kmax

Seriál: Jak vyzrát na dojezdovou tíseň? Už brzy na ni budeme jen s úsměvem vzpomínat

Domácí nabíjení elektromobilu. Foto: Radek ŠindelDomácí nabíjení elektromobilu. Foto: Radek Šindel

Diskuzím o elektromobilitě dominuje téma dojezdu. Je tzv. dojezdová tíseň oprávněná, nebo je to jen zbytečný strach?

Odebírat
Upozornit na
guest
24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
watslaw

Autorově zkušenosti věřím, ale s tou genetalizaci na všechny krom obchodních zástupců bych byl opatrnější. Například já mám oproti autorovi tyto věci jinak: 1) Ty cesty kolem komína, do práce a na nákupy absolvuji MHD. Čilii zbývají hlavně ty, které i autor jezdí tím Dieselem, a na těch pár krátkých se druhé auto nevyplatí, kor když uvážím zabrané místo a fixní i pořizovací náklady. 2) V bytovém domě tu možnost nabíjet levně a pomalu nemám a v dohledné době mít nebudu. 3) Zejména v zimě auto nepoužiji i několik týdnů v kuse, což je pro baterky větší problém, než pro… Číst vice »

Bohouš

Dokud plné dobití nebude trvat stejně dlouho jako dolití benzínu do nádrže (3 minuty), a na jedno nabití auto nedojede stejně daleko jako benzíňák na jednu nádrž (běžně 700 – 1000 km), tak z pohledu běžného člověka bude elektromobil vždy horší. Člověk chce jet a ne plánovat zastavování v boxech.

Antonín1

Občas vyslechnu diskusi o tom, jestli elektromobil, nebo auto se spalovacím motorem a bývá, jak je u nás zvykem vyhrocená. Já osobně jsem celý život bez auta a ušetřené peníze věnuji cestování a dalším zálibám, ale kdybych se dnes rozhodl pro auto, asi bych dal přednost elektromobilu, což se asi nestane, neb po překročené šedesátce si dělat řidičák, by asi nebylo ono. Ale celá diskuse jestli ano, nebo ne mi připomíná dobu před cca 20 roky, kdy došlo k postupnému zákazu výroby klasických žárovek a jejich náhradě úspornými, později LED. Tehdy se u nás zvedla podobná diskuse dvou nesmiřitelných táborů,… Číst vice »

km213393

Z článku vzhledem k tématu pochopitelně, ale pro čtenáře, který o EV chce a může uvažovat, nešikovně vypadává možnost nahradit je na dlouhé vzdálenosti vlakem. Jistě že to není rada pro všechny situace. Ale vlaky prostě jezdí a pokud nehledáte úplně nejnižší cenu za km, což beru, je kult dojezdu často jen důsledkem neochoty v hlavě zvolnit a najít si spoj. Opravdu každou díky dieselu ušetřenou hodinu a korunu využijete tak, abyste na sebe byli pyšní? A to nemluvím o emisích, to už bych se palců dolů nedopočítal.

RDP

V článku mi chybí zásadní věc – pokud mám předvídat plošnou náhradu spalovacího pohonu , kde budou lidé nabíjet = každý si musí pořídit dům , fv a větrník? to zprvé, a za druhé – je krásné že nové baterie umožní běžně 100kw nabíjení … ale kde jalsi takové proudy vezmeme, pokud by to mělo být masové?

Prostě nelze specifickou osobní situaci rozšířit na možnosti celé populace

První Jiří

A jako u každé diskuze na téma elektromobilů, pojďme debatovat slušně a věcně. Fanatické hájení jednoho či druhého k ničemu nevede. 🙂 Všechno má své plusy a mínusy.

Generální Kokrhel

Správně. Jediná správná tíseň je SNĚDÁ TÍSEŇ!! DYCKY MOST!!!😅😅

První Jiří

Dojezdovou tísní se ohání jen ti, co s EV mají málo, nebo žádnou zkušenost. Navrhoval jsem to známému a ten mi řekl, že mu 300 km přijde málo a nechce každý den zastrkávat nabíječku u baráku. Když jsem se ho zeptal, že denně najede 20 km a že by mu stačilo nabíjet jednou za 10 dní, neměl co říct.

