kmax

Komentář: To by autorovi taky mohla prasknout cévka! Aneb proč jsem otevřel špatné řazení rychlíku Labe

Vagon B s koženkovými sedadly, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář.Vagon B s koženkovými sedadly, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář.

Je čas, aby česká železnice přestala vozit cestující. A začala vozit zákazníky. Jinak souboj s auty prohraje.

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jája

Myslím, že 4 hodiny v jižním expresu Vám na náladě nepřidají, ani když tam ta hospoda bude přesně podle plánovaného řazení a budete mít dostatek času se dosyta najíst. 😉

Hakl

Ano, autor moc pěkně popsal ono A, že popsaná situace není v pořádku. Ale nějak pozapomněl říct to B, tj. a jak tedy měly ČD postupovat, když lepší souprava prostě není k dispozici? Jasně, uzavřená smlouva je jedna věc, ale třeba jsou také jiné vnější podmínky než v době, kdy byla uzavřena. Např. sehnat dnes komponenty na vozidla je výrazně, a to opravdu velmi výrazně náročnější než před čtyřmi, pěti lety, o dodacích lhůtách např. vzduchojemů, brzd. rozvaděčů, dvojkolí, kabeláží, řídicích jednotek apod. ani nemluvě. A výrobci na snahu o urychlení dodávek odpovídají jen „hele – rozvaděč bude za půl… Číst vice »

Červ

Hmm, a to nemá provozovatel sjednanou servisní smlouvu s povinností dodávek ND?? U nás v korporátu si tohle žádný dodavatel nedovolí, ve smlouvách jsou sankce, které jsou natolik vysoké, že si to nikdo netroufne. Čili dopravci a jejich právníci zpackali smlouvy.

Libor

Rychlíkem Labe nejezdím. Rád cestuji vlakem. Nerad cestuji vrakem. Dopravce, který nasazuje 50 let starý šrot, ať chcípne. Na modernizaci měly ČD 20 let.

Peeetr

Sám autor konstatuje, že opraváři nejsou, a bude to čím dál horší, a moderní jednotky potřebují opravy ještě složitěji a dráže zajistitelné.
Zároveň jsou lístky na vlak tak drahé, že už i pro dva lidi se často vyplatí jet raději autem.

Tudíž dnešní řešení situace v Česku při zachování počtu spojů je skoro nejlepší možné, a rychle se to může maximálně tak ještě zhoršit, na německou úroveň odříkávání a pravidelných zpoždění.

Samozřejmě existuje možnost rychlého zlepšení, když se 15-30% spojů zruší a nahradí autobusy, a tím se mimo jiné na dalších zhruba 10 let zachrání poptávka po údržbářských kapacitách.

Richard

Ten závěr mluví za vše, je rok 2025 a pořád nikdo nevymyslel vlak, vagon, co by nepotřeboval náhlou opravu, údržbu. Takže místo ochuzení vlaku o vagon byla nasazena záloha. Můžou stát úplně všechny v kopřivách v podobě railjet, , ale asi znáte cenu vozu, možnosti takového řešení. V roce 2025 je stejně jako v předchozích letech i údržba kolejí, svršku a to nejen na trati, kde dochází ke zpoždění, ale i v depu, kde například to pražské je jedna velká točna, při zavření vjezdu, průjezdu, není možnost soupravu otočit a je naopak řazení. Máme už rok 2025 a pořád máme… Číst vice »

Petr David

Přesné!

Martin Chovanec

No jo, nasadila se záloha, ale pokud fakt nejsou lidi (a že to slýchávám delší dobu), tak kdo se jednou postará o tu zálohu? Až i ta přestane topit? A kdo opraví tu původní soupravu?

Richard

Záloha se nenasadila pro to klišé, že nejsou lidi. Přestala topit ? Nebo jste něco takového slyšel? můžu znát zdroj ?

David

Jestli nejsou lidi, což začít rušit tratě a provoz, kterej vám pohodě a komfortněji nahradí klimatizovaný autobus?

Petr David

Chcete obecně srovnávat bus/vlak?

Martin P

Řešení uvedeného není vůbec snadné. Jednak je potřeba si uvědomit jaký objem financí se točí v průmyslu automotive (projekce, výroba, servis, výuka, mzdy atd.) a jaký v oblasti železničních vozidel. Vše o je obměně vozového parku, ale i především o následné údržbě, protože diletantní údržbou se z nových a pohodlných vlaků za 15 let stanou šroty. V tomto jsme o 20 let pozadu za DB, ÖBB, SNFC, SBB kde jejich ŽOSky nebyly zprivatizovány, ale fungují (byť samozřejmě, že ne všechny) a jsou zcela zásadním způsobem modernizovány za peníze o kterých se nám jen sní. Reálně tam probíhá spolupráce se školami,… Číst vice »

