Komentáře Názory Železnice

Názor: Když hloupé opatření pro bezpečnost poráží železnici

Nádraží Litomyšl, motorový vůz 810, foto: České dráhy
Nádraží Litomyšl, motorový vůz 810, foto: České dráhy
Železniční odborář Jindřich Berounský tvrdě kritizuje nové opatření na tratích D3: více stresu pro všechny.

Od dnešního dne začala platit na české železnici velká změna na regionálních tratích řízených předpisem D3. Strojvedoucí se musí hlásit z každé dopravny. Jde o reakci na červencovou nehodu u Perninku. Přinášíme text Jindřicha Berounského ze Svazu odborářů služeb a dopravy k celé problematice. 

15. srpen lze prohlásit za svátek hlouposti na české železnici. Právě od toho dne má začít fungovat jedno z nejnejapnějších opatření za účelem zvýšení bezpečnosti železnice, které znamená přesně opak, ale zároveň návrat české železnice o více než 20 let do minulého století.

Na více než 60 tratích a traťových úsecích osobní vlaky výrazně zpomalí, mnohdy až na hranici únosnosti a využitelnosti z pohledu zákazníka, když navenek pro cestujícího budou jen každou chvíli delší dobu nesmyslně stát, aniž by se cokoliv dělo, a strojvedoucí s dirigujícím dispečerem si nesmyslně popovídají, jako například: „Zde dopravna Kohoutkovice. Strojvedoucí vlaku 16726 Petr Jánoš. Vlak 16726 v 16:21 v Kohoutkovicích. Může odjet vlak 16726 v 16:22 z Kohoutkovic do Olbramovic? Zde dirigující dispečer Jasenčák. Ano, vlak 16276 může odjet v 16:22 z Kohoutkovic do Olbramovic. Jasenčák. Správně, konec.“

Nebezpečné „blábolení a meldování“

Pokud si kdokoliv podobné hlášení a jeho obdobu vyzkouší a změří čas pro něj potřebný, na mnoha místech opepřený přelaďováním radiostanic, kterými se strojvedoucí bude zabývat namísto sledování vlakové cesty před sebou, dojde mu nejapnost opatření a i to, že opakovaným nesmyslným hlášením umoříme strojvedoucí i dirigující dispečery tak, že to rádoby podstatné přestanou vnímat a dojde jen k nesmyslnému a o to nebezpečnějšímu „blábolení a meldování“.

I na tratích a traťových úsecích, kde se žádné vlaky nepotkají, bude strojvedoucí neustále ohlašovat, kde je, a žádat o souhlas k jízdě do další dopravny. Absurdní opatření pro bezpečnost, na které přišla doslova z leknutí expertní skupina ministra dopravy pro bezpečnost na železnici 15. července 2020 jako na odezvu na srážku vlaků u Perninku, může překonat už jenom ještě dokonalejší opatření v podobě zastavení provozu na železnici, aby bylo bezpečnosti učiněno zadost a lidé mohli přejít na mnohonásobně nebezpečnější silnici.

Služební předpis D3 Správy železnic, který se jmenuje „Předpis pro zjednodušené řízení drážní dopravy“ tak lze regulérně přejmenovat na „Předpis pro zkomplikování řízení a likvidaci drážní dopravy“.

Prodloužení jízdních dob

Absurdita opatření se stává tragikomickou fraškou, když se jízdní řád Správy železnic podle nového opatření oficiálně upravuje od 15. srpna pouze na tratích 064 Mšeno – Mladá Boleslav – Lomnice nad Popelkou a 076 Mělník – Mšeno, kde se jízdní doba vlaků a časy jízdy mění o 2 až 6 minut a teoreticky by to nemělo nikomu vadit.

Na ostatních tratích se bude hrát divadlo a budou se co nejrychleji a rutinně „meldovat nesmyslná hlášení“ i čtyřikrát za sebou tak, aby vzniklo co nejmenší zpoždění, za které náleží dopravci sankce od objednatelů – především krajů a ty budou dopravci muset vymáhat zpět po Správě železnic za „dobrou správu“ a řízení provozu, které vlaky zpozdí.

Dodržení jízdního řádu bude paradoxně dokazovat nedodržení opatření a porušení předpisu, se kterým se legálně podle jízdních řádů počítá. Česká železnice se tak díky novému opatření dostala do situace, že předpisem jde postupně zastavit železniční provoz, aby byl bezpečnější, avšak nepoužitelný, ale v České republice naštěstí předpisy existují jen proto, aby se porušovaly, takže je vyhráno a zřejmě jezdit budeme!

Bohužel i v dnešní době je stále aktuální dovětek, který v rámci vyřizování stížností na plašení dobytka vlakem používali železniční úředníci za Rakouska-Uherska: „Ostatně jsme arci toho nesměrodatného názoru, že voli a osli by se měli řídit dráhou a nikoliv dráha podle volů a oslů.“

Jindřich Berounský
Svaz Odborářů Služeb a Dopravy

O 10 minut zpožděný mezistátní osobní vlak 2656 Liberec - Szklarska Poreba Górna. 15. 8. 2020. Autor: Jindřich Berounský
O 10 minut zpožděný mezistátní osobní vlak 2656 Liberec – Szklarska Poreba Górna. 15. 8. 2020. Autor: Jindřich Berounský

PS: Doplnění zkušeností po prvním dni provozu

Opatření v podobě celoplošného nesmyslného hlášení ve všech dopravnách přineslo prokazatelně četná zpoždění a od něj se odvíjející stres všech zúčastněných.

Během dnešního dne dosáhla zpoždění na trati Liberec – Szklarska Poreba Górna až 13 minut, a to především v úseku dirigované trati podle D3 Tanvald – Harrachov – státní hranice. Namísto dosavadního rychlejšího používání mobilních telefonů strojvedoucí musí využívat radiostanice a jejich hlášení se tak doslova tříští ve stejný čas. Kromě D-testu před odjezdem z Tanvaldu na Harrachov 3x radiostanice přelaďují, cestou ze Szklarske Poreby z Polska se naopak na státní hranici musejí domlouvat mobilním telefonem s tanvaldským dispečerem, aby následně přešli na komunikaci s radiostanicí. Strojvedoucí všech vlaků jsou díky neustálému nedodržování jízdního řádu a dohánění zpoždění ve stresu, tzn. opatření je naopak proti bezpečnosti železničního provozu. Vlaky, vyjíždějící z Tanvaldu, měly během dopoledne cca 5 minut zpoždění, které se cestou do Harrachova zvyšuje na 10 minut.

Při plném využití traťové rychlosti se cca 5 minut zpoždění daří zkrátit cestou z Harrachova do železniční stanice Szklarska Poreba Górna, kam vlak přijede v čase svého odjezdu do České republiky, aby na odjezdu nabral cca 5 minut zpoždění. Strojvedoucí zároveň cestou ještě řeší nastavování informačního systému, takže celé opatření představuje významně více činností na úkor bezpečnosti a sledování trati.

Na většině tratí v České republice podle D3 nejde stihnout jízdní řády, které přirozeně nebyly upraveny, a míra celoplošného narušení jízdního řádu je obrovská. Především strojvedoucí jsou ve stresu při neustálé eliminaci zpoždění, na mnoha pracovištích dirigujících dispečerů tito nemají možnost čerpat přestávku na jídlo a mají problémy realizovat i hygienické potřeby.

 

181 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Otmar

Hezká kritika ale bez náznaku řešení. Kritizovat umí každý ňouma.

