umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

Ministerstvo mění jízdní řád na soutěže rychlíků, chystá další přímá zadání

Od konce roku 2024 by měl rychlíky Praha - Brno přes Vysočinu provozovat dopravce vybraný v otevřené soutěži. Snímek zachycuje vlaky Českých drah ve stanici Havlíčkův Brod. Foto: České dráhy
Od konce roku 2024 by měl rychlíky Praha - Brno přes Vysočinu provozovat dopravce vybraný v otevřené soutěži. Snímek zachycuje vlaky Českých drah ve stanici Havlíčkův Brod. Foto: České dráhy

Ministerstvo dopravy posune o několik dalších let chystané zahájení provozu dálkových vlaků s dopravci, kteří vzešli z řádné soutěže. Naopak v řadě oblastí počítá dál s přímým zadáním. I v nich by ale měla dostat příležitost konkurence.

Vyplývá to z několika oznámení, které ministerstvo zveřejnilo v pondělí ve věstníku veřejných zakázek. Soubor zakázek se týká zatím jen části provozu. Jde ale o několikátý posun v harmonogramu otevírání železničního trhu, podle kterého se původně už mělo několik let soutěžit.

V rámci ministerstva byl harmonogram otevírání trhu podroben analýze a jsou diskutovány aktualizované termíny výběru dopravců a sjednávání  budoucích smluv o veřejných službách,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Ministerstvo zatím nechce říct, jaké nároky bude mít na vozidlový park v soutěžích a přímých zadáních, u některých dieselových tratí se mluví o možnosti hybridních vlaků. „Vyjadřovat se k požadavkům na vozidlový park na konkrétních linkách by bylo v tuto chvíli předčasné,“ řekla Rezková.

Na zveřejněném seznamu zakázek jsou linky R21 Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Nový Bor a R24 Praha – Rakovník, kde od prosince letošního roku bude jezdit Arriva. Ministerstvo počítá po ukončení tříleté smlouvy s dalším pětiletým kontraktem zadaným přímo. Zda Arrivě, nebo někomu jinému, ukáže teprve zájem jiných dopravců. Během úterý se ve věstníku objevila také zakázka na provoz vlaků na lince R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem, kde se počítá s přímým zadáním od roku 2020 na sedm let.

Jedinou výjimkou ze souboru linek, které přejdou na konci letošního roku pod Arrivu, je linka R26 z Prahy do Českých Budějovic přes Písek. V jejím případě počítá ministerstvo se soutěží na 15 let, nový dopravce má začít jezdit od konce roku 2022.

Ve dvou případech ministerstvo dopravy počítá nejprve s přímým zadáním na přechodnou dobu a pak vypsáním soutěže na delší dobu. To bude případ dvou linek: R9 z Prahy do Brna a Jihlavy přes Havlíčkův Brod, kde bude smlouva přímým zadáním na tři roky. U linky R27 z Ostravy do Olomouce přes Krnov bude po smlouvě na dva roky následovat soutěž na deset let.

Bez soutěže bude naopak provoz rychlíků z Kolína do Ústí nad Labem, stát u nich předpokládá osmileté přímé zadání. Podobně dlouhý kontrakt přímým zadáním chystá ministerstvo u linky R10 z Prahy do Trutnova: na sedm let uzavře smlouvu přímým zadáním, pak vypíše soutěž na 15 let.

Velká smlouva na provoz dálkových vlaků s Českými drahami vyprší letos v prosinci, ministerstvo s výjimkou několika tratí z takzvaných rozstřelů chystá novou smlouvu s ČD na pokrytí většiny spojů. Otvírání trhu bude znovu oddáleno. V tuto chvíli se nedá ale čekat příliš silná kritika alternativních dopravců, ti jsou aktuálně vytíženi přípravami na prosincový start.

Budoucnost vybraných linek dálkové dopravy podle MD

R21 Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Nový Bor a R24 Praha – Rakovník.
Smlouva přímým zadáním na pět let od prosince 2022

R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava
Desetiletá smlouva od prosince 2024 na základě otevřené soutěže

R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava
Přímé zadání na tři roky od prosince 2021 (do té doby jistota provozu pro České dráhy, pak možnost výběru jiného dopravce). Přechodné období pro přípravu soutěže

R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem
Přímé zadání od prosince 2020 na sedm let.

R26 Praha – Beroun – Příbram – Písek – České Budějovice
Smlouva na 15 let od prosince 2022, otevřeným výběrovým řízením. Do té doby na trase od prosince letošního roku bude Arriva.

R23 Kolín – Ústí nad Labem
Přímé zadání na osm let od prosince 2021. Do té doby smlouva s Českými drahami, pak možnost výběru jiného dopravce

R27 Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc
Přímé zadání od prosince 2020 na dva roky, přechodné období na vypsání otevřené soutěže. Do příštího prosince smlouva s ČD, poté přímé zadání možné i jinému dopravci.

R27 Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc
Od prosince 2022, smlouva na 15 let po otevřené soutěži.

R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov
Smlouva přímým zadáním od prosince 2021 na 7 let. Do té doby provoz s Českými drahami, do přímého zadání se může přihlásit i jiný dopravce

Plány na další linky se chystá MD zveřejnit postupně.

244 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hrackalw

Vážení zde všichni diskutující. Ano je to hezké jak se to zde řeší ale napadlo někoho se zamyslet nad tou nejdůležitější otázkou? Co bude ministerstvo dopravy dělat když některý soukromý dopravce zkrachuje a ze dne na den přestane jezdit ? Nedávno jsem četl že se to stalo v Bavorsku takže to je reálné možné i u nás. Co se pak bude dít? A nebo co by se stalo kdyby jak zde píšete došlo k postupné likvidaci ČD a na ty nejvíce ztrátové tratě se prostě nikdo nepřihlásí. Nebude zájem. Co bude pak? ČD nebude a soukromníkovi to přikázat dělat nelze.… Číst vice »

BoH

Promiňte, ale už zase moc špekulujete. To je stejné, jako by třeba telekomunikace měly být pod státem. Co když jeden operátor zkrachuje? Třetina lidí bez signálu? Katastrofa… Opět se dostáváme k tomu, že pak by měl stát řídit úplně vše, nejlépe i život lidem, aby si ho náhodou nepodělali… Samozřejmě, problémy se vyskytnou mohou, ale nikdy nebudou mít takové katastrofální důsledky, jaké tady popisujete. Kdyby se například stalo to, co popisujete (což se ale nestane), tak tam prostě stát nalije dočasně prachy stejně jako to nalil do ČD, když měli špatné hospodářské výsledky. Výsledek bude stejný, až na to, že… Číst vice »

Hrackalw

Opět máte nesmyslná přirovnání. A úplně nejlepší je říci to se nestane. Že dojde ke krachu podnikatele je naprosto normální a běžné. Ale ne u nás se to prostě nestane a hotovo aby se náhodou nemuselo přemýšlet co pak že ?

