Infrastruktura Železnice

Zarostlé tratě nás stojí méně, otočila Správa železnic. Opozice chce plánu na konzervaci tratí zabránit

Kozí dráha nedaleko Děčína. Autor: Phoenix CZE – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65025077
Kozí dráha nedaleko Děčína. Autor: Phoenix CZE – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65025077
Původní tabulka s náklady na údržbu byla podle Správy železnic chybná. Poslance čeká klíčové hlasování o možné konzervaci řady tratí.

Údržba nevyužívaných tratí vyšla minulý rok Správu železnic (SŽ) na zhruba 7,1 milionu korun. Je to o téměř polovinu méně, než státní organizace uváděla ještě na konci února. Změnu v datech vysvětluje chybou při zpracování tabulky. I generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda ale veřejně prohlásil, že tyto tratě stojí ročně řádově desítky až stovku milionů korun.

Správa železnic na konci února poskytla tabulku nákladů na údržbu, ve které devět tratí vyšlo na 13,8 milionu korun. Do této částky nejsou zahrnuty náklady na obnovení trati z Lovosic do Chotiměře, ke kterému došlo loni. Data vzbudila velké pozdvižení zejména u obcí, které leží u zarostlých tratí, na kterých se zjevně nic nedělalo.

Minulý týden dorazila nová tabulka s omluvou, že při přípravě první došlo k nesprávnému sečtení různých položek. „Správa železnic se o neprovozované tratě musí starat bez ohledu na intenzitu provozu, je to zákonná povinnost. Jedná se o nezbytně nutnou dohledovou činnost ve vazbě na údržbu mostních objektů či tunelů a samozřejmě železničních přejezdů a související zabezpečovací techniky. Tyto práce jsou nezbytně nutné k zajištění křižující infrastruktury. Z velké části je tato činnost prováděna vlastními zaměstnanci Správy železnic,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. V nákladech jsou tak například obchůzky tratě nebo prohlídky mostů. Celkové náklady podle nové tabulky dosáhly 7,1 milionu korun.

 

Miliony nebo desítky milionů?

Podobný rozpor v datech se ukazuje také u takzvané Kozí dráhy z Oldřichova u Duchcova do Děčína. Na stránkách Správy železnic je zveřejněná odpověď na žádost o informaci o nákladech na údržbu. Ta se liší od dat v nové tabulce. Podle Správy železnic jde v tomto případě o výběr externích nákladů, který neobsahoval mimo jiné mzdové náklady zaměstnanců Správy železnic, vnitropodnikové náklady a spotřebu energií a pohonných hmot.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda v rozhovoru pro Českou televizi uvedl, že v celé síti jde o náklady v řádech desítek milionů korun. „Možná to prolomí stovku,“ uvedl Svoboda. Správa železnic používá argument o nákladech na údržbu těchto tratí jako důvod pro možnost takzvané konzervace dráhy, důvody pro možnost tohoto nástroje sepsala do dokumentu, který ale nikdy oficiálně nezveřejnila. „Generální ředitel své vyjádření vztahoval na neprovozované a provozované tratě na celé síti,“ uvedla Pistoriusová. Z rozhovoru je však patrné, že se mluví o nepoužívaných tratích.

Kolovratník: odmítači mého návrhu škodí lokálkám

Z problematiky konzervace dráhy se stala mimořádně politicky diskutovaná událost. Plán představil poslanec ANO 2011 a člen správní rady SŽ Martin Kolovratník už v závěru roku 2019 na zasedání asociace českého železničního průmyslu ACRI. Pak plán usnul, až se letos objevil jako pozměňovací návrh zákona o drahách. Kolovratníkův plán kritizovali i jeho straničtí kolegové v krajích nebo například železniční odboráři. Kolovratník v reakci na usnesení odborářů napsal místopředsedovi Odborového sdružení železničářů Vladislavovi Vokounovi dopis, ve kterém jejich usnesení kritizuje a označuje za skandální.

„Troufám si tvrdit, že rozvoji české moderní železnice jsem mezi poslanci Parlamentu ČR pomohl jako nikdo jiný,“ uvedl Kolovratník v dopise, ve kterém označuje svůj návrh jako prospěšný a který lokálním tratím pomáhá. „Konstatuji, že ten, kdo odmítá zmíněný pozměňovací návrh, prakticky škodí lokálkám a odmítá jejich ochranu před zničením,“ napsal Kolovratník v dopise, který má redakce k dispozici.

Jeho návrh už prošel hospodářským výborem, celý návrh je aktuálně na programu jednání plenární schůzce. Snaží se ho zrušit opoziční poslanci, pozměňovací návrhy už podali poslanci Ondřej Polanský (Piráti) a Věra Kolářová (STAN).

„Pokud takový návrh projde, může to v praxi znamenat zrušení desítek tratí, úspory jsou přitom diskutabilní,vysvětluje své námitky autor pozměňovacích návrhů a pirátský poslanec zodpovědný za resort dopravy Ondřej Polanský.

194 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

V té tabulce je taky zajímavé, že Dobré správě nebyly letní víkendové vlaky na „Kozině“, provozované v letech 2015, 2014 a snad i nějakém z let jim předcházejícím, „dost dobré“ na to, aby nenapsala u Koziny údaj „od roku 2007 bez dopravy“.

Pája

Borci tam statečně píšou „Dlouhodobá výluka, ale v druhé ani to ne. Takže druhá tabulka a zas blbě! Hele, odkud že to smrdí ryba? 😀

george

Svoboda by měl okamžitě rezignovat na funkci! Větší lempl a manekýn snad ani neni! A Kolovratnik, to je jeho pucflek! Pokud to dopadne podle nich, tak s lokálkama je konečná definitivně!

USA

Duplicitní příspěvek zkopírovaný z jiného vlákna.

USA

Prosim vratit prispevek. Duplikat je omylem v tom jinem vlakne, pardon. Okopiroval jsem si pred odeslanim prispevek psany zde, kdyby nejaka chyba na mobilu a pak se mi omylem pripojil k tem par vetam, kterymi jsem chtel prispet do jineho vlakna a to jsem psal az po tomhle. Ani to neni oddelene, to navic a to udajne duplikatni. Jako dukaz staci precist konec prvniho odstavce, kde pisu o Piratech, to s tamtim vlaknem preci nesouvisi. V tom jinem vlakne mozno klidne odmazat vse co bylo duplicitni. Sem to naopak patri. Tamten prispevek mel byt kratky.

Marian

Těžký život internetového trolla 😀 Jo, pane Matiášku, sice nicky střídáte jak ponožky, ale vaše výlevy pozná každý. Jen by mne zajímalo, jestli to, co píšete je z vašeho přesvědčení nebo to děláte jen proto, abyste naštval ostatní …

Pája

Jak říkával děda – mezi blbostí a sabotáží je hrozně tenká hranice. To platí jak pro Matiáška, tak pro jednoho zbytečného poslance. Druhý jmenovaný je v placené funkci a škodí programově. Doufám, že ne dlouho.

