Zprávy

Hlášení v každé dopravně zpomalí vlaky. Správa železnic mění od soboty předpis D3 i jízdní řád

Železniční stanice Mšeno. Foto: Michal Chrást
Železniční stanice Mšeno. Foto: Michal Chrást
Kvůli častějšímu ohlašování strojvedoucích dispečerovi se na některých tratí prodlouží jízdní doby.

Strojvedoucí čeká od soboty změna na více než 1 700 kilometrech regionálních tratích, kde se doprava řídí podle předpisu D3. Od soboty se budou muset ohlašovat z každé dopravny na trati. Na prvních dvou tratích je už jisté, že opatření přinese prodloužení jízdních dob.

Nový balíček opatření je reakcí na železniční nehodu na začátku července u Perninku na Karlovarsku, kde strojvedoucí zapomněl požádat o povolení k jízdě a vydal se proti přijíždějícímu vlaku. Správa železnic věří, že nová pravidla zvýší bezpečnost na železnici.

Až dosud se musí strojvedoucí ohlašovat jen tam, kde jim ukládá jízdní řád. Od soboty budou mít všechny vlaky vždy a bez výjimky ve všech dopravnách nařízenou ohlašovací povinnost, tedy komunikaci strojvedoucího s dirigujícím dispečerem řídícím dopravu. Strojvedoucí vlaku bude smět odjet z dané dopravny až po obdržení povolení k jízdě do následující dopravny.

Dopravny jsou nádraží na tratích se zjednodušeným řízením dopravy, ve kterých je možné křižování protijedoucích vlaků či dostižení vlaků stejného směru a která nejsou obsazena personálem řízení provozu.

To ale bude strojvedoucí na některých tratích zdržovat. Správa železnic v červenci při oznámení této změny uváděla, že k prodloužení doby jízd nedojde. Momentálně se ale ukazuje, že zatím na dvou tratích pojedou ve vlaku lidé delší dobu než dosud.

„Z pohledu cestujících tímto opatřením nedojde k zásadním změnám, v některých případech se může projevit mírným prodloužením cestovní doby,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.

Konkrétně jde o dvě tratě: Mělník – Mšeno a Mšeno – Mladá Boleslav – Lomnice nad Popelkou. Na obou tratích začne od soboty platit jízdní řád, který většinou posouvá o několik minut dopředu odjezd z výchozí stanice. Nové jízdní řády jsou na stránkách SŽ.

Nákladní vlaky bez náskoku

Nově od soboty končí také možnost jet takzvaně s náskokem. Jde o opatření pro nákladní vlaky, které mohly jet dříve, než měly v jízdním řádu.

„Při tvorbě jízdního řádu jsou a budou více zvýrazňovány mimořádné vlaky, aby jejich jízda vždy vyvolávala zvýšenou pozornost. Správa železnic také jako podpůrný prvek pro toto ryze organizační opatření rozšíří k uvedenému datu možnost vykonat ohlašovací povinnost rádiovým zařízením přímo ze stanoviště strojvedoucího,“ dodala Správa železnic v tiskové zprávě. Možnost ohlásit se přímo z vlaku bude i na tratích, kde to dosud povolené nebylo.

Kvůli změnám už předminulý týden napsala Správa železnic dopravcům a objednatelům, aby co nejvíce minimalizovali mimořádné jízdy a nepravidelnost v jízdním řádu. „Jednou z cest, jak chyby lidského faktoru omezit, je odbourat výjimky z rutinní činnosti. Tím jsou myšleny výjimky v jízdním řádu: vlaky víkendové, letní, prázdninové apod., narušující svoji jízdou běžnou zažitou rutinu,“ napsal v dopise náměstek pro řízení provozu Miroslav Jasenčák. Dopravce i objednatele proto vyzval k vytvoření neměnných celotýdenních dopravních modelů bez víkendových či svátečních nebo letních výjimek.

Federace strojvůdců ČR nová opatření chápe a přijímá, ovšem pouze pro přechodnou dobu. „V zájmu zajištění bezpečnosti železničního provozu, ochrany zdraví a životů jeho účastníků je tedy neodmítáme. Nejedná se ovšem o systémová a definitivní řešení, tím bude až moderní traťové zabezpečovací zařízení,“ řekl ČTK mluvčí federace Libor Poláček. Z dlouhodobého hlediska tak pro strojvůdce zůstává prioritou vybavení všech tratí technickým zabezpečovacím zařízením.