BoH

Ne, to Vy vymýšlíte takové konstrukce, aby Vám to náhodou zapadlo do příběhu. Já jen na nadsázce poukazuji na nesmyslnost těchto Vašich konstrukcí, protože pak by to vše musel zařídit stát, protože ve všech oblastech může dojít k potenciálně k problémům. Ano, nestane se to, protože to není ani zájem dopravce zatajovat svoji finanční situaci před objednavatelem. Ale jak jsem řekl, tak řešení je jednoduché a není jediné. Pokud by se to stalo (ale jak jsem napsal, to se prostě nestane), tak ten den ještě stát nalije peníze do podniku stejně jako do ČD. Zároveň s ním rozváže kontrakt a… Číst vice »

Hrackalw

Proč si stále myslíte že chci mít vše státní. Nikdy jsem nic takového nenapsal a ani si to nemyslím. Ale když už si stát něco objednává nebo platí je lepší když si to dělá sám protože má kontrolu. Vy když potřebujete jen občas někam jet je pro vás výhodnější objednat si taxi ale když musíte někam jet každý den je výhodnější koupit si vlastní auto.

BoH

Děkuji, toto je ale nový argument, který může posunout diskusi dále. Já se Vás ale zeptám – je stát dobrý hospodář? Skutečně máte pocit, že jsou u nás využívány peníze efektivně a neplýtvá se s nimi? Že není mnoho různých vyčůránků, kteří se na penězích státu napakovali?

Dáda

Není a nebude. Z principu není možné aby byl.

Jiří Kocurek

Jakoby státní firma nemohla zkrachovat. Nebo dokonce nemohl zkrachovat stát, Řecko ignorujte.

Novotný

Všichni tady řeší nějaké obědy, ale zájem cestujících jde trochu mimo. MDČR by se mělo zamyslet a zadat soutěže, až si vyzkouší od prosince 2019 v provozu, jak dopadnou soukromí dopravci a zavede se jednotný tarif na železnici, jinak z toho bude cestující zmaten a znevýhodněn. Úroveň služeb by měla být obdobná, pokud se jedná o rychlíky / expresy, nikoliv rozdílná. Pokud dojde k situaci, že ČD přijde o další zakázky, roztříští se síť a MDČR může ČD přímo odepsat a pak už je to asi jedno, že jednotnost nebude a cestující ubydou. Zjednodušeně – úplně postavené je na hlavu… Číst vice »

BoH

A jak byste si tu směrnici prosím vyložil Vy?

XXXD

„Je to nešťastné řešení, že jen CENA za ujetý kilometr je to jediné kritérium, podle kterého se hodnotí.“

Ne nutně. Pokud máte dobře udělanou smlouvu, tak to v podstatě nevadí.

Jožin

„Je to nešťastné řešení, že jen CENA za ujetý kilometr je to jediné kritérium, podle kterého se hodnotí.“

Ano, je to pravda. Stát ušetří a běžný cestující se bude mačkat v přeplněných motoráčcích na rychlíku a nejlépe se samoobslužným odbavením bez průvodčí

Roman Svačina

V manželství se budu chovat jako Ministerstvo dopravy a vyhlásim soutěž třeba na vaření obědů. Přihlásí se moje manželka a nabídne mi oběd za 90 CZK. Potom se přihlásí sousedka a nabídne lepší oběd za 80 CZK s nějakou u službou navíc 😂🤔. Zachovám se jako Ministerstvo dopravy a výberu si sousedku. Sice ušetřím 10 CZK, ale všechny peníze dám nakonec sousedům. Asi tak nějak se chová MD ke svému dopravci. Aneb byl bych idiot abych kvůli 10 koruně za levnější oběd chodil jinam.

Roman Svačina

Aspoň zůstanou peníze „doma“. Takže sice nebudu nadšen, ale peníze zůstanou „doma“

Roman Svačina

Chraň bůh chlapa (ministerstva) co si nepohlída svou manželku (dopravce).

Hrackalw

Pane Sůra vím přesně jak to pan Roman myslí :-). Manželku si pohlidam co si za ty peníze koupí nebo kam je investuje ale jak pohlidate sousedku co s nimi udělá jestli je bude investovat třeba do zlepšení jejího vaření pro mě? To asi neuhlidate :-).

Hrackalw

Pane Sůra ano jsem ženatý již přes 30 let a veškeré výdaje a investice nebo větší nákupy s manželkou děláme společně. To záleží na tom jakou manželku si vyberete :-))))) stejně jako na státu záleží jaké vedení ČD si dosadí. Vy asi nemáte s manželkou dobré zkušenosti že :-))))?

xyz

„jak pohlidate sousedku co s nimi udělá jestli je bude investovat třeba do zlepšení jejího vaření pro mě?“
Pokud si to ošetříte smluvně (což předpokládám učiníte; v opačném případě byste byl sám proti sobě), tak ano.
(+ Když za nedostatečnou kvalitu poskytovaných služeb bude mít ona sousedka stanoveny sankce atd.)

(Když už tedy mám přistoupit na ono nesedící přirovnání, které zanedbává mj. věc jako např. citový vztah mezi manželi – srov. s „citovým vztahem“ (?) ministerstva vůči ČD atd.)

BoH

Jak to myslíte, že peníze zůstanou doma? Když platím zaměstnance či kupuji vozy například od Siemensu, tak zůstávají doma? Nebo by se raději měli kupovat šroty od Kellnera a pak to bude dosti doma?

Hrackalw

Ano měly by se kupovat ty jak píšete šroty. Když dovolíte tak na těch jak píšete šrotech jezdím a rozhodně mi tak nepřipadají . Myslím jako že by to byly šroty. Vy s nimi máte také nějaké zkušenosti ze to píšete ?

BoH

No já nevím, ale třeba na chybovost Panterů snad už vznikají vtipy. Nebo třeba modernizace Bmz, kdy museli jezdit technici na vlacích do Německa, protože se jim ty vozy rozpadaly za chodu. … Opět, já nemám nic proti tomu, aby to získala česká firma. Ale ať prokáže kvalitu, ne proto, že si přihráváme malou domů a pak jezdíme v rozpadajících se vozech.

Apollo17

No brát to podle vtipů lidí ,kteří o tom nemají ponětí…..
Třeba Pendolíno někteří pojmenovali TIS(ten italský sráč) a dokonce v jedné písmičce se zpívá o jeho nespolehlivosti.Přesto už jezdí 15 let spolehlivě .
A například o Stadlerech(640,641) nevznikají vtipy,ale spolehlivost je podobná,jako u jiných motoráků.
Nebo například Vectron Siemens neumí EDB na střídavém systému,tak se s kopce s vlakem brzdí,jako se starou Bardotkou v úsecích ,kde je zakázána rekuperace,nebo není odběr v krátkých českých napájecích úsecích.

BoH

Uznávám, nemám na to statistiky. Nicméně klidně to vezmu z vlastní zkušenosti. U nás jezdí na několika výkonech RegioPantery a RegioSpidery. Z mého pozorování bylo patrné, že zatímco ze RegioSpidery se Šukafón objevil jen několikrát, Panťák nahrazuje RegioPantery skoro pravidelně. Jistě, není stastisticky podložené, nicméně osobně musím dát zprávám o nespolehlivosti Panterů pravdu.

Hrackalw

Jen pro vaši informaci taková automatika a cílové brzdění jako mají Škodovky nemá minimálně v Evropě žádnou obdobu. Nic lepšího ještě nikdo neudělal :-).