Miroslav Krejčík

to zase vymyslel blbec

BDs

Kdyby zlaté české ručičky vymyslely, jak spřátelit radioblok (na D3) a běžné etcs (ostatní), byl by si myslím do budoucna problém vyřešen. Podle mne nehody byly, jsou a budou. Ona si k nám paní Smrt cestu najde, kdy se jí zachce.

BDs

takže toto je podle mne zbytečné a SŽ by mohla více přemýšlet viz výše, než to takhle smést ze stolu

pave69

Tak já bych těm argumentům třeba i věřil, páč tomu nerozumím, ale už z toho „mnohem nebezpečnější automobilovou dopravu“ je jasné, že je to celé jen účelově argumentační, protože při přepočtu na člověkokilometry je samozřejmě doprava po silnici výrazně bezpečnější.

videosen

Máte tam nějaké divné přepočty.

Daniel Mach

Tak kritizovat umí každý. Co jiného ale pan Berounský navrhuje jako prevenci předcházení nehodám na železnici během letních měsíců? Nic. Copak za ty nehody nemohou „ti nahoře“? Na lokálkách nikdy složité a drahé zabezpečovací systémy nebudou. Takže pro mě jako pro cestujícího je výhodnější, když vlak dojede se zpožděním, než aby nedojel vůbec.

Hazard

A co by si chtěl navrhovat? Po jedné nehodě, když jí nikdo nepovažuje realně za způsobenou systémovou chybou, toho dělají tolik, že to až vypadá, že zjistili, že jedinou chybou je ten systém sám o sobě .
Ne vážně, taky očekáváte, že když blondýnka, promiňte, nedá u Kauflandu přednost jízdy z prava a nabourá bude se dělat celorepublikové opatření z vyplašenosti v zájmu zachování výkonových odměn tvořících osob?
Opravdu nechápu, co čekáte za opatření a hlavně proč ho vůbec čekáte a dožadujete se ho.

Daniel Mach

Pan Berounský se dožaduje drahého zabezpečovacího zařízení a já pouze tvrdím, že to nikdy nebude. Jestli zůstane stávající systém hlášení, nebo se po vyšetření nehody u Perninku vše vrátí zpět do stavu před týdnem, je mi jedno. Už jsem v jiné diskusi navrhoval jedno jednoduché opatření. Když strojvedoucí neudrží v hlavě místa křižování, které mu před 10 minutami nadiktoval dispečer, ať si jízdní řád s místy křižování vytiskne na papír. Ale kvůli tomu bych nikomu nevnucoval, že naši strojvedoucí mají v hlavách vymeteno jako blondýnky.

Hazard

Nemají vymeteno, ale jak blondýnka tak každý jiný člověk, strojvedoucího nevyjímaje je jenom ta lidská bytost, se všemi klady i zápory. Neexistuje na zemi člověk, který když přijde do zaměstnání umí vnitřně vypnout své myšlenkové pochody, pochody o rodině, vztazích, trápení se zaměstnavatelem, se zdravím, s financemi. Někdo je umí potlačit více, jiný méně, ale zcela je vypnout není lidem dáno. Proto lze vlastně i pochopit, proč se dějí lidské chyby, neomlouvám je, ale chápu, že někdy je hranice mezi tím, zda to dopadne dobře nebo špatně velmi tenká a rozhodují tisíciny vteřiny. Znám lidi ze svého okolí, kteří zamknou… Číst vice »

Daniel Mach

Beru to tak, že se ty nehody musí vyřešit a zjistit příčiny. U Perninku to byla nehoda na trati bez obsluhy. Nevím, jak to bylo třeba při nehodě na šumavské dráze u Křemže v roce 2018. Až se zjistí, kdo a proč to způsobil, tak se zvolí řešení. A nebo ta hlášení na dlouhá léta zůstanou. Jen mi vadí, že pan Berounský vidí vše vždy černě, vždycky umí všechny a všechno kritizovat, ale nějaký návrh řešení žádný. A to zatím neví, co tu nehodu způsobilo. Opravdu stojí za to to zveřejňovat?

Martin

Nwskutecna ritina a predpisove papouskovani predepsanych frazi. Myslite, ze po par letech porozumite vyznamu? Zvlast, kdyz vyjimka?

Koumes

Pan Berounský navrhuje řešení, byt v jinych vyjádřeních, tj. dle vás možná drahé zabezpečovací zařízení, ale pořád 10x levnější než to, které navrhuje ministerstvo. Takže pokud pochybujete o tom, že to od MD vůbec někdy bude, tak pochybujete správně.

Kondwiramur

Nebojte se, pan Berounský opatření má. Není ani příliš složité a ani příliš drahé. Rádioblok jím není.

Martin

Chapete rutinu nesmyslneho rutinniho hlaseni? Kopnete nas do zadku o pulnoci a vysypeme presny zneni v rutinnim rezimu a spime dal. To je rutina a jednotvarnost. Viz Perning.

Luboš Beneš

Nesmyslnost nařízení se projeví jeho důsledným dodržováním….

Pepik

Pan Berounský má sice tak asi 10% pravdy, ale zbytek jsou bludy jak od amatérů nebo šotoušů

Vašek

Pane Berounský, plácáte nesmysly. Pokud je to jen váš názor, budiž. Pokud je to názor odborů, pak bůh s námi. Odbory neměly připustit urychlování dopravy odstraňováním bezpečnostních pojistek v minulosti. Jako další příklad jsou odjezdy vlaků.
Vidím pozitivum už v tom, že se shora něco děje a nemele se neustále o pochybení lidského faktoru. A k té manipulaci s vysílačkou? Tu musel strojvůdce dělat i tak, aby byl stále k dosažení.

pejan

Ona je někde hranice, kdy je to ještě bezpečnostní pojistka a kdy se z toho stává nepřehledná rutina, která má efekt kontraoproduktivní a v tomto případě to platí pro toto idiotské „opatření“ SŽ.

Vašek

Platí to druhý den a vy už víte, že je to idiotské. Zřejmě budete expert, který má věštecké schopnosti. Jezdilo se tak roky, než to vzali do ruky inovátoři, urychlovači a šetřilové. Stálo to životy.

pejan

Jojo vždycky se to tak dělalo a dřív se vlaky nesrazily, tydýýýýt, blik, blik, blik Vašíšku

Karel

Já myslím,že nám vládnou volové.Horší jak za císaře pána.

Spravedlnost

Mám z toho dojen, ze ten Berounský je fanatik, co chce ohrožovat zivoty lidí.

Brumla

Ač pana Berounského nemusím, ale v tomto má ve všem pravdu.

Spravedlnost

Nemá, viz komentáře ostatnich.

Y.K.

Mě z toho opatření vychází, že je naprosto formální a situaci spíše zhoršuje. Strojvedoucí při „zkratu“ může z dopravny odjet i tak a nikdo/nic mu v tom nezabrání. Nikterak to neřeší sekundární „připomenutí“ strojvedoucímu, že se nachází na důležitém dopravním místě, pořád jen ten tupý JŘ při jehož čtení chyby vznikaly a vznikat budou.

A zpoždění vlaků vnáší do systému chaos a nikoliv žádanou pravidelnost a podle mého nicneznamenajícího názoru i větší riziko při křižování (pořadí příjezdu do dopravny).

Tomas

To, co zminujes, řeší aplikace s tabletem, kterou maj začít (aspon podle toho, co vypustili do medií) pouzivat od zari (nyni to maj pry ve zkusebnim provozu).

udelali aspon neco.

Y.K.

