Ministerstvo dopravy nechá před dalšími soutěžemi na rychlíky přepočítat cestující
Řídící vůz 943 na rychlíku R27 v Opavě. Foto: České dráhy
Dopravci budou mít v chystané soutěži na provoz dálkových linek R9, R26 a R27 k dispozici více dat o počtech
Počítání cyklistů na začátku roku, tedy v zimě, bude velmi zajímavé…
Na část poptávky po cestování má zásadní vliv počasí a část roku – například studenti jezdí sejména během semestru, výletníci a cyklisté za hezkého počasí, běžkaři pouze za ladovské zimy do stop… Otázka je, jak dobře půjde zhodnotit tyto vlivy. Zejména u víkendových vlaků tito příležitostní cestující mohou tvořit někdy i výraznou většinu cestujících.
Soutěž na linku R27? Že by konec 843 v Ostravě?
Bez ohledu na to, co píše autor v textu, podle mě ve skutečnosti „všechno je jinak“: nejde asi ani tak o získání dalších podrobnějších podkladů určených pro potenciální provozovatele osobní dopravy na předmětných tratích, ale o to, aby podrobnější podklady získalo MD ČR především pro sebe a podle toho mohlo ve svých zadáních i lépe přizpůsobovat požadovanou nabídku kapacity dosud obvyklé poptávce – to, že předmětné podklady dá MD ČR k dispozici i dopravcům, je podle mě spíše pouze neoprávněný vedlejší efekt: jakým právem by totiž jinak mělo MD ČR vynakládat z daní všech občanů 1,5 milionu Kč ve prospěch… Číst vice »
Jak už tu někdo psal (a nedostal kloudnou odpověď): nestačilo by použít data z POP? U papírové jízdenky načíst QRkód? Doba pokročila a není třeba dělat grandiózní průzkumy 1 za rok,když se data dají sbírat kontinuálně.Jedině,že by nebyl zájem na straně ČD ta data poskytnout…
To jo, ale tady se spíše razí myšlenka, že proč by to dělali jednoduše když to jde i složitě? To dává smysl, ne?
a hlavně dráž, myslím, že stávající dopravce by to mohl zvládnout za desetinu ceny, za to, že by to bylo nad rámec jeho povinností
Důležitější by bylo udělat perfektní nabídku, aby cestující se rvali o jízdu vlakem – rychlíkem. Zjišťování frekvence k ničemu není, když není koncepce dopravy-nejdřív nabídka a pak sledovat, jak zabrala a ptát se lidí proč cestují nebo proč necestují a z toho dělat další opatření.
třeba kdyby se jim ještě zaplatilo, to by fungovat mohlo
To je fór dne. Jedete jako sčítač ve vlaku, přijíždíte ve špičce do Kolína a napíšete na základě pocitu že 78 lidí vystoupilo, 126 nastoupilo a z nich 5/10 v první třídě a 2 s kolem? Úkol hodný terminátora .No ale v Brně je možné vše.
Vlakové čety běžně cestující při kampaních sčítají… Navíc u MU má být na vlaku více lidí, jak vlakový doprovod 1+1.
On si to může bez problémů přepočítat průvodčí při kontrole jízdenek. Tu studii nezajímá jestli 100 lidí vystoupilo a jiných 100 nastoupilo, ale to že jich tam 100 sedělo mezi tou a tou stanicí.
Když to bude i po platbě státu výhodné, tak to vezme kdokoliv mimo ČD, v případě, že tam bude méně cestujících, tak to dají ČD nebo zkrátí obslužnost linky?
Jak je to v netto smlouvě s uznáváním IDS a SJT?
Co vím, tak SJT má být povinné pro všechny vlaky v závazku. A je jedno jestli je smlouva bruto neb o netto.
Pokud maji pravdu optimiste, kteri veri, ze nas ceka recese pouze letos a behem let 21 – 22 dohnani tohoto propadu a zaroven veri v brzkou vakcinaci a s ni spojeny castecny navrat do normalu, tak se da predpokladat, ze se pocty cestujicich budou pojicitajicim menit primo pod rukama. Vubec si tedy nejsem jist, zda podobny projekt ma nejaky smysl.
normál je … návrat bude k nenormálu – jako byl .. 🙁
Nezávislé počítání cestujících by mělo probíhat kontinuálně, aby byly jasné podklady pro objednávání spojů. Samozřejmě tyto údaje veřejně přístupné. Bylo by hodně zajímavé, kolik se z veřejných peněz platí za dopravu v přepočtu na jednoho cestujícího na jednotlivých spojích.