Apollo17

Posuzovat něco podle „vlastních zkušeností “ je přinejmenším zavádějící.Nevíte,zda ty RegioPantery nejsou turnusovány na 100 procent a zálohu jim dělají ty Panťáky.Pak jsou nahrazovány při každém větším čištění,prohlídkách atd.. Podobně Vectrony u ČD v počtu 10 kusů .Osm jich jezdí do německa na EC,jeden je záložní a jeden na R do Ústí.Ten ústecký je často nahrazován Banánem 150.2,takže v provozu je jich jen 8 z deseti. Podle „vlastních zkušeností“ bych dnes konstatoval,že výrobky Siemens jsou nespolehlivé,protože rj 371 byl neschopen u Řečan a z tratě ho stáhla 731 042 ČDC,rj 76 měl asi zase poruchu na řidícím voze a taurus… Číst vice »

Hrackalw

Ale to máte pravdu již jsem to psal v jiné diskuzi. I Simens je dost poruchový . Často ho jezdím “ zachraňovat “ ale pro zdejší odborníky není nic horšího než Škodovka a její výrobky. Proboha kam se poděla národní hrdost :-). Přitom výrobky Škodovky byly vždy až na malé výjimky na špici pokroku. Myslím lokomotivy a nebýt obrovské chyby porevolučních politiku kteří zhatili pokračování vývoje “ asynchronu “ mohla být dnes ještě dál. Tato lokomotiva předběhla svět o takových 15 let. Všichni by se zde měli před týmem pana Ing Palíka poklonit a ne jen neopodstatněné hanobit to co… Číst vice »

BoH

Myslím, že to zavádějí není ve chvíli, i kdy se o těchto problémech poměrně často píše. Nemám pocit, že bych takto často četl o problémech jakýchkoliv jiných jednotek. Nebo máte pocit, že jsou novináři zaujatí?

Hrackalw

Můžete mi po pravdě odpovědět kdo může skutečnou poruchovost posoudit lépe zda novinář nebo strojvedoucí který na těch panterech téměř denně jezdí?

BoH

Strojvedoucí. Jenže ten nemůže o těchto problémech otevřeně hovořit, a proto je potřeba se spoléhat na média 🙂

BoH

A jen tak mimochodem:

https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ceske-drahy-interpanter-poruchy.A170105_164004_eko-doprava_suj

https://zdopravy.cz/ceske-drahy-si-opet-stezuji-na-vlaky-od-skody-tentokrat-na-regiopantery-2375/

Navíc nyní jeden z vlaků Praha – Brno už má raději napsáno standardní klasické řazení, protože jsou tyto jednotky natolik problematické, že nejsou schopny tyto výkony zajistit. A občas člověk na diskusích čte, že ani ty ostatní „garantované“ soupravy tak nějak spolehlivě nejezdí. Takže to rozhodně není jen a pouze moje zkušenost 🙂

BoH

A znovu opakuji. Já nic ve své podstatě proti Škodovce nemám. Jen chci, aby dělali co nejkvalitnější lokomotivy/jednotky/vozy. Pokud tady nebude konkurence a vše bude dělat Škodovka, neexistuje motivace k jejímu zlepšování a bude stále dělat ty poruchové vozy. Žijeme v globálním světě a pokud si budeme hrabat jen na svém českém písečku, nebudeme konkurenceschopní, na což nakonec doplatí podnik i zákazníci.

Hrackalw

Pane ohánět se zde dva roky starým článkem to je vážně dobře :-)). Každý nový výrobek má své dětské mouchy které se musí vychytat. A ta souprava na trase Brno – Praha tak pro vaši informaci. Panteři kteří zde jezdí již mají najete kilometry do větší opravy a tak na ní chodí a místo pantera jede náhradní souprava. A to platí i když jde na opravu panter z tratě Brno – Břeclav – Olomouc. Přednostně se panter nasazuje tam a na Prahu jede souprava. To s poruchovosti ale vážně nemá nic společného.

BoH

A v kolika letech podle ten Panter dospěje? Až ho dopravce pošle do šrotu? „A ta souprava na trase Brno – Praha tak pro vaši informaci. “ // nerozumím, asi tam něco chybí. … Ale vysvětlete mi jedno. Proč chcete, aby nebyly transparentní soutěže na vlaky ani na soupravy. Proč tak zarytě hájíte postup „budeme si nahrávat malou domů a bude nám fajn“. Proč tak moc chcete zůstav na stavu, kdy ČD si diktují podmínky a zároveň vyhazují peníze za poruchové vozy a neustále hrajou malou domů tomuto dodavateli, který jim prodal nejdražší lokomotivy snad na světe. Proč chcete, aby… Číst vice »

Hrackalw

Tak asi takto. Kdyby ČD kupovali u Škody je to svým způsobem reklama pro ni která přinese i více zakazek z ciziny a vyděláme na tom všichni. A znovu vám opakuji že až na vyjímky jako je třeba lok 380 jsou výrobky Škodovky dobré. A co se ČD týká to je kapitola sama pro sebe. Že by mohla mít lepší schopnější vedení o tom není pochyb ani o tom že by mohla lépe hospodařit ale ani při tom nejlepším vedení by nikdy nemohla konkurovat soukromníkovi protože má spoustu povinnosti uložených zákonem a proto má vyšší náklady. Dokud se toto nezmění… Číst vice »

BoH

Promiňte, ale vážně zrovna dobré nebývají. Viz například poklad zvaný Regionova. A ano, můžeme ČD zrušit, ale nejsem příznivec radikálních řešení. Proto si myslím, že bude lepší opatrné otevírání trhu a ať se ČD ukáží. A rozhodně neplatí, že při klesajících výkonech musí být hospodaření horší. Naopak se ČD mohou stát subtilnějším dopravcem s ještě lepším hospodařením. Čím více argumentů předkládáte, tím více mě utvrzujete v nutnosti liberalizace 🙂

Hrackalw

Prosím neberte to jako urážku ale s vámi se opravdu na nějaké rozumné a odborné úrovni diskutovat nedá. Když si myslíte že Regionova je výrobek Škodovky . To by vážně nemělo cenu. Nebudu vám nic vysvětlovat.

Apollo17

„. Proč chcete, aby nebyly transparentní soutěže na vlaky ani na soupravy.“

Tak soutěže na vlaky a soupravy jsou a některé jsou již podepsané,výběrová řízení se vypisují,vyhrávají různí výrobci.
Škoda vyhrála soutěž na 50 el.souprav pro 140 sedících osob.(31 objednáno)
Siemens-Škoda na 50 tlakotěsných vozů pro EC
Bombardier vyhrál soutěž na lokomotivy pro ČD Cargo(Traxx3)

Uzavřené nejsou soutěže na 65 lokomotiv pro ČD
60 motorových jednotek pro ČD
180 rychlíkových vozů pro ČD

Jinak Panterů je objednáno skoro 90 souprav(31 ČD,25 slovenské a 32 litevské dráhy).

BoH

Jistě, dělají se různé soutěže. Jedny otevřené a jedny dělané na míru Škodovce 🙂

Strojvedoucí

Kde jste prosím přišel na to, že Siemens Vectron neumí na střídavině používat EDB? Nepleťte si EDB a rekuperaci…

Apollo17

EDB a rekuperaci si nepletu.Něco si o tom zjistěte.

Hrackalw

A vy na těch panterech jezdíte? Já ano tak vím moc dobře jak je to s chybovosti. Je mnohem mnohem nižší než si asi myslíte. 🙂

Hrackalw

A myslíte že by to sousedka nemohla udělat také? Ale tam si nebudu moci zkontrolovat jestli je to oprávněné. Nevím proč žijete v domnění že soukromník najednou nemůže chtít víc. Vzpomeňte na autobusové dopravce co udělali krajům po tom co museli přidat řidičům. Do nabídkových řízení dopravci dávali ceny které kalkulovaly i u strojvedoucích s nižšími platy než teď slibují aby je přetáhli od ČD . Myslíte že to nedopadne tak že za chvíli budou chtít víc?

