Protáhl se i archeologický průzkum.

Správa železnic navíc v lednu vypsala nové výběrové řízení na dodávku a osazení osvětlení tunelů. To bylo původně součástí velké zakázky na celou stavbu. „Z důvodu splnění nařízení Evropské komise číslo 1303/2014 a podmínek aktuálně nových ČSN došlo ke změně osvětlení s ohledem na jeho umístění v tunelu, náběhové rychlosti, použití typu kabelů s ohledem na jejich požární odolnost a použití druhu osvětlovacích těles. To vyvolalo nutnou úpravu systému jejich napájení a nutnost sjednotit celý systém osvětlení,“ vysvětlil to Illiaš. Podle něj tak došlo k výrazné změně, což je řešeno formou nového výběrového řízení. Zakázka má hodnotu 138 milionů a je vedena jako podlimitní. Proto se neobjevila ve věstníku veřejných zakázek, ačkoliv tam SŽDC zveřejňuje i mnohem menší akce. Tendr má formu výzvy k podání nabídky.

Stavební firma Metrostav v soutěži na stavbu koridoru s tunely zvítězila s nabídkou 3,97 miliardy, když předpokládaná cena činila 7,5 miliardy. Metrostav zvítězil i díky tomu, že na rozdíl od ostatních navrhl zbudovat tunel pomocí razicího štítu. To u antimonopolního úřadu neúspěšně napadla Skanska, která se v tendru s cenou 4,75 miliardy dostala na druhé místo. Podle Skansky varianta Metrostavu nesplňovala podmínky zadání. Úřad ale námitky zamítl. Podle dřívějších vyjádření SŽDC by podobně vzrostla cena i při využití jiné metody.

Úsek má být uveden do provozu na podzim. Jižní tunelová trouba bude zprovozněna podle Illiaše 15. listopadu a severní tunelová trouba 7. prosince.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Milane, dnešní doba vůbec není nakloněna elektrizaci. Jen se podívej, co jezdí na asi posledně zelektrizovaném úseku hlavních tratí mezi Chomutovem, Karlovými Vary a Chebem. Mimo „vyhlídkových“ pražských rychlíků jen samé motoráky a to i na velké vzdálenosti. A takových tratí je mnohem mnohem více. Motorových jednotek je všelijakých spousta, ale žádná lehká elektrická neexistuje. Takže pochybuji, že domažlická trať se drátů někdy dočká, i když by si to samozřejmě zasloužila. Domažlice je skutečně krásné unikátní město s množstvím památek, ale ze všech 4 stran tam vedou trakčně slabé jednokolejky, ač ve všech východiskových bodech těchto tratí (Regensburg, Plzeň, Klatovy,… Číst vice »

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Pro pana T A to těch 7 minut v Plzni je málo nebo moc? Z toho příspěvku jsem to nepochopil. Lokomotivy (AC242 na universální 363) se měnily možná první tři, čtyři roky po elektrizaci tratě z Berouna, dokud ještě nebyl dostatek 363, teď už se nemění hodně dlouho. Takže technologicky 7 min. je asi moc, ale pokud těch 7 minut má být na krácení zpoždění, tak je to dost málo. Měl by tam stát aspoň 15 minut, aby se to pravidelné zpoždění (z obou směrů) nepřenášelo dále. A vy snílci, co byste chtěli jet z Prahy do Plzně 40 minut,… Číst vice »

Milan
Host
Milan

Při tunelování se háže stamiliony a miliardama, kvůli úspoře možná 8 minut (a zároveň za cenu zhoršení obslužnosti obcí na původní trati), ale 12 minut čekání při přepřehání v Plzni, kvůli chybějící elekrizaci směrem na Domažlice, bude ještě na léta. Přitom elekrizace by přinesla nejen zrychlení, ale i nižší provozní náklady. Údržba tunelu naopak provozní náklady zvýší.

Lukáš
Host
Lukáš

No jo, ale kdyby jsme nějakou stavbu podmiňovali další stavbou, tak nikdy nepostavíme nic.

No tak nižší provozní náklady určitě ne pro SŽDC a je otázkou, jestli u dopravců ano.

Martin
Host
Martin

Pokud se ma nekdy postavit VRT Praha-Plzen, tak se musi zacit po castech, ono pak cesta z Prahy do Plzne za 30-40min. vlakem neni vubec k zahozeni… jasne, ze na kratnem useku je to treba jen 8min…

redakce
Člen

Pokud si dobře vzpomínám, tak při výběru pokračování západočeské trasy pro spojení s Německem přes Plzeň v 90. letech minulého století hrál dost velkou roli „souboj“ Bavorů s Berlínem: Bavoři (pochopitelně) upřednostňovali spojení přes Domažlice (čehož pohotově zneužili v Plzni jako jednoho z argumentů pro zbytečnou elektrizaci trati do Klatov jako přípravy odklonové trati pro umožnění přestavby domažlické trati na „koridor“), ale „Berlín“ s tím nesouhlasil a upřednostnil spojení přes Cheb (zda a kdo i z ČR si v tom tenkrát „přihřál polívčičku“, nevím), kvůli čemuž byla v ČR přednostně „modernizována“ trať Plzeň – Cheb: Češi přitom Němcům „mazali med… Číst vice »

T
Host
T

Z Prahy do Chebu je pobyt v Plzni 7 min. Ještě loni zde ČD měnily jednu elektrickou lokomotivu za jinou… Nevzpomínám si, jestli je v ČR jiná stanice (kromě Praha hl.n.), kde by vlak stál luxusních 7 min. Expres Praha – Cheb: 219 km, 2h 54 min – co k tomu dodat, průměrná rychlost prakticky 70 km/h a většina trati je již po modernizaci…

Milan
Host
Milan

VRT a postupné vylepšování fajn, ale priority by podle mě měly být jinak, elekrizace celé sítě pro dálkovou dopravu je základ, dieselová trakce dává smysl maximálně pro lokálky, navíc bez nákladní dopravy

Martin
Host
Martin

T: Jste dost mimo. Žádná lokomotiva se u chebských R neměnila, jen se držela poloha pro uzel v X:00 souběžně s uzlem v Rokycanech v X:30, což díky Ex vrstvě není třeba.

František
Host
František

Začít stavět VRT tak, že do její části přeložím trasu pro R a Os (!), moc šťastné není. 🙂

redakce
Člen

Martin 12. 2. 2018 (23:09):
No, pokud si správně vzpomínám, tak nějakou dobu se v Plzni skutečně přepřahávalo i u chebských rychlíků …

T
Host
T

To přepřahání není zase tak daleká minulost… a proč tedy, když už se ani nepřepřahá je pobyt v Plzni luxusních 7 min? 3 – 4 min by nestačily?

Michal
Host
Michal

Vata na průsery ze 171?

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

„Zakázka má hodnotu 138 milionů a je vedena jako podlimitní.“

Rétorická otázka: jak může být zakázka za >100M podlimitní? Jak vysoký je onen „limit“?

Zajímavý přístup jak efektivně hospodařit s veřejnými prostředky..

Mobby
Host
Mobby

Finanční limit pro určení nadlimitní veřejné zakázky na stavební práce činí 149 224 000 Kč.

Václav Novotný
Host
Václav Novotný

Vzhledem k tomu, že dnes podobná nařízení vychází z evropských, tak hádám, že limit bude stanoven v Euro. Tudíž bude v Kč pohyblivý.