Dálkové vlaky na každé dvanáctimilionové letiště, požaduje EU

Vlak ICE Deutsche Bahn a letadlo Star Alliance. Foto: DBVlak ICE Deutsche Bahn a letadlo Star Alliance. Foto: DB

V Česku by požadavek znamenal zajíždění dálkových spojů až na pražské letiště.

Evropská unie začne od svých členských států požadovat napojení na dálkovou železniční dopravu u všech letišť, která za rok odbaví více jak dvanáct milionů cestujících. Čas na to mají do konce roku 2040. Výjimky by měly platit pouze tehdy, „brání-li takovému spojení zvláštní geografická či významná fyzická omezení“. Jako první o tom informoval web aerotelegraph.com

Povinné napojení na dálkovou železnici bude podle EU důležitým krokem ke zlepšení konektivity a dostupnosti pro cestující. Posílit má rovněž konkurenceschopnost železnice oproti vnitrostátním letům.

V Česku by požadavek znamenal zajíždění dálkových spojů až na pražské letiště. Aktuálně připravovaná trať z Prahy-Masarykova nádraží do Kladna včetně odbočky a zaokruhování s novou stanicí Praha-Letiště Václava Havla poslouží především pro příměstskou dopravu k obsluze letiště a Kladna, není ale vyloučeno ani zavedení dálkových vlaků. Konkrétnější odpovědi přinesou výstupy ze studie k Železničnímu uzlu Praha, která by měla být hotova do poloviny roku 2024. Vlakem z centra Prahy na letiště by se mohli první cestující dostat přibližně po roce 2030.

Požadavek je součástí nařízení o rozvoji transevropské dopravní sítě, známé pod zkratkou TEN-T. Projekt chce EU využít k lepšímu propojení vnitřního trhu a k posílení hospodářské a sociální soudržnosti. Stanoví rovněž požadavek na minimální rychlost 160 km/h u vlaků na hlavních trasách, nové krátké námořní trasy, efektivnější přístavy, lepší silniční infrastrukturu či koncepce udržitelné mobility pro 430 měst nad sto tisíc obyvatel.

Tagy dálkové vlaky dálkové železniční linky Evropská unie kolejové napojení letiště trať na letiště vlaky na letiště železnice na letiště
243 komentářů