Ministerstvo zveřejnilo, kolik stojí středočeské lokálky. Stamilionové investice jízdní doby nezkrátily

Motorový vůz 810 na trati Vraňany - Straškov. Foto: České dráhyMotorový vůz 810 na trati Vraňany - Straškov. Foto: České dráhy

Například přes 350 milionů do trati z Čišovic do Dobříše přineslo zkrácení jízdních dob o minutu.

Ministerstvo dopravy poprvé zveřejnilo kompletní přehled, kolik stát v posledních letech investoval do středočeských regionálních tratí a kolik do jejich udržování v provozuschopném stavu.

Přehled se týká ale jen provozu na tratích, kde chce Středočeský kraj omezit provoz. Ke zveřejnění kompletního přehledu za všechny tratě se stát nemá. Přehled ukazuje, že i po utracených stamilionech zůstávají tratě pomalé a jízdní doby se prakticky nezměnily.

Ministerstvo v tiskové zprávě použilo jako argument proti omezování provozu tvrzení, že Správa železnic na těchto tratích investovala od roku 2017 roky 950 milionů korun. Skutečnost je ale jiná: na investice šla necelá polovina této částky, zbytek je pravidelný příspěvek na takzvanou provozuschopnost.

Jde o běžné údržbové práce na úrovni oprav nebo sekání zeleně. „Z účetního hlediska je to rozdíl, opět se pojem investovat peníze do něčeho běžně používá a používá se v širším slova smyslu,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.

Kompletní přehled nákladů na provozuschopnost tratí je zde. Podle něj šlo na investice 424 milionů korun, 520 milionů korun na provozuschopnost. Zahrnuje investice Správy železnic, chybí v něm například náklad na zvedací most v Lužci nad Vltavou, který platili daňoví poplatníci přes rozpočet Ředitelství vodních cest.

Stamilionové výdaje bez efektu

Ministerstvo data o investicích a nákladech na provozuschopnost používá jako důkaz toho, že zastavením objednávky přijdou tyto peníze vniveč. „Nevím, jak vysvětlí paní hejtmanka občanům dotčených měst, že ta nově opravená nádraží, železnice a přejezdy budou k ničemu. Tohle postrádá zdravý rozum,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček.

Středočeský kraj argumentuje tím, že nemůže za to, že stát do tratí tyto peníze investoval. „Například na trati Dobříš – Praha je po těch investicích průměrná rychlost 35 km/h,“ uvedl radní pro dopravu ve Středočeském kraji Petr Borecký.

Podle srovnání jízdních řádů trvala například jízda z Čisovic do Dobříše v roce 2016 většinou 33 minut, letos 32 minut. Do tratě přitom šlo od roku 2017 přes 350 milionů korun. Ke zkrácení jízdních dob o více než řádově minuty nedošlo na žádné trati z přehledu. Například mezi Mladou Boleslaví a Mšenem přineslo více než 150 milionů korun do provozuschopnosti zkrácení doby jízdy o minutu až dvě.

„Každý se potřebuje naučit věci“

Přehled o investicích a nákladech na provozuschopnost je ale cenný i z jiného důvodu: Správa železnic obvykle úzkostlivě tají, kolik do jednotlivých tratí dává peněz. Poslední pokus o zveřejnění dat o nákladech na provozuschopnost skončil pro Správu železnic ostudou.

Když se redakce Zdopravy.cz ptala na náklady na některé tratě, které byly navrhovány ke konzervaci, poslala Správa železnic nejprve přehled s náklady, které zjevně neproběhly. Po dotazech, jaké práce na některých zarostlých tratích proběhly, přišla nová tabulka.

Tehdy mělo zveřejnění nákladů na údržbu nevyužívaných tratí podpořit plány ministerstva dopravy a Správy železnic na konzervaci dráhy. Ministerstvo dopravy ale krátce poté, co se Havlíček stal volebním lídrem hnutí ANO 2011 ve Středočeském kraji, stalo bojovníkem za jejich záchranu. „Každý se potřebuje naučit věci. Dnes je MD proti původnímu návrhu,“ vysvětluje náhlou změnu názoru Havlíčkův náměstek Jan Sechter. Do pozice na ministerstvu se dostal z funkce poradce Radka Vondráčka, šéfa Poslanecké sněmovny za ANO 2011.

Daňový poplatník ale nadále nemůže počítat s tím, že by měl podobnou tabulku přehledně pro celou železniční síť. „Přehled investic a nákladů na provozuschopnost všech tratí se nechystáme zveřejnit,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Tagy konzervace dráhy Ministerstvo dopravy omezení provozu na regionálních tratích regionální tratě Středočeský kraj
379 komentářů