To měření slouží hlavně pro nové dopravce, aby věděli s jakými čísly mají na trati počítat při podávání nabídky.
Stejně dopravce nemá všechny informace. Dejme tomu počet cestujících loni, včetně informace kolik bylo na jízdné dopravce a kolik na IDS. Bude další rok stejná poptávka? Trať se nechá shnít zatímco se vedle postaví dálnice a vlak bude na nic jako Praha – Liberec. Nebo naopak, nechá se shnít silnice a vlaky budou nacpané(až si netto dopravce bude sám přidávat kapacitu nad rámec smlouvy). Budou na té trati jenom ministerské R nebo ještě v půlce smlouvy kraj přihodí nějaké Sp? Pokud jízdní řád dělá objednavatel – udělá to tak, aby vycházely přestupy, nebo naopak (mě a jiným dopravcům v závazku)… Číst vice »
Pro všecky dopravce. Protože jerdině tak lze efektivně nastavit kapacitu přepravy. Dá se tím eliminovat vození vzduchu a na drhou stranu ve notrorických špičkách mít větší kapacitu spojů.
A počítají ty chytré hlavy taky s tím, že nové soutěže přinesou obvykle vyšší kvalitu s nejspíše vyšším počtem cestujících?
Proč? S tím musí počítat hlavně dopravci, protože to je jejich případný zisk, když dokáží přiákat nové cestující. A tím můžou snížit nabídkovou cenu a tím pádem i vyhrát.
To měření slouží hlavně pro nové dopravce, aby věděli s jakými čísly mají na trati počítat při podávání nabídky.
Jakékoli měření musí být přeci dlouhodobé, k čemu je jeden měsíc někdy v Lednu. Co nám to řekne o počtu cestujících v létě? Vůbec nic. Dopravci v závazku by ta data měli sbírat a aggregovaně pro každou linku za měsíc zveřejňovat. Pak by šlo udělat sem tam namátkovou kontrolu a zároveň by se vidělo jak se to liší mezi dopravci.
Hlavně počítání cestujích s kolem bude v lednu hodně vypovídající. 🙂
A to nemluvíme o VŠ studentech. V lednu je obvykle zkouškové…
Vyčíst POPky by nestačilo? Pokud v tom sčítání cestujících nebudou data na jakých relacích cestují a na jaký doklad, tak jsou to data úplně k h#vnu.
K čemu bude dobré vyčíst POPky? Čeho tím dosáhnete…?
1) Muselo by se kontrolovat řádně, už několikrát se mi stalo, že dávám průvodčímu lítačku a on jen mávnul rukou to je dobrý, vy tam máte kupon
2) Musely by se načítat QR kódy papírových jízdenek, aby statistika konkrétních spojů měla přehled i o těchto cestujících
Taky když jsem jezdil HK-Praha, tak lidi nastupující v Lysé tak minimálně z 50% už nikdo nekontroloval.
Popky by rovnou mohly sloužit k zjišťování počtů cestujících, i odkud a kam jedou. To by bylo nejobjektivnější a průvodčí by tak musel zaznamenat každého cestujícího. To vše snad už dnes je technicky možné.
Takže my jak pitomci sčítáme každé 3 měsíce s rozlišením vozových tříd, aby to pak někdo za 1,5 milionů přepočítával znovu? A výsledek bude, že ty čísla více méně sedí 🤦🏼♂️ tak to GG
Ještě nevíte, v jakém stavu váš zaměstnavatel ta data předal:-)Vzhledem k tomu, jak kreativně ČD měnily na jediné lince v tabulkách o výkazu ztrát náklady v řádu vyšších desítek procent plně chápu MD, že datům z ČD úplně nevěří.