Hrackalw

Ne nejsem z ministerstva ale byl jsem na posezení na náborovém posezení které Leoexpres před časem dělal a tam bylo oznámeno u strojvedoucího něco kolem 35 tisíc. Dnes již dopravci nabízejí 50. To jsou holá fakta nebo ne?

xyz

„V manželství se budu chovat jako Ministerstvo dopravy a vyhlásim soutěž třeba na vaření obědů.“ Předpokládám, že vaše manželka je s vámi v rovnocenném partnerství a ne v pozici „akcionář (zde stát) vs. zřizovaná firma“ (tedy obchodní společnost, jejímž cílem je mj. dosahování zisku). „Potom se přihlásí sousedka a nabídne lepší oběd za 80 CZK s nějakou u službou navíc“ Kde nesedí srovnání, kdy ona sousedka (soukromý dopravce) by zřejmě oběd nekonzumovala, zatímco vaše manželka (ČD) ano = další ukázka kulhajícího přirovnání, kdy soukromý dopravce by „vařil“ nejen pro ministerstvo, ale i pro ČD? Mimochodem, samozřejmě dle svého uvážení můžete… Číst vice »

Roman Svačina

Kouknu do poznámek…XYZ: člověk co se neumí podepsat a svého času jste pořád dokola řešil téma „falešné dilema“. Neodpovidat.

Jiří Kocurek

Takže by autobusy měly patřit kraji, aby na silnici nejezdil nějaký cizák a nedejbože na tom ještě vydělával?

Miloň

Přesně tak. A v ústeckém kraji už k tomu snad naštěstí směřuje.

Romanero

Má cenu psát a vyjadřovat se o plánech MD, které se co měsíc mění?

XXXD

Se podívejte na to kolik je tu komentářů. A kromě toho, Trondík si taky potřebuje občas kopnout do ČD, že jim zase MD bez soutěže nabgrovalo výkony.

Petr Novotný

Vážení… a co rovnou rozprodat celé ČD? Bude po starostech, alespoň to tu tak spousta lidí prezentuje, že jedině soukromník bude kmitat a bude fajn…

Panda

Klíčový argument pro soutěže přece není soukromník, ale konkurence – a tu může přinést klidně třeba (polo)státní firma alá Westbahn, Arriva či Italo…

Panda

De Jure ano, ale De Facto je spouvlastníkem Westbahn francouzský stát skrz SNCF. U Itala se omlouvám – SNCF už svůj podíl prodaly.

KraKen

Myslím, že to je zavádějící vyjádření. ČD by se mělo začít více chovat jako soukromník a míň jako trafika, kde se trafikanti řídí heslem kde ze státního „krev neteče“. Pokud by ČD poskytovalo obdobné služby jako soukromník asi by nebylo tolik řevnivosti a srovnávání pindíků.

Tronda

Přesně tak, proč vlastně ČD za mohutného přitakávání šotoušků blokují všechny soutěže, křičí do světa, že nastane apokalypsa a nesnaží se je čestně vyhrát, ať ukážou, že jsou nejlepší.

KraKen

Já bych tu apokalypsu risknul. Každá taková „událost“ vede k prudké evoluci přeživších druhů.

Georg

kdyby nebyli sraci, nebyl by duvod k takovemu povyku. takovy neboztik krtek se stvani musel venovat snad polovinu pracovni doby, namisto toho aby se nekdy do turnova tim svym zazrakem svezl…

Železničář z venkova

Jaké služby poskytuje soukromník a NEposkytují ČD?
Kafe zdarma vynechte

Dalibor

RJ má zcela nesrovnatelný dětský kupíčko než kdokoliv jinej.

XXXD

ČD mají Cyklohráček😁…

Dáda

počítá se i estetično do služeb? pokud jo, tak RJ má hezčí barvu. Ta šedomodrá kombinace je taková studeně špinavá. Žlutá je teplejší, oprimističtější.

Hrackalw

ČD se jako soukromník nemůže začít chovat protože na spoustu povinnosti nařízených zákonem a státem. Spoustu věcí prostě musí. Díky tomu se nikdy nemůže vyrovnat soukromnikům. Teprve po zrušení těchto povinností se může mluvit o spravedlivé konkurenci.

Panda

Tyto nevýhody jsou přece vyvážené nižším úrokem na půjčkách;-)

Roman Svačina

Tak ja budu liberizovat manželství. Sousedka vaří levněji a lepe

Panda

Řídit stát jako manželství tu ještě nebylo, zkuste s tím vyhrát volby:D

Jackub

Myslím, že byste přišel s křížkem po funusu. Lidé to takto praktikují odedávna… 😀

Dalibor

vaření je jedna věc, sex druhá…

Jiří Kocurek

Takže k ní pošlete děti, kterým přestanete vařit, jo?

Jiří Kocurek

Ale ještě by se naopak mohla vést hospoda jako dráha. Sedět v hospodě budou moci jen zaměstannci hospody. Peníze tak zůstanou doma. Když už jsme u těch přirovnání, které jsou totálně mimo.

XXXD

Mám takový pocit, že se zde v poslední době hojně rozšířil takový nešvar a to sice porovnávání absolutně nesrovnatelných záležitostí

Jiří Šach

Takže zase ČD budou znevýhodněni. Kdy někomu dojde že ČD má alespoň více vozidel a je tam víc míst na nohy 🙂

Panda

Jak budou znevýhodněny? Více vozidel a více míst na nohy není ani jedno vlastnost ČD, u obojeho záleží na smlouvě s objednávajícím… Navíc i ČD občas vlaky odřekne pro nedostek vozů (nebo nahradí naprosto neadekvátním vozidlem) a světe div se, také disponuje některými vozy s nedostatečným místem na nohy (např. Bdmtee)…

Jožin

Když ČD nemá momentálně například vůz Bds nahradí ho jiným např. B. Víme že Arriva nemá moc jednotek, takže když se náhle jedna porouchá, tak odřeknou spoj?

KraKen

Proč by měly být ČD znevýhodněny? Jakou má na toto rozhodování vliv místo pro nohy? Nebo počet vozidel? Myslím, že bude záležet na tom kdo co a za kolik nabídne. ČD má stejné šance jako „ostatní soukromníci“

TPal.

Proč není zadání na 15 let s požadavkem na nová vozidla? Nechápu vůbec!

JirkaK

Protože výroba trvá cca. 3 – 5 let, dále cena nová vozidel stoupá a hlavně výrobci novým vozidel nestíhají.

KraKen

Protože takové zadání zadavatel nezveřejnil. Mj. proto, že do termínu zahájení provozu je zcela nereálné stihnout nakoupit/vyrobit nové jednotky/vozy.

V.N.

Tak nevím. Připadá mi to děsně složité. Asi to tak má být, aby banda ministerských úředníků obhájila svoji existenci. Nevím dle jakého klíče, proč nějaké linky budou formou soutěže, jiné formou přímého zadání. U některých linek to bude na pět let , u jiných na delší dobu…. Chápu přímé zadání tam, kde je tato linka super důležitá a úředníci chtějí minimalizovat riziko, že dopravce nevyjede. Chápal bych to u linek, kde je nějaký mezinárodní přesah. Ale jinde ? Proč ? Proč přímé zadání na pět let ? Není tato doba příliš krátká ? Představoval bych si desetileté lhůty tak ,… Číst vice »

Kamui

U těch motorových linek vidím důvod krátké doby v kontraktu v tom, že samo MD neví co bude – ve smyslu, že trať bude třeba elektrizována, nebo se objeví komerčně zajímavé dvoudzrojové stroje.