142 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přelepkář

Změnové listy ke změně JŘ naleznete na prelepky.wz.cz

Jaroslav

Zase vymejšlíme Ameriku! Proč prostě nepoužít osvědčenný způsob který naprosto vylučuje lidskou chybu a používá se někde až dodnes – železniční žezlo.

Anonym03

Kvůli jednomu selhání jednotlivce to zase odserou všichni. Klasika.

#adomě!!

Takže to mám chápat tak, že z extrémně pomalých lokálek se stanou ještě pomalejší??

Jiří Podolský

Na trati Mar.Lázně-K.Vary dolní nádr. dispečer v Bečově n.T. o denní směně „jen“ minimálně 102 x bude komunikovat se strojvedoucími. Z rutiny,po které volá pan Jasenčák, se může stát, že se zapomene na „drobnost“, že se vlaky křižují buď v Bečově,nebo Krásném Jezu.Jak dlouho bude trvat,než se něco stane?

asdefasdf

ta trať je ale přece dle SŽ dokonale zabezpečená!!!! Přece nechcete SŽ křivdit, že dělají nejzabezpečenější trať ještě zabezpečenější.

Soustrast

Vžijte se do role strojvedoucího, lidské bytosti. Když nahlédnete do TJŘ vlaků mezi Karlovy Vary dolní nádraží a Mariánské Lázně tak po změně, aplikaci „bezpečnostního“ opatření Svobody za jednu cestu bude žadat o svolení k další jízdě neuvěřitelně 8x, když to stihne dvakrát tam a zpět, to už máte krásných 32 telefonických hlášení za směnu a dost možná to otočí i třikrát. Jízdní doba jedním směrem je cca 73″ a k tomu těch 8x meldování. To je bezbřehý risk, jsem si téměř jist, že při posledním vlaku už nebude strojvedoucí pomalu vědět čí je a zda se už hlásil, nebo… Číst vice »

Sandy

Kterého, pardon že to slovo použiju, debila napadlo zrušit ohlašovací povinnost ve všech dopravnách. Na D3 jsem jezdil a to konkrétně na trati Děčín hl. n. – Teplice Lesní brána. Sice v každé dopravně musel vlakvedoucí dojít do dopravny a přesným zněním se dirigujícímu dispečerovi ohlásit a požádat ho o svolení k další jízdě, ale bez svolení se vlakvedoucí nevrátil na motor a ten tím pádem nemohl pokračovat v jízdě. Nejlepší zabezpečení. Šlo také i přeložit křižování do následující dopravny při zpoždění protijedoucího vlaku, protože všechno měl pod kontrolou dirigující dispečer. V době vysílaček, mobilů, GPS sledování a dalších vymožeností… Číst vice »

Pavel Vaniš

Já bych to udělal jako na začátku století ve staré dobré Anglii .Chlapa s praporkem a tlampačem před mašinou…

Petr Šťástka

Třetí odstavec článku“ Až dosud se musí strojvedoucí ohlašovat jen tam, kde jim ukládá jízdní řád. „.
A když mě to nařídí PVD3 dirigující dispečer by bylo taky dobře doplnit pane Sůro

Cargo

Když jezdí Mn dejme tomu v Po, St a Pá. A nebude na ten den zátěž, pojede Lv lokomotiva, aby nenarušovala stereotyp ? Kdo to zaplatí tu Lv jízdu ?
Teď do mě.

Dalibor

pojme se to jako jízdy z cvičných důvodů a vypíše se na to nějaký dotační titul.

Tomáš Záruba

Tohle má jeden moc hezký vedlejší efekt: Jasně vyčíslitelný přínos do CBA na DOZ (časová úspora). Ne sice moc velký, ale kapka ke kapce… Takže zpomalení D3 je vlastně žádoucí/dočasně nutné zlo, které kromě akutního dílčího zlepšení bezpečnosti zároveň může napomoci tomu, aby aspoň část tratí byla ze spárů D3 vysvobozena. 🙂

Lukáš F.

A nebo to dopadne úplně opačně a trať bude zrušena, protože je časově nekonkurenceschopná a zrychlení vyžaduje velkou investici do zabezpečovače.