Pane Sůra a není náhodou MD přímo nadřízené prostřednictvím řídícího výboru ČD ? To si neumí sjednat pořádek a raději vyhodí miliony za další průzkum ? A ještě kvůli tomu aby svůj podnik připravilo o výkony a tržby. To mi připadá jako kdyby někdo kdo vlastní své auto, do práce jezdil zásadně taxíkem, protože prostě liberalizace je prospěšná a konkurence musí být. A na výběr s kterou taxislužbou budu jezdit bych si zaplatil průzkum kolik vlastně najezdím a vypsal výběrové řízení, které také nebude zadarmo a bude stát i spoustu casu. Nevím jak vy ale já bych to rozhodně nedělal.… Číst vice »
Pečlivý pozorovatel: osobní doprava ČD byla za posledních 20 let v zisku kolikrát? Jednou, dvakrát? Ostatní dopravci v dotované dopravě zisky dosahují. Takže proč by měl stát (MD) chránit ČD, když se jedná z hlediska osobni dopravy dlouhodobě o nevýdělečný podnik.
Naopak mám pocit, že nesmyslnými objednávkami některých rychlíků na koridorech odebírají kapacitu nákladním dopravcům, tedy i ČD Cargo, které generuje zisky.
Kolikrát byla osobní doprava ČD v zisku a kolikrát ostatní dopravci? Uvědomte si, že oproti státnímu dopravci ČD jezdí ostatní dopravci jen pár linek. Je opravdu jednoduché vydělat na cca např. sedmi linkách a jezdit s deseti soupravami a je rozdíl zajišťovat spojení a jezdit vše ostatní se stovkami souprav 😀. Ono třeba zajišťovat dálkové spojení, kde jezdí konkurence navíc a nebo zajišťovat osobní lokálku, kde nastoupí za den max. 100 lidí není jednoduché. Vemte si, že vlastníte společnost a jezdíte linku Praha – Brno a Ostrava – Brno. Máte v provozu 10 souprav. Dejme tomu 12 lokomotiv. 2 záložní… Číst vice »
zajímavá úvaha, ale takhle to naštěstí nefunguje 🙂
Speedo: typická argumentace přínivce ČD. ČD dostávají dotace na každou trať, takže by měli být schopni cca po třiceti letech pravidelně obměňovat vozový park. A ne vozit cestující v 810 a B249. Základní problém ČD je ztrátovost nedotované linky Praha – Ostrava, kdy vlaky SC zasekávají každoročně sekeru minimálně 0,5 miliardy Kč, tedy hodnota pěti nových multisystémových lokomotiv. Dalšími problémy je wifi ve vagonech, které ČD-Telematika instaluje za dvojnásobnou cenu oproti konkurenci a obecně ceny při nákupu techniky. Co se týče dopravní obslužnosti, na základě čeho se o ni rozhoduje? Na základě dat o cestujících, nebo stanovení taktu, či rozhodnutí… Číst vice »
Tak si vezměte, co vaši soukromníci ráčí nasazovat na dotované spoje, a ihned zjistíte, že vaše úvahy jsou naprosto chybné. Soukromníci jezdí se stejně starými vozy za stejné peníze. Včetně Regiojetu s vozy úrovně těch vašich opovrhovaných Béček. Prostě jaksi v tom systému peníze na to, co tvrdíte, že by ČD jaksi měly „za 30 let zvládnout“, nejsou ani dnes, natož před 10 nebo dokonce 20 lety.
Jasně, mezi B249 a Bmz není žádní rozdíl. Ani věkový! A teď ještě tu o režijce.
Jaaa: záleží na požadavcích objednatele, nicméně s hodnocením bych ještě dva roky počkal, protože někteří dopravci nasadí nové jednotky a spousta toho projde rekonstrukcí, které se časově nedala stihnout mezi podepsáním smlouvy a vyjetím vlaků.
A určitě si prosím všimněte za jaké částky jezdí v dotované dopravě ČD a ostatní dopravci.
A kolik z toho navíc sežere kupříkladu SJT, který bude navíc naprosto nepoužitelný?
S ohledem na zkušenosti, s tím ČD manipulovat musí nebo na to kraje a MD z vysoka dlabou.
Sůro co ti ty ČD udělaly, źe je tak nenávidíš. Že tys jel načerno a dostal jsi pokutu?
MD dále pokračuje stavbou domu od střechy. Nejdříve se mělo vyřešit jízdné/jízdenka a teprve potom soutěžit linky.
Jízdenka bude vyřešena od 12/2020.
P. S. Reálně nejde o soutěžení (= nabídkové řízení). Jen o tzv. poptávkové řízení.
Jízdenka bude od 12/2020 ? 😀😀😀😀
Kdo ví jestli, spousta věcí se teď bude odkládat „protože virus“, i když s tím vůbec nesouvisí.