To ovšem není aktivita Spržel. 🙁

Daniel Mach

Tupé dodržování jízdního řádu? Pokud toto vypustí z úst nějaký strojvedoucí, tak by ho měli nejen okamžitě vyhodit, ale preventivně zavřít. Pokud si strojvedoucí myslí, že je víc než jízdní řád, tak není normální.

Y.K.

Hm? Co prosím? Kde vidíte tupé dodržování jízdního řádu?
Tupým jízdním řádem myslím výtisk na papíře nebo PDF v tabletu (opak chytrého řešení).

Daniel Mach

Takže kombinace vytištěného jízdního řádu a hlášení dispečera, který nadiktuje místo křížení vlaků, je málo? Podle mě by to mělo stačit, aby k nehodám nedocházelo. Ale než se vyšetří, co všechno se stalo, tak asi každý zodpovědný pracovník bude hledat cestu, jak rychle a levně reagovat. Pokud napíšete, že se normálně stává, že u strojvedoucího dojde ke zkratu a vyrazí na trať, kde jede v protisměru vlak, a já jako cestující se s tím mám smířit, tak to ode mě nečekejte.

Hazard

A jak se smíříte s tím, že to do Vás napálí protijedoucí, nebo odbočující auto na silnici či křižovatce? Že to do vás napálí auto, vynesené v zatáčce, protože to jeho řidič nezvládl? Nemluvě o tom, že to nemusí být vůbec osobní auto, ale autobus. Normálně se stává, že lidé chybují, chybují piloti, kapitáni, strojvdoucí řidiči, ale také policisté, hasiči, záchranáři, lékaři, dětští lékaři, chybují i manželé a manželky. Lidskou chybu nejde vymítit, je součástí existence člověka! Chcete a argumentujete, že přeci hlášení dispečera a jízdní řád musí stačit, to je jako bych tvrdil, že zákonné ustanovení o zákazu používání… Číst vice »

Daniel Mach

Práce strojvedoucího byla a je prestižní záležitostí. A je slušně ohodnocená. Je s tím spojená zodpovědnost! Když se ale dočítám, že strojvedoucí jsou unaveni, protože o víkendu jezdí pro jiného dopravce, nebo se den předtím vrátili z dovolené (řídili celou noc z Chorvatska?), tak se to nedá srovnat s těmi pitomostmi, které tu píšete. Proč se počty nehod vždy navrší během léta? Na nesnesitelné vedro to neházejte. V případě Perninku to určitě neplatilo.

TomikV

Tak jestli to správně chápu, tak za stáváte názor, hodit to celé na náhodu a jen doufat, že to nějak dopadne. Nejsem si jist, že to to, je to správné řešení. Rovněž si nemyslím, že řešením je nějaké vyvolávání a podobně. Asi by to chtělo konečně vybavit i D3 trať. zabezpečovačem. Nemyslím si, že řešením je nějaké Light ETCS (tady si soudruh ministr nějak neuvědomil, že jsou pouze dva výrobci a i ti se nejspíš sloučí) , to fakt ne, ale ani si nemyslím, že to vyřeší Mirel. Já osobně bych se vrátil o pár let zpět (je evidentní, že… Číst vice »

Hazard

Náhodu jistě ne, protože zde hraje roli předvídatelné riziko práce, kterým se ale nikdo nezabývá. Dokud nebude probíhat odpovídající selekce zaměstnanců, tak nemá relevantní význam vytvářet opatření, které není schopno obsáhnout rozptyl rozdílnosti zaměstnanců, a naopak dopadá do míst ve kterých jenom dál šponuje už tak napnutou strunu k prasknutí.

Hazard

Dám Vám příklad, kde se tedy rozhodněte zda je strojvedoucí víc než jízdní řád. Máte TJŘ řekněme nákladního vlaku na určitou lokomotivu a zátěž. Zátěž není, pojede se jako lokomotivní vlak. Mezi stanicí A a B je stoupání a jízdní doba podle TJŘ počítá s normativem hmotnosti při nepodkročení kritické rychlosti hnacího vozidla 17″, jinak je ale stanovená rychlost mezi stanicí A a B 70 Km/hod. Když bude strojvedoucí tupě dodržovat jízdní řád, tak nasadí i solo lokomotivou takové tempo, aby dodržel stanovenou jízdní dobu, když jí bude ignorovat a nasadí tempo na rychlost 70Km/hod tak ignoruje TJŘ, zkrátí jízdní… Číst vice »

Daniel Mach

Pokud nasadí vyšší rychlost, zůstane stát u nejbližšího vjezdového návěstidla nebo ve stanici. Jet vyšší rychlostí mi nedává smysl. Zastavování a rozjezd = vyšší spotřeba.

Hazard

On nenasadí rychlost vyšší nasadí rychlost mu dovolenou. Je mu nařizeno predpisem jet co stroj dokáže, využivat maximalně jeho tažnou sílu. Dokonce i kratit jízdní dobu, pokud mu to přikazem výpravčí nezakáže. Smysl to nedává pouze Vám, protože v tom asi neděláte. Čím dříve mají výpravčí úsek prázdný, tím dříve může jet vlak jiný. A jsme u toho, proč zastavování, vypravčí buď vidí přes zabezpečovací zařízení, že vlak se blíží k vjezdu stanice, tak včas postaví, nebo si to odvodí ze zatěže vlaku, jak ask vlak pojede a očekává ho. A až pojedete lokomotivou mezi stanicema stejně jako s normativem… Číst vice »

Tom

Nejspolehlivější, nejlevnější, nejrychlejší, nejbezpečnější by bylo zřídit pro každý mezistaniční úsek pořádné dřevěné žezlo, bez kterého by strojvedoucí nemohl odjet. Pro základní řízení dopravy na tratích D3 by se to jistě osvědčilo.

Petr Šimral

A jak dopravíte žezlo zpět, když pojedou dva vlaky za sebou?

Hazard

Vypravením vlaku na výjimku v předposledním odstavci zaváděcího opatření k zabezpečením žezlem a jízdou podle rozhledovýcch podmínek v celém úseku trati, takže zase na triko strojvedoucího 🙂 🙂

Gwann

Vlaky za sebou v jednom směru zrušíme.

Vaše Dobrá Správa.

PS: pokud nepomůže ani toto, tak se v pondělí bude jezdit tam, v úterý zpět, ve středu tam, ve čtvrtek zpět, v pátek tam,v sobotu zpět….a pozor….v neděli vůbec, abychom zase mohli jet v pondělí tam

pejan

Geniální :))))

Leina

V daný čas v dané stanici bude člověk, který prvnímu fírovi žezlo ukáže, fíra udělá zářez. Druhý (entý) fíra žezlo vezme a kvůli zářezu jede na dohled(jako po projetí autobloku stůj). Ve stanici kam se dojede lze zářez smazat.

pejan

Stačila by blbá GPSka, kde by všichni zůčastnění mohli vidět pohyb vozidel na trati…

lwo

Vyházejte zaměstnance a posilujte ředitelství… 🙁

Sirokko

S názorem pana Berounského nesouhlasím. Nejedná se o zbytečné meldovaní ale o zajištění bezpečnosti provozu. V době, kdy ještě plnil svou funkci vlakvedoucí jako vedoucí vlaku, byl standartní pobyt v dopravně D3 2 min. Jenže vlakvedoucí musel vystoupit, odemknout kancelář, zatočit kličkou telefonu, ohlásit se a hlášení zapsat (!). Poté zase kancelář zamknout a jít k vlaku, zatroubit a jede se dál. V současné době, kdy se používají mobilní telefony a radistanice, které jsou nahrávané, netrvá celá komunikace déle než půl minuty. Argument, že strojvedoucí automaticky odmelduje a ani neví co dostal za odpověď je absurdní, stejně jako aby se… Číst vice »

Dalibor

bych s vámi souhlasil, kdyby bylo 100% poikrytí tratí D3 nejakým „rozumným“ signálem, nejlépe GSM-R, nicméně pánbůh zaplať kdyby všude bylo TRS.