Anonym03

Nevím, jakej matroš Kolovratník užívá, ale musí to být evidentně něco dobrého, když tvrdí, že „v případě zájmu položíme místo cyklostezky zase koleje“.

medical_examiner

Asi si vyleštil křišťálovou kouli a ona ho přenesla do Morkovic v roce 2050…😂👺

Pája

Tak speciálně Morkovice potřebovaly krátkou spojnici „přes pole“ , ale ukázalo se, že ministerstvo dopravy ČR takový nadlidský výkon fakt nedá. Mít tudy spojnici z Brna do Valmezu přes Kroměříž by se sice hodilo, ale kde to vlastně je, to v Praze na onom ministerstvu jen zhruba tuší.

Iveta

Reaguji na komentáře,dělal jsem recepčního na GŘ a dám příklad ,týden měla dovolenou uklízečka(tedy placená za průměr) a šéf se mě zeptal jestli o noční tak dvakrát za ten týden neuklidím na patře ,vyhověl jsem a na účtě mě přistálo 5000kč výkonové odměny.Myslí si někdo ,že mě to dal ředitel ze svého a měl o to méně?A když jsem jezdil u soukromníka jako vlakvedoucí tak se tržba za jízdenky posílala na účet majitele firmy a ne na firemní účet.Tím chci říci ,jen hra z číslama ,převod od někud jinam a pak do toho někdo začne rejpat ,tak se to hned… Číst vice »

Martin

Původní tabulka s náklady na údržbu byla podle Správy železnic chybná.

Urcite, jen jsme to zkusili… 🙂

glosátor

A ona snad ta nová chybná není? A není to náhodou pouze tak, že jen ještě nebylo třeba tu její chybnost (také) připustit?

Pája

Kozina je bez dopravy od 2007? Takže je blbě – už zas.

Patejl

Urednici kteri ani neumi secist excelovou tabulku a jejich sefove kteri si to neumi zkontrolovat a jdou s tim na verejnost nedostanou letos odmeny.
A hned je nekolik mega na udrzbu trati.

medical_examiner

Nebo pak budou odměněni vyhnanstvím. To by se za každý den ušetřilo 1000,-Kč/kus…

provokatér

To ovšem jdete docela hodně pod cenu (i kdyby šlo o jen čistý příjem)!

Luboš M.

Těch 45.000 Kč, dle nové tabulky, se do Slavkovské dráhy nalilo kam? Jako do úseku Loket předměstí – H. Slavkov-Kounice? Nebo to je údržba sjízdného úseku?

Marty

Patrně do nákladů počítají i platy úředníků Dobré správy

glosátor

Samozřejmě – snad si nemyslíte, že správní režie firmy a další podobné náklady se rozpouštějí jen do sazeb používaných pro běžně provozované tratě!

Jan Sova

V takovém případě bych konzervaci (úřední) schválil za zákonných podmínek, že takto úředně vyřazené tratě nebudou požívat výhod rozložení účtovaných nákladových položek. To by bylo šou s Maryšou.

Ukrij55

Ty lokálky vlastně znehodnotily kraje, protože kraje na ně neobjednaly dopravu a nyní je chtějí zachraňovat ? Dost podivné, ne ? Opět se potvrdilo, že pravomoce na železniční provoz vůbec neměly kraje dostat.

švestka

Opravdu? Třeba takovou Dobronín – Polná zařízl KNV Jihomoravského kraje nebo všemocná matka dráha?

ABC

A co Slavkov – Loket 🙂

xyz

Tu zařízly ČD, s.o.

xyz

Chybně argumentujete, jako by se „konzervace“ týkala jen tratí zcela bez osobní dopravy.

Lech Malý

Ano, Slovensko je krásný příklad, jak to skvěle funguje pod centrální taktovkou. A v Polsku se regionální doprava odrazila ode dna, až když se o ni začala starat vojvodství.

xyz

Navíc Slovensko tedy šlo cestou odstřelení osobní dopravy na mnoha lokálkách (+ na některých z nich poté i úřední zrušení tratě), takže o to lépe by měla vypadat osobní doprava (jakož i dobrý technický stav tratě) na těch zbylých, smysluplných trasách (podle uvažování některých jedinců, podle kterých automaticky platí rovnítko mezi těmito veličinami). 🙂

Lech Malý

Ano, vlastně se na Slovensku intenzivně připravuje výstavba VRT sítě.

Jiří

To myslíte vážně?😁😁

asdfsfgdhjfghng

to skoro vypadá, že nejdražší na údržbě lokálek jsou úřednící vymýšlející jejich zrušení.

Martin

…to nebude daleko od pravdy… 😀

medical_examiner

Úředníci jsou obecně finančně náročný a hloupý vtip…

Jan Sova

To je jeden úhel pohledu. Druhý, který jde více do hloubky problému, vypadá asi tak, že těm úředníkům to musel někdo nadiktovat/odsouhlasit/pověřit a směřuje to k politikovi a dál k poptávce občana ve volbách…. Se nám to krásně uzavírá…

pkajetan

Tady se zdela veřejně hovoří o zlodějinách státní firmy a kdo tedy podá podnět k zahájení trestního řízení? Redakce zDopravy.cz?

ABC

A proč jí nepodáte Vy? Psát zdá se umíte, to netrefíte na nejbližší služebnu Policie?

klébr

jojo, udávat ostatní to by nám šlo!

ABC

Ne, všichni maj plnou ubu mouder ale ani to oznamení nejsou schopni podat 🙂 Resp. správně tuší, že jejich informace jsou leda tak na úrovni „všeci tuna kradnú“ a byla by velká čurina na stanici vysvětlovat co vlastně chtějí.

medical_examiner

Nebo by se přesvědčili o duševní úrovni těch strážců zákona…
A to je hrozná i představa…brr!

Jerry

Kde je teď vyjádření ředitele nebo mluvčí SZ.. jsou radši zalezli.

milan

Lidé stále ještě nepochopili, co je spolek ANO zač. Agent Bureš to kdysi kdesi jasně řekl, dřív jsem musel pře někoho (politiky) a to něco stálo, dnes to mám na povel rovnou. Jasně a stručně jedny zločince vystřídali druzí zločinci.
Jako studijní materiál doporučuji toto video: https://www.youtube.com/watch?v=054QL9QTGtU&t=206s
Pokud taková kreatura tzv. radí jak na lidi Burešákům, co můžete čekat.

Jan Sova

lidi nepředěláte, vždycky zaškrtnou to nejjednodušší políčko, aby se mohli věnovat pro ně zajímavějším věcem.

jirka

a co místo kvůt na provoz vlaků na lokálce uzákonit minimální povinnou investici na kilometr údržby kolejí, která by donutila SŽ. Čáska by se třeba mohla kumulovat třeba 5 let když by to nebylo nutné, ale pak by musela být povině investována do infrstruktury té tratě

Jouda

Kolovratník, SŽ a mluvčí SŽ můžou jít rovnou na olympiádu v obratnosti a překrucování věcí, které sami tvrdí. Jeden počká na reakci a když je negativní, tak řekne že došlo jen k nedorozumění, druhý když vyplivne účetní nesmysl za uši tahající, tak řekne že to někdo špatně spočítal…. Normální firma když něco špatně spočítá, tak dostane flastr od berňáku, že se z toho p….e a ještě ji v krajním případě obviní z podvodů a tady nic…… A Kolovratník by si měl dát přes pusu kobercovou pásku a přejmenovat se na Rozvratníka….ten udělá a řekne cokoliv, co mu pomůže do vyšší… Číst vice »

medical_examiner

Rovnou kroužky do rtů…a do nosu, aby ho bylo možné vyhánět na pastvu…

Tomáš Záruba

S dovolením odkaz na web pirátů, kde ty navržené úpravy blíže komentují:
https://www.pirati.cz/tiskove-zpravy/odmitame-konzervaci-lokalek.html

pkajetan

že by potřebovali v tomhle gulagu z wifinou lokálky … ?hmmm

-TR-

Budou volby, takže každé téma se hodí.

glosátor

Jakkoli je pravda, že budou volby, účelovost ani vyčůranost partajních představitelů bych Pirátům rozhodně nepodsouval – ty bych viděl úplně jinde.