Tomáš Záruba

Myslím, že takových případů bude minimum. Jakkoli je jistě možné, že někde bude třeba změnit provozní koncept, protože udržet schéma křižování se již nestihne (byť ono zase kde je víc jak řekněme 2 mezilehlé dopravny na půl hodiny jízdy, bavím-li se o špičkově hodinovém intervalu, tak je otázka zda některé spíš nezrušit / nepřevést na nz i pod D3).

Od lesa

Tak je třeba v zásadě prodloužit jízdní doby, aby zbytek cestujících, kteří ještě dobrodiní SŽ nepochopili, konečně vypadnul.

Trnka

Ohlašovací povinnost v každé dopravně je jedna z možností ,jak zlepšit bezpečnost na tratích D3.Rušení v některý den v týdnu a pod. bych tipnul na úředníky,kteří toho o železnici moc neví . Ale bohužel někteří mají moc rozhodovat a to je velmi nebezpečné .Nějaká minuta navíc nikoho nerozhází.

Ivo

Vlak má jet tak pomalu, aby motýli mohli otevřenými okny svobodně létat dovnitř a ven…

Dalibor

Přesně tak. I pan premiér je pro ty motýle, přeci.

Bob

A co když strojvůdci v telegrafním přístroji dojde děrná páska? Jak se pak bude prokazovat, že se opravdu ohlásil?

Jiřík

Pro tento případ bude trať vybavena poštovními holuby.

Dalibor

v telegrafu děrná pásky není….Pisátko a rolička papírové pásky. místo pisátky někdy takový „rydlo“

RIV

Použije se papír toaletní 😉

ABC

Nekrepovaný

Sitgestravel

Tak o tomhle asi Andrej nesnil, kdyz vlhnul. Ta Sprava zeleznic je brzda provozu.

Jiřík

Ohlašovací povinnost v každé dopravně D3 jednoznačně ANO. Aby bylo líp, měla by Dobrá správa přijmout koncepci, jak na tyto tratě dostat co nejdřív nějaké technické zabezpečení. Pokud ovšem tímto zabezpečením má být jakási verze ETCS-Light, tak proces zvyšování bezpečnosti na tratích D3 zamrzl na dlouhou dobu u tohoto administrativního opatření. Ale kdo ví – možná že nejmenovaný výrobce na 3 písmena něco zkouší a podaří se mu to nasadit s větším úspěchem, než radioblok.

zaměstnanec soukromníka na dráze

To je hezké ty komentáře ale zajímá mě kolik z vás ví více než že vlak jezdí po kolejích o železnici?

Kare Vojtíšek

Jak je možné, že náměstek provozu Miroslav Jasenčák po svých hloupých vzjádřeních zůstává stále ve funkci?

Leinad

Koblížky chutnají.

Jiří Kocurek

Protože je obklopem lidmi, kterým to připadne rozumné?

Sitgestravel

Vstava uz ve 2 rano. Pak sice blouzni, ale zatim to na udrzeni funkce staci.

Brzdič zániku

Jak je možné, že Kare Vojtíšek po svých hloupých dotazech stále píše do diskusích? 😂😂😂😂 Zná toho náměstka osobně? Vsadím boty, že nikoliv, protože jinak by něco podobného nemohl nikdy napsat.

Jofrey

No mě stačí jeho benevolence v přístupu k chybám na cdp při řízení provozu.

Jindřich

Tímto opatřením se nezmění nic. Kdysi měli ohlašovací povinnost vlakvedoucí, kteří byli zainteresováni do bezpečnosti a řízení dopravy a vlastně o všem dění věděli na trati tři lidé (dispečer,vlakvedoucí,strojvedoucí). Dnes je to o komunikaci dispečer-strojvedoucí, který má mimo hlášení i další povinnosti (prodej jízdenek,řízení posunu,vyvěšování atd.). Úspora zaměstnanců a kumulace zodpovědnosti na strojvedoucího bylo krokem vedle.

Jiří Kocurek

Mohu dotaz? Jízdenky prodávají strojvedoucí jen na sólo vozech ř. 809, nepletu-li se. Co se u sólo motorového vozu svěšuje a kde se s ním posunuje, kromě z/do depa na začátku/konci dne?

Dalibor

tak pod tento příspěvek se podepisuju také.

Hanzi

Prostě tohle je směšný, za pár let se stejně dostanou do stavu , že s tím nikdo jezdit nebude, pár turistů přes léto to těžko vytrhne, tak ať to zruší, vykopou a je klid. Na vsi stejně má dnes každý auto a ne jedno v rodině, pro babky k doktorovi se nějaký minibus dá taky zavést a je po problémech a celý ten cirkus bude stát o hodně míň peněz.