Jiří Šrámek

Z Prahy do Tanvaldu či z Pardubic do Liberce… MD neví? To jako fakt? Poradím. Žádná změna.

ondra

Tak o elektrizaci Praha -MB se snad,byt zatím dost nesměle uvažovalo,nebo ne ?

XXXD

To jste docela optimista. Taky se trať může rozpadnout.

Panda

Pro pořádnou soutěž (např. možnost si pořídit a nechat schválit nové vlaky) a také pro rezervu na odvolávání by bylo třeba ty otevřené soutěže na provoz od prosince 2022 vypsat ještě letos (viz například některé soutěže v Německu)… Bohužel MD to podobně jako kraje nejspíš nechá na poslední chvíli a pak se bude divit, co dostane za nabídky a taky že to jaksi nestíhá (ať už MD nebo dopravce)… Ale co, za rok se změní plán:)

Honza

Já bych řekl, že je to i účelem, aby bylo co nejméně času na soutěž a co nejvíc toho zůstalo ČD. Jak se říká kapři si rybník nevypustí a v případě, že jednoho dopravce vlastní stát je to i logické.

Panda

Na druhou stranu to zvyšuje šance nejen ČD, ale i dalším „etablovaným soukromým“ dopravcům (Arriva, RJ, LE, GW) na úkor potenciálních nových (Go Ahead, Veolia/Transdev, Keolis…), které do takových podmínek těžko půjdou…

Dominik

Nikdo nebrání dopravcům pořídit si vozidla i bez soutěže na ZDO a do soutěže s nimi jezdit komerčně, když už tedy v rámci liberalizace se musí soutěžit. Takže takovéto stížnosti jsou irelevantní.

Y.K.

No jistě, pořídí vozidla i když neví jaké budou požadavky soutěže. Prima. Peníze rostou na stromech.

Dominik

Co bude v dnešní době požadavek? WiFi, nízkopodlažnost, klimatizace, jediné co nebude známé je kapacita, ale tam se taky nedají dělat velké rozdíly.

Panda

Porovnejte si rozdíly v trakci a kapacitě například mezi trutnovskou, tanvaldskou a vysočinskou linkou.

AAA

Šířka dveří?

Panda

Při ceně železničních vozidel se prostě zpravidla kupují na konkrétní (vysoutěžené/komerční) výkony a jsou s tím zpravidla spojené i úvěry… Takže pokud chtějí MD/kraje soutěž s více kvalitními nabídkami (vč. vstupu nových dopravců na trh), se slušným poměrem cena/výkon, bez většího rizika nevyjetí (Arriva) či bez chronického nedodržování řazení (ČD), bez zpoždění/zrušení soutěže (Olomouc-Opava-Ostrava) či bez mnoha nedostatků ve smlouvě (GW na Šumavě), tak je v jejich zájmu vypsat soutěž 3-4 roky před začátkem plánovaného provozu…

KraKen

Velmi shrnující a trefné!

XXXD

A jak víte, že vozidla budou vyhovovat podmínkám soutěže.
P. S. : Jestli máte věšteckou kouli navíc, tak bych si klidně vzal.

Lektor

Je super že ministerstvo má jasnou koncepci, které se drží a nemění ji každý rok. Je dobře že ministerstvo nekouká na to zda se tam na trati plánuje nějaká rekonstrukce nebo elektrizace, které by změnila rychlosti nebo napájení. Je fajn každou linky soutěžit zvlášť a ne po oblastech, takhle aspon musí spolu mluvit a využívat společně zázemí stanic a dep. A cestujícího aspoň nutí pozornosti a vlastní iniciativě a ne aby jen přišel na nádraží nased do vlaku a jel….

Lektor

A ještě je super soutěžit každou linku na jiné období podle toho jestli je venku hezký nebo prší. Možná by bylo fajn soutěžit i na půl roky a by byla změna JŘ i červnu.

Nekdo

jiste, oni to taky cestujici casem pochopi. napriklad od doby, co rozbili navaznost pro nasi beznou cestu na Sumavu (Brno-C. Budejovice-Polna na Sumave), tak tam jezdime vyhradne autem. resit dvoje jizdenky, sledovat, zda GW pocka na zpozdeny vlak od Brna a naopak, tak to skutecne nemam zapotrebi…

Tronda

Hmm, běžná cesta Brno – Polná na Šumavě, nejezdili jste náhodou až z Kojetína, aby to bylo zajímavější? A jak jste to řešili, když ujel přípoj ČD vlaku ČD?

Zlínka

Troníku, ale on tam píše „a naopak“ . Naučte se číst, když chcete dělat chytrolína.
Opět váš příspěvek o ničem. Jako 99% z nich.

Tronda

Váš příspěvek je opět o ničem jako 100% vašich příspěvků. Škoda, že se nerozepíšete na téma ujíždějící přípoje mezi dvěma vlaky ČD (nebo dokonce, když jeden vlak ČD ujede sám sobě), ke kterým dochází dnes a denně po celé sítě.

Zlínka

Troníku, Troníku, jedno nic umořilo i osla.
Vaše diagnóza jsou ČD. Docela rád bych vás viděl. Abych viděl, kdo se kryje za jménem Troník. Ale je s vámi sranda………………… 🤣

Nekdo

jelikoz nebydlime v Kojetine, tak ne 😉 rad bych Vam tu radost udelal, ale vymyslet si trasy s prstem na mape, tak z toho jsem vyrostl asi pred dvaceti lety… navic, jestli nechapete rozdil mezi „bezna cesta“ a „nase bezna cesta“, tak mozna by stalo za to si koupit ucebnici jazyka ceskeho.

Tronda

A moje běžná cesta z Prahy na Ramzovou před mnoha a mnoha lety skončila v Zábřehu, protože vlak ČD ujel vlaku ČD (jiná možnost tehdy nebyla), takže díky s tímto dopravcem už radši ne.

Zlínka

Jo to musíte hnout svým líným zadkem při přestupu. Ale zanechalo to na vás velké následky.

Georg

nejvetsi modrogumni punk je tu modrogumnost proste priznat naplno podobnymi projevy.

Tronda

Ve vzpomínaném případě byl přípoj ČD vidět z brzdícího vlaku jak opouští stanici, doporučujete tedy vyskakovat za jízdy nebo běžet za ujetým přípojem do další stanice?

XXXD

Poprosit žlutého boha o smilování.

Železničář z venkova

Hmm tak v tom případě máte ovšem velmi omezený seznam cílů pro cestování vlakem
Váš oblíbený dopravce totiž jezdí pouze na 1. koridoru

-TR-

Vlaky GWTR čekají na zpožděné vlaky ČD standardně 10 minut, někdy i déle. Opačně se to říct nedá, přinejmenším ne v Českých Budějovicích.

Železničář z venkova

Ono je jednoduší když počká lokálka na rychlik, než když rychlík na něhož čeká dalších x vlaků po cestě čeká na tu lokálku.
Pokud dochází pravidelně ke zpoždění vlaků GWTR je možná jednodušší posunout jim odjezd z výchozí stanice o těch deset minut?

V.N.