Jirka Podolsky

Jindra Berounský ma naprostou pravdu.Je to alibismus a ukázka naprostého diletantstvi.CO udělal tým pana Svobody a Jasencaka pro zabezpečení trati D3?Vůbec NIC.

Daniel Mach

Proč se ty nehody většinou soustřeďují do letních měsíců? To má předpis D3 nějakou letní verzi, za kterou zmiňovaní mohou?

Hazard

Naprosto přirozeně, v letních měsících je celkově větší zátěž na lidský organismus, teplem, dehydratací, vyšší mírou práce, práce přesčas, odmítáním přidělit požadovanou dovolenou, no a letos nelze opomenout CORONU, která zasáhla naprosto všechny ať již zdravotně, finančně, lidsky, psychicky.
Opět vidíte, že zde za léta provozu zcela absentuje provedení jakékoliv zpětné analýzi přičin zvýšeného počtu nehod v letních měsících, přičemž i Vy jste si toho všimnul.

Anonym03

Souhlasím s tím, že když věc dělal vlakvedoucí, strojvedoucí nebyl alespoň v takovém časovém presu a neměl tolik zodpovědnosti. To je ale bohužel problém, protože když na železnici nastala doba růžových sukýnek, které pomalu ani neví, co to znamená na návěstidle žlutá, těžko mohou komunikovat s dispečerem a být zodpovědné za jízdu vlaku.

Hazard

Celým přispěvkem jste krásně potvrdil presně opak, za chybu, zapomenutí jednoho zaměstnance se dělá politické a hloupé opatření pro vsechny. Křižování je věc důležitá, vážná, proto by se z úkonů s ním spojených neměla, nesmí, dělat rutina. Když něco děláte rutinně, dělate to bez rozmyslu, už podvědomě, tak, jemto nejlepší cesta do pekel. Už od začátku se bojuje na železnici a samozrejmě i v jinych oblastech právě predevším s negativním dopadem rutiny, podřizují se tomu i vnitřní normy a předpisy a nyní toto. Jako příklad vražedné rutiny, si vemte prejezdy. Řidiči vědí, že nemají na prejezd vjíždět, když se to… Číst vice »

pkajetan

Na tratích D3 jezdili v (pro železnici) normálních časech vlakvedoucí, kteří kromě toho, že měli klíče od dopraven, odkud hlásili polohu vlaku dispečerovi, prováděli také funkci průvodčího. Jízdní doby tenkrát a po miliardových modernizacích (viz Mšenka) byly úplně stejné. NEDOŠLO K ŽÁDNÉMU POKOROKU (pokud by mne jako cestujícího mělo zajímat jediné – rychlost vlaku z bodu A do B). Doba je tedy moderní! Místo budov v dopravnách ruiny anebo betonové budky, místo průvodčích automaty na jízdenky, místo vlakvedoucích – nikdo… Z funkčního živého mechanizmu se stal za 30 let anonymní nezvladatelný kolos řízený „odněkud zdáli“, „něčím“ – co někdo nazývá… Číst vice »

Sirokko

To bylo v osmdesátých letech 19. století? Protože my jsme v osmdesátých letech století minulého už používali povolenky. 🤔

David

To opatření zdržuje vlaky pravidelné a pokud chcete jet vlak nákladní, rovnou vám řeknou, zapomeň. Je v tom celá filozofie szdc, teprve tratě bez vlaků, budou dokonalé. Etcs, rušení zaměstnanců, takováto hloupá opatření, vše k tomu směřuje.

Hanzi

Pokud nejsou peníze na nějaké zabezpečení tak by bylo nejednodušší přestat takovéhle tratě provozovat. Z letadla taky vyndají jednoho pilota protože na to nejsou peníze?

Spravedlnost

Také se mi to jeví nejrozumnější.

kakov

mě se jeví nejrozumější zakázat auta a přestat udržovat a stavět silnice, víte kolik by se ušetřilo, v řádech mnohem víc než zavřením všech železnic

Y.K.

A co silnice nižších tříd. Také zrušit? Na ně vůbec nejsou peníze.

Lubosch

Pokud jsou strojvedoucí nesvéprávní, tak musejí mít nad sebou knutu v podobě zmíněného opatření, ať si odborář kafrá co chce.

Pink

Bože, Bože, jaká jelita se tady vůbec vyskytují!

Hazard

Nesvéprávnost spatřujete v čem? V nehodě, nepopírám její tragický přesah, ale jinak nevyčíslitelně malém procentu z celkového počtu kazdodenně ujetých kilometrů a počtu vypravených vlaků. Buďme racionalní, kolik je nesvépravných řidičů kamionů, autobusů, osobních aut, lodí, člunů, čtyřkolek i kol a elektrokol, či zakazovaných „segwejů“. Taky na ně všechny chystá ministerstvo opatření? Odpovědnost v provozu má každý, ale odpovědný přístup stejně sám o sobě nevylučuje moznost chyby. Takže až zase budete v obci nebo na silnici mimo obec prekračovat nejvyšší dovolenou rychlost, vzpomeňte si na to, jak jiným říkáte nesvéprávní a sám se o ten titul ucházíte .

jva

Jenže u těch nekolejových „nesvéprávných“ je do poslední chvíle šance nehodě zabránit či volit méně bolestné řešení (škarpa místo čelního střetu apod…). Z kolejí prostě neuhnete a pokud někdo na jednokolejce vyrazí z místa, kde se mělo křižovat, bez příslušné komunikace, je to fakt sebevrah.

Y.K.

Víte, ty čelní střety to je něco jako když se snažíte při chůzi někomu vyhnout a stejně se po dvou úhybech nakonec střetnete. Protože lidi obvykle reagují na krizový moment podobně, mají reakční časy, strhnou to oba a bum. Kdyby to bylo tak jednoduché, tak by srážky nebyly. Sebevrah je někdo kdo úmyslně porušuje nařízení. Naopak běžné omyly jsou běžné, je to úplně normální lidská vlastnost. Děláte je vy, dělám je já a může jej udělat i strojvedoucí, který si chvilkově myslí, že je jinde nebo v jiný čas a šup, už jede po jednokolejce proti vlaku, aniž by tušil,… Číst vice »

Hazard

Teď zrovna ve zprávach na Seznamu: řidic se vyhýbal cyklistovi, auto převratil na bok, čtyři lidi v nemocnici. Tak honem nějaké opatření 🙂
Jinak ale samozrejmě, mrzí mne to, ale jako přiklad ….