Petr

Jsem hlavne rad, ze nase zeleznice nema vetsi problemy. Na jedny strane lidi, ktery se snazej usetrit par desitek milionu zrusenim lokalek (jako kdyby tech par korun neco resilo) a na druhy strane lidi, ktery se budou do nekonecna bit za lokalky, kde vozi sukafon 10 lidi za den, jako kdyby na tom stala republika. Je to uplne zbytecna zabo-mysi valka. Bylo by asi nejlepsi se nejak (jakkoliv) domluvit (kompromis; treba na zaklade referenda) alespon na 10 let dopredu a jit od toho.

-TR-

Stačilo by ponechat status quo a bylo by po problému.

pkajetan

co byste udělal s těmi deseti lidmi, na jeiž dopravu se všichni skládáme? postřílel je?

ABC

Narval bych je do mišelinky, tahat pneumatiky!

Petr

Ta moje hlava dubova… Uplne jsem zapomnel, ze jinak nez vlakem se cestovat neda.

medical_examiner

To už jste tak moc dlouho mladý, že už máte tu skleněnou nemoc? Nebo toho Němce, co vám všechno schovává?

asdfg

Ukažte linku, která za den sveze jen 10 lidí, klidně zvedněme toleranci na 20.

Miroslav

Mochov-Čelákovice?

george

Co takhle misto to sukafonu sehnat neco méně ojetého a zarobit do zatraktivnění služby! Ale v dnešní době stejně na dojíždění do montovny, pak na nákup a vyzvednutí děcka ze skoly lepší věci než ojetého auta za pár švestek není! Zatím je to tak!

Krušnohorec

ANOnistu Kolovratníka vykopat ze správní rady.
Víc k tomu nemám.

Pája

Nejen ze správní rady

medical_examiner

Ale krumpáčem mezi nohy a ve Střelné s rozběhem kopnout do zadku a tím ho vyhodit na Slovensko…

realistický odhad

Obávám se, že Slováci by se velmi brzy velmi snažili vrátit jej zpátky – mají dost starostí s těmi svými škůdci a jistě už dost zkušeností na to, aby věděli, že Kolo***ník by leckteré z nich ještě trumfl.

nadšený cestující

Ustanovení § 22 odst.1 písm. a) zákona 266/1994 Sb., je zcela jasné: „Provozovatel dráhy je povinen provozovat dráhu pro potřeby plynulé a bezpečné drážní dopravy podle pravidel pro provozování dráhy a úředního povolení“.

Kdepak se stala chyba???

medical_examiner

Listina základních práv a svobod, článek 6…

Zbyněk

Jo vytrhání kolejí a jiné využití, to je teda ochrana, je od ředitele sprosté, že si nezjistí náklady alespoň u jedné tratě a šermuje náklady na zaměstnance z jiných tratí. To jako tam ti zaměstnanci pracují měsíc v kuse? Tak ať si najme agenturní zaměstnance za minimum, ušetří spousta peněz. Můžou si založit vlastní agenturu. Dost firem na stavbách pro SŽ je zaměstnává tím vydělávají obrovské sumy na zakázkách. Prostě a jasně, za bezpečnost a údržbu se platit musí, jednou je to přeci svěřený majetek, řádná správa by tudíž probíhat měla.

opravdovýjan

To jsou přesně ty neudržitelné VRT nesmysly. Které nevozí ani cargo. Tak teď přemýšlí, co by jiného v zoufalosti porušili. Aby to trochu vyšlo. Jen si myslím, že je to stejně nesmysl. Protože 1 km pitomé vrt stojí co třeba 50km regionálních tratí. 1:50.
VRT 1 mld/km, co 20 let obnova, pro cargo nepoužitelné, žádné příjmy z tohoto. Regionální trať modernizace při troše snahy 50 mil/km. 50 let klid.

opravdovýjan

Zároveň náklady na servis a kontroly VRT budou v porovnání s regionální tratí astronomické.

V.N.

Opravdový Jene , všechno je to koncepci a strategii. A schopnosti se na to všechno dívat pohledem řádného hospodáře z globálního pohledu. A oprostit se pohledu ultra železničního fandy.. Jaké funkce by měla mít osobní železniční doprava ? Osobní železniční doprava by měla být prosazována tam, kde má smysl. Smysl má jednak v dálkovce (autem se opravu nedostanu z centra Prahy do centra Berlína za dvě hodiny) a v okolí velkých měst. Řešit regionální dopravu z Prahy do Kolína jinak než železnicí je nesmysl. Tyto dva hlavní proudy stojí za to posilovat. Smysl má dráha do Kladna , smysl mají… Číst vice »

Petr

Logické ale pro ultras neakceptovatelné . Vlak do každé díry , ikdyby jsi tam byl dřív pěšky

Lukáš

Jenže ono není všechno černobílé. To, že je někde autobus blíž a jede od baráku neznamená, že je i lepší. Po reorganizaci od ROPIDu ve Středočeském kraji je pro mne lepší jít skoro 2km na vlak, než jet autobusem sice od baráku, ale s povinným přestupem, ať bych jel kamkoliv.

ABC

vidíte a přitom sen šotoušů je autobusy povolit maximálně pro návoz k vlaku a ty přímé do Prahy zakázat

medical_examiner

Uhodl…a proto bude v PID okamžitě zrušeno 89 autobusových linek.

medical_examiner

Když by někdo uměl chodit rychlostí 40 km/h, tak by to mohl zkusit…

opravdovýjan

Stále nežijete pouze všichni v Praze a Brně. Je tady taky stále i jiných 8 milionů obyvatel. Kteří mají taky nějaké své práva.
K žádnému velkému nárůstu už zas tak nedojde. Ano. Mezi Prahou a Brnem jo, protože tam je trať ne příliš konkurenceschopná.
Švýcarsko je decentralizované. Ne Pragocentrické. Má násobné počty cestujících a žádné přiblblé vrt všemi směry. Není to o tom. A my i když prohodíme peníze za VRT, tak se stejně nikdy na jejich počty nedostanem. Proč asi..

opravdovýjan

Právě.. Aby se na to dívali především péčí řádného hospodáře.. A nikoliv jako politický virtuální úkol utrácení europeněz. Typu Španělsko