Martas

„A jako u každé diskuze na téma elektromobilů, pojďme debatovat slušně a věcně. Fanatické hájení jednoho či druhého k ničemu nevede.“ Nejdřív napíšete tento komentář, že se tím někdo ohání…..někde se stala chyba? 😀 Osobní pozorovatelský zážitek z Německa, kde mi při cestě po Evropě nebylo hej, tak jsem často stavěl si odpočinout. S benzínem jsem odstavil auto vždy někde na parkovišti, většinou poblíž jsou tam místa s nabíječkami. Na každém tom parkovišti minimálně 10 nabíječek, většina vždy prázdná. Když už tam nějaká auta stála, tak zhruba u každého 5. auta někdo tancoval s tim kabelem od nabíječky a když… Číst vice »

Evžen

Jinými slovy pokud chcete přemýšlet kdy a jak pojedete a rád dopředu plánujete cesty zvláště pokud většinou jezdíte kolem komína tak si kupte EV ale pokud chcete jen jezdit a prakticky o nic se nestarat kupte si spalovak.

Jirka2

Mam za sebou 120k km na EV. S dnesnima modernima EV neni cestovani normalne po Evrope zadny problem. Mozna, kdyz clovek pojede hodne na vychod.

Realne dojezdovou tisen clovek nezaziva, protoze nabijecky jsou vsude. A klidne na vsechny staci jedna karta. Nic slozityho.

A dneska se uz auta nabiji na pohodu 150 kW+ a casy se vyrazne zkratily i na ctvrt hodinu.

milanek

Naprosto zavádějící příspěvek, kdy neberete do úvahy ceny ani počet rychlych nabíječek.

Generální Kokrhel

Udávate u plného pomalejšího nabíjení relativně dlouhé časy… No a teď si představte, že má elektromobil každý… Už jen čekací doby na nabíječku by vystřelily do nadoblačné výše…

Jirka2

Oproti benzinkam bude vetsina nabijet na domaci nabijecce.

Na cestach je jasny, ze musi byt adekvatni infrastruktura. Jak casto vidite fronty u benzinek?

Evžen

Právě že u benzinek mimo tank ono nejsou nikde žádné fronty. I když člověk bere plnou nádrž tak u stojanu nestravi více než 5 minut. Většina lidí to tak stihne za 2-3 minuty. Kolik nabiju za 15 minut?

Dejf

noo jak se nám tak rozmáhá 800V technologie a občas se ukáže i dost velká baterka s odpovídajícím termomanagmentem, tak se nám hodnoty nabíjecího výkonu jako 400kW začnou množit. takže za těch 15 minut se v tom typickém EV rychlonabíjecím profilu 10-80% budeme za rok-dva běžně pohybovat. a pokrok půjde dál. nikde jsem neslyšel, že by se plánoval zvětšovat průtok tankovací pistolí, takže se ten bod zvratu prostě bude přibližovat a jednoho krásného dne zjistíte, že na těch 800km se EV nabije rychleji, než natankujete plnou. nebude to zítra, nebude to za rok, ale tak nějak se dá očekávat, že… Číst vice »

Generální Kokrhel

Vzhledem k tomu, že benzínek začíná být veliký nadbytek, už ani ne… Navíc mají vychytaný systém a spoustu tankovacích mist… I když na frekventovaných benzínkách na dálnicích, které nabízejí nadstavbu v podobě občerstvení/restaurace ty fronty jsou pořád… Taky tankuje mnohonásobně vice aut, než se dobíjí… Pokud by to bylo rovnocenné, radši nechci spekulovat…

Stráťa

Toho že s rostoucím podílem elektromobilů přibývají i nabíjecí stanice jste si nevšiml nebo se vám to jenom nehodí?

vrms

Časy (těch 16-17 hodin) znamenají, kolik za 30000 km strávil nabíjením na veřejných nabíječkách. Protože má auto s velmi nízkým nabíjecím výkonem. Nová auta ho mají tak 3-5x vyšší. To neznamená, že by 16-17 hodin nabíjel baterii auta.

Generální Kokrhel

Dobře, beru, ale i tak… 16 hodin (spodek odhadu) a pětkrát rychlejší dobíjení (vršek odhadu)… Pořád je to mnoho hodin na kabelu…

Jakub P

Ve srovnání s tím, kolik hodin strávíte za těch 30 000 km v tom autě je to dost zanedbatelný.

První Jiří

Na druhou stranu, pokud dnes EV najede 300-400km bez nabíjení, jak často bude běžný uživatel nabíjet? Jak píšu výše, pokud bychom vzali, že ve městech bude denní nájezd do desítek kilometrů, tak stačí nabíjet 1x za pár dní. Nemusí se nabíjet každý večer. Tak jako lidé netankují, když mají půlku nádrže.

Generální Kokrhel

Jo, samozřejmě záleží na nájezdu… Jako nákupní taška fajn, na delší cesty už míň

První Jiří

Souhlasím, že největší smysl to dává do nějakého určitého denního nájezdu.
Jsou samozřejmě i EV auta, která najedou denně 400 km a majitelé jsou spokojení, ale samozřejmě to už vyžaduje nějaké plánování a mít případně trošku časovou rezervu, kdyby náhodou něco.