No , soutěžení po oblastech (společně vypsané VŘ MD a krajů) by se mohlo také hodit a mohlo by vést k optimalizaci. Proč v rámci optimalizace oběhů neprohnat vozidla z rychlíkové linky jako osobák zpět ?
Dále cestujícího nutí k pozornosti….. Vážený lektore , pro řadového cestujícího je nejlepší systém ten nejjednodušší. Pokud je pro něj moc složitý , tak se bude snažit jej nevyužít a jet autem.

Frantisek

A proto chápu ten příspěvek od začátku ironicky. Právě o to bohužel jde…

V.N.

Já to vnímám také tak. Je to takový šoto příspěvek , jehož realizace by nevyhovovala mimo šotoušů nikomu…

Lektor

Nevím co na kritice MD že nemá koncepci a jeho způsobu liberalizace trhu systémem náhodných výstřelů, které ještě mění každý rok je šotoušského. Na západ od nás liberalizace trhu dávno proběhla a takovýhle blbosti tam nevymýšlí. To zase je my vymýšlíme dávno vymyšlené.

aldik

A už se ví, s čím bude Regiojet jezdit od prosince na Bohumín – Brno, nebo pořád nic? 😀

Hrackalw

Prý to jistě zvládne :-). Třeba to chystá jako překvapení :-). Strojvedoucí prý již naverboval ze Slovenska. No alespoň že to. Lepší než Bulhaři u jiného dopravce :-).

karel

údajně 12 fírů k němu přestoupilo z Bohumína. ČD si je neudrželo.

Dominik

Jo vždycky se nějací najdou, buď to mají za pár a nebo nechtějí třeba hodinu dojíždět jinám a nebo kombinace obojího.
Ale stejně tak jsou tací, kteří řeknou, že k soukromníkovi nikdy, že buď přestoupí do jiného depa nebo výpověď, třeba v Pardubickém kraji z Ústí do Lichkova o pár lidech vím.

Jan

Zřejmě fakt „hrdinové“… 😀

Jackub

A komu tím prospějí? 😀

Georg

sobe-odejdou do duchodu…

Skinheads & Punks united

Kam by musely hodinu dojíždět jinam? Cože? Jakože pro pár fírů, kteří tuto linku zajišťují, pořád není hodně práce na výkonech v daném místě?

Jiří Kocurek

A nebo maldí, kteří nejsou v odborech, aby nemuseli platit příspěvek za to, že jim odboráři vyjednají nižší mzdu než jakou nabízí konkurence. No však změnit zaměstnavatele je svaté právo zaměstnance − to ho odlišuje od nevolníka.

jiný Petr

Ví, s osobními vozy taženými elektrickou lokomotivou.

Jiří Kocurek

On chce číst, že nevyjede a nikdy to neměl v plánu, protože žádný ze slibů nepslnil a navíc neprovozuje lokálky.

KraKen

Typoval bych vlak, v jeho čele bude lokomotiva, elektrická, vícesystémová a za ní budou zavěšeny nějaké vozy, typoval bych na vozy osobní, o nákladních RJ co vím zatím neuvažoval. 🙂 🙂 😀

apollomistek

Takže co jsem pochopil tak dopravci na dané track od prosince 2019 nevyjdou? A zůstane ČekejDál ?

Železničář z venkova

Takový štěstí mít nebudeme.

R14

A co R14 Pardubice-Liberec-Ústí n. L.? To je přeci politicky oblíbená testovací linka.

Netris

Dnes byla dovypsána. Přímé zadání na 7 let.
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:403884-2019:TEXT:EN:HTML&src=0

Kuba

Takže do roku 2029 do Trutnova brejlovcem s poloprázdnou klasou za velmi atraktivní čas 1:20, do Svobody za skvělé dvě hodiny a do Náchoda s přestupem. To je rozvoj železnice jak má být. A jsem zvědav, jestli ta soutěž na Švejky bude taky na ten současný proškrtaný JŘ, ještě navíc přes Rudnou.
Jinak je v tom seznamu R9 dvakrát za sebou, to bude asi chyba.

Kuba

Aha, být to pod jedním nadpisem nebo aspoň časově popořadě, bude to přehlednější, ale dobrá.

Dominik

V objednávce má vždy jezdit dopravce vlastněný státem, od toho jej máme.

Strojvůdce Příhoda

To víš, že jo… Pokud by to tak bylo, ČD by nás obšťastňovaly vozy řad A, B, AB a BDs ještě dalších dvacet let a vydávaly by to za standardní kvalitu. Jak se přitom chování ČD diametrálně změnilo, když přišla konkurence, respektive jim došlo, že konkurence jednou bude? Je to již deset let, kdy se ČD začala třást půda pod nohama. Já jsem za tento vývoj neskutečně rád, vlak přestal postupně být od té doby něco, čím se jezdí jen v nouzi a stal se přijatelnou alternativou k automobilu, byť s omezeními, které naše železniční infrastruktura bohužel má (například z… Číst vice »

Hrackalw

Pan Dominik má naprostou pravdu. Nevím u koho a jak dlouho jezdíš a jak znáš historii ČD , tak jen pro tvoji informací. ČD již před počátkem liberalizace svůj vozový park začala modernizovat a pokračovala by v tom i bez konkurence. Víš vůbec jak dlouho již jezdí Pendolina? Mimochodem dnes cestujícími mnohem oblíbenější než ty prestrikane rakouské vozy co má Jančura. A když vidíš spásu v konkurenci tak mi prosimtě vysvětlí jaká konkurence bude po vysoutezene jednotlivých linek? Vítěz, tedy ten kdo dá lepší cenu bez ohledu na kvalitu a spolehlivost nastoupí a bude mít monopol na celou dobu kterou… Číst vice »

Y.K.

Ano, Pendolina, Supercity, rezervace k jízdence za 200 kaček. Nebo do Ostravy Béčkama, služby nula nula nic, vracní jízdného neexistovalo, to byly zlaté časy monopolu ČD. Vzhledem k tomu, jak plné jezdí Jančurovy vlaky a k počtu jejich vozů, mi nepřijde, že by Pendolina byla oblíbenější. Jsou OK, poněkud stísněná s málo místa na nohy a nevyužívající rychlostní benefit klopení. Jen dobře, že mají konkurenc. Nákladní dopravci by teď sice asi měli mnohem více místa na koridoru, ale plakalo by se dále, jak dálkové cestování vlakem od revoluce jen upadá a že se s tím nic nedá dělat. A hle,… Číst vice »

Hrackalw

Cestující ve vlacích přibývají v čele Evropě je to trend. Nesvadel bych to moc na naší dokonalou konkurenci. Prostě jak se ucpávají silnice lidé se vracejí do vlaku.

Y.K.

Nárůst cestujících je všude výsledkem nějakých proaktivních kroků, nevytrenduje se to jen tak z ničeho. U nás do nástupu konkurence počty víceméně padaly, v tskové vlnovce, pokud si pamatuji. Spousta spojů a většina plná, nabídka dělá poptávku.

Frantisek

1) Rostou přepravy všude, železnice z toho ukrajuje jen svůj chabý díl, ale aspoň tak, byť ten celkový růst je v zásadě věc negativní. 2) Infrastruktura by možná i stačila, kdyby přeplněné vlaky dostaly vozy do plné délky, případně i výšky.

