Stát zveřejnil návrh memoranda k lokálkám. Středočeský kraj ho označuje za „držhubné“, nepodepsal

Nedávná historie: motorový vůz v Lužci nad Vltavou. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaNedávná historie: motorový vůz v Lužci nad Vltavou. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Ministerstvo chce jednat s Asociací krajů o budoucnosti regionální železniční dopravy.

Ministerstvo dopravy zveřejnilo návrh memoranda, které chtěl uzavřít se Středočeským krajem. Vzniklo po jednání minulý týden. Kraj ho nakonec odmítl. Ministerstvo dnes obvinilo kraj, že nedrží slovo.

„Ještě minulý týden slíbili zástupci kraje odložit omezování objednávek na středočeských lokálkách o rok, chtěli memorandum a společnou komunikaci. Nedodrželi nakonec nic. Nyní kraj potvrdil rušení osobní dopravy na většině z původně navržených lokálek. Situace je nepřehledná a stanoviska se stále mění,“ říká náměstek pro řízení Sekce nesilniční dopravy a mezinárodních vztahů Jan Sechter.

Radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký potvrdil, že se dohodli se zástupci státu na tom, že budou jednat. „Byli bychom ochotni odložit zrušení některých spojů, pokud by to ministerstvo zaplatilo. Po jednání nám přišlo ale naprosto nekonkrétní memorandum, které nijak negarantuje zaslání peněz. Po dohodě s kolegy v radě kraje jsme se rozhodli memorandum odmítnout. I proto, že nemají důvěru v kroky ministra dopravy,“ dodal Borecký.

I kdyby ministerstvo nabídlo chybějících 52 milionů korun na úhradu nákladů, nic to nemění na tom, že taková investice je trestuhodným plýtváním penězi daňových poplatníků,“ řekla Pecková, která o návrhu mluví jako o „držhubném“.

Havlíček: znehodnocení státních investic

Ministerstvo dnes v tiskové zprávě upozornilo, že kraj „znehodnocuje investovanou miliardu korun, která šla jen v posledních čtyřech letech do středočeských lokálek.“ Správa železnic podle ministerstva investovala mezi lety 2017 – 2021 do středočeských lokálek celkem 950 milionů korun. „Skoro investovanou miliardu korun do udržení provozu lokálních tratí objednalo minulé vedení Středočeského kraje, to současné hází peníze do koše s tvrzením, že ušetří ve svém rozpočtu 59 milionů korun. Nevím, jak vysvětlí paní hejtmanka občanům dotčených měst, že ta nově opravená nádraží, železnice a přejezdy budou k ničemu. Tohle postrádá zdravý rozum,“ komentuje ministr dopravy. Zda jde o objem investic do všech lokálek v kraji nebo jen na těch, kde dojde k omezení provozu, ministerstvo neuvedlo.

Ministerstvo tvrdí, že minulý týden zahájilo debatu o budoucnosti lokálek. Ještě na počátku roku přitom tlačilo novelu zákona o dráhách, která by naopak usnadnila jejich konzervaci.

Chceme jednat se všemi kraji reprezentovanými Asociací krajů ČR o budoucích variantách objednávání a financování veřejné regionální železniční dopravy. Jsme připraveni upravit stávající systém státního spolufinancování a jednat o navýšení platby krajům v případě, že se na efektivně objednávaných spojích domluvíme. Kraje by také měly mít představu na 5 let dopředu, kde chtějí objednávat vlaky, aby Správa železnic mohla smysluplně investovat. I obce musí mít jistotu, jak bude dopravní obslužnost vypadat,“ dodal Havlíček.

Na rok 2022 má Správa železnic ve Středočeském kraji v plánu opravit trať v úseku Čerčany – Samechov (190 mil. Kč), trať v úseku Hýskov – Rakovník (130 mil. Kč) či opravit úsek trati Chotětov – Všetaty, včetně opravy mostů (197 mil. Kč).

Středočeský kraj dnes zveřejnil finální verzi omezení provozu na dvanácti tratích.

Tagy Ministerstvo dopravy omezení provozu na regionálních tratích Středočeský kraj
168 komentářů