To je potenciálně možné.
Nicméně, v kontextu této diskuse by i další roční zdržení nemělo vliv na to, že jednotná jízdenka bude nejpozději v začátek platnosti kontraktů diskutovaných v tomto článku.
P. S. MD je samozřejmě ve skluzu s jednotnou jízdenkou i tak; logicky měla být zavedena nejpozději k 12/2019 a na žádný virus by se ani nedalo vymlouvat.
Petr: otázka pro koho je jednotná jízdenka důležitá. Pokud cestující neprojede více než 2100 Kč měsíčně, tedy 100 Kč. To je jednosměrná vzdálenost řádově 25-50 km, tak se mu roční jízdenka nevyplatí, stejně jako pokud pojedete jednou týdně Ostrava – Praha a zpět. Navíc v případě této linky si musíte zarezervovat zpravidla mistenku. Navíc je otázka, jak k tomu přistoupí dopravci na linkách bez objednávky (vlak i bus) a krajští koordinátoři dopravy. Obecně si myslím, že pro regionální cestující, kteří jezdí denně a přestupují budou zajímavé krajské jízdenky (vlak, bus, mhd). U dálkových to bude jednodušší koupit přes nějakou aplikaci… Číst vice »
Mohu se zeptat, jaký je stav výběrového řízení na lince R14 Ústí nad Labem-Liberec-Pardubice?
Kdy bude probíhat průzkum? Teď je koronavirus, kdy se do prázdni zejména doprava do ško nerozjede a pak jsou prázdniny. Na zjištění procentuálního rozdílu mezi daty Českých drah a daty novými to stačit bude. Mám za to, že ŘSD už sčítání dopravy posouvá, aby nevznikla nereálná data. Jaká bude technologie sčítání – komisaři, automatické přístroje nebo mix?
Radovan Komínek: U soutěží na předchozí rychlíkové linky také průzkum neprobíhal a dopravci to vyřešili. Spíš jde o to, že místo, aby měli dopravci dostatek času na pořízení, popřípadě renovaci souprav, tak se vše řeší pozdě. Čímž se primárně poškozují cestující.
Cestující poškozuje především to že se vůbec nějaké soutěže budou konat.
Pečlivý pozorovatel: já myslím, že například cestující na lince R11, kde jezdí většinově vagóny B249 vám řeknou, že cokoliv je lepší než starý šrot. A bez konkurence by věci jako wifi či klimatizace byli hudba vzdálené budoucnosti.
V závazkové dopravě žádná konkurence není resp. nikoliv ta klasická, co si objednatel objedná,to dostane viz. třeba současná vozba Arrivy. Naopak je tam mnohem větší tlak na cenu,takže pravděpodobnost,že dopravce bude dodávat mnohem lepší služby,než jsou ve smlouvě je minimální
Jak píše pan kix. V závazků o žádnou konkurenci nejde. Tam bude vždy monopol. Vyhodí se miliony za průzkumy a za smlouvy. A výsledek bude podobný jako u Arrivy. Staré šroty nahradí jiné jen nové nalakovane. Co brání MD aby zlepšení prostě prosadilo v řídícím výboru kde má svého zástupce. A ušetříme všichni.
„Vyhodí se miliony za průzkumy a za smlouvy.“
U žádné z minulých soutěží (ani poptávkových řízení) se „miliony za průzkumy nevyhazovaly“ (tedy před těmi soutěžemi; pomíjím, že různí objednatelé nebo dopravci provádějí průzkumy tak jako tak, mj. ČD zjevně „vyhazují miliony za průzkumy“, aby pak mohli uvést, kolik cestujících vlastně přepravili.
Plus samozřejmě úspora vzniklá tím, že je na výběr z nabídek většího počtu dopravců, kdy bude vybrána ta nejvýhodnější, tak taková úspora je vyšší než „náklady za průzkumy a za smlouvy“. I ČD se díky takovému tlaku konkurence mohou umět lépe snažit.
To je zase zasmrdění nějakého nádražníka, který nepochopil, že nejen modrá bundokošile se na veřejnosti v době mimopracovní nenosí.
A nenosíš ty náhodou růžovoučkou košilku 😀 ?
