Na přehradě Gabčíkovo skončila po letech modernizace plavebních komor, vyšla na čtyři miliardy

Modernizovaná plavební komora na přehradě Gabčíkovo. Pramen: MetrostavModernizovaná plavební komora na přehradě Gabčíkovo. Pramen: Metrostav

Rozměry vrat jsou 36 metrů krát 22 metrů, tloušťka je dva metry. I s pomocnými konstrukcemi váží 1 200 tun.

Po téměř pěti letech skončila na dunajské přehradě Gabčíkovo modernizace dvou zdejších plavebních komor. Stavba, která zahrnovala především výměnu ocelových konstrukcí včetně vrat, vyšla v přepočtu na čtyři miliardy korun. Provedla ji stavební skupina Metrostav.

Stavbaři se přitom museli vyrovnat s řadou zádrhelů. Původně počítali třeba s tím, že horní vrata na obou komorách připojí ke stávajícím ocelovým konstrukcím. Při odbourávání betonů na pravé komoře ale na těchto konstrukcích zjistili závažné poruchy.

„Tak jsme museli rychle vymyslet, naprojektovat a aplikovat úplně nové konstrukční řešení bez spolupůsobení stávajících ocelových prvků v betonu. Takže nově vyrobené ocelové tyče jsme třeba zasazovali do téměř deset metrů hlubokých jádrových vrtů,“ uvedl vedoucí projektu z Metrostavu Radek Liška.

Modernizovaná plavební komora na přehradě Gabčíkovo. Pramen: MetrostavModernizovaná plavební komora na přehradě Gabčíkovo. Pramen: MetrostavModernizovaná plavební komora na přehradě Gabčíkovo. Pramen: MetrostavZdymadlo Gabčíkovo během modernizace (2020). Pramen: MetrostavVýroba nových vrat pro zdymadlo Gabčíkovo. Pramen: Metrostav a.s.Vrata zdymadla Gabčíkovo (2020). Pramen: MetrostavNová vrata pro zdymadlo Gabčíkovo se vyrábějí v Horních Počernicích. Pramen: Metrostav a.s.Přeprava dílů nových vrat pro Gabčíkovo. Pramen: Metrostav a.s.Zdymadlo Gabčíkovo. Pramen: Metrostav

Výroba obřích vrat zdymadla proběhla v ocelářské dílně Metrostavu v Horních Počernicích, následně se po částech stěhovala na staveniště. Jejich celkové rozměry jsou 36 metrů krát 22 metrů, tloušťka je dva metry. I s pomocnými konstrukcemi váží 1 200 tun. Vrata mají dvě křídla, jedno křídlo měří 18 krát 22 metrů. Největší díl vážil 107 tun.

Vedle výměny ocelových konstrukcí byly součástí projektu také modernizace technologií včetně hydraulických a řídicích systémů či sanace betonových konstrukcí a dilatačních spár.

„Nejhorší byly bourací práce, ty nám zabraly snad více času než samotné montáže. K regulačním uzávěrům, které slouží k napouštění a vypouštění komor, se lezlo přes dvoumetrový strop s šachtou o průměru 80 centimetrů, takže jsme nemohli nasadit velkou mechanizaci. Navíc naši předchůdci použili velmi kvalitní betony, takže bourat nešlo pořádně strojně, natož ručně. To mě utvrdilo v pocitu, že s tak rozsáhlou modernizací se původně vůbec nepočítalo,“ doplnil Liška.

Plavebními komorami na vodním díle Gabčíkovo ročně projede na patnáct tisíc lodí. Komory mají rozměry 34 na 275 metrů a umožňují lodím překonat výškový rozdíl až 23 metrů. Cílem modernizace, kterou z 85 procent platí Evropská unie, bylo zvýšení bezpečnosti plavby.

Tagy metrostav zdymadlo Gabčíkovo
4 komentáře