dkv-spojujeme

7,4 miliardy do lokálek. Správa železnic představila plán na jejich bezpečnější provoz

RegioPanter při testování na trati Tábor - Bechyně. Foto: Jan Chaloupka / České dráhyRegioPanter při testování na trati Tábor - Bechyně. Foto: Jan Chaloupka / České dráhy

Úpravy se týkají necelých 1500 km, na více než polovině lokálek budou nově návěstidla.

Letošní srážka dvou osobních vlaků u Perninku nakonec povede k rozsáhlým investicím do českých regionálních tratí. Správa železnic počítá s tím, že do tratí dosud řízených podle předpisu D3 investuje 7,4 miliardy korun.

Vyplývá to z „Koncepce zvyšování bezpečnosti na tratích se zjednodušeným řízením drážní dopravy“, kterou schválil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Jejím hlavním cílem je snížit pravděpodobnost vzniku mimořádných událostí, zejména srážek vlaků mezi dopravnami D3, v důsledku lidské chyby,“ uvedla Správa železnic. Na problém s tratěmi zabezpečenými jen podle předpisu D3 upozornila už dříve Drážní inspekce.

Koncepce se týká celkem 1751 kilometrů tratí, které jsou řízeny předpisem D3. Zjednodušeně řečeno, provoz podle tohoto předpisu je více závislý na lidské chybě než na jiných tratích. Správa železnic proto rozdělila tratě do tří skupin podle toho, jaké úpravy na nich provede. Jde o tratě, které většinou spadají do lidovějšího označení lokálky.

První investice jde na trať, kde se srazily vlaky

První tratí, kde již Správa železnic provedla úpravy, je trať Nejdek – Potůčky, kde v létě došlo k nehodě. Nově je celý úsek vybaven počítači náprav a zabezpečovacím zařízením typu DTS (dispečerské traťové stavědlo). „Jízdu vlaků do mezistaničních oddílů budou povolovat krycí návěstidla. V případě nerespektování zakazující návěsti vyšle systém povel k zastavení vlaků v příslušném úseku. Celý úsek je ovládán z dispečerského pracoviště v Karlových Varech,“ uvedla Správa železnic v materiálu.

Zabezpečení trati bude odpovídat kategorii 2, tedy organizování a řízení drážní dopravy podle předpisu D3 s doplněním technické podpory funkcí traťového souhlasu. Zařízení se spustí 1. prosince 2020 a poslouží k ověření pro ostatní tratě. Konečným cílem je na této trati dosáhnout kategorie 3. K čemuž v budoucnu dojde díky úpravě již instalovaného zařízení.

Cílem je, aby navržená řešení byla realizovatelná co nejdříve. Počítáme s instalací zařízení, která budou technicky co nejjednodušší a také ekonomicky přijatelná. Současně zohledníme vybavení vozidel, která se po daných tratích pohybují,“ řekl Svoboda.

Podle Správy železnic se při výběru variant zohlednil aktuální dopravní koncept, technický stav a dostupná kabelizace a doporučení příslušného oblastního ředitelství s ohledem na znalost místních poměrů.

Přechod na D1 bez úprav

Na celkem 127 kilometrech tratí navrhuje Správa železnic přechod na předpis D1, který znamená, že na trati bude pouze jeden vlak. Nedojde k žádné úpravě technického vybavení, výjimkou může být doplnění vybavení pro základní rádiové spojení. Jde o tyto tratě:

Boří Les – Lednice

Rakovník – Kralovice u Rakovníka – Mladotice

Kralupy nad Vltavou Předměstí – Velvary

Rožmitál pod Třemšínem – Březnice

Protivec – Bochov

Dalovice (mimo) – Merklín

Aš město – Hranice v Čechách

D3 s návěstidly

Na 342 kilometrech tratí bude i nadále provoz podle D3, doplní se ale návěstidla za výhybkami. To bude ovládáno dirigujícím dispečerem, bude platit ohlašovací povinnost v dopravnách. U návěstidel a před lichoběžníkovými tabulkami, které se umisťují před dopravnami, budou instalovány balízy ETCS zajišťující zastavení vlaku vybaveného palubní částí ETCS při nedovoleném projetí kolem návěstidla. Úpravy se týkají těchto tratí:

Lanškroun – Rudoltice v Čechách

Chornice – Třebovice v Č.

Trutnov-Poříčí – Královec st. hr.