Jiří

Za ty alarmující údajně vynaložené prostředky se na tratích vůbec nic neudělalo. Jedná se zřejmě pouze o účetní náklady, tedy náklady spojené s byrokracií. Důvody takto vynaložených prostředků však nelze odhadnout a to ani z rozhovoru s ředitelem SŽ, který očividně fabuluje a snaží se zamést stopy aniž by cokoliv kolem správy a údržby vysvětlil. Odvolává se na zákony, které SŽ léta porušuje a snaží se jejich porušování ospravedlnit tvrzením o budoucích investicích. SŽ nedostává od státu pro svoji činnost v údržbě tratí dostatek prostředků. Návrh pana Kolovratníka je velmi sporný v přínosu pro železnici, protože předpokládá, že spousta tratí… Číst vice »

Roman

SŽ dostává na své zaměstnance finance ze SFDI. Tyto prostředky se rozpočítají na zaměstnace a připíšou se na vykonané činnosti, případně zaplatí externí faktury. Lze však oprávněně pochybovat, že náklady jsou vynakládány opravdu tam, kde je SŽ píše. Plat zaměstnance SŽ se prostě připíše na nějakou činnost na opuštěné trati, ale činnost je reálně vykonávána na jinou činnost na jiné trati (většinou vyššího významu). Zákonná pravidla jsou účetně splněna. Papír možná existuje, ale prokázat to ale nelze, leda by někdo vedl jakýsi „údržbový deník trati“. Bylo by zajímavé vyžádat si doklady k provedeným činnostem na daných tratích.

Jiří

Díky za objasnění. Jistě to není první ani poslední úlet SŽ.

xyz

Stejně je zajímavé sledovat, jak u vládnoucího „hnutí“ ani v oblasti dopravy neví pravá ruka, co dělá ruka levá: – Rok 2019: prodloužení memoranda o státním příspěvku krajům na regionální vlaky o dalších 15 let (a mj. podepsání nových dlouholetých kontraktů krajů s dopravci). – Rok 2020/21: MD přijímající „koncepci“, že podle něj by bylo výhodnější, aby všechny vlaky včetně těch nejlokálkovitějších byly centrálně objednávány přímo ministerstvem. A z dalšího úhlu pohledu: – Rok 2019: prodloužení memoranda o státním příspěvku krajům na regionální vlaky o dalších 15 let. – Rok 2020/21: snaha MD (a dalších státních orgánů) „zakonzervovat“ tratě se… Číst vice »

V.N.

To není otázkou pouze „vládnoucího“ hnutí. Bezkoncepčnost v oblasti dopravy je zde patrná od roku 1989. Lhostejno , kdo byl kdy zrovna u moci…

Jiří

To není tak úplně pravda. Po roce 1989 vznikla koncepce, která se týkala železničních koridorů, protože bylo jasné, že prostředky na stavbu VRT nejsou. Použila se tedy velmi chytře stará síť a systém Pendolina. Dodnes není tato koncepce naplněna. Ostatní trati se ale neřešily vůbec nebo pouze okrajově. Doba chytrých řešení s velkým přínosem zřejmě pominula.

V.N.

Ano , ale to bylo vše. Několik koridorů, které nejsou hotovy do dneška. Poté se střídaly vlády jedna za druhou , většina politiků to pro svůj klid vůbec neřešila …jediný politik, který to chtěl řešit a to dost radikálním způsobem byl pan Říman…

Jiří

To je pravda, protože většina ministrů dávala přednost dálnicím a silnicím, takže někdo neustále stříhal pásku na nových úsecích a železnici odložili do kouta a tím se vytvořila situace, která je dnes a to že není dostatek financí, aby se železniční síť optimalizovala a ještě se stavěly koridory. Výsledkem byly zbytečné demolice budov, zastávek, které mohly být opraveny a v návalu hlouposti pak SŽ demolovala i budovy, které žádnou opravu nepotřebovaly a to buď proto, že jí prošly nebo byly ještě v dobrém stavu. To všechno údajně z důvodu budoucích investic. Škody jsou obrovské a jen tak se z nich… Číst vice »

pohledem realisty

Nemylte se: demolice objektů a často velmi neuvážená likvidace součástí železniční infrastruktury je naprosto pod jakoukoli „rozlišovací schopností“ ministrů i ministerských úředníků – to je výhradní záležitost aparátu SŽDC, ministerstvo škodí jen v oblasti rozoje a investování.

pamětník

„jediný politik, který to chtěl řešit a to dost radikálním způsobem byl pan Říman…“
Římana zajímaly jen jeho kšefty – na škození železnici měl (kulhajícího) náměstka Tošovského. A také jste zapomněl na ministra Budinského a jeho tlaky na nahrazování železnice autobusy (v Klausovském duchu) – naštěstí tam dlouho nevydržel. A „škůdců dráhy“ by bylo možno najít víc.

Jiří Kocurek

To jo, protože jednotné ČD seděly se založenýma rukama – proč přicházet s nějakou koncepcí. To ať za nás udělá někdo jiný. A v těch ČD seděli ti samí lidi jako v ČSD před rokem 1989.
A jinak teda TEN-T a koridory, to se za koncepci nepovačuje. Koncepce by byla, kdyby jezdil přímý vlak z Liberce do Bratislavy alespoň 2x týdně.

Jerry

Na dopravní koncepci je tu ministerstvo dopravy… A y mnelo zkoordinovane vlakové a autobusové spoje ..

Jiří

Koncepce znamená jisté pojetí, rozvržení či představu, v našem případě by se dalo mluvit o tom, že nutně musíte vědět kudy bude vedena jaká doprava /dálková, příměstská, vnitrostátní, místní / a přizpůsobit tomu
tratě optimalizací. Koridory byly pouze částí koncepce, které zčásti řešily mezinárodní a vnitrostátní dálkovou dopravu. Širší verzi koncepce nikdo za celá léta na MD nezpracoval.

medical_examiner

Do Liberce bude až do skonání světa jezdit celých 16 rychlíků denně – z Pardubic…

george

Nepamatuji si, že by před rokem 1989 u ČSD seděl někdo ve vedoucí funkci bez dopravniho vzdělání SŠ, VŠ..Koncepcí jsou 3 zadky, ale směr udávají politici, hl. ti co rozumí úplně všemu!

-TR-

No, ministryně financí Schillerová chtěla zastavit vyplácení peněz krajům na podporu regionálních vlaků. Návrh stáhla poté, co čelila značné kritice.

V.N.

Že je železniční síť v rámci ČR předimenzovaná a že provozujeme tratě , které nemá smysl provozovat … o tom myslím , že nemá cenu diskutovat. Ale nazývat nutnou redukci železniční sítě konzervací mi připadá absurdní. Já jsem toho názoru, že rozhodování státu u řady oblastí by mělo být delegováno na nižší úrovně řízení. Proč má nějaký úředník z Prahy rozhodovat o tom , zda se bude provozovat nějaká regionální trať ve Zlínském kraji ? To ať si řeší kraj sám. Mám řešení. Převést vlastnictví všech regionálních tratí na kraje a ať si s tím kraje dělají, co uznají za… Číst vice »

xyz

Už jste to psal k vícero článkům na toto téma, tak i zde připomenu, že: „Proč má nějaký úředník z Prahy rozhodovat o tom , zda se bude provozovat nějaká regionální trať ve Zlínském kraji ? To ať si řeší kraj sám“ Kraj si to sám řeší – o objednávce regionální dopravy rozhodují právě kraje. „Převést vlastnictví všech regionálních tratí na kraje a ať si s tím kraje dělají, co uznají za vhodné.“ Což by mohlo mít negativní vliv zejména u tratí se silnější nákladní dopravou, avšak souběžně s menším významem pro osobní dopravu, kde kraj by (při uvážení, že… Číst vice »

xyz

Mimochodem, u takové regionální dráhy ze Starého Města u UH do Luhačovic byste postupoval jak, pokud by Zlínský kraj uvážil tu trať nechat zrušit (navzdory nedávným státním investicím), přičemž po té trati jezdí (na objednávku „státu“ MD) i rychlíky?