Nositel modroučké bundokošile se ozval. A už víme s kým máme tu čest.
Cestující poskozuje dlouholetý monopol CD, o daňových poplatcích obecně ani nemluvě
Nějaký důkaz jak jsou daňoví poplatníci poškozování by nebyl? Nějaká konkrétní čísla ?
Zeptám se já vás (sám jste s tímto argumentem přišel jako první). Nějaký důkaz, jak jsou daňoví poplatníci poškozování existencí nabídkových či poptávkových řízení, v nichž kritériem pro vítězství je nejnižší nabídnutá cena, by nebyl?
Nějaká konkrétní čísla?
Pane xyz čtěte pozorně co jsem napsal. Napsal jsem že bychom ušetřili na tom že by se nedělal ten průzkum a výběrová řízení, takže jedno číslo máte 1.5 milionu. Chcete další 😀 ?
Tento průzkum a poptávkové řízení ale mají za cíl snížit následnou finanční úhradu od ministerstva směrem k dopravci, kdy „nejnižší nabídka vyhrává“, čímž se těch 1,5 mil. bohatě vykompenzuje.
Tzn. konkrétní čísla jsou jiná než tvrdíte.
(P. S. Teoreticky i kdyby, tak těch vámi uvedených 1,5 mil. Kč = částka, kdy každý z daňových poplatníků ušetří méně než 15 haléřů.)
Mám tedy pokračovat ? Debata je o tom jak jsou nebo lépe řečeno budou poškození daňoví poplatníci. Tak kupříkladu když vyhraje Arriva tak bude vyvedena nemalá částka pryč . V žel. dopravě se počítá s přiměřeným ziskem 5 procent. Těch pět procent zisku odejde matce Arrivy a tou je DB. V případě kdyby se nesoutěžilo tyto prostředky jako zisk ČD zůstanou v republice takže daňovým poplatníkům. Při vašich vědomostech si jistě umíte spočítat o kolik by asi daňový poplatník přišel. A další příklad. Když ČD příjdou o další výkony velice snadno se může stát že to způsobí pokles reitingu ČD… Číst vice »
„Tak kupříkladu když vyhraje Arriva tak bude vyvedena nemalá částka pryč.“ A kupříkladu pokud vyhraje Regiojet, GWTR, LeoExpress atd.? „V případě kdyby se nesoutěžilo tyto prostředky jako zisk ČD zůstanou v republice takže daňovým poplatníkům.“ Nikoliv. Zůstanou Českým dráhám, a. s., které pak s nimi naloží dle svého uvážení (což může být např. sponzoring či cokoliv jiného). „Když ČD příjdou o další výkony“ Předjímáte, že by ČD přišly o výkony, namísto toho, že právě v soutěži či poptávkovém řízení mohou samy „zabodovat“ dostatečně výhodnou nabídkou (která ale bude muset být nižší než by byla, pokud by ČD měly své jisté… Číst vice »
ČD ty prostředky může použít dle svého uvážení. Ano kupříkladu na nákup nových vozidel nebo vylepšení stávajících. Stejně jako ty peníze které by ČD utržili od objednatele navíc než kdyby byly snížený výběrovými řízeními. Prostě by byly použity ve prospěch cestujících a daňových poplatníků. Stále mi tudíž uniká jak ten monopol poškozuje cestujícího a daňového poplatníka.
„ČD ty prostředky může použít dle svého uvážení. Ano kupříkladu na nákup nových vozidel nebo vylepšení stávajících.“ Totéž platí pro Arrivu, Regiojet, GWTR, LeoEx atd. (Pomíjím, že „na nákup nových vozidel“ pro výkony v závazku je určena přímo částka placená objednatelem za konkrétní výkony; pokud by ČD chtěly z „nadhodnoty“ za úhradu např. dieselových rychlíků financovat nákup např. elektrických jednotek pro pražské příměsto, pak jde o tzv. křížové financování.) „Stejně jako ty peníze které by ČD utržili od objednatele navíc než kdyby byly snížený výběrovými řízeními.“ Zbytečně neprůhledné. A hlavně nejisté, na jaký účel ty nadbytečně vyplacené státní peníze půjdou.… Číst vice »
Jistotu kam ty peníze z nadhodnoty půjdou nemá MD ani daňový poplatník právě u soukromníků. V tom je také to poškozování cestujících a poplatníků oproti ČD. RJ sám přiznává že peníze z železniční dopravy v současné době používá pro dotování autobusů. To není křížové financování? Kde jinde by mělo mít MD lepší přehled a kontrolu nad tím že jejich peníze byly použity správně a účelňě, než ve firmě na kterou samo řídí Monopol ČD je z ekonomického hlediska pro cestujícího i daňového poplatníka to nejvýhodnější a ne, že je to poškozuje.