Pavel R

Viděl jsi alespoň mapu, abys věděl, kde jsou D3 provozovány? Ale s tvým IQ pochybuji, že bys koukal do mapy ČR.

Hanzi

Viděl, právě že viděl, a spěje to doufám a je to i znát ke zdárnému konci těchto přežitků železnice

Leinad

Harrachov interval 30 minut, v sezoně obsazeno. Vytrhat, nechat kdejakou D1 s intervalem 120.

Jiří Kocurek

Ne, tam patří návěstidla a jezdit podle D1. Jenže je to pohraničí 40 let uřečené k likvidací po němcích. Vždyť za hranicemi žije nepřítel! A rozhoduje se v Praze. A Polsko je dneska módní nepřítel ve všem. Od uhlí, přes klobásy, po vlaky.

Spravedlnost

Za toto palec nahoru, bezpečnost především.

Roiman4

Před dvěma dny jsem psal, že si vsadim na včasnost vlaku. 10min v Otrokovicich a následně neodjel kvůli poruše…. Zábava 😁

Dalibor

Otázkou je jestli jste si vsadil… a jakej byl kurz!

Roiman4

Ne, protože bych prohrál. Asi budu muset jezdit už prvním ranním ze Zlína a mít rezervu tak 2,5h se dostat do Prahy.

Roiman4

Jo a náhradní lokomotiva zůstala za Brnem stát 😂 a všichni přestoupili z R888 na vlak do Olomouce ( 310mist a vlak z Brna do Olomouce 322 míst ), takže to bylo jako na koncertě (hlava na hlavě ) a teď všichni jdou do EC z Varšavy s 410misty.

Romanero

Na denní dojíždění je regionální železnice pomalá (nyní ještě pomalejší) a nebezpečná. Turistické vlaky zase nevoní SŽ. Náklady dostaly další restrikci. Tak si říkám, k čemu tedy ty regionální tratě budou..!?

Kirak

Takhle, ne všechny tratě jsou pomalé pro denní dojíždění. Ukazuje se např. Při náhr. Aut. Dopravě.

Inspektor státních drah

Pro všechny ostatní normální lidi , kteří se pořád nehoní aby někde byly o deset minut dříve ( které ve finále prokvákají na asocialnich sítích )

Andrej

V časoch, keď železnica nutne potrebuje zvyšovať svoju konkurencieschopnosť, dobré meno a byť „customer friendly“, potenciálni zákazníci sa od mnohých súčasných alebo bývalých železničiarov dočkávajú akurát tak arogantného osočenia, že nie sú normálni, lebo normálnym ľuďom na čase dopravy predsa nezáleží. Je úplne jedno, čo si myslíte o ľuďoch a ich honení za minútami. Ľudia sa rozhodujú na základe svojich preferencií a kombinácii rôznych faktoroch. Ak jazdenie vlakom bolo doteraz na hrane prínosnosti, 10 minút navyše to preklopí v prospech auta, autobusu alebo kola. A buďme úprimní, mnohé lokálky (nie všetky, ale mnohé áno) už teraz vozia najmä vzduch. Ich… Číst vice »

Romanero

Jenže tady se nebavíme o 10 minutách ale o nemalých desítkách minut, o které je lokálka pomalejší než jakýkoliv jiný druh dopravy. To už opravdu začíná mít od běžného použití daleko..

Panda

Nebezpečná oproti chůzi ano, ale vůči IAD (auto, kolo) určitě ne.

Radovan Komínek

Na škole nás učily, že dopravu na dráze lze zastavit striktním dodržováním všech předpisů, které někdo mnohdy vymyslí i ve slabé chvíli, aby to nevypadalo, že nevykazuje žádnou činnost. Přijde mi, že toto pravidlo je nezávislé na politických režimech.

Ivan

U Vás byly jen paní učitelky?

ABC

Tak u nás byl učitel jenom na tělocvik no a tohle se v tělocviku fakt neprobíralo

Radovan Komínek

Špatné písmeno jsem úplně přehlédl, polepším se. Navíc na technologii dopravy jsme měli jenom učitele, učitelku jsme neměli žádnou.