Hodně zajímavé by pak také bylo sledovat, jak by příslušné kraje zajistily miliardové modernizace jako např. tratě Ostrava – Frýdlant – Ostravice/ValMez (zde obzvláště při nutné koordinaci přes hranice krajů) či další úseky tratě Břeclav – Znojmo. 🙂

V.N.

A kde je problém ? Kraje nemodernizují svojí silniční síť ? A jestli někde jezdí nebo nejezdí rychlíky, zase…kde je problém ?? Buď z pohledu regionu je ta trať důležitá a trať si ji ponechá. Anebo není a trať zanikne. Co je na tom k nepochopení ?

xyz

„A jestli někde jezdí nebo nejezdí rychlíky, zase…kde je problém ?? Buď z pohledu regionu je ta trať důležitá a trať si ji ponechá.“
Problém? Například takový, že tím pádem by ta trať byla zrušena navzdory zájmu jiného subjektu tam tu trať objednávat – paradoxně toho subjektu, který tu trať předtím převedl na – tímto „rušící“ – subjekt?

Mimochodem, náklady na úřední/fyzické zrušení tratě byste na ty kraje také přenesl? Co kdyby konkrétní kraj odmítl převzetí té které regionální tratě? Pak by náklady na zrušení platil kdo?

xyz

** Pardon, má být „navzdory zájmu jiného subjektu (objednatele) vlaky na té trati objednávat“.

V.N.

Samozřejmě se dějí převody mezi kategoriemi drah. Máme tratě, které v průběhu posledních x desítek let měnily svoji kategorizaci. Nevidím problém v tom , že stát se nějaké pro něj důležité regionální trati nevzdá a převede ji do kategorie celostátních drah. Zase ? Kde je problém ? Samozřejmě z hlediska občanského zákoníku nemusí obdarovaný dar převzít. Pak by to bylo o tom , jak se stát rozhodne s tou kterou drahou naložit , kdyby ji kraj odmítl převzít.

xyz

„Samozřejmě z hlediska občanského zákoníku nemusí obdarovaný dar převzít.“ Dar? Čili stát by se zbavoval majetku s nenulovou účetní hodnotou zadarmo? (Srov. se situací, kdy ten samý stát – tedy SŽDC – mnohdy tentýž majetek – tedy nádražní budovy – koupil od ČD za miliardy korun.) „Nevidím problém v tom , že stát se nějaké pro něj důležité regionální trati nevzdá a převede ji do kategorie celostátních drah.“ Čímž poněkud uhýbáte ze svého předchozího tvrzení o „převodu všech regionálních drah“ + výslovné zmínce o Zlínském kraji. Mimochodem – budu-li předpokládat, že SŽDC nyní má v plánu modernizaci celé tratě č.… Číst vice »

Jerry

Tratě a např. 323 je důležita celostátně .. jako objízdná za.koridor.. viz povodně

Jiří Kocurek

Ostrava Valmez je trať ceslostátní, nikoliv regionální.

xyz

K 19. 11. 2020 byla dráhou regionální, viz mapa Správy železnic: https://provoz.spravazeleznic.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/kategorie.pdf

Dušan

A jak ro kraj řeší ? Řeší to tak, že když mu nejsou po chuti vlaky, tak místo nich objedná prostě a autobusy a dál na to kašle a v zápise z jednání se pak objevují takové perly typu „Kraj nenašel na trati XY v úseku XY sociálně-ekonomicky a politicky obhájitelné řešení pro své občany, a proto se rozhodl vlaky již dál neobjednávat“ a to, co se dál s danou tratí stane – jestli tam prostě už dalších 100 let něco pojede nebo ne je mu s prominutím u zádele. Takže věta „Kraj si to sám řeší – o objednávce… Číst vice »

xyz

„a to, co se dál s danou tratí stane – jestli tam prostě už dalších 100 let něco pojede nebo ne je mu s prominutím u zádele.“
Ano, jistě. Což mimochodem je mechanismus existující již z dřívějška a (při neexistenci nákladní dopravy na téže trati) může vést k prodeji tratě (např. Hevlín) či jejímu zrušení (např. Kyjov – Mutěnice). Čímž pádem platí, že tato věta není mimoběžná, ba naopak.

V.N.

Už jsem to zde psal i vícekrát , proč by kraje měli zájem se zbavovat tratí se silnější nákladní dopravou ? Třeba proto , aby zamezili přetíženosti silniční sítě , které vedou v „jejich“ obcích a aby si ušetřili náklady , související s opravou zničené své silniční sítě ?

xyz

Ano, to jste napsal i víckrát, načež jsem vás také již upozornil, že: – Kraje by navzdory té nákladní dopravě mohly uvážit, že do té tratě peníze neposypou, že se jim to přesto nevyplatí. – Existují případy, kdy by jednak mohl nastat stav, kdy jde o trať přes krajskou hranici, kdy jeden z krajů by měl zájem o pokračování osobní dopravy navzdory tomu, že by musel financovat i provozování/údržbu tratě, zato druhý kraj by o totéž za dané situace zájem neměl; přičemž by hrozil neefektivní důsledek v podobě tratě končící u krajských hranic. Dalším elementem pak jsou případy regionálních tratí… Číst vice »

xyz

Ještě takový drobný dotaz k trati ze Starého Města u UH do Luhačovic, potažmo Bylnice – situaci, kdy tato trať je řízena z CDP Přerov pracovníky SŽDC, byste řešil jak ve chvíli, kdy najednou by tu trať měli řídit pracovníci „Správy regionálních železnic Zlínského kraje“? Děkuji za odpověď.

(Pozn. tentýž dotaz principálně platí i k jakékoliv jiné regionální dráze řízené dálkově z CDP či z nějaké stanice umístěné na celostátní dráze.)

V.N.

Kde je problém ? Když si koupíte byt v paneláku , také jej kupujete s určitým závazkem nákupu služeb od stanovených partnerů. Také si nemůžete říci, já radiátory ústředního topení vytrhám a budu topit plynem.

xyz

Nesmyslný příměr – záměrně/nechtěně (?) řešíte způsob vytápění, který vlastník konkrétního bytu nemůže ovlivnit, protože ty trubky by musel táhnout přes cizí byty. Vy ale naopak předpokládáte osamostatnění takových „bytů“ (regionálních drah) mimo rámec celého „paneláku“ (železniční sítě) tak, aby byly kompletně financovány, udržovány a řízeny samy. O to nesmyslnější je, když najednou tvrdíte, že trať č. 341 v majetku/správě Správy regionálních železnic Zlínského kraje by měla být řízena pracovníky Správy železnic, státní organizace. Vždyť tím pádem by u nich nešlo o osamostatnění v této věci. Mimochodem (když už jste si vnutil ten nesedící příměr s panelákem) – při větší… Číst vice »

V.N.