Zelinář

„Jde o dlouhodobý problém s údržbou vozového parku v jehož důsledku pak musí provoz improvizovat.“ Když se v článku tak moc řeší platby dopravcům od státu, krajů i cestujících, tak je ale možné tuto logiku uplatnit i na údržbu vozového parku. Lze říct, že si objednatelé měli ve smlouvách zajistit větší zálohy vozidel a taky za to být připraveni dopravcům zaplatit. To samé cestující. Připadá mi malinko unfair se rozčilovat nad dopravcem, který chce, aby se cestující dostali do cílů svých cest, a drží za tím účelem záložní soupravy. Možná jste mohl, pane autore článku, jako součást reportáže udělat i… Číst vice »

Matěj Šedivý

Unfair to rozhodně není. Dopravce se smlouvou závázal dodávat určité služby za určitou cenu a tyto služby nedodává. To jak si zařídí, aby měl čím jezdit, přece nemůže být věc objednatele.
A béčko prostě není to, co si stát objednal. Stát si objednal soupravu, která má určitý standard.

Hakl

No a když ta souprava, která má určitý standard, prostě není k dispozici, tak co mají teda ČD dělat? Odříct ten spoj?
Za mně je náhrada staršími vozy rozhodně lepší, než (jak je to běžné třeba v Německu), že nepojede nic.

Matěj Šedivý

ČD se do takové situace vůbec nemají dostat. To že tu situaci jsou schopni vyřešit náhradní soupravou je samozřejmě dobře, ale problém je už jen to že nastala.

Ondra K.

V případech, kdy náhradní soupravy jezdí pravidelně by to měl dopravce přiznat objednateli a ve spolupráci s ním v jízdním řádu snížit kvalitu spoje.

Petr David

Pokud chcete stoprocentní plnění, tak půjde cena dopravy nahoru a to je další důvod k přesedání do aut. Vlastně opakuji to, co tady trefněji napsali druzí.

Matěj Šedivý

Ale tohle je přece věc nastavení smlouvy s objednatelem. Dopravci by měli předkládat jen takové nabídky, které jsou schopni ujezdit. Objednatel se pak rozjodne, zda chce kvalitní vozbu za víc nebo horší za míň.
Celý problém tkví v nedostatečně nastavené penalizaci, kdy se dopravci může vyplatit předložit takovou nabídku, kterou není schopen ujezdit, a pak platit nízké sankce.

Petr David

Kdo tu Vaši představu zaplatí? Tedy buď vysoké náklady do velkých záloh bez pokut, nebo vysoké pokuty bez záloh vozů? Pořád je to o dvou možnostech. Vlastně o třech-další auta na silnicích.

Zelinář

Stát si sice objednal určitý standard, ale součástí tohoto standardu není nic, co by vozy B nesplňovaly. K tomu standardu totiž patří např. provedený úklid, vyznačené rezervace míst nebo dostatečné teplo ve vozech. Klimatizace povinná není, resp. je povinnost ji mít funkční u vozů, které jsou jí vybaveny. Wi-fi také není povinná.

Karlos

Já myslím, že to stát moc dobře ví, že zas tak moc neplatí, proto to moc nekontroluje

Jan Vagala

Ale tohle se přeci nemůže omílat pořád dokola.

Honza

Jsem průvodčí a Labíčka vídám v průměru každý třetí den. Oproti loňskému roku je jejich vozba sto a jedna. Rozhodně lepší, než jak jezdili Vysočiny a moderními vozy. Nicméně vozy se neustále přesouvají mezi středisky údržby. Ve výsledku každý měsíc je nějaký přesun a redislokace v důsledku nasazování CJ. Vltavy a Lužnice taky ze startu nejezdili s lepšími vozy úplně nejlíp, teď je situace stabilnější (ovšem nikoliv výborná).

Martin S.

To je obrovský alibismus. CJ se převzalo dle pana Krapince minimálně 13-14, a Praha pořád vozy nemá. Něco je na R11 v Plzni, něco na R20, ale třeba na Ex5 teď nejezdí pravidelně i dvojciferný počet dnů a dráha stejně není schopna řazení zajistit. Problém je v extrémní podstavu údržby, daným zoufalým ohodnocením zaměstnanců – holt když je depo v Praze, je to drahé.

Honza

Konkrétně na Ex5 mají jezdit pouze míněné CJ, proložené s Maďarem. Svým komentářem samozřejmě nevyvracím, že lidi v údržbě jsou. Naopak, nejsou. Vídám to dnes a denně a ne pouze v dálkovině. Takové Heršpice jsou naprostá katastrofa…

Martin S.

Já tím chtěl naznačit, že se rozpustily vozy z Berlinerů do jiných linek, nemusejí se přechodně vůbec řešit CJ (stojí) a stejně se nejezdí, protože vozy stále nejsou. Působí to dojmem, že se někde budují vozové hradby.