Hazard

Ne, je to člověk, chybující člověk, úplně stejně jako když doma date omylem do pračky barevné a bilé prádlo a podpořite tomvyšší teplotou praní. Je to chyba! Narozdíl, od domácích podminek však zde nastupuje ke slovu zabezpečení trati proti lidskému omylu, ale ouha, ono tady žadné není. A to je onen prubířský kámen. Da se to tak zjednodušit do podoby, že my jsme sice vymysleli zjednodušené řízení dopravy podle D3, ale už nas při tvorbě jejích pravidel nenapadlo, že může nastat také situace odlišná od té, kterou predpokládáme omylem za jedinou možnou. Čili, že predpis koncipovaný na spolupráci dvou zaměstnanců,… Číst vice »

kakov

důležité je tepat do železnice, ne racionálně něco posoudit, u Perninku zahynulo tolik lidí, kolik v průměru zahyne na silnicích každých 33 hodin, a kolik takových Perninků je za rok?

pave69

Na silnicích zahyne za časový úsek (třeba rok) cca 2x tolik osob, než na železnici. Přitom jen autobusy přepraví 2x tolik osob než železnice a k tomu všechny osobní automobily navíc. Takže poměrově jsou silnice mnohem bezpečnější, než železnice.

Hazard

2x tolik? Kam na to chodíte? Kam počítáte mrtvé na přejezdech? Podle průzkumů v ČR je považován vlak za dokonce bezpečnější než letecká doprava. V USA je to třeba vnímáno takto: „Nejlepší je, zhodnotit problematiku statisticky. Za jeden z uplynulých roků zemřelo v USA během všech dopravních nehod 35 594 lidí. Což je mimochodem pokles o 25% oproti roku 1990. Z celkového počtu lidí jich nejméně zemřelo při cestování autobusem, jednalo se o 23 lidí. Dalších 447 Američanů zemřelo v letadle. O něco více, 557 přišlo o život při neštěstích na železnici. A zbytek? 33 743 lidí se zabilo na… Číst vice »

Vašek

Pro zajímavost, vaše profese?

Vapch

Další tupý troll, který chce mít jen pocit, že rozpoutal diskuzi.. Že se diskutuje jen o jeho tuposti, mu zjevně nevadí…

Zbyněk

Za mě jednoznačně správné opatření, strojvedoucí si již odvykli na to se někomu zodpovídat za svou jízdu, pokud tedy nebudou strojvůdci využívat traťové telefony u tratí, tak ani nemusí opouštět stanoviště a jen uskuteční odchozí hovor z mobilu, to mělo být samozdřejmostí už dávno a ne, že si někteří budou myslet, že tratě nikdo jiný nepoužívá a pofrčí rutině dál.

Petr

To myslíte vážně, co jste napsal?

Pink

Bohužel myslí, tedy vlastně on nemyslí.

Zbyněk

Svůj účel to splnilo. Alespoň to odpomůže některým trávit čas na sociálních síťích za jízdy a při pobytech ve stanicích a zastávkách, kdy mají dávat pozor na cestu a bezpečnost provozu a ti někteří starší nebudou za jízdy klimbat a mávat rukou nad odbavením cestujících a jednoznačně je to nastimuluje k plnění pracovních povinností, když budou vědět, že je zase někdo hlídá.

Zbyněk

Nebo si snad myslíte, že cestující je nevidomý?

Martin11

Vy jste úplně mimo mísu občane:-)

Ota

Jak je vidět, tak pan Zbyněk Marák se k nám vrátil po dovolené, aby nás zase potěšil se svými originálními názory. 🙂

Robil

Odkud pochází pan Marak?

T448

Doteď byly ohlašovačky zpravidla jen tam, kde to mělo nějaký důvod. A fíru to svým způsobem nutilo k zamyšlení, aby si uvědomil „bacha, ohlašovačka, tady se něco bude dít“. Kdežto dneska jen bezmyšlenkovitě vezme sluchátko, nakecá co si předpis žádá a fičí dál. Velmi dobré návrhy nadhodil níže Petr Šimral. Nicméně to by na SŽ museli být lidé jako on. Kteří se nebojí i vlastní sekretářky 😉 Dopravcům by pomohla i třeba taková „kravina“, jako že by se SŽ konečně odhodlala vydávat STROJOVĚ ČITELNÉ sešitové JŘ. Aby si tam dopravce (jinak než fixou) mohl křižování zvýraznit, popřípadě třeba doplnit pro… Číst vice »

Petr Šimral

Mnou zpracovaný SJŘ najdete zde: https://drive.google.com/file/d/1mkqEOHIFL_t6EVlNA45se-3XJhmy6-9P/view?usp=sharing
Trošku nesedí formátování, ostatně je to udělané v prastaré verzi Wordu a nyní jsem to přelomil do PDF.

Moudry Cynik

Jsem tu par tejdnu, ale v rubrice Nazor jsem zatim videl jen vyjadreni odboraru, ekologickejch aktivistu a politiku Piratu. Je to nahoda, nebo zamereni webu

Tomas

Jestliže jsou proti něčemu odboráři, je to potvrzení toho, že je to změna k lepšímu …

pejan

To je kravinoidní názor

Miloš Klokočník

Doba zpoždění se může změnit.

Milan

A tohle je fakt nutné v době mobilní komunikace?

Peeetr

„…kterými se strojvedoucí bude zabývat namísto sledování vlakové cesty před sebou“

Pro ty pobrekávající oběti v lokomotivách.
Laskavě dodržujte, že se má hlásit při stání v té stanici, a ne dopředu, pak ještě v tom vašem slavném nervózním honění termínů zapomenete, co vám odpověděli.
A když často nestíháte jízdní řád, tak místo ohrožování životů pasažérů laskavě radši vyhlašte stávku, dokud vám ho neurpaví na reálné časy. Původně se vymyslely stávky za pracovní podmínky hlavně bezpečnost, a né nějaké debilní prachy, které dostanete daleko lepší při přechodu za hranice.

asdfg

Vysílačky se na trati ladí zcela běžně a pozornost to odvádí. Ideálně tam kde je TRS/GSMR. Odhlásit gsmr, přepnout na trs a přihlásit se na trsce a naopak.
Takový úsek Pardubice – Rosice je úplně boží. Stahovačka, radiovník gsmr/trs a vjezdové návěstidlo do Rosic za obloukem a z hlavního na 99% se odjíždí na výstrahu.

Jinak hlásit se dirigujícímu dispečerovi se dělá až po zastavení 😉

Robil

Proč tě mám mezi nohama tak velkého?

Anonym03

Pod to bych se taky podepsal. Dneska zbytečné zdržení nejméně 5 minut za dvě zbytečné ohlášení, a to jsme na tom jistě ještě velmi dobře.

Zdeněk Frič

Snižováním počtu tras vlaků a jejich rychlosti,bude pak kompenzováno nárustem ouředníků,kontrolních orgánů zvýšením buzerace a šikany provozních pracovníků.
To na dráze platilo,platí a platiti bude.
„Přeci nevyhynem“, to je heslo všech, hojně se přiživující na mršině české železniční dopravy.

Brian Griffin

Zveřejňováním takovýchhle blábolů se původně slibný dopravní portál posouvá nezadržitelně směrem k bulvární žumpě.

Brzdič zániku

Že jo? 😉

Tomeš 43

Jedná se o názor člověka pohybujícího se v dopravě již nějaký čas a podle mě trefný. Ten dovětek si mohly odpustit.

Marťas

Jenže někdo by na tomto webu čekal spíš polemiku dvou názorů nebo třeba analýzu zpoždění na tratích, kterých se změna týkala. Chápu, že analýzy jsou náročné a web je bezplatný, ale … no nevím. Taky mě občas mrzí výběr témat.

Pravdepodobnost

No tak napiste polemiku proc je dobre aby se strojvedouci s dispecerem rutinne vykecavali na kazde vyhybce.
Jeden urednik to trefil „jsem placenej za delani urednich rozhodnuti, ne abych ze sebe delal vola pri jejich zduvodnovani!“.