Sorry, melete nesmysly. To, že v oblasti obchodu či převodů majetků bývají různé podmínky či závazky , které nelze měnit je realita. Hledáte problém tam , kde není

xyz

O. K., takže byste nechal tratě v majetku „Správy regionálních železnic Zlínského kraje“ nadále řídit pracovníky „Správy železnic, státní organizace“.

Což ovšem je v rozporu s vaší tezí o tom, aby takové tratě byly odděleny od hlavní, státní organizace. Protože v jednom ze zásadních prvků by tím pádem odděleny nebyly.

V.N.

Všechno je to komunikaci a o všeobecné výhodnosti….. . tak jako u jiného obchodu… zase, problém tam , kde není…

xyz

„tak jako u jiného obchodu…“
Obchod = transakce, se kterou souhlasí obě strany.

Nikoliv transakce, kdy stát „daruje“ všechny regionální tratě krajům, aniž by si to tyto kraje přály.

„o všeobecné výhodnosti…“
Přičemž lze namítnout, že do všeobecné výhodnosti spadá mj. provozování všech tratí (tedy – těch, kde je zájem o osobní a/nebo nákladní dopravu) jedním státním subjektem mj. se z toho vzešlými úsporami z rozsahu (výhledové řízení celé sítě ze dvou CDP bez „kouskování“ typu „tyto stanice ještě jsou na regionálkách ve Zlínském kraji a tyto už v kraji sousedním“) apod.

V.N.

Přečtěte si laskavě ostatní mé příspěvky. Nikdo mě nemůže nutit , abych převzal do vlastnictví to, co převzít nechci…

Jiří

Česká republika má velmi rafinovaný způsob byrokratické vlády. Ten zahrnuje i železnici. Existují Oblastní ředitelství drah, Drážní úřad, Správa železnic a také ČD, které stále vlastní část majetku zaniklých ČSD, který si sami spravují. Vztahy mezi těmito subjekty jsou komplikované a každého zájemce o provozování železniční dopravy jejich složitost odradí. Tyto všechny úřady jsou podřízeny Ministerstvu dopravy, které ale nevykonává kontrolní činnost pouze dohled. Kontrolou je pověřen jiný úřad, který ovšem nemá se železnicí nic společného. Rozsah byrokracie je tedy neúměrný velikosti státu a přesto odolává všem návrhům na změnu a rázně polyká peníze, které by se daly použít na… Číst vice »

pohledem realisty

To jste ovšem příliš zjednodušil a nepopsal jste to ani zcela přesně.

Miky

Problém je, že železniční síť odpovídá stále potřebám řekněme do první poloviny 20.století (doprava většiny nákladů zejména vlaky až skoro na místo, nepravidelná přeprava cestujících zejména vlaky skoro až na místo, krátká dojížďka v průmyslových oblastech). Ale potřeby jsou dnes hodně jiné (rychlé spojení velkých center vč. zahraničí, konkurence letecké dopravě cca do 1000 km, kapacitní zajištění dojíždění do míst velké koncentrace práce a služeb – konkurence IAD, plus lokálně turistika, kontejnerová přeprava a objemné substráty (míněn náklad, ne tlustí kaštani) – na větší vzdálenosti, budování překladišť vlak/kamion). Takže technicky jsme někde jinde, ale mentálně pořád máme zafixováno, že železnice… Číst vice »

V.N.

Ano , souhlas. Jenže máme dva druhy lokálek. Tam kde nikdo jezdit nebude, ani kdybychom tam narvali miliardu . Na druhou stranu jsou některé lokálky hodně zajímavé, kdyby se do nich zainvestovalo…. Potíž je, že udržovací kasa není bezedná… je třeba něco pustit , aby něco přežilo.

Jiří

S tím pouštěním bych byl opatrný. Za jistých podmínek může přežít všechno. Ovšem to by na SŽ museli přemýšlet jak to provést a ne se hned snažit všeho zbavit.

Miky

Určitě je několik takových zajímavých lokálek, které by se vyplatilo pozvednout na takovou úroveň, která by přivedla lidi (i cargo možná)? Která lokálka se Vám zdá zajímavá například? Ale ty zbylé by bylo třeba „vyřešit“ a do toho říznout se nikdo neodváží, protože hned nastane poprask – potenciál, babičky, turistika, proto to nelze řešit s chladnou hlavou a (nedá se nic dělat), i s kalkulačkou v ruce.

pohledem realisty

Aby to, co popisujete, mohlo nějak přijatelně fungovat, musel by ovšem být nastaven opačný postup: těch pár snad ušetřených korun za zrušení nějaké lokálky na pozvednutí těch „zajímavých“ na takovou úroveň, která by přivedla lidi (i cargo možná), totiž stejně rozhodně stačit nebude. Abyste změnil myšlení lidí a přesvědčil je o tom, že o smysluplnosti existence některých tratí je třeba opravdu uvažovat, musel byste nejdřív skutečně zmodernizovat ty „zajímavé“, a tím ukázat, co a jak lze a má smysl – a pak teprve můžete chtít jak od sebe samého a svých spolupracovníků, tak i od širší veřejnosti, aby o těch… Číst vice »

Miky

Jistě, rozhodně tady nejde jen o pár zarostlých nebo neprovozovaných, případně málo využitých lokálek, jejich údržba jsou oproti potřebám investic drobné. Myslím, bohužel, že racionální debata je dost nereálná, ať už se něco ukáže nebo ne, pořád to bude rušení naší tratě a to je přece špatně, tady žádná podpora nikdy nebude, podle mě. Jsou prostě oblasti, obecně vymezeno: Venkovské, periferní (tím nemyslím vzdálenost od Prahy), turisticky nezajímavé, kde prostě ty výkony nejsou a nebudou (nechci konkretizovat, abych neurazil patrioty) a tam to je třeba bohužel „konzervovat“ a zkusit na druhou stranu udržet aspoň něco. Protože přijde doba, ano již… Číst vice »

xyz

“ Potíž je, že udržovací kasa není bezedná… je třeba něco pustit , aby něco přežilo.“
I tady připomenu, že konzervační návrh je nastaven tak, že vůbec neřeší tratě trasované sice nevhodně, ale takové, kde dosud je objednávána celoroční osobní doprava.

xyz

Kromě mnou již uvedených argumentů, dalším úskalím by bylo zkomplikování předpisů (každý provozovatel dráhy by mohl mít svoji variantu) a každopádně fakturace vůči dopravcům (zejména nákladním a těm menším, kteří by najednou měli fakturované poplatky za DC od násobně vyššího počtu provozovatelů než nyní).

Zbyněk L.