Dominik

Ne kapacita je opravdu nedostačující, pro vlaky správce infrastruktury (které většinou jezdí ad hoc) je opravdu obtížné se na trať (především koridor) dostat a rozumně projet, nedejbože,když člověk chce delší jízdní dobu kvůli něčemu. Navíc delší vlak znamená změnu parametrů a moc by to nepomohlo.

Dominik

Za 200,- to snad bývalo jen pro režisty a možná v případě špičky, když už zbývalo méně místenek, jinak od 35 do 100 běžné.

Tronda

200 Kč bylo před nástupem konkurence pro všechny + jízdné skoro 500 Kč.

Y.K.

Místenkový příplatek za SC byl 200 kč, dohromady přes 500 kč až do nástupu konkurence. Prostě luxus za který se platí.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ceska-ekonomika/ceske-drahy-nasazuji-proti-jancurovi-stevardky/r~i:article:712562/ zalistujte v historii 🙂

Dominik

Dobře, děkuji za opravu, začal jsem více jezdit pendolinem až kolem roku 2014, kdy už to bylo změněno.
A pro Trondu: Vám se zdá mnoho platit za 356 km (Praha – Ostrava) 500,- (1,4 Kč/km)? Tak to Vám jistě budou stačit dřevěné sedačky, klimatizace ani wifi netřeba.

Tronda

1,4 Kč/km je vyšší cena než ve dvou autem, takže zdá a evidentně to bylo za dob monopolu ČD předražené, když to najednou ze dne na den dokázali velmi výrazně zlevnit a ještě se dostat do zisku (dle tiskových zpráv ČD, před rokem 2011 měli tuto linku dotovanou jako všechny ostatní). Odpovídající cenu na této relaci stanovil trh a těm vašim 500 Kč se neblíží ani náhodou.

MartinS.

Kilometr jízdy auta, vč. jeho koupě, údržby, oprav, pojištění, poplatků, PHM stojí 5,5-6,5 Kč. ČD to také musí počítat celé. Takže musíte porovnávat porovnatelné, ne jenom spotřebu PHM.

Frantisek

Což ovšem předpokládá, že se člověk obejde bez auta. To při dnešní rozšířené podpoře IAD a rezignaci na VHD není bohužel moc reálné, takže je potřeba sice nepředražovat, ale i nabídnout něco navíc oproti autu.

Nekdo

coz treba v relaci Brno-Praha, nebo Ostrava-Praha neni az tak tezke, ze? staci, aby to jelo vcas, dojelo vcas a jezdilo casto? alespon u nas v praci (v Brne) sluzebne do Prahy jezdi vsichni vlakem, pokud ovsem nevezou neco tezkeho (coz se teda stava spise vyjimecne)…

KraKen

Hmm jezdit na služebky vlakem, tak raději zůstanu v Brně. Nic nevydělám. Cesťák 7Kč/km versus propalcení lístku na vlak. Cesta trvá stejně, tj budu celej den pryč, zapalcený dostanu jen 8 hodin (ty 2,5hodiny na cestu mi nikdo „neproplatí“ protože mzda je cv podstatě „paušál“. Tj služebně je zapotřebí jezdit na cesťák. Protože cesťák je zajímavější než mzda za onen den (zvláště pokud mohu použít mít levné alternativní palivo) Jinak to nemá význam a je lepší se na takový služebky „necpat“ a raděj být doma s rodinou než se „zadarmo“ hrkat vlakem.

KraKen

2003 koupě auto – renault Scenic 376.000,- koupen o Renaultu jako předváděčka s 13.000km. Zatím ujel 611.000km. Do servisu narváno 224.000,- (za tu dobuvčetně gum) do paliva narváno 1.200.000. Celkem 1200000+376000+224000=1800000. vychází mi 2,95 Kč/km. přibližně 40% toho krytý cesťákem, kde dostanu 7Kč/km. Kdybych jezdil vlakem, cesťák mi proplatí akorát lístek (takže dobrý „kilo“ ročně na přilepšenou)…Teď dostal na 2 roky červenou známku tak ještě nějakej ten kilák dá. Aý zkončí tehle technická, tak ho někomu „střelím“ za oidvoz a 5.000,- na kafe. A koupím dalšího mazlíka. Člověče, jak do toho zapadají ty ekonomicky výhodný vlaky? Jo nesmíš být frajírek,… Číst vice »

KraKen

V kalkulaci nemám pojistku, protože tu žena nemá v přehledu plateb

Skinheads & Punks united

Mohl byste nám prosím říct tu částku, kterou byly ČD předtím „dotovány“ a kolik z veřejných peněz na tuto linku chodí teď?

KraKen

no ono to bylo z Brna do Prahy tehdy v podobné ceně nicméně 356 km za 2000Kč je cena, která mi řekne, že pojedu autem, když jsme 4. nehledě k tomu, že získám luxus vyjet z místa A nikoliv z nádraží a dojet do místa B nikoliv na nádraží (tj co ušetřím na čase díky Pinďolínu prodrbu při hrkání se sockous báglem v hrsti nebo na hřbetě) Tím se celá výhodnost jaxi anuluje

KraKen

Netřeba listovat, pamatujeme!!!

BoH

Jen pár drobností: 1) Ano, ČD skutečně modernizovaly vozový park před nástupem konkurence (nové vozy Bmz, rekonstrukce Bee či Bpee). Nicméně jakým tempem? Vzpomeňme si, jak vypadal obyčejný rychlík před 10 lety a nyní. Navíc monopol je vždy z pohledu fungování trhu neefektivní, protože nasazuje vyšší cenu, než za jakou by se se produkt dal prodávat. 2) Vysoutěžením linek samozřejmě povinnosti dopravce nekončí, naopak teprve začínají. Pokud totiž nebude dodržovat stanovené podmínky, tak bude dostávat sankce. A od toho je objednavatel, aby si toto dodržování podmínek smluvně ohlídal. Pokud státu/krajům nevěříte, že je toho schopen, nemůžete přece ani věřit ČD… Číst vice »

Dominik

Jinak nechci vystrčit soukromníky úplně, ale ať si jezdí jen na komerční bázi. A úplně zrušit službu jménem zařízení služeb, která se zřídila aby je ČD (byť za peníze) museli pustit na zbrojení, když budou mít volnou kapacitu (aby jej jentak nemohli odmítnou), a další.
Jinak všechny zastánce liberalizace bych tedy poprosil o vysvětlení k čemu teda má být státem vlastněný dopravce, když ne k zajištění dopravy v objednávce? Aby to pak neskončilo jak busy v Ústeckém kraji, kde si nakonec kraj vytvořil vlastního dopravce ( a zjevně mu nestačilo jednou se spálit).