E182-097

Ohlašovací povinnost v každé dopravně bych ještě dokázal pochopit, ale zákaz jízdy nákladních vlaků s náskokem, to už ne. Asi jen snaha znechutit nákladním dopravcům ježdění na různé lokálky, aby se Dobrá správa nemusela starat a měla argument pro zrušení. Na tratích kde v podstatě nic jiného nejezdí to bude pěkně absurdní a maximálně to dopadne tak, že se trasy budou zavádět na poslední chvíli ad hoc před odjezdem vlaku, nebo s hodně velkým předstihem, aby jel vždy vlak zpožděný. Což fakt pomůže bezpečnosti.

Romanero

Jízda s náskokem ne, ale adhoc trasa půjde? To mi taky příliš rozumu nedává..

Leinad

To nemusí.

Michal

No tohle má jednoduché řešení – naplánovat všechny nákladní vlaky brzo ráno a pak jezdit podle potřeby se zpožděním.

Jirka Podolsky

Na blbce na Dobre sprave nenarazis.Nez řešit bezpečnost systémove,tak se zavede ohlašovací povinnost všude.Hlavne,ze FS souhlasí…

Rosťa

ANO. Bude Líp. Už se vracíme s touto garniturou s podporou komunistů v reálném životě do minulosti. Huraaaaa

Moudry Cynik

Jako ze za nedodrzovani zakladnich povinnosti typu zastavit na cervenou muze Babis? Muze i za to,ze je dneska vedro a poti se mi zadek?

Vojta

Může (systém zemědělských dotací, podpora plodin jako řepka a kukuřice, tepelné ostrovy na polích…)

-TR-

Jasně, Babiš může za všechny problémy světa 😀 😀 😀

Frantisek

Za všechny ne, ale za vyjmenované zčásti ano.

Dalibor

MÝLÍTE SE. Každý přece ví, že za všecko může Kalousek. Říkal to Babiš, přece!

Alex

Dle imbecilu jako je Rosťa ano.

Frantisek

Jak souvisí zastavování na červenou s ohlašovací povinností na tratích D3? Aha, to bude ten pot…

Moudry Cynik

Nejsem si jistej, ze tohle pomuze. Kdyz muze strojvedouci zapomenout, co je za den, muze stejne zapomenout se ohlasit. Lidi jsou nejslabsim clankem zeleznice. Proc nejsou zadny srazky v Kralovstvi zeleznic? Protoze tam zadny zeleznicari nejsou. Autonomni vlaky jsou jedinym resenim a na rozdil od aut je to na kolejich pomerne jednoduchy.

Frantisek

Souhlasím. Přesto to tento stát v souladu s EU zavede primárně na silnice, protože železnice ve skutečnosti nechce.

Y.K.

Jak víte, že tam žádné nehody nemají? Jinak modely určitě nejsou autonomní, mohou být automatické, ale to je něco jiného.

ABC

I Stalin říkal, Jesť čelověk, jesť problema. Nět čelověka, nět problemy.

Luděk S.

Dostávám občas do mejlu dotazy, jestli si na Správě z lidí děláme legraci. Tedy většinou je to vyjádřeno výrazně expresivněji. Abych nemusel odpovídat jednotlivě: Ano.

Lemmy

A není legrace spíš někde makat a namísto prosazení svých údajně dobrých nápadů psát ironické komentáře na internet?

Dalibor

Dostávám občas do mejlu dotazy, jestli si na Správě namísto prosazení svých údajně dobrých nápadů psát ironické komentáře na internet.
Abych nemusel odpovídat jednotlivě:
NE 🙂

D3.

Já myslím že s dělením si legraci začali páni strojvůdci.

Bob

Taková gramatická záludnost – stavět dům (4. pád), ale stavba domu (2. pád). Dobíhat autobus (4.), ale dobíhání autobusu (2.). Zkuste si to taky, většina dětí to zvládá tak ve 4 až 5 letech.

Brzdič zániku

Hele, Luďku, mluv laskavě jen za ministerstvo, jo? Meloucha v Dlážděné ještě nemáš 😂

Luděk S.

To by se mělo zdražit. Když kaštani dostanou delší zážitek.

Hanzi

30 kilometrů se ve 21 století pojede hodinu. No to se nádražákům bude klientela jenom hrnout. Možná tak kochat se na výlet někde, pro denní dojíždění do zaměstnání časově naprosto nepoužitelné.