To je hlava 22. Řada těch tratí je bez provozu, protože jsou nesjízdné. To znamená, že není nevyjasněná příčinnost. Nejezdí se tam protože to stav nedovolí nebo je stav tratě takový, protože se tam nejezdí. Zajímalo by mě, jak často v roce dělají ty kontroly. Jsou to malé počty kilometrů, které se dají projít pěšky za den až na to jednu delší.

Jerry

Stav je takový proti na to SZ sere a pak je ta trať nesjízdná.

-TR-

Ještě by bylo zajímavé získat rozpis jednotlivých nákladů, položku po položce (např. kácení, výměna součástí apod.). Jsou to veřejné peníze a tak všichni máme právo vědět o tom, za co jsou utráceny.

Jaaa

Podejte žádost podle z. č. 106/1999 Sb.

Petr

A jaké náklady ročně, budou na konzervované tratě?

asfdbvcvatghnbvcx

ty stejné, ale teď už se poučili a budou v jiné kolonce.

Pink

…Změnu v datech vysvětluje chybou při zpracování tabulky….
Komici, kašpaři, co jiného?

smekal

Kdo lze, ten krade. Jak to pak asi skutecne je s cenami investic za desitky a stovky miliard?

medical_examiner

Že jim tam přebývá nula…

jan

Absolutně nevím proč by z těch tratí měli v rámci nějaké „konzervace“ vyškubávat štěrk, pražce, koleje. Když všechno je to znovupoužitelné. Stačí, aby tam přijel stroj. Štěrk propral. Pražce použil. A šou jede dál. To se u silnice a přiblblého asfaltu nikdy nestane. Který zabírá obrovskou plochu. A zima mu dává zabrat co pár let.

Pražec

Regenerace asfaltu na místě se taky umí. A světe div se, dělá se i u nás.

BND 30

A to ještě pozor, prý u nás řádí gang falešných asfaltérů !

Jiří Kocurek

Štěrk? Myslíte ten 20% podíl kameniva v hlinitém humusu? Pražce použil? Myslíte ty rozpadající se kusy dřeva, které se přelomí při pokusu je zvednout? Kolikrát ta trať ani neunese těžký pracovní stroj, ještě byste ho musel vyprostit, až by se to pod ním rozpadlo.

glosátor

Viděl jste třeba nějaké aktuální fotografie z „Kozí dráhy“? Pokud ano, tak proč tak blbě žvaníte? Aha, on to je pan Jiří Kocurek, já hlupák jsem to přehlédl …

Jan Sova

Vy jste ale nepsal v příspěvku nic konkrétně ke Kozí dráze…

Někdo2

Když jsem toho Kolovratníka viděl jak debatovali o nouzovém stavu tak mi stačila chvíle, abych měl 100 chutí ho praštit, arogance a namyšlenost… To že se někdo stane Andyho kamarád, vylosuje si na kole štěstí obor ve kterém si bude vladařit ještě z něj neudělá odborníka. Pokud je nějaký odborník tak ale někde asi má trochu za zkratováno. Myslím že lokálkám by nejvíce pomohlo kdyby se snažil hledat návrh jak lokální tratě využít a zeefektivnit. Namísto toho vyrobí trapný návrh 12 nákladu 1500 osobáků. S odstupem času mě to fakt drbe čím dál víc. Toto je jak návrh dítěte z… Číst vice »

-TR-

Prosím o opravu, poslankyně STANu je Věra Kovářová, ne Kolářová.

jirka

takže když odečtem v té nové tabulce Radejčín, kdy byla velké oprava, dostaneme se na cca 5 milionu v celé republice, a to ještě stejně přehání, ty částky jsou v podstatě nulové. Čili konzervace je jen záminka na budování cyklostezek za evropské dotace, které zůstanou za nehty spřátelených firem.

Anonym ze severu

Tak která čísla tedy platí? 😃 Moc to SŽ mění.

Leinad

Jestli trať zůstane v provozu, tak zalévání a hnojení v Kdyni stojí hodně.
Jestli se provoz zastaví, tak to moc nestálo.
Chybou v systému se omylem zveřejnily oba výkazy.

Osoba odborně nezpůsobilá

Ten byl tak prospěšný, že z něj Andrej neudělal ministra dopravy ani v dobách největší personální krize.

BND 30

Vy máte Honzu !?!
Tak pro tento případ má můj pán a vládce Hlaváček první…
Skoro jako v pohádce Princové jsou na draka 🤭

Tuleň

To je jako, když k vám do vesnice nepřijedou tři kamiony denně, nebudeme silnici udržovat?

Tom Matoo

Zkuste se podivat jak vypada treba usek Kralovice – Mladotice kde je „udrzba“ stoji milion rocne… Leda ze by tam delali archeologicky pruzkum…

jirka

Podle Kolovratníkova návrchu by to tak analogicky mělo být tedy i u silnic, ty se taky musí udržovat

V.N.

Jenže dost zásadní rozdíl je v tom, že pro život regionu je ta silnice bezpodmínečně nutná. O železnici to lze říci nelze. Apropos.. sanitka do vesnice nepojede po kolejích, taktéž zásobování místních hospod se také nebude řešit po železnici… V řadě míst, pokud dojde ke zrušení železnice , nikdo to ani nepozná a nikomu to vadit nebude…

Jerry

A co třeba povodně .. kdy se do určitých oblasti dalo dostat jen vlakem..

ABC

takových míst jsou jednotky a mimochodem, v Dolním Žlebu reálně uvažovali pořídit raději vznášedlo, než platit majlant za pohotovostní šukafon

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/decin-chce-koupit-vznasedlo-pro-zachranare.A120329_150857_usti-zpravy_alh

Jiří

Vznášedlo kvůli 14 dnům jednou za uherský rok?😁😁😁Tak to se vyplatí.

ABC

škoda že jste jim to nešel poradit, že

asdfr

Nie je lepsie tym povodniam predchadzat ? Za dalsie, ako casto nastanu take povodne, ze sa tam da dostat len vlakom.

Jan Sova

za povodní se dá očekávat všeobecný nouzový stav/režim v dané lokalitě, kdy se tam nedostane včas ani vlakový personál, aby mohli vyjet. Tj. lokálně náhodou něco projede, ale když se stav zhorší, nebo trvá déle, paralyzuje to i okolní spoje.

Jiří

Zase se mýlite. Někde už vede tolik silnic, že zrušit jednu nebo dvě by nikdo nepoznal. Vaše názory jsou promiňte mi tě výraz, extremistické.

Jiří Kocurek

A ještě odebrat alespoň 200 kubíků denně, jinak se zruší vodovodní přípojka. Protože prostě tak to je, vodovod je přece nahraditelný železnicí.

Jiří Kocurek

A zkuste popřemýšlet, proč přijeli hasiči po silnici a ne po železnici, když tam koleje evidentně vedou, a tak by silnice nebyla potřeba:
https://media.datacenterdynamics.com/media/images/ovhcloud_sdis_3.original.jpg
Je to datacentrum, rozhodně tam nejezdí ani 3 kamiony týdně.

Tuleň

Asi to ty hasiče nenapadlo! Jde spíš o to, že podmínka nákladní dopravy automaticky likviduje tratě, kde jezdí jenom osobáky. To jsou prakticky všechny turistické tratě. To jsme na tom opravdu tak špatně?