Matěj Šedivý

Naprosto souhlasím. Na argument: „topí to, svítí to“ začínám být alergický. Je rok 2025 a standard cestování je prostě jinde. Mačkat se v 8 lidech v kupé, bez zásuvky, klimatizace a wifi prostě není kvalitní cestování. Stejně jako před 30 lety bylo standardem, že vlak topí, svítí a má wc, před 150 že má lavice a nesedí se na podlaze, tak dnes je standardem klimatizace, zásuvka, wifi a pohodlné sedadlo.

Jozef sec

V těch dnešních nových vozech pohodlná sedadla nenajdete. Tyhle jsou tak na krátkou jízdu, ale ne na víc jak půl hodiny

David

U autobusu to pochopily…i to, ze se da cestovat bez artistickeho vykonu

jan.potucek.2831

Yes! Konečně to někdo takhle napsal!

František

Prosím o prominutí, ale mě osobně šokuje stav informačních tabulí o řazení rychlíkových vozů ve stanici Zábřeh na Moravě. Hlavně, že víme, co pěstuje Vojta Kotek na farmě. Vnitřní stav tabulí snad naposledy kontrolovali Rusové při odchodu z řepubliky.

Pražec

Když může kamera počítat cestující v tramvaji, co by nemohla kontrolovat řazení vlaků? To by ty smluvní pokuty jináč padaly…

Bohouš

Kamera není potřeba, všechny informace má SŽ. Dráha není polořízená anarchie jako silnice, na dráze musí dopravce provozovateli dráhy dodat ke každému vlaku před jízdou dokumentaci obsahující mimo jiné i konkrétní vozidla ve vlaku řazená.

Pražec

Aha, z článku o udělených pokutách za loňský rok jsem nabyl dojmu, že to namátkově kontrolují inspektoři MD.
Takže ti řeší jen kvalitu, nikoli řazení?

Peeetr

Ty pokuty mají bohužel skoro vždy strop, do 10% z celkové dotace.

Jan

Inspektoři zjišťují, co ve správně řazeném vagonu nefunguje.

Martin S.

Já jsem osobně příznivce novějších vozidel. Ale řešení osvětlení IJ/CJ/nově bohužel i RJ [upgrade svítidel] je tak strašné (extrémně silné osvětlení, nevypnutelné čtverce, z nichž večer bolí hlava. V Německu se v CJ 1/1 svítí i za dne, to mě bolí hlava i tak, několikrát testováno, tak dovedu pochopit odpor. Protože ČD a nová vozidla jsou často nablýskaná socka. To ani ze starých vozů mě nebolí hlava a oči, jako z IJ/CJ pod čtvercem nebo na 1/1 (DE běžný stav na Berlinerech).

Martin S.

Hlavně když se podíváte na původní zadávačku na CJ (2020-2021), tak tam je stejné nepřímé osvětlení jako v ICE4/ICE-L, z nichž jsem nadšen. Ovšem pak přišlo:
1) Utajení zadávačky
2) Očividně úprava znění, že přímo osvětlení nevadí. Speciálně pro Krakonoše: Kousek zadávačky před utajením je zde jako ilustrační foto: Proti tomu bych neměl ani slova: https://zdopravy.cz/ridici-vybor-drah-schvalil-nakup-182-vagonu-pro-rychlost-230-km-h-dva-dostane-szdc-36113/

Martin S.

(Nejspíš kvůli odkazu, paradoxně zde na Zdoparavy na článek, je druhá část tohoto postu zatím neviditelná. Každopádne současné řešení osvětlení IJ/CJ/RJ_mod je zdraví nebezpečné, stačí si přečíst cokoli o modrém světle a světelném znečištění a podívat se na řešení ICE4 nebo ICE-L, kde je i teplé oranžové světlo pro období tmy).

Bohouš

Jak bylo psáno v diskuzi pod původním článkem – takže by měl být preferován německý způsob řešení, kdy se vlak prostě odřekne bez náhrady, a kaštane poraď si sám jak dokážeš?

Martin

Ano, bohužel žádný stát neexistuje (ani věčně vychvalované Švýcarsko), který by měl prostě ideální. V ideálním světě prostě opravdu nežijeme a je třeba přijímat to, co máme. Samozřejmě může být někdy i lépe, ale třeba také mnohek hůře.

jan.potucek.2831

Ne

Juraj

Jak už bylo odpověděno, toto nejsou jediné dvě možnosti. A nejsou to ani stejně vážné prohřešky vůči objednateli, ale ten by měl řešit oboje.

Matěj Šedivý

To, že něco může být v nepořádku ještě víc, rozhodně neznamená, že to je v pořádku.

V pořádku je vlak podle objednávky, v nepořádku jsou béčka, katastrofa je odřeknutý vlak.

Ondra K.

Korektní řešení by bylo neslibovat, co nelze splnit. U části spojů přiznat snížení kvality tak, aby se kvalita u toho zbytku dala skutečně garantovat.

Martin

Snad nechceme opět zavádět něco jako kategorii Rx…

David

Zaslouží si takhle kvalitní služba z veřejných peněz 80mld na infra a další brutální dotace za objednávky preprav?