Hazard

Analyza zpoždění je mi úplně jedno. Ale analýza vlivu opatrení na praci strojvedoucího a dirigujícího dispečera, na míru stresu je zcela na místě a hlavně měla být provedena odborníky před zavedením opatření, protože zavádět opatření bez analyzi všech dopadů, včetně koncentrace na práci může jenom bezbřehý arogant. Naštěstí již máme uzákoněnu trestní odpovědnost právnických osob, takže až to neklapne, ví se kam jít pro odpovědné. Na to, že na železnici jsou v jistých povoláních lidé, kteří mají deklarovanou psychologickou způsobilost a na to, co se zde dalo dočíst dříve o její neprůkaznosti a nejednotných, vůbec nestanovených mezích, jsem zvědav, jaký… Číst vice »

Brzdič zániku

Zatímco my s Brianem se asi několik desetiletí pohybujeme kde? Věřte, že víme, co píšeme.

Petr Šimral

Tak se podepište a klidně diskutujte. Mě by taky bylo příjemnější, kdybych tady psal jako anonym, třeba „Přítel pokroku“. Jenže k tomu je potřeba mít „koule“, co?

Pravdepodobnost

V dobe kdy se na minutu vyhazuje z prace za tweet „letim do afriky snad nedostanu aidu“ se realnym jmenem v diskusich podepisuje jenom nekdo s obsesivni potrebou neustale se hlidat.

Aneb vetsina lidi na net klidne napise pod svym plnym jmenem s adresou ze jejich sef to dela dobre (pokud by to ale vypadalo ze se bude sef lyncovat tak uz vetsina lidi bude chvili premyslet).

Filemon44

Pane Šimrale,před Vaší odvahou vystupovat pod svým jménem smekám Neměl bych s tím problém, kdyby tak vystupovali VŠICHNI.Já tak na jiném fóru taky vystupoval, bohužel jen do doby, než mě a nakonec i moje blízké začaly napadat nicky jako Libuše Kroková, Dorota Máchalová či Tomáš Marný….a to fakt nemám zapotřebí.

Brzdič zániku

Na jiných diskusích oba vystupujeme pod svými jmény a koule k tomu máme, ale jak píše dole Pravděpodobnost a Filemon, nemáme to tady zapotřebí. Jen mě, Petře, fascinuje, že jsi schopen obhajovat veřejně neobhajitelné (s důrazem na To veřejné) a k tomu pana Berounského. To mi hlava nebere. Navíc fakticky stejně nic nezměníš,stejně jako já nebo kdokoli jiný.

Petr Šimral

Pan Berounský s tím nemá až tolik společného, krom toho že napsal to, s čím souhlasím.

Jan Sůra

Alespoň máte prostor založit jiný. Ukažte nám, jak se to dělá.

Brian Griffin

Ale no tak, pane redaktore, lidská civilizace je založena na dělbě práce; já budu dělat podle svého nejlepšího vědomí svoji práci a vy zase svoji a to přinese užitek nám všem.
Prostě jsem do tohohle webu vkládal velké naděje co do vzniku kvalitní zpravodajské platformy pro profesionály v dopravě, která místo bulvárně pojatých senzací a polopravd bude publikovat střízlivé texty – no tak to holt nevyšlo. Škoda.

Matěj Klimeš

Pravda, třeba taková trať Břeclav – Lednice a tamní letní výletní vlaky, které prázdné opravdu nejezdí. Hurvínek nemá vysílačku, tzn. v Poštorné musí strojvedoucí do dopravny, nahlásit se telefonem, vrátit se zpět a teprve poté pokračovat v jízdě. Dosud se alespoň mohl hlásit mobilním telefonem na nahráváný telefon dispečera. Najednou to nejde.

Na celé trati je přitom sám a může se potkat maximálně tak sám se sebou. :-/

Dalibor

no právě. DyŤ víte co taková schíza, když s epotkáte sám se sebou, může napáchat škody!

PetrM

Pokud je trati sám, hlásit se nemusí, tak sem informaci od SZ pochopil já.

Libor

to jste tedy pochopil úplně špatně

Vojtíšek

Nic jsi nepochopil Ivane

Dalibor

musí, pochopil jste to blbě. Argumentem je že se na trati může vyskytnou „nahodilá přepreva“ drezína, mUvka atp.

Tomáš Záruba

Typická trať, kde je nějaká D3 nesmysl. Úplně klidně to mohlo být pod D1 a Lednice coby nz. Jeden vlak tam a zpět, hlásit by nemusel nikdo nic.

Radovan Komínek

Potvrzuje to můj příspěvek k jednomu z předchozích článků, že místo lidí, kteří chtějí řešit problémy se na dráhu opět nabalili politruci, kteří vymýšlejí nesmysly a pak kontrolují jejich dodržování, což jim zajišťuje slušnou obživu za mizivý výkon. Jsou naprosto nadstraničtí a takové věci jako je změna režimu je nedokážou rozhodit. Zapleveleno je už i mnoho soukromých firem.

Brzdič zániku

Nikoliv.

Vin

– pokud se nemýlím tak na trati s D3 byla jen jedna vážná nehoda za poslední dobu … ano chybka se stává … ale asi nikdo z vedení nepřizná že jde o chybu systemovou … normálně by byli na stanovišti 2 – strojvedoucí a vlakvedoucí/průvodčí … neznám případ z minulosti kdyby 2 udělali chybu že by neoprávněně vyjeli na jednokolejku

– na kanále Sport5 je občas starší online video … jak se strojvedoucí hlásí dispečerovi … jde o otřepanou rutinu kdy ten na druhé straně vysílačky sotva rozumí co ten první říká ….

Vid

Jedna z verzí, kterou jsem slyšel, je zapomenutí na ohlašovací povinnost v Perninku právě z toho důvodu, že se strojvedoucí na stanovišti žraloka vykecával s vlakvedoucí.

Martin.dilli

Přesně, v té vysílačce slyším hovno a ještě něco navíc. Volám mobilem na záznamové zařízení a je to o trochu lepší, dirigent si pustí hlasitý odposlech a já se slyším v ozvěně. Kompletně na hovno

Petr Šimral

Tento názor píši jako soukromá osoba prodchnutá železnicí, nikoliv jako vedoucí pracovník dopravce nebo člen spolku… Ahoj Jindro. Chválím Tě za příspěvek, je to správně sepsané a něco k tomu ještě doplním. Nová předpis D3 platný od roku 1997 velice účinně zvýšil cestovní rychlosti vlaků na D3 vynecháním ohlašovacích povinností tam, kde to nebylo nezbytně nutné. Toto zrychlení jsme dneškem opět zahodili. Navíc opět více uvádíme strojvedoucí do stresu z nesplnitelných jízdních dob, což v dnešní době není nejšťastnější, kdy se všeobecně přiznává přetížení strojvedoucích povinnostmi. A místo toho, abychom uvažovali, jak situaci vyřešit a nezabít železnici zvolíme to nejpitomější… Číst vice »

Wels

Ahoj Petře, pane Berounský. Zrušení ohlašovací povinnosti bylo původně jen na tratích, kde se současně nacházel jen jeden vlak. Tam to smysl mělo. Rušit ohlašovací povinnost tam, kde se každý den křižuje jinde mi přijde dost nebezpečné. Líbí se mi Petrem popsané řešené z Kraslic.