None

Dát do vlaku noviny, WiFi, LCD displeje a něco promítat. Kolem tratě bilboardy. Určitě by šlo něco vymyslet. No a ti co budou pospíchat, můžou jít část cesty pěšky

Frantisek

Tak určitě, proflákat tam půl dne, to většina chce. Ba ne. Dostanou samořiditelná auta a budou se dál zabíjet na silnicích. Vždyť už dnes není problém koukat do notebooku či knížky, přesto vlaky používá jen asi 17 % všech cestujících.

Dalibor

Zplať pánbůh za to. dovedete si představit situaci, že by se rozhodlo dalších 20% se přidat? dyk by si nebylo kam sednout 🙂

ABC

Kdo chce sedět ať si zaplatí první třídu!

Dalibor

což zpravidla činím, nicméně na výše zmiňovaných tratích nebývá až tak často řezena.

-TR-

Právě turisté používají vlaky v severovýchodních Čechách nejvíce. To je všeobecně známo. A je to tak na všech tratích. Kokořínsko a Český ráj jsou velmi vyhledávané, zvláště letos.

Luděk S.

Přesně, jízda vlakem je prostě zážitek. To není na nějaké ježdění, když chce být člověk někde včas.
Jízda vlakem, to je o tom vyhradit si den, dva a dojet z Prahy do Lomnice nad Popelkou. Dát si pivečko a kochat se.

Hanzi

Nooo :)) každý taky nemá to štěstí že dělá v kanclu a ty dva dny může datlovat do notebooku ve vlaku. Nevím jestli si takový pekař začne zadělávat na kvásek někde v kupé.

Luděk S.

Však pro takové železnice není.
Jízda vlakem, to je dneska částečně adrenalin pro mladé, částečně pro fanoušky a částečně doprava pro režisty. Člověk, co musí být včas v práci samozřejmě jede autem. I když i tam…

Brzdič zániku

Co to, Luďku, meleš? Na Florenc ti jezdí metro🙂, stejně u vody nemáš kde parkovat 😉

Hanzi

Trochu smutný, že naše železnice muže být využívána tak na turistiku a poslední dobou i s nejistotou návratu domů.

-TR-

Smutné to je. Nicméně železnice je pro Kokořínsko a Český ráj i tak naprosto klíčová. Proto tam kraje objednávají dopravu. Od jednotlivých nádraží vede množství turistických tras na mnoho zajímavých míst. Dotováním vlaků se rovněž podporuje i podnikání, protože turisté v regionu utrácí peníze.

Frantisek

Přesto je to trochu málo, dokud i z těch míst mají lidé potřebu někam dojíždět. Jenže to je přesně ta preference silnic. Když už se opraví železnice, tak pro jistotu v původních parametrech, třeba i s „desítkou“ přes přejezd se světly (a pak se diví pokusům to projet ještě před ploužícím se vlakem).

ABC

silnice se taky obvykle opravují v původních parametrech. ještě obvykle po opravě přibude sedmdesátek, plných čar a zákazů předjíždění

Romanero

Ale pozor, kochání je turistika. Takže objednat po celý týden nebo nic! To je dobrá správa

Vít Jůza

Křivdíte jim. O takové rychlosti se nám může tak akorát zdát:
10:0815.8. soCelkový čas 53 min, vzdálenost 20 km
České dráhy, a.s.osobní vlakOs 15505
10:08 Rokytnice n.Jizerou
11:01 Martinice v Krkonoších.
Nějaké oblouky tam jsou, ale stejně si myslím, že by tam rychlé vlaky měly jezdit do 20 minut, a zastávkové pod 35 …

Dalibor

no když je na takový „štrece“ 10 zastávek, pak je to těžký. pokud vlak zastavuje co 2 kilometry….

-TR-

Tento konkrétní vlak stojí 9 minut v Jilemnici.

Vít Jůza

Jistě, zbytečné prostoje a „vata“ v jízdním řádu může dělat tak čtvrt hodiny, další zdržení rychlostními omezeními na přejezdech zabezpečených nejmodernějším zabezpečovacím zařízením – výstražnými kříži se stopkou; nevím, jestli jsou tam koleje klopené v obloucích, no a nakonec aby nebyla zbytečně podseknutá stanovená traťová rychlost …

Dalibor

no je tam pěkný okolí, no, tak ať se lidi mohou chvíli kochat!

Petr

Je divné, že vydali jř jen pro 2 tratě. Na tratích: 012, 236, 223 došlo ke zrušení některých zastávek na znamení a jř nevyšel. To jako není změna pro cestující?