Jilemnice – Rokytnice nad Jizerou

Dolní Lipka – Štíty

Vamberk – Rokytnice v Orl. horách

Chrudim – Borohrádek

Choceň – Litomyšl

Frýdlant v Č. – Jindřichovice pod Smrkem

Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem

Velká Kraš – Javorník ve Slezsku

Valšov – Rýmařov

Studénka – Bílovec

Suchdol nad Odrou – Fulnek

Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město

Opava východ – Hradec nad Moravicí

Chomutov – Vejprty st. hr.

Osek město – Moldava v Krušných horách

Krásný Jez – Horní Slavkov

Tršnice (mimo) – Luby u Chebu

Mikulášovice dolní nádraží – Panský – Rumburk

Panský – Krásná Lípa

Nejvíce tratí získá zjednodušené zabezpečené zařízení s dálkovým ovládáním

Nejvíce trati přejde na řízení podle předpisu D1 se zjednodušeným zabezpečovacím zařízením a dálkovým ovládáním. Jde celkem o 889 km. U těchto tratí se doplní zabezpečovací, případně i sdělovací zařízení ve zjednodušené formě umožňující dálkové ovládání. Nainstaluje se elektronické staniční a traťové zabezpečovací zařízení 3. kategorie. Přednostně se použije zabezpečení výhybek elektromotorickými přestavníky, povolena bude i instalace samovratných přestavníků výhybek. U hlavních návěstidel budou osazeny balízy ETCS, které zajistí zastavení vlaku vybaveného palubní částí ETCS při nedovoleném projetí kolem návěstidla. Tato varianta umožní doplnit pro další zvýšení bezpečnosti systém ETCS úrovně 1 nebo 2 (Level 1, Level 2). Půjde o tyto tratě:

Studenec – Velké Meziříčí

Havlíčkův Brod – Humpolec

Teplice nad Metují – Trutnov střed

Libuň – Dolní Bousov

Tanvald – Harrachov statní hranice

Zborovice – Kroměříž

Bylnice – Horní Lideč

Vsetín-Bečva – Velké Karlovice

Rožnov pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí

Kostelec na Hané – Senice na Hané

Litovel předměstí – Červenka

Kostelec na Hané – Chornice

Vizovice – Lípa nad Dřevnicí

Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice

Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou

Hlučín – Kravaře ve Slezsku

Chuchelná – Kravaře ve Slezsku

Tábor – Bechyně

Rybník – Lipno nad Vltavou

Temelín – Týn nad Vltavou

Nýřany – Heřmanova Huť

Pňovany – Bezdružice

Ejpovice – Radnice

Březnice – Blatná

Blatná – Strakonice

Nepomuk – Blatná

Bělá nad Radbuzou – Tachov

Domažlice – Bělá nad Radbuzou

Olbramovice – Sedlčany

Čáslav místní nádraží – Třemošnice

Plaňany – Kouřim

Rakovník – Jesenice

Mělník – Mladá Boleslav hl.n.

Zadní Třebaň – Lochovice

Liteň – Lochovice

Blatno u Jesenice – Bečov nad Teplou

Straškov – Libochovice

Louka u Litvínova – Osek město

Mariánské Lázně (mimo) – Karlovy Vary dol. n.

Nejdek – Potůčky st. hr.

Aš – Aš město

Šluknov- Dolní Poustevna – D. Poustevna st. hr.

Řízení podle D3 zůstane i nadále na 275 kilometrech

Prakticky beze změny zůstane provoz na 275 kilometrech tratí. Z přehledu je patrné, že jde o tratě s nepříliš velkou vytížeností, v některých případech už nyní mimo provoz a prakticky nesjízdných. V seznamu se ocitla i takzvaná Kozí dráha, tedy trať z Oldřichova do Děčína.

Královec – Žacléř

Heřmanův Městec – Chrudim město

Zlaté Hory – Mikulovice

Litovel předměstí – Mladeč

Moravice odb. – Svobodné Heřmanice

Bruntál – Malá Morávka

Osoblaha – Třemešná ve Slezsku

Dívčice – Netolice

Bošice – Bečváry

Kaštice – Kadaň předměstí

Kadaňský Rohozec – Vilémov u Kadaně

Děčín hl. záp. n. – Oldřichov u D.

Zbývajících 127 km připadá na tratě Číčenice – Volary a Strakonice – Volary. Prvně jmenovaná je z minulosti vybavena tzv. radioblokem a provoz na ní se řídí podle předpisu D4. Druhá byla vybrána pro pilotní projekt zavedení zjednodušeného systému ETCS.

Tagy bezpečnost železničního provozu Koncepce zvyšování bezpečnosti na tratích se zjednodušeným řízením drážní dopravy předpis D1 předpis D3 regionální tratě řízení provozu na železnici Správa železnic Top zabezpečovací zařízení
177 komentářů