Správa železnic po kritice posunula o dva měsíce změnu předpisu D3

Nádraží Rokytnice nad Jizerou. Trať Martinice - Rokytnice je jednou z těch, kde je provoz řízení předpisem D3. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNádraží Rokytnice nad Jizerou. Trať Martinice - Rokytnice je jednou z těch, kde je provoz řízení předpisem D3. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Správa železnic odmítla tvrzení, že by narychlo provedená změna ohrozila drážní bezpečnost.

Správa železnic odložila účinnost změny předpisu D3 o zjednodušeném řízení drážní dopravy o dva měsíce. Stalo se tak den poté, co změnu zveřejněnou na poslední chvíli ostře kritizovali dopravci.

Vyplývá z dopisu, který rozeslal dopravcům náměstek pro řízení pro řízení provozu Miroslav Jasenčák. „Na základě četných dotazů a připomínek vyvolaných zveřejněním této změny, z pověření generálního ředitele, odkládám účinnost schválené změny k 1. září 2022,“ napsal Jasenčák s omluvou za způsobené komplikace.

Podle něj změnou předpisu zveřejněné dva a půl dne před jeho původní účinností nedochází k přímému ohrožení bezpečnosti. Na to upozorňovali dopravci, podle kterých nešlo o kosmetické či formální změny, ale zásadní změny v závazných slovních zněních. Své zaměstnance školili na jinou verzi předpisu a nebylo reálné přeškolit na jinou. Současně ale v textu dopisu Jasenčák přiznal, že došlo k novému závaznému slovnímu znění.

Dopravci upozorňovali, že ani na hlavní změnu předpisu nebylo mnoho času na proškolení: jen necelé dva měsíce. Do toho museli školit ještě zaměstnance z předpisu D1.

Předpis D3 upravuje pravidla na tratích se zjednodušeným řízením provozu, jde hlavně o menší regionální tratě. K úpravě předpisu došlo i v reakci na tragickou nehodu u Perninku před dvěma lety. Změnit část předpisu dva a půl dne před platností je zhruba to samé, jako kdyby se k 1. červenci měnila pravidla silničního provozu, několik měsíců by se podle nich školilo a dnes by se rozhodlo o změně několika paragrafů.

Od 1. července se mění i hlavní předpis pro řízení D1. I jeho přípravu provázely komplikace, dopravci upozorňovali Správu železnic na řadu chyb při jeho představení.

Tagy předpis D3 Správa železnic
49 komentářů