Petr

Na uvedených tratích dochází „pouze“ ke zrušení znz a to takto (nemusí to být nutně u všech vlaků, ale není to 1, 2, 3 vlaky, ale vždy alespoň 10): 012, kde Bošice již nejsou zastávkou na znamení, bez časových posunů 236, kde Hronov n.D., případně Skovice nejsou zastávkou na znamení, bez časových posunů 223, kde Štětkovice u vybraných sudých vlaků nejsou zastávkou na znamení, bez časových posunů Ale to jsou jen tratě, které mě zajímají, asi jich bude daleko více, myslím (nezkoumal jsem), že všechny D3, právě kvůli telefonku v sjř. ty 2 v článku mají i časové posuny v… Číst vice »

Petr

Ano, přesně tak. Já ty dva zveřejněné objevil na webu až toto pondělí, což podle mě také není úplně OK, když ke změně dochází za 5 dní.

Bob

Opravdu se ruší zastávky na znamení, nebo se naopak právě ruší jen nutnost toho znamení?

Otmar

80 tratí s D3 nelze ani při dvojnásobných výdajích pro SŽ předělat na vyšší zabezpečení ani za 15 let. Na to prostě nejsou peníze. Nemluvě o tom že už teď chybí téměř 400 výpravčích.

Kamui

Nemuselo by tam být ETCS. Stačilo by v každé dopravně návěstidlo kryjící mezistaniční úsek a jeden počítač náprav, plus samovraty. V podstatě to stejné, co je na tramvajové trati Liberec – Jablonec. Plně automatický systém bez potřeby obsluhy.

Radek

A to návěstidlo zabrání projetí? TT Liberec – Jablonec aspoň vypne napájení troleje.

Frantisek

Pokud červená bude znamenat stůj, tak alespoň normální člověk zpozorní. Jestliže však nově znamená i podmíněné volno, tak už to může být problém.

Švestka

Hlavně dneska už nebude nikdo soudný likvidovat D3 tím, že tam vrátí výpravčí a přednosty chovající holuby, ale udělá z toho dálkovinu.

Vít Jůza

Ono jakmile cokoli je bez dozoru, je to riziko, které je třeba zvážit.

Leinad

I dálkovina / CDP potřebuje výpravčího, být sedí jinde.

Gwann

Přičemž to co ušetří tak uvali za dráty a technologie….

Osobně bych tam raději viděl toho přednostu s holuby. Ale já jsem zpatecnik….

noerf

V 21. století by šlo mluvit s dirigujícím dispečerm například mobilem či vysílačkou a bylo by to rychlejší, protože by strojvůdce nemusel chodit nikam do kanceláře, kterou musí odemknout a zamknout.
Z hlediska mobilu, který by byl ve vlaku, by SŽ za paušální poplatek mohla dávat sim karty s tím, že by měla s vyhrazenou síť (podobně, jako funguje přenos u antén zařízení dálkového přenosu u elektronického požárního systému. A v případě výpadku by alternativa mohla být pevná telefonní linka v ohlašovně.

Dominik

Proč další číslo navíc, snad všichni dopravci dávají svým strojvedoucím služební telefony.
No na druhou stranu, ohlášení z dopravní kanceláře dává jistotu, že strojvedoucí v dané stanici skutečně je.
To víc mi vadí zrušení možné jízdy s náskokem.

Frantisek

Jistotu ano, ale zdržuje podobně, jako když průvodčí vybíhal přestavovat výměny (tam šlo navíc o plýtvání naftou). Možná by to šlo zkombinovat s určením polohy.

Dominik

Plýtvání naftou? To se za tu chvilku teda vyplýtvalo nafty.

Bob

Telefon? To se dá ošidit. Poctivý signál je jen kouřový, aby byl vidět z následující vechtrovny. A než strojvůdce v dopravně rozdělá oheň a vyladí ho tak, aby měl kouř správnou barvu…

Otmar

To se hezky napíše ale hůře realizuje. B mnohých dopravnách není signál žádného mobilního operátora. Takže vymalováno.

czhunter

To je snad levnější tyto dopravny (kolik že jich vlastně je?) dokrýt, než vymýšlet nějakou úžasnou věc na úrovni 19. století.

Dominik

Nejlepší by bylo všechny D3, kde se celý den nepohybuje jen jeden motorák a nákladní vlaky tam jezdí jednou za uherský rok, vybavit Radioblokem.

