dkv-spojujeme

Dva a půl dne na proškolení nového předpisu. Správa železnic zaskočila dopravce

Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhyMotorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy

Podle sdružení dopravců ŽESNAD.cz jde o ohrožení bezpečnosti.

(aktualizace 29.6. 10:15) Několik měsíců školí železniční dopravci své zaměstnance na nový předpis D3, který řeší provoz na některých regionálních tratích. Jeho nové znění začne platit 1. července. Jen dva a půl dne před jeho platností ale zveřejnila Správa železnic novou verzi. Dopravcům to nedala ani vědět, zjistili to náhodně na portálu provozovatele dráhy. Správa železnic nakonec účinnost změny posunula.

„Není absolutně šance na nové znění včas zaměstnance proškolit. Je to přímé ohrožení bezpečnosti železniční dopravy,“ řekl výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Podobně i další dopravci mluví o šoku, který s nimi nikdo neprojednal.

Podle dopravců v ŽESNAD.cz přitom nejde o kosmetické či formální změny, ale zásadní změny v závazných slovních zněních. Správě železnic zaslal deník Zdopravy.cz dotazy dnes před 14. hodinou, dosud neodpověděla. Dopravní předpisy spadají pod náměstka pro řízení provozu Miroslava Jasenčáka.

Dopravci upozorňovali, že ani na hlavní změnu předpisu nebylo mnoho času na proškolení: jen necelé dva měsíce. Do toho museli školit ještě zaměstnance z předpisu D1. Některé povinnosti přitom nemají šanci splnit ani podle dříve vydaného znění. Jde například povinnost zajišťovat vozidla proti ujetí uzamykatelnými zarážkami, které nejsou na trhu v potřebném počtu kusů.

Předpis hlavně pro regionální tratě

Podle dopravců je problémem i fakt, že některá ustanovení, ač v úplném znění SŽ D3 označená za změněná, se vůbec nemění. Další absurditou je podle dopravců fakt, že předmětem změny jsou skutečnosti, jež vůbec nemají vliv na smysl a účel pravidla chování, které tyto předpisy obsahují.

Předpis D3 upravuje pravidla na tratích se zjednodušeným řízením provozu, jde hlavně o menší regionální tratě. K úpravě předpisu došlo i v reakci na tragickou nehodu u Perninku před dvěma lety. Změnit část předpisu dva a půl dne před platností je zhruba to samé, jako kdyby se k 1. červenci měnila pravidla silničního provozu, několik měsíců by se podle nich školilo a dnes by se rozhodlo o změně několika paragrafů.

Od 1. července se mění i hlavní předpis pro řízení D1. I jeho přípravu provázely komplikace, dopravci upozorňovali Správu železnic na řadu chyb při jeho představení.

Tagy bezpečnost na železnici předpis D3 Správa železnic Žesnad.cz
186 komentářů