Uklízeč

Přijde někdo a zvedne chlapsky ruku „To jsem Svobodovi psal já“. Nebo se bude nadále zbaběle schovávat? Anebo je to celé legranda vypuštěná tak šikovně, aby zajistila další život regionálkám, výhodná pro všechny, hlavně však pro železniční stavební firmy? Co porovnání s velice hustou silniční sítí III tříd, s tím se pisatel blábolivého konzervačního dopisu neztotožní?

Jerry

Za každou cenu zlikvidovat.. heslo SZ a Kolovratníka .. hra s čísly to sz jde .. jak tvrdili že oprava trati malá Morávka – Bruntál.. tvrdili že to nejde a že to bude xy milionů.. nakonec to šlo.

Pajos

Tak samozřejmě, jde přece až o 7milionu Kč 😁 … To je v těch 50miliardach co SZ ročně proinvestuje a proudrzbuje přece tak zásadní castka že bylo třeba přijít a začít dělat vlny.
Výsledek ale může být zcela opačný až se v tom začne opozice, kraje, obce pitvat a ukáže se že SZ nedela co je ze zákona její povinností.

Jerry

Lépe bych to nenapsal.. 7 mil. Ušetří a rozdají si je na odměnách..

smekal

Pozada nekdo o informaci kolik nas stoji Svoboda se svymi namestky?

xyz

Nejprve to mělo být 100 milionů za opravu, po 2 týdnech a po několika jednáních to najednou bylo 10 milionů. Podobnost se dvěma tabulkami o různých číslech zcela náhodná.

Nicméně, trať do Malé Morávky je rovněž ohrožena nynějším konzervačním návrhem, přinejmenším tedy v úseku ze Světlé Hory do Malé Morávky, kam nejezdí žádné nákladní vlaky (po Světlou Horu by se těch 12 nákladních vlaků ročně možná najít dalo – ?). Mimochodem bez ohledu na nedávné vynaložené údržbové prostředky.

Jerry

A to ve Světlé Hoře ještě zrušili jednu kolej .. aby usnadnili objíždění souprav.. tak dělá SZ

Jiří Kocurek

A co že se tam objíždí? Sólo 810?

Jerry

Nákladní vlaky

noerf

Pokud má být železnice jako moderní dopravní prostředek 21. století, je nutné začít budovat tratě s rychlostí 300 km/hod a více mezi významnými městy České republiky v návaznosti na mezinárodní trasy (Praha – Ústí – Berlín/Plzeň – Mnichov/Brno – Vídeň/Budapešť/Olomouc – Ostrava- Polsko). K tomu bude potřeba navázat tratě do menších měst dle přepravních proudů a příměstské dopravy. Až bude tato koncece a zejména její trasování hotové, tak se pojďme bavit o prodeji zbytných pozemků a nefunkčních lokálek. Nemyslím si, že je důvod, aby správa železnic udržovala tratě pro turistické vlaky, takže by je mohla předat do užívání některým spolkům,… Číst vice »

xyz

„Pokud má být železnice jako moderní dopravní prostředek 21. století, je nutné začít budovat tratě s rychlostí 300 km/hod“ Přičemž konzervace jakýchkoliv tratí na tuto věc nemá vůbec žádný vliv. „Nemyslím si, že je důvod, aby správa železnic udržovala tratě pro turistické vlaky, takže by“ … takže by tam ty kraje objednaly znovu vlaky celoročně, aby se nic nepřevádělo (vícenáklady na objednání spojů do celoroční podoby by pro kraj byly určitě nižší než si takovou trať vzít na svá bedra). Mimochodem – co nákladní doprava? Takovou trať přes Červený Potok s celoroční víkendovou + také s místní nákladní dopravou byste… Číst vice »

noerf

pokud trať využívá nákladní doprava, tak trať zůstane ve správě Správy železnic. Nebo lze zní udělat soukromou trať. Nevím proč by vše měl platit stát.

Jerry

Bláboly..

jura

kolik po tech vrt ma jezdit nakladnich vlaku? Ja jen, ze jedine nakladni vlaky jsou ziskove. Vsechny osobni a to i ty tzv. na komercni riziko jsou nejakym zpusobem dotovane.

Jiří Kocurek

Kolik nákladních tramvají jezdí v Praze? Totiž že čistě osobní trať nemá význam.

Dominik

Nebo tam zařadit ještě jeden bod, a to odprodej tratí (městům, kraji, spolkům, atd…), před samotnou konzervací, pokud o ten provoz dané subjekty tak stojí, tak si jistě budou milerádi i tu trať spravovat. A v případě, že nebude zájem, tak zakonzervovat.

Dominik

Ale byl bych pro drobnou úpravu, a to aby nebylo možné vytrhat koleje.

Jiří Černý

Rasisto…

smekal

To je v potom pozmenovaku Polanskeho

xyz

Takový bod je již v dnešní právní úpravě a bylo jej využito např. v případě tratí do Hevlína nebo Uhřic.

Navíc takový možný odprodej by v konzervačním návrhu byl proti tezi „ať pozemky zůstanou státu, co kdyby (i když beztak ne) se tam měla trať za X let znovu postavit“.

Leinad

Pozemky zůstanou drážní, i po rozkouskování mezi milion majitelů bude obtížné stavět v ochranném pásmu dráhy.

Jan Sova

Prodej čistě hypoteticky možný je, ale moc subjektů se k tomu mít asi nebude. Spíš nějaký mecenáš pokud se rozhodne utrácet, tak se vší parádou, tj. spolupodílel by se na obnovení tratě + provozu, a to v rámci dlouhodobé realizace formou pronájmu žel. dopr. cesty s předplacenými službami.

xyz

„„Konstatuji, že ten, kdo odmítá zmíněný pozměňovací návrh, prakticky škodí lokálkám a odmítá jejich ochranu před zničením,““
Tvrdí navrhovatel novely, kterážto novela umožňuje přeměnu tratě s byť celoročním víkendovým provozem osobní dopravy (pakliže tam souběžně nejezdí aspoň 12 nákladních vlaků ročně) např. na cyklostezku (což ovšem dotyčný nepovažuje za zničení).

To nevymyslíš.

Dominik

MD se vyjádřilo, že daný text je psán pravdivostní logikou, tzn. stačí aby byla splněna jedna podmínka, takže 1500 vlaků os a nebo 12 nákladních.
Ale souhlasím, že pod pojmem konzervace si nepředstavuji vytrhání kolejí.

Vít Jůza

Rozhodující by nakonec nebyl obelhávající komentář MD, ale text zákona.

Michal

Vždycky jsem se bránil podobným komentářům, ale pan poslanec to nemá v hlavě v pořádku.

Honza D.

To vás pánbůh trestá, že se nemodlíte. 😁

jirka

všichni kradou, jenom já čerpám 🙂

Jiří Kocurek

Je to tzv. mluvící hlava. Pro mluvící hlavu nepoředstavuje protimluv argumentační překážku, tomu se pro změnu říká double-think. Pro hlubší studium doporučuju dílo pana Orwella.

medical_examiner

1984?

medical_examiner

A proto bude nutné zachovat pro budoucí generace jeho mozek…😀

pohledem realisty

Ano – jako odstrašující příklad.