cargo

Ministerstvo dopravy nechá před dalšími soutěžemi na rychlíky přepočítat cestující

Řídící vůz 943 na rychlíku R27 v Opavě. Foto: České dráhyŘídící vůz 943 na rychlíku R27 v Opavě. Foto: České dráhy

Dopravci budou mít v chystané soutěži na provoz dálkových linek R9, R26 a R27 k dispozici více dat o počtech

Dopravci budou mít v chystané soutěži na provoz dálkových linek R9, R26 a R27 k dispozici více dat o počtech cestujících než v předchozích tendrech. Ministerstvo dopravy se rozhodlo doplnit data od Českých drah i o údaje z nezávislého průzkumu přepravní kapacity. Provede ho Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity v Brně.

Ministerstvo dopravy za průzkum zaplatí necelého 1,5 milionu korun, jak ukazují data z registru smluv. Průzkum se týká linek, u kterých chce stát po srpnu letošního roku vypsat soutěž. Dříve nemůže, v létě teprve uběhne roční lhůta na takzvanou notifikaci v evropském věstníku veřejných zakázek.

Cílem je pomocí nezávislého průzkumu rozšířit dostupné informace o počtech cestujících z frekvenčních průzkumů, které provádějí dopravci a získat nové informace například i o využití první třídy a přepravě kol. Tyto informace poslouží jak k nastavení parametrů nabídkového řízení, tak také dopravcům při přípravě nabídek. Vedlejším cílem je ověření dat z frekvenčních průzkumů stávajících dopravců,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Linky R9 (Praha – Havlíčkův Brod – Brno), R26 (Praha – Písek – České Budějovice) a R27 (Olomouc – Krnov – Ostrava) jsou první, u kterých by mělo dojít k otevřené soutěži. Už teď je ale pravděpodobné, že u některých linek před samotnou soutěží dojde k přímému zadání na kratší dobu stávajícím dopravcům.

Kvůli pandemii koronaviru už došlo k přehodnocení termínů frekvenčních průzkumů. „V době přípravy smlouvy nikdo nemohl stávající situaci předpokládat. Pozitivem je, že po dohodě s Masarykovou univerzitou je připravován dodatek smlouvy, který přesouvá původně zamýšlenou květnovou sčítací kampaň na začátek roku 2021,“ dodal Jemelka.

Ministerstvo podle něj zvažuje, že podobné průzkumy zkusí i u jiných tras. „V případě, že se tyto průzkumy osvědčí, využijeme takových průzkumů i v budoucnosti. Současné průzkumy budou také cennou zkušeností pro budoucí přípravu obdobných zakázek,“ dodal.

Stát v soutěžích nadále počítá s tím, že riziko tržeb ponesou dopravci. I proto jsou potřeba co nejpřesnější data o počtech cestujících. „Tyto frekvenční průzkumy mají rozšířením datové základny snížit rizika jak u objednatele, který stanovuje podmínky v nabídkových řízeních, tak i u dopravců, kteří nesou riziko tržeb a promítají ho do své nabídky. Jelikož nabídková řízení budou spojena s nezanedbatelnou investicí do vozidlového parku, je třeba řešit otázku kapacity špičkových vlaků, tj. počet vozidel a jejich kapacity. Tyto frekvenční průzkumy mají také možnost zaměřit se cíleně na specifické otázky, které například nejsou dlouhodobě sledovány. V tomto případě na využití 1. třídy a přepravu cyklistů,“ dodal Jemelka.

Ministerstvo dopravy už mnohokrát změnilo svůj harmonogram otevírání trhu s dálkovou dopravou. Zatím poslední „jízdní řád“ pro soutěže na dálkové výkony ministerstvo zveřejnilo loni v srpnu.

 

Tagy dálkové vlaky frekvenční průzkumy harmonogram otevírání trhu s dálkovou dopravou linka R26 Praha - Písek - České Budějovice linka R27 Ostrava - Krnov - Olomouc linka R9 Praha - Havlíčkův Brod - Brno linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R27 R9 smlouvy na provoz dálkové dopravy Top
104 komentářů