Zarostlé tratě nás stojí méně, otočila Správa železnic. Opozice chce plánu na konzervaci tratí zabránit

Kozí dráha nedaleko Děčína. Autor: Phoenix CZE – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65025077Kozí dráha nedaleko Děčína. Autor: Phoenix CZE – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65025077

Původní tabulka s náklady na údržbu byla podle Správy železnic chybná. Poslance čeká klíčové hlasování o možné konzervaci řady tratí.

Údržba nevyužívaných tratí vyšla minulý rok Správu železnic (SŽ) na zhruba 7,1 milionu korun. Je to o téměř polovinu méně, než státní organizace uváděla ještě na konci února. Změnu v datech vysvětluje chybou při zpracování tabulky. I generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda ale veřejně prohlásil, že tyto tratě stojí ročně řádově desítky až stovku milionů korun.

Správa železnic na konci února poskytla tabulku nákladů na údržbu, ve které devět tratí vyšlo na 13,8 milionu korun. Do této částky nejsou zahrnuty náklady na obnovení trati z Lovosic do Chotiměře, ke kterému došlo loni. Data vzbudila velké pozdvižení zejména u obcí, které leží u zarostlých tratí, na kterých se zjevně nic nedělalo.

Minulý týden dorazila nová tabulka s omluvou, že při přípravě první došlo k nesprávnému sečtení různých položek. „Správa železnic se o neprovozované tratě musí starat bez ohledu na intenzitu provozu, je to zákonná povinnost. Jedná se o nezbytně nutnou dohledovou činnost ve vazbě na údržbu mostních objektů či tunelů a samozřejmě železničních přejezdů a související zabezpečovací techniky. Tyto práce jsou nezbytně nutné k zajištění křižující infrastruktury. Z velké části je tato činnost prováděna vlastními zaměstnanci Správy železnic,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. V nákladech jsou tak například obchůzky tratě nebo prohlídky mostů. Celkové náklady podle nové tabulky dosáhly 7,1 milionu korun.

Nová tabulka nákladů na tratě bez provozu. Foto: Správa železnicPůvodní tabulka nákladů na tratě bez provozu. Foto: Správa železnic

 

Miliony nebo desítky milionů?

Podobný rozpor v datech se ukazuje také u takzvané Kozí dráhy z Oldřichova u Duchcova do Děčína. Na stránkách Správy železnic je zveřejněná odpověď na žádost o informaci o nákladech na údržbu. Ta se liší od dat v nové tabulce. Podle Správy železnic jde v tomto případě o výběr externích nákladů, který neobsahoval mimo jiné mzdové náklady zaměstnanců Správy železnic, vnitropodnikové náklady a spotřebu energií a pohonných hmot.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda v rozhovoru pro Českou televizi uvedl, že v celé síti jde o náklady v řádech desítek milionů korun. „Možná to prolomí stovku,“ uvedl Svoboda. Správa železnic používá argument o nákladech na údržbu těchto tratí jako důvod pro možnost takzvané konzervace dráhy, důvody pro možnost tohoto nástroje sepsala do dokumentu, který ale nikdy oficiálně nezveřejnila. „Generální ředitel své vyjádření vztahoval na neprovozované a provozované tratě na celé síti,“ uvedla Pistoriusová. Z rozhovoru je však patrné, že se mluví o nepoužívaných tratích.

Kolovratník: odmítači mého návrhu škodí lokálkám

Z problematiky konzervace dráhy se stala mimořádně politicky diskutovaná událost. Plán představil poslanec ANO 2011 a člen správní rady SŽ Martin Kolovratník už v závěru roku 2019 na zasedání asociace českého železničního průmyslu ACRI. Pak plán usnul, až se letos objevil jako pozměňovací návrh zákona o drahách. Kolovratníkův plán kritizovali i jeho straničtí kolegové v krajích nebo například železniční odboráři. Kolovratník v reakci na usnesení odborářů napsal místopředsedovi Odborového sdružení železničářů Vladislavovi Vokounovi dopis, ve kterém jejich usnesení kritizuje a označuje za skandální.

„Troufám si tvrdit, že rozvoji české moderní železnice jsem mezi poslanci Parlamentu ČR pomohl jako nikdo jiný,“ uvedl Kolovratník v dopise, ve kterém označuje svůj návrh jako prospěšný a který lokálním tratím pomáhá. „Konstatuji, že ten, kdo odmítá zmíněný pozměňovací návrh, prakticky škodí lokálkám a odmítá jejich ochranu před zničením,“ napsal Kolovratník v dopise, který má redakce k dispozici.

Jeho návrh už prošel hospodářským výborem, celý návrh je aktuálně na programu jednání plenární schůzce. Snaží se ho zrušit opoziční poslanci, pozměňovací návrhy už podali poslanci Ondřej Polanský (Piráti) a Věra Kolářová (STAN).

„Pokud takový návrh projde, může to v praxi znamenat zrušení desítek tratí, úspory jsou přitom diskutabilní,vysvětluje své námitky autor pozměňovacích návrhů a pirátský poslanec zodpovědný za resort dopravy Ondřej Polanský.

Tagy konzervace dráhy Správa železnic Top
194 komentářů