Petr Šimral

Nikoliv. Mám to v dobré paměti. Zrušení ohlašovacích povinností bylo na všech tratích D3 tam, kde pro jízdu právě toho vlaku nebyla potřebná a bylo to rušení jak TJŘ, tak bez problémů i pomocí rozkazu PvD3, například při víkendovém provozu.

medical_examiner

A v čem je problém zavést takový nějaký Remote na všech D3…
Modla a zraněný moloch ETCS…

Petr Šimral

REMOTE 98 je samozřejmě pouze traťové zařízení, tedy vlak nezastaví. ETCS ano.

Dalibor

Petře, mluvíte mi ze srdce. Nicméně mne napadlo takové jedno Valšské přísloví. Není úplně obrazem této „hamáčkovsko – npopulistické hurá akce“ nicméně je docela trefné.
Když sa musí, a přitom sa nechce, tož to není nutné.
D3 by potřebovala jen mírnou úpravu, např tak jak navrhujete. Rychlé, jednoduché s malými náklady.
Ale to by musel nejprve nekdo CHTÍT.
A ono sa spíš NECHCE.
Dal bych i víc palců nahoru ale nemůžu.

Marcel Pánek

Havlíček zaskratoval, nepochopil že železnice má srdce ♥. Stále. On je systémová loutka.

Petra

Aneb, kdo chce hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.

Marcel Pánek

Simral, Berounský – srdce železnice, každý možná jinak, ale tepou oba, 👍

MildaIV

Až na to c) souhlas.

Petr Šimral

Zkuste mi MildoIV vysvětlit, proč s bodem c) nesouhlasíte a jak byste jej řešil Vy?

MildaIV

Zavést ohlášku všude, kde se dle platného jízdního řádu pravidelně křižuje. Proč? Je to blbuvzdornější, protože jsou jasně definované stanice kde se ohlašuje a kde ne, bez ohledu na to jaký je den nebo kolik je hodin. Tipnu si, že se nebude jednat o zas tak velké množství stanic. Jinak v zásadě podobnou věc jako vy, jsem psal už v diskuzi u článku o nehodě v Perninku.

MildaIV

Ještě dodám, že na tratích, kde se křižuje velice nepravidelně v rúzných stanicích platí Váš bod e) – nahradit ohlášku něčím na úrovni roku 2020, ale ne za cenu ETCS, pokud to na dané trati nedává ekonomický smysl. A to je podle mě jádro pudla – neochota SŽ vúbec o takovém systému uvažovat.

Jouda

Petře výborný a selský přístup ! Chválím . Sám zde píšeš, že nehody na D3 jsou občas a budou. A. Když to za poslední roky spočítáš na oběti, není to nic fatálního. Ano souhlasím. Pak ale nevím, proč taky tak selsky nepřistupuješ v případě standardních tratí a musíme neustále prosazovat ETCS. Tam se pár obětí nepřipouští ? Že neustále někde čtu, že i kdyby to zachránilo jednoho člověka, má to cenu. A nepíšu to nikterak jízlivě .

Petr Šimral

To je trošku jinak. Na tratích TEN-T v ČR je provozováno 80% osobní a 90% nákladní dopravy. Zde není o nutnosti řádného vlakového zabezpečovače potřeba diskutovat. Upozorňuji, že parodie na zabezpečovač, tedy systémy LS a MIREL opravdu zabezpečovač nejsou, byť se tak jmenují. Tedy zde bez výhrad ETCS, ostatně od roku 2017 nejde přihlásit novou lokomotivu bez ETCS. Takže „musíme“ investovat a tak to chceme i využívat. U tratí ostatních je to jinak. Je potřeba si uvědomit, že ČR nešla směrem jako ostatní státy, pro příklad si vezměme Sasko a Bavorsko. V každé vesnici najdete „Bahnhofstrasse“, ale začasto tam nejsou… Číst vice »

Petra

Jen malou připomínku k vytíženosti tratí (hlavně regionálních)… Ona by i byla, kdyby to bylo pro místní, jenže , když to jezdí jen o víkendy a prázdniny, tak stejně musíte mít auto a když už ho doma musíte živit, nepoběžíte na vlak…Spíš by mě zajímalo, jaktože ČD se tam nedaří a soukromníkům ano. Viz.třeba švestková

ketchup1970

Moje zkušenost je s tratí 121 ŽSR / 343 SŽ . Byla na umření a dnes je na ní čilý provoz, taktový provoz, integrace od Myjavy do IDS JMK, možná i slevy pro jisté skupiny. ŠKoda , že není využit její potenciál v nákladní dopravě. Ale asi nelze chtít všechno.

Alibaba

A nebude v současné době problém hlavně s těmi 20 zaměstnanci? Dneska tam totiž už nejsou, takže není co ušetřit, takže se investice musí počítat z ušetření/zkrácení v jízdních dobách, a pak to nebude 9 měsíců.
Každopádně by to chtělo vyřešit, a třeba i ta trať do Kraslic (a i do Harrachova) je podle mě a podle intenzity dopravy zralá na nějaké DOZ.

Petr Šimral

No, to vlastně máte pravdu. Jinde se ti zaměstnanci ušetřili i bez toho, aby se tam nějak investovalo. Pojďme se tedy zamyslet. Ony tratě D3 vlastně takovým DOZ jsou. Jen tam nejsou návěstidla a povolení k jízdě se uděluje telefonicky. A pokud nám to již nestačí, co tedy levně a rychle? Dispečer má před sebou úplně stejnou JOPku, jako má na běžné dálkovině a na ní staví vlakové cesty taktéž úplně stejně. V dopravnách jsou zpravidla jedna vjezdová kolej pro každý směr jízdy, někde v prostoru mezi lichoběžníkovou tabulkou a hrotem první výměny je kolejový kontakt, druhý kolejový kontakt je… Číst vice »

Alibaba

A kontakt je něco jiného než počítač náprav? Já jen, že počítač náprav je schopný logicky tu celistvost zjistit. A i ten kontakt musí být do něčeho zapojen. Předpokládám přenos dat k dispečerovi po veřejné (pevné a mobilní) síti. Jestli formou datového hovoru nebo kódované SMS neřeším, tomu zas tak nerozumím. Další krok bude místo počítače náprav balíza ETCS v levelu 1 (ta co může vysílat* proměné informace), za předpokladu vybavení všech vozidel vlakovou částí ETCS (k čemuž by se v budoucnu mělo dospět tak jako tak) a pokrytí dopraven signálem (vzhledem k možnosti předávat informaci balízama nevím, jestli to… Číst vice »

Kamui

Hlavně tratě s řízením D3 by v 21. století neměly již existovat. Resp. D3 by mohlo přežívat na bohem zapomenutých lokállkách typu Merklín. Trať jako Vary – Potůčky již měla být dávno celá provozována ppodle D1.

Honza

Nejsem insider, ale za absurdní považuji například situaci, které jsem byl před léty svědkem na jedné pošumavské trati. Stojvedoucí po rozjetí vlaku odešel mezi cestující a štípal jízdenky. Několikrát si musel sám ručně přehazovat výhybku… Například v letecké dopravě piloti neustále komunikují s řízením letového provozu, neustále o něco žádají. Při letech přes oceán, kde není radiolokační pokrytí, musí neustále hlásit průlet traťovými body, stav počasí atd. Dle mého názoru spíš bude problém ve způsobu jakým se tento požadavek realizuje v železniční dopravě.

pzag

Neustále komunikují je takové hodně nadnesené, co je neustále, že jo? Jinak myslím si, že právě srovnání s letectví nejvíc ukazuje, jak moc pozadu je železnice, a bohužel nejenom naše.