Naopak státní ČD žádnou (nebo skoro žádnou) „nadhodnotu“ (ziskovou přirážku do kalkulace) kalkulovat nemusí = o to větší výhodu v poptávkových i nabídkových řízeních mají = o to větší šance, že nabídnou nižší cenu oproti soukromníkům, kteří (dle vašeho vyjádření) kalkulují i se ziskovou přirážkou. „RJ sám přiznává že peníze z železniční dopravy v současné době používá pro dotování autobusů.“ Poprosím o zdroj informace (některé zdroje hovoří o přesném opaku). Děkuji. „že jejich peníze byly použity správně a účelně ve firmě na kterou samo řídí“ ČD se řídí samy. Mimochodem, jestli hospodaří účelně, tak se nemusejí soutěží bát, protože dokážou… Číst vice »
Pane xyz chtěl jste zdroj informace ze RJ provádí křížové financování. Bylo to zde na tomto portálu a pan Ondruj prohlásil něco v tomto smyslu. Zatím co zpočátku byla železniční doprava dotovaná z autobusů, protože vykazovala brutální ztraty, dnes je tomu přesně naopak. Železniční doprava je v zisku a dotuje autobusovou. A ČD se z prominutím neřídí samy. Pokud vím tak ČD řídí jako nejvyšší orgán řídící výbor ve kterém mají své zástupce všechna klíčová ministerstva včetně MD. Takže ČD řídí stát. Ostatně je to tak i v pořádku když stát je i jedinný vlastník.
Děkuji. Pokusím se to dohledat (v kontextu diskuse je důležité, jestli křížové financování Regiojet provádí zejména z nedotované železniční dopravy, nebo z dopravy dotované. Pokud to první, neměl bych s tím problém; jedině v případě toho druhého bych s tím jistý problém měl. Poprosím ještě o odpověď na poslední (z mého pohledu asi nejdůležitější, v kontextu diskuse) z mých otázek (zde zopakuji): Příklad – proběhlo poptávkové řízení na provoz rychlíkové linky; vyhrál soukromý dopravce X, který požadoval příspěvek 120 Kč/km. Druhý byl soukromý dopravce Y, který požadoval 140 Kč/km. Třetí byly ČD, které požadovaly 160 Kč/km. Poprosím o vysvětlení, proč… Číst vice »
A o jakou linku to šlo?
Psal jsem to jako obecný příklad; chcete-li příklad konkrétní, tak o soubor čtyř rychlíkových linek https://zdopravy.cz/arriva-odtajnila-plany-s-rychliky-voda-zdarma-az-ctyri-spojene-jednotky-nove-toalety-19987/, kde, cituji, „Arriva za provoz rychlíků nabídla zhruba 119 Kč za kilometr, České dráhy cenu kolem 150 Kč.“
A zopakuji otázku – Poprosím o vysvětlení, proč podle vás je „pro daňové poplatníky“ nejvýhodnější, aby provozovatelem takové linky byly ČD. Děkuji.
Pakliže se jedná o Arrivu již ani nemusím odpovídat. To jsem již vysvětloval. Ano pro daňového poplatníka je jistě megavýhodné když budou zisky vyváděny do Německa. A to ani nemusím zmiňovat kvalitu služeb jaké Arriva odvádí. O tom se toho již tady popsalo více než dost.
