LOT 3a leaderboard

Až 120 tisíc za jednoho cestujícího. Středočeský kraj neustoupí od omezení provozu na lokálkách

Motorový vůz 810 v Ledečku. Autor: Ondřej KubalaMotorový vůz 810 v Ledečku. Autor: Ondřej Kubala

Kraj představil finální podobu škrtů, obce si zaplatí provoz z Čisovic do Dobříše a z Peček do Kouřimi.

Středočeský kraj neustoupí od svých plánů na omezení provozu na celkem dvanácti regionálních tratích. U dvou tratí ale nakonec bude rozsah škrtů menší. Důvodem je dohoda s obcemi, které se na financování provozu budou podílet.

Menší omezení nastane na trati 210 v úseku Čisovice – Dobříš. Obce kraji doplatí 2,319 milionu korun, díky kterým bude zachován provoz tří párů spojů v pracovních dnech, do vybudování zázemí v Čisovicích zůstanou tři. K podobnému kroku dojde i na trati Pečky – Plaňany – Kouřim.

Původně měl být zastaven provoz z Plaňan do Kouřimi, nakonec dojde jen k částečné redukci jak z Peček do Plaňan, tak do Kouřimi. Ve hře je ještě zachování části provozu na trati Vlašim – Trhový Štěpánov, kde čeká kraj do dnešního odpoledne na stanovisko obcí k možnému zachování provozu za jejich příspěvek.

Hejtmanka: Nepopulární, ale nutný krok

Středočeský kraj na dnešní tiskové konferenci zopakoval své argumenty pro omezení provozu. Podle hejtmanky Petry Peckové (STAN) jde o nevyhnutelný krok. „Nebudeme objednávat vlaky tam, kde to nedává smysl. Rozhodli jsme se bez ohledu na to, že je to nepopulární krok a budou volby. Je to nutné. Slíbili jsme, že budeme odpovědní. Kdybychom to neudělali, tak další rok budeme opět v propadu,“ dodala Pecková.

Podle náměstka pro oblast financí a inovací Věslava Michalika (STAN) je Středočeský kraj prvním, kdo k omezení přistupuje. Souvisí to podle něj s tím, že rozpočet kraje je nejnapjatější a veřejná doprava ukusuje největší podíl rozpočtu. „Nebudeme plýtvat penězi občanů. Naším cílem je investovat prostředky ze sdílených daní efektivně, ku prospěchu všech obyvatel kraje,“ říká Michalik. Jako příklad uvádí trať Čelákovice – Mochov, kde došlo k obnovení objednávky za minulé vlády ANO 2011. „Roční náklady na jednoho cestujícího na této trati dosahují téměř 120 tisíc korun. Kdybychom platili na této trati lidem taxík, bude to levnější,“ dodal Michalik.

Podle zástupců kraje nejde o rušení tratí, ale omezení provozu. „Řada tratí se může uvolnit například nákladní dopravě,“ dodala Pecková.

Memorandum je podle kraje držhubným

Ministerstvo dopravy minulý týden jednalo se Středočeským krajem, mělo jít o „otevření debaty“ o budoucnosti lokálek. Podle radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) ministerstvo přišlo s návrhem memoranda, v kterém by se kraj zavázal k zachování objednávky na lokálkách výměnou za to, že bude ministerstvo jednat o dalších penězích na provoz. Kraj to označil za podivný obchod. „I kdyby ministerstvo nabídlo chybějících 52 milionů korun na úhradu nákladů, nic to nemění na tom, že taková investice je trestuhodným plýtváním penězi daňových poplatníků,“ řekla Pecková, která o návrhu mluví jako o „držhubném“.

Podle Boreckého jsou lokálky relativně malým problémem dopravy. „Tím hlavním problémem je udržitelnost veřejné dopravy, požadavky na bezemisnost. Kraje na to upozorňují roky. Kvůli lokálkám pak nezbývají peníze na hlavní tratě,“ dodal Borecký. Zpochybnil také argumentaci ministerstva o obřích investicích do lokálek: „Například na trati Dobříš – Praha je po těch investicích průměrná rychlost 35 km/h,“ uvedl Borecký.

Ušetřené peníze půjdou do autobusových zastávek

Škrty v železniční dopravě mají přinést roční úsporu 52 milionů korun. Kraj je chce použít na zlepšení autobusových zastávek. Přes 800 z nich je totiž ve stavu, kdy se vystupuje prakticky do příkopu. Ty by měly projít úpravou pro větší bezpečnost.

Podle Peckové se má stát zamyslet i nad tím, co s řadou lokálních tratí dál. „Pokud o ně cestující nemají zájem, nabízí se možnost využít je jako turistickou atrakci nebo proměnit na cyklostezku,“ dodala.

Výsledná podoba utlumení provozu na vybraných lokálních tratích od 12. 12. 2021

Trať 222 Vlašim – Trhový Štěpánov: zastavení osobní dopravy
Trať 204 Březnice – Rožmitál pod Třemšínem: zastavení osobní dopravy – bus nezaveden
Trať 094 Vraňany – Lužec nad Vltavou: zastavení osobní dopravy
Trať 063 Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov: zastavení osobní dopravy – bus nezaveden
Trať 095 Straškov – Zlonice – (Slaný): zastavení osobní dopravy – bus nezaveden
Trať 233 Čelákovice – Mochov: zastavení osobní dopravy (převod výkonů na jinou trať) – bus nezaveden
Trať 064 Mšeno – Mladá Boleslav: interval 4 hodiny v PD celorok + provoz víkendy v období SELČ
Trať 076 Mělník – Mšeno interval 4 hodiny v PD celorok + provoz víkendy v období SELČ
Trať 210 Čisovice – Mníšek – Dobříš: 3 páry spojů v pracovní dny + celoroční víkendový provoz (do vybudování zázemí Čisovice 5 párů spojů v pracovní dny). Obce na trati přispějí na zachování provozu dle dohody s krajem 2 319 738 Kč
Trať 012 Plaňany zast. – Kouřim: provoz zachován; redukce rozsahu spojů v úseku Pečky – Plaňany – Kouřim. Na základě dohody s obcemi zredukován provoz na úseku Pečky – Plaňany + redukovány spoje Plaňany – Kouřim ve prospěch zachování provozu na celé trati
Trať 162 Rakovník – Kralovice: omezený sezónní provoz o víkendech v období platnosti SELČ
Trať 062 Křinec – Městec Králové: provoz o víkendech celoročně

Tagy Ministerstvo dopravy omezení provozu na regionálních tratích seznam Středočeský kraj
671 komentářů