Obecný přístup k pravidlům, lidské výkonnosti, tohle je snad největší ostuda, nějakého systému kvality, který reálně asi ani neexistuje, to je všechno tak strašně mimo v dnešní době. Navíc v tohle „mimo“ režimu funguje mnohem víc lidí než v letectví, navíc jsou všichni odtržení od zahraničí, takže na ně neplatí to, že to musí dělat jak ostatní.

ABC

Stojvedoucí po rozjetí vlaku odešel mezi cestující a štípal jízdenky

A mezitím jako řídil autopilot?

Prag

Normálně směr říděj kolejnice a regulace udržuje rychlost, ne? 😀

Petr Šimral

V klidu. Byl to vlakvedoucí.

sterndestodes

Ono to bylo určitě tak, že to byl vlakvedoucí, co ale jindy jezdí jako strojvedoucí. A z poloviny to jsou všechno bráchové z Volar. Dneska už jezdí pro soukromníka a pikantní je, že umí řídit vlak a po přestupu do NAD i tu NAD, protože jezdilil s hasičema, takže maj papíry i na autobus…

Honza

Byla to myslím trať z Vimperku do Strakonic (dřevěné závory, telegrafní sloupy, prostě romantika) někdy před deseti léty. Byl li to vlakvedoucí, stojvedoucí byl někde schoulený na kamrlíku a řídil je vlastně škoda. mohl to být první autonomě řízený vlak na světě. Tehdy jsme měli za to, že to Dráhy s těmi škrty poněkud přehánějí.

Osoba odborně nezpůsobilá

Os 2669 jede včas, ze státní hranice dokonce s minutovým náskokem.

J.K.

Vždyť jste četl že to není možné, no tak…:-)

XXXD

No alespoň bude opět vidět, jak je řada těchto tratí vhodná ke zrušení. Do tratích, které mají odpovídající vytižení, by se mělo zainvestovat zavedením zab. zař., zbytek zrušit a bude hotovo.

Anonym ze severu

Jsou tratě, které díky zavedení „nesmyslných opatření“ ztratí význam. Jestli trať do včerejška měla význam a ode dneška začne ukládat, tak to není problém tratě, ale majitele.

XXXD

Problém řady zbytečných tratí rozhodně nevznikl až dnes, jen bude po dnešku ještě možná více vidět.

Petra

Prosím mohl by mi někdo definovat co si mámpředstavit pod zbytečnou tratí?

Chronosphere

Trať která ztratila smysl?

pave69

Kde by ty lidi mohl vozit autobus za stejně nebo míň peněz.

Rozumím mu

Souhlasím, namísto uklidnění provozu a stabilizace bezpečnosti, to přináší extra porci stresu na obě zúčastněné strany. Přinese to pouze otupění, snížení pozornosti, vyčerpání. Je to opatření z vyplašenosti a neznalosti, stejně jako informace z tiskovky Havlíčka, kde objevil nóvum k dálkám směn. Celé to brzo dospěje do situace, že při 35tém rutinním meldování si odsouhlasí „nikoliv čekejte“ položí telefon, vysílačku a veme za to. Principielně se také jedná o přidání práce, přitom jsem myslel, že v komis jsou psychologové práce, dopravní psychologové, kteří by měli být schopni říct, že valit na ty lidi další kvanta práce už je za hranou… Číst vice »

ondra

No k těm délkám směn strojvůdců-již nyní nemůžeme řídit vlak v čase 13 h 1 min a více od nástupu na směnu,takže o novum se nejedná a celý expertní tým a ministrovy poradci jsou zadarmo drazí…

Koro

Má pravdu, předsedo.

Brzdič zániku

Pane Berounský, zrovna trať z Tanvaldu se bude v dohledné době vybavovat zab.zař a přejde na D1, víte? Jenže to vy nevíte a spoustu dalších informací rovněž nemáte, ale hlavně máte potřebu se zviditelnit. Polepšete se😉

Frantisek

Ty ostatní také přejdou na D1, že to nelze použít jako příklad, nebo jak? Na spoustě tratí pak ještě navíc cestující nemá o zpoždění ani žádné informace – výpravčí již dávno zrušen, rozhlas ani informační tabule dosud nezavedeny.

none

Zpozdeni se prestalo uvadet i u odjezdovych tabuli dostupnych pres internet

medical_examiner

Ono se uvádí, ale to zpoždění se přičítá k odjezdu

idk123

Je evidentně nějaký výpadek dat, protože polovina aplikací zdá se nefunguje – například idos vám nyní zpoždění nezobrazí (ale tabule.idos.cz jsou), NaVlak nebo CG Transit také mlčí…

none

Ted koukam, ze oni to zmenili. Uz neuvadeji, ze vlak ma zpozdeni. Je tam Pravidelny cas a Aktualni cas. Takze je potreba si to spocitat. Zmenili format zobrazeni, aplikace se tedy musi upravit.
Ono asi lip vypada 21:37 ->22:12 nez 35minut zpozdeni. 😉

idk123

Ano, ovšem tato změna je jen na tabulích SŽDC (nikoliv na tabulích IDOS) a je tu již několik měsíců. Tabule vypadají pořád stejně, tedy za tímhle výpadkem bude něco jiného…

Jindra

Brzdči, plácte nesmysly. Jindra Berounský je na rozdíl od vás odborník. Vy asi máte potřebu se zviditelnit, ale v tom případě musíte o železnici a dopravě jako celku něco vědět. Takže pro vás poučení :… učit se, učit se, učit se..

Brzdič zániku

To jste mě dostal. 😂😂😂😂 35 let na dráze v řadě funkcí včetně vypravciho. A nechtějte vědět, co dělám dnes, to by s vámi asi švihlo 😉Já se zviditelňovat blábolem fakt opravdu nepotřebuji 👍

Alexandr Mikulka

Výpravčího ve stanici pod hradem?

Milos

PuDr. ?? Posunovač u Dráhy?

pejan

No mě by zajímalo co děláte, protože podle projevu to vypadá, že máte od všeho klíče a takový idioty přímo miluju.

Domorodec

Od kdy?? už vidim, jak bude v Kořenově znova výpravčí .byl tam odnepaměti dokud ho ty soudobý šetřílkové v 95.tym nezrušili

asdfg

DOZ, „výpravčí“ bude sedět v Liberci.

Brzdič zániku

Je to tak 😉

asdfg

Je.
1) má to logiku vůči zbytku
2) někde se to už řešilo, tak sem to četl nebo slyšel

Brzdič zániku

Dokonce je to už i na papíře, jenže o tom Jindra nemá ani páru.

Osoba odborně nezpůsobilá

Na papíře? Ten snese mnohé.
Připravovaná akce (oprava tratě Tanvald – Kořenov) na toto téma mlčí a investiční akce, do které by to patřilo, nikde nevisí. Naopak v rámci opravy se počítá s instalací samovratů v Desné, takže zřízení DOZ neočekávám.

kubisek

V dohledné době je ve státních organizacích kolik? 20 let? 30 let?

Alibaba

V dohledné době je časově kdy?

Jestli je to pravda, tak sláva, jak už jsem i v jiných článcích poznamenával, tak tím, že tam stoupla intenzita provozu, tak to tato trať potřebovala/potřebuje.

Jarda

Kdyby se tam vrátily výpravčí,tak by bylo po problémech.

pejan

A musely by to být jen ženy?

Alibaba

Výpravčí není Staniční ZZ, a aby tam mohl výpravčí normálně fungovat, tak se nějaké ZZ musí postavit, ale pak se rovnou může zapojit do DOZ.