„Pakliže se jedná o Arrivu již ani nemusím odpovídat. To jsem již vysvětloval.“ Tvrdil jste, že zisková marže činí 5 %. Což by při částce 119 Kč/km znamenalo, že cca 113,33 Kč je nákladová cena, zato zbylých 5,67 Kč/km je zisk, který „odteče do Německa“. V případě ČD to při těch 5 % znamená, že necelých 143 Kč/km je nákladová cena, zato zisková přirážka činí 7 Kč/km + nějaké ty haléře. I když připustím, že těch 7 Kč/km ČD buď bude použito do dalšího rozvoje ČD, anebo si je (zjednodušeně řečeno) nechá vyplatit vlastník – český stát – jako podíl… Číst vice »
Tak když už zacházíme do takových podrobnosti, tak dobře. Ta vyšší nákladová cena je u ČD z nějaké příčiny. Tvrdí se že mezi největší nákladové položky patří mzdové náklady. Takže patrně ČD zaměstnávají více lidí a za vyšší mzdu. Takže daňový poplatník ušetří za sociální dávky pro nezaměstnané a ještě se mu vrátí více dani z peněz zaměstnanců ČD až je utratí. A u ČD je větší pravděpodobnost že za ty vyšší náklady ma cestující i daňový poplatník větší pravděpodobnost že jejich dopravce ustojí i případné krizové situace, jako je například ta současná a doprava bude zachována protože je to… Číst vice »
„Takže patrně ČD zaměstnávají více lidí“ Vlakový personál je v těch rychlících pořád stejný (strojvedoucí + průvodčí). Navíc předjímáte, že vyšší náklady jsou z tohoto důvodu a ne z jiných důvodů (např. neefektivní hospodaření ČD). „Takže daňový poplatník ušetří za sociální dávky pro nezaměstnané“ Mimoběžné vyjádření (mj. viz předchozí bod) – zaměstnanci jsou pro zajištění výkonů potřeba tak jako tak. „ČD je (…) veliká a poměrně stabilní firma.“ Čímž si protiřečíte sám se sebou, když nejdřív kritizujete, že Arriva je vlastněna bohatým zahraničním kapitálem (ostatně – jde o nadnárodní společnost), a pak přehlížíte kapitálovou sílu Arrivy v tomto ohledu (která… Číst vice »
Pane xyz již jsem to tu psal v jiné diskuzi. Doporučuji vám shlédnout nějakou přednášku třeba na YouTube páni docentky Švihlíkové. Ta vám vysvětlí jak dnes fungují vztahy mezi nadnárodními matkami a jejich podřízenými dcerami. I to jak dnes vypadá naše i mezinárodní ekonomika. Vysvětlí vám tím i to co je pro našeho daňového poplatníka výhodnější zda zdánlivě o trochu dražší ale naše státní firma, nebo dceřiná firma veliké nadnárodní matky.
přednášku třeba na YouTube páni docentky Švihlíkové.
prostě Socialismus 2.0
Tentokrát už fungovat bude.
To myslíte vážně? nestudoval jste náhodou ekonomiku – dálkově, z příliš velké dálky?
Tipuju VŠ Sládkovičovo.
„Ta vám vysvětlí jak dnes fungují vztahy mezi nadnárodními matkami a jejich podřízenými dcerami.“
Výborně. Zeptám se vás tedy na jiný případ, bez nadnárodní účasti.
https://zdopravy.cz/prekvapeni-rychliky-z-brna-do-bohumina-prevezme-regiojet-leo-express-nesplnil-podminky-19943/
Brno – Ostrava: (ne-nadnárodní) Regiojet nabídl provozování s výší úhrady 251 mil. Kč ročně. (ne-nadnárodní) LeoExpress 252 mil. Kč ročně. ČD 278 mil. Kč ročně.
Z jakého důvodu mělo být „pro daňového poplatníka nejvýhodnější“, aby zde rychlíky nadále provozovaly ČD a ne některý z dvou dalších ne-nadnárodních dopravců?
daňový poplatník ušetří, protože nebude z veřejných rozpočtů platit sociální dávky nezaměstnaným, nýbrž bude z veřejných rozpočtů platit zbytečné zaměstnance ČD, a.s. No a to se prostě vyplatí!
V čem je zlepšení u Arrivy, když jezdí stále stejné, nevyhovující soupravy – vozidla? Konkretné např. – nevyhovující sedačky – úzké, podélné police, čili nad sedadly nejsou věšáky – i díky řazení sedadel za sebou. málo místa, sedadla nelícují s okny, na dva vozy pouze jedno WC, nevyhovující pro naše sklonově náročné tratě atd.
Tak čím víc bude stát platit ČD, tím větší budou mít ČD a tedy i daňový poplatník zisk za který bude zase moc víc platit ČD. Peníze dělají peníze, ne 🙂
Zlatý monopol ČD, kdy stačila jedna jízdenka včetně síťovek a čekalo se na přípoje.