ABC

závislým na GPS a veřejné GSM sítí?

michal

A pročpak nejsou tratě pokryté GSMR? Protože se nechce. Mnoho tratí nemá ani TRS, úplně obyčejnou analogovou síť. Radiotelefon, který vozil kdejaký papaláš v autě už před třiceti a více lety.

Leinad

Proč není povoleno obojí? Traťový telefon jako nouzovka když to z mašiny nejde. Teď fíra zavolá z traťového aby jel, když si vzpomene tak večer bude nadávat nebo to napíše do knihy závad.

Inspektor státních drah

V tom, že fíra musí někam do DK ke drážnímu telefonu je právě smysl toho celého.
Jedině tak máte jistotu, že vlak stojí v dopravně a strojvůdce vám nevolá mobilem /vysílačkou kilometr před stanicí

Petr

Co píšete je pravda. Je otázkou, zda by nestálo za to, do vzniklé aplikace (či jiné) zabudovat možnost telefonování, pokud je vlak až ve stanici. řekněme gps stanice + poloměr x metrů (kolik je otázkou kolik, ale mělo by to být konfigurovatelné pro každou stanici zvlášť – zpravidla by se nastavovala ta, kdy je vozidlo bezpečně mezi výhybkovými obvody vjezdu a odjezdu). Volat by šlo pouze ze zařízení, které by bylo přiřazeno k tomu či onomu vlaku, z žádného jiného. Pokud nebude signál, byla by k dispozici dopraví kancelář.

Tom Matoo

Nejjednodušší je udělat primitivní aplikaci, která odešle to hlášení zároveň s polohou z GPS. Ty dopravny kde není mobilní signál je řádově levnější vybavit WiFi než BTS. Aplikace by se dala postupně vylepšovat. Např. při nepovolení další jízdy a pohybu vlaku by mohla začít řvát aby fíra zastavil..

Leinad

Vybavit WiFi a čím? Na střeše výpravní budovy nebo největším stromě Wi-Fi AP, které za dobrého počasí chytne GSM signál?

Tom Matoo

Existuji regionalni poskytovatele internetu, casto je i tam kde neni signal GPS.

Bob

Poloha GPS z telefonu? Občas si při jízdě vlakem nechám pro zajímavost zapnutou nějakou trackovací aplikaci, a v pěkných údolíčkách co chvíli ta křivka hupsne to sto metrů doprava do lesa, tu 300 metrů doleva přes řeku… a kdyby zrovna v takovém okamžiku strojvůdcův mobil odesílal zprávu o aktuální poloze vlaku, tak pro něj rovnou můžou jet vyprošťovací ponorkou.

Matoo

Reagoval jsem na nutnost hlaseni z pevneho telefonu z duvodu potvrzeni polohy vlaku v dopravne. Ne z duvodu online sledovani polohy vlaku za jizdy.

Inspektor státních drah

GPS není zabezpečovací zařízení a proto se na dráze nepoužívá. Jeho spolehlivost určení polohy je příliš nízká, na mnoha tratích je signál špatný nebo žádný

ABC

GPS je dobré akorát na navigování balistických raket, na českou lokálku fakt ne!

Inspektor státních drah

Aneb proč to dělat jednoduše, když se to dá dělat složitě
Na rozdíl od vás elektronice bezmezně nedůvěřuji. Všechno co komunikuje bezdrátově po datové / rádiové síti se dá hacknout, ovládnout, ovlivnit.

ABC

to i na drátové síti

Vít Jůza

Však to by bylo logické a dostačující kilometr před nádražím se ohlásit a případně dostat souhlas do dalšího úseku, a v takovém případě nahlásit pak opuštění nádraží.

erik

No tak super, tak osekáme jízdní řád o víkendové a prázdninové vlaky a výletníci se budou tlačit v přecpaných vagonech jak za Husáka a Bilaka!

Frantisek

Spolu s prodlužováním jízdních dob se na to spíše vykašlou, se všemi možnými důsledky. Inu, chceme dopravně podřadnou železnici a děláme na tom.

Kalina

Lokálky mají v dnešní době přesně opačný problém, nežli „přecpané vagony“ a mnohdy jsou víkendové vlaky jediné, co tam jezdí.

Frantisek

Kde to bylo dovedeno k úpadku, tam ano, ale nezobecňoval bych.