Náhlou změnu předpisu Správy železnic musel řešit ministr dopravy
Správa železnic odmítá odpovědět, zda bude za pochybení někdo potrestán.
Ministr dopravy Martin Kupka musel minulý týden řešit nečekaný provozní detail na české železnic: změnu drážního předpisu D3 Správy železnic. Stalo se tak poté, co ho Správa železnic dva a půl dne před zahájením platnosti změnila. Podle dopravců šlo o zásadní bezpečnostní riziko. Nakonec SŽ posunula platnost až na 1. září.
„Ano, řeším to. S předpisem D3 to byla úplně zbytečná chyba,“ řekl na adresu kroku Správy železnic ministr dopravy Martin Kupka. O změně předpisu týkající se provozu na některých regionálních tratích jsme informovali minulý týden. „Není absolutně šance na nové znění včas zaměstnance proškolit. Je to přímé ohrožení bezpečnosti železniční dopravy,“ řekl po vyhlášení změny výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Podobně i další dopravci mluvili o šoku, změnu s nimi nikdo neprojednal.
„Dopravci by měli mít dostatek času na proškolení změn předpisů u svého personálu. Oceňujeme rychlou reakci Správy železnic, která se s ohledem na podněty dopravců rozhodla oddálit účinnost změn vydaných 28. 6. až na 1. září 2022,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková. Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky lze obecně říci, že na přípravu a projednání předpisů má být dostatečný prostor. „I na projednání s dopravci a proškolení zaměstnanců je potřeba mít určitý čas,“ dodal Jemelka.
Správa železnic ale tvrdí, že k žádné chybě nedošlo. „Rozsah změny č. 1 předpisu D3 žádným způsobem neovlivnil základní ustanovení a smysl předpisu. Došlo pouze k textovému zpřesnění vybraných pojmů, úpravám duplicit a sjednocení některých textací s dalšími interními předpisy Správy železnic. Zapracovali jsme také dodatečné připomínky po zveřejnění předpisu. Změna č. 1 nevyvolala potřebu dalšího přeškolení zaměstnanců, kteří mají předpisem stanovenou příslušnou znalost,“ tvrdí mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
Náměstek pro řízení provozu Miroslav Jasenčák přitom v dopise dopravcům napsal, že dochází k doplnění závazného slovního znění. Na to, zda jde skutečně o drobnou změnu, už Nevola neodpověděl, podobně jako na další konkrétní dotazy. Když se deník Zdopravy.cz připomněl s žádostí o odpovědi, Nevola uvedl, že vše bylo k danému tématu ze strany Správy železnic sděleno. Otázky a odpovědi přinášíme níže.
Dotazy na Správu železnic týkající se změny předpisu D3 (byly odeslány ve středu 29. června)
1. Z jakého důvodu tuto změnu SŽ dopravcům ani neoznámila, že ji přidala na portál provozovatele a dopravci přišli na tuto změnu náhodou?
2. Proč nebyla tato změna nijak s dopravci projednána?
3. Miroslav Jasenčák v dopise dopravcům uvádí, že dochází k DOPLNĚNÍ ZÁVAZNÉHO SLOVNÍHO ZNĚNÍ. To je opravdu drobná změna?
4. Bude z tohoto postupu příslušných zaměstnanců SŽ a jejich selhání v komunikaci vyvozena nějaká zodpovědnost?
5. Čím si SŽ vysvětluje, že ji dopravci tak kritizují?
6. Dopravci byli včera informováni, že mají dva dny na informování o změnách tabelárních jízdních řádů strojvedoucím. Je to dostatečná doba?
Odpověď Správy železnic
Dobrý den,
dopravci jsou o změnách údajů o železniční infrastruktuře informováni vyhlášením termínů pro období platnosti příslušného JŘ.
Pro JŘ 2022 vyhlásila Správa železnic na Portále provozování dráhy 3. ledna 2022 čtyři termíny, ve kterých k této skutečnosti dojde. Mezi nimi je samozřejmě také 1. červenec letošního roku.
Zpráva, kterou Správa železnic publikovala dne 28. června 2022 na Portále provozování dráhy, měla dopravce pouze upozornit na již dříve vyhlášené skutečnosti, o kterých byli všichni dotčení dopravci průběžně informováni.