Kdy stačila jedna jízdenka POUZE NA VLAKY (ČD).
Vlaky ČD dnes ujíždějí zpožděným vlakům ČD kvůli tomu, že ztratily monopol?
Od té doby co se vlakům ČD přestali plést soukromníci kvůli koronaviru žádné vlaky neujiždějí, protože vše jezdí včas 😀 ?
Tohle ale neříkejte nahlas před panem Sůrou
Já jsem rád, že Os mají bez korony interval 15 minut. Čekání nepovažuji za podstatné.
Tak proč mi od rychlíku ČD ujel osobák ČD v létě 2019? Protože tím samým nádražím projíždí Husazr PKP IC?
V článku je psáno zač. Roku 2021.je třeba si to přečíst.ministerstvo opět zaspalo ..je třeba dát dopravcům víc času.
ŘSD nemuselo nic posouvat, na silnicích je plněji než dřív, lidi přestali jezdit vlakem.
Zatím si stojím I/35 nepamatuju za poslední roky tak plnou jako poslední měsíc.
Podle jiného člámku je smlouva MD s dopraci na R9 do prosince 2024, R26 a R27 do prosince 2022. Pokud bude soutěž s požadavkem na nové vlaky, tak by reálně musela být podepsána smlouva s dopravci na R26 a 27 v létě 2020. Vzhledem k tomu,že budou dělat průzkum v roce 2021, tak nová vozidla určitě nebudou. Opět totální amatérismus v podání MD.
Amatérismus to nebude. Aby se stihlo výběrko na R26 a R22, muselo by ho MD připravovat už loni. Takže jim Korona spadla z nebe. A až spočítají cestující, tak řeknou, že tyhle rychlíky nepotřebují , takže vlastně prozíravě nepřipravili výběrové řízení.
Nešlo by o první výmluvu. Viz zdejší článek z loňského roku, kdy pracovník MD odpověděl, že dieselové rychlíkové výkony nebyly soutěženy na 10+ let kvůli „nejasným vyhlídkán dieselového pohonu“.
Přičemž pokud by SOUTĚŽENY na 10+ let s platností od 12/2019 (tzn. od doby, kdy vypršely předchozí, 10leté smlouvy) byly, tak by soutěž musela být vyhlášena už někdy v roce 2016, tedy v době, kdy (skoro) žádné „nejasné vyhlídky dieselu“ nebyly. Aneb výmluva ex-post.
A platí část linky nezávislá trakce = diesel? 😀
Nedalo by se výběrko postavit tak, že je elektrifikace jenom v části, dopravče vyber si akumulátor nebo smraďoch.
Však taky žádná soutěž nebyla vyhlášena.Přidělení výkonů na tři roky proběhlo formou tržní konzultace. Poslední zdůvodnění bylo, že na trhu nejsou hybridní vozidla, proto neproběhla soutěž.
Pro vás to napíšu podruhé: Zvůvodnění bylo mimoběžné, protože pokud by se CHTĚLO soutěžit s platností kontraktu od 12/2019, tak by se soutěž vyhlásila už někdy v roce 2016, kdy ještě žádné hybridy ve hře nebyly. Nic takového se ale nevyhlásilo = soutěžit se zjevně NECHTĚLO. Když pak přišel rok 2019 (O. K., možná sklonek roku 2018) a prozření „Jé, ony za rok skončí 10leté smlouvy, co s tím?“, tak se něco narychlo „vypoptávkovalo“, něco dostaly ČD rovnou, a „zdůvodněním“ byla „nejistota budoucnosti dieselu“. Přitom pokud by se CHTĚLO jezdit vysoutěženě od logického termínu (12/2019), tak by žádná „nejistota dieselu“… Číst vice »
Soutěžit se nechtělo, protože si to nepřáli odboráři. Jenže ČD se dostaly do situace, kdy měly obtíže, vůbec něco nasadit na tyto linky. A proto je nedostaly z ruky a protože, je možné nesoutěžit až do roku 33, tak mohou ČD dostat tyto linky bez soutěže, pokud je budou mít čím jezdit i po skončení smlouvy Arrivy. Takže nejistota dieselu je ještě 13 let, nepodstatná podmínka, protože se týká pouze soutěže.