BoH

Proč by měli jezdit jen na komerční bázi? Možná u vás v Ústeckém se spálili, ale v Olomouckém či Jihomoravském to funguje bez problému. V čem je podle Vás spolehlivější státní/krajský dopravce, než ten soukromý? Podle Vás státní/krajský dopravce lépe hospodaří s penězi, než ten soukromý? Nebo je výhoda ta, že když se tomu státnímu/krajskému nedaří, tak mu prostě nalijete více peněz, vždyť je to vlastně stát. Souhlasím s tím, že zde nejsou rovné podmínky pro všechny, což je dáno určitými historickými souvislostmi (především tím, že mnohé z toho, co mohlo přejít na SŽDC zůstalo v majetku ČD a zároveň… Číst vice »

Hrackalw

Proč by měly být ČD zachovány? Nemůžeš se na to dívat jen po stránce tržní nebo dopravní. Z různých aspektů by určité životně důležité věci měly zůstat státní, nebo pod velikou kontrolou státu když nic tak třeba z bezpečnostního hlediska. Patří sem energetika voda a pod. A dle mého názoru i doprava. I nad ní by měl mít třeba i z toho bezpečnostního hlediska stát kontrolu. Víte jak důležitá by byla železniční doprava v případě nějakého konfliktu? Myslíte že desítky soukromých subjektů bude fungovat stejně dobře jako státem vlastněný a ovládaný dopravce. Na vše je třeba se dívat vždy z… Číst vice »

BoH

Dobře, ale skutečně tato potenciální situace vynahrazuje ty nevýhody, že cestující jezdí v horších vozech a stát za to platí vyšší cenu? Podle mě ne. Nedokážu si představit, že by skutečně někdy bylo potřeba takového masového využití železnice. A nějaké zálohy ať má klidně armáda.

Hrackalw

Již jsem to psal v jiné diskuzi. Stát dává do liberalizované železnice mnohem více než do té před liberalizaci. To nemám ze své hlavy. V jedné televizní debatě to potvrdil politik z ODS a ten by asi jistě nevystupoval proti liberalizaci kdyby to nebyla pravda.

BoH

Pokud najdete odkaz, budu rád. Upřímně by mě metodologie takového výzkumu skutečně zajímala.

MartinS.

Stát dává do liberalizované železnice více peněz než dával, ale on také roste počet cestujících. A stát chce podporovat VHD, takže sype. Navíc ono existuje něco takového jako inflace a ceny roku 2019 nejsou úplně porovnatelné s cenami 2009 a 1999.

Frantisek

S tou podporou a sypáním je to relativní. On na druhé straně sype i do IAD, takže pokud chce, aby mu tou VHD alespoň někdo jezdil, musí sypat také. Otázkou je, jak efektivně to skutečně dělá, když má již léta výrazně menšinový podíl. A stejně tak náklady na kolejích, které také „chce“.

Dominik

Co si kraj objedná to bude mít, teď v Ústeckém kraji nabídly ČD od začátku nová vozidla, ale byly o pár korun dražší, tak si kraj vybral na danou linku soukromníka, který byl levnější, ale dva roky bude jezdit se staršími vozidly.
Takže otázka je položena špatně, měla by znít, je kraj ochoten zaplatit za nová vozidla?

BoH

Záleží na kraji. Co chce kraj, to dostane. Dříve na výběr neměl. Dříve byl monopol a prostě to zaplatíš, nebo se nejede….

Dominik

O dřív měli možnost říct, chceme nová vozidla, ČD by dali cenu a buďto jo chceme je, tak to zaplatíme a nebo ne, zůstaneme u starých. Ono je vidět, že kraje řídí zas jenom lidé, protože by rádi za málo peněz hodně muziky a to samé je typický Čecháček, rád by jezdil v moderních vlacích, ale ideálně skoro zadarmo 2 Kč/km už jsou moc).

BoH

Ale vždyť o tom je celý svět. Každý hledí na poměr cena/výkon, jen někdo dává větší váhu na cenu, jiný na výkon. Na tom přeci není nic špatného… Mimochodem právě tu cenu, za kolik pojedeme, určuje trh. Pokud nemáte konkurenci, tak si monopol může stanovit v podstatě libovolnou cenu, pokud je za to ochoten zákazník zaplatit. Jenže tady ten monopol byl vyšperkovaný ještě tím, že stát je štědrý a bylo mu v zásadě jedno, jakou částku si dopravce určí. I proto je důležité, aby existovala konkurence, aby bylo možné stanovit tržní cenu, nikoliv tu monopolní.

Dominik

Jenže jiná bude cena u ČD s x zaměstnanci a x depy, dílnami, atd… A jiná s dopravcen, který bude mít, když dobře jedno depo, 10 souprav a 50 zaměstnanců. To se blbě porovnává pak.

BoH

Ale to není problém objednavatele. Tak ať to ČD prodají. Otázka je, jak to budou dále zajišťovat v takovém rozsahu 🙂

Tronda

A ČD někdo nutí vydržovat miliardový aparát na nábřeží, sponzorovat golf, atd?

MartinS.

Můžete mi říct, jaká nová vozidla mohly ČD nabídnout v Ústeckém kraji? Vy víte o tom, že by ČD v roce 2019 koupily nabo plánovaly koupit nějaká nová vozidla?

Dominik

Pardon, napoprvé jsem uvedl špatný kraj, tedy ne Ústecký, ale Liberecký, zde ČD nabízely 844 a Arriva 845 a následně Desira, rozdíl byl 1,5 Kč.

MartinS.

Aha, myslíte tuhle nabídku, kde kraj vysloveně nechtěl Regionovu a tak mu ČD nabídly Sharky (ne nové, ale 6-8 let jeté) a doplnění výkonů Regionovami?

Strojvůdce Příhoda

Ano, ČD nabízely to, co by z jiného kraje stáhly. Jistě by tam měli velkou radost, kdyby místo žraloků přijela regionova. To je fakt vytloukání klínu klínem, takhle se fakt nabídka podávat nedá. Ani se nedivím, že Liberecký kraj na toto nepřistoupil…

Hrackalw

Hlavně že se dnes zakazují čínské telefony na úřadech z důvodu bezpečnosti. A kdo zaručí že si u nás Čína nekoupil třeba Leoše, již se přez něj na nás trh hodlá dostat. Nebo Arivu ta je na prodej. Tomu nikdo nezabrání. A co bude potom dělat stát až vypukne obchodní válka s Čínou s Čína nám tu bude vozit většinu autobusů a hodně vlaků. Aruba je náš největší autobusový dopravce. To bude potom měla.

BoH

Promiňte, ale moc špekulujete 🙂 Kdybychom toto měli praktikovat do důsledna, měli bychom úplně zakázat soukromé vlastnictvím, protože existuje možnost, že bude zneužito cizími mocnostmi, vše bude státní a dostaneme se do režimu, kdy kdy budeme „sociálnější“ než před listopadem 89. Skutečně si nemyslím, že by v následujících 50 letech řešili takovou krizi, na kterou by byla ČR úplně sama (bez pomoci EU) a kterou by nešlo vyřešit i národního dopravce.

Hrackalw

Špatně čtěte. Psal jsem že jen životně důležité strategické věci by měly zůstat státní. O žádném zákazu soukromého vlastnictví nepadlo ani slovo. A jak píšete o kousek výš že budeme jezdit za tržní ceny. Tak to nebudeme. Budem jezdit za celostátní tarif určeny státem. Tady minimálně ti co přestupují mezi dopravci. Nebo za ceny určené integrovanou dopravou. Vážený a to je již potom vážně úplně jedno komu jsou ty tarify nařízený. Jestli jednomu státnímu dopravci nebo řadě soukromníků.

BoH

Nečtu to špatně, protože naopak rozporuji to, že je to životně důležité strategické rozhodnutí. Není. Je to stejné rozhodnutí, jako jestli bude paneláky patřit státu či soukromým osobám, jestli rohlíky bude vyrábět stát, nebo soukromé osoby a tak dále. Můžeme takto prohlásit v podstatě cokoliv za důležité (co může být důležitější, než nakrmit lidi v případě války, nebo kde mají bydlet) a není tedy důvod a to především v současné době toto považovat za něco skutečně kritického, co musí být státní za každou cenu. U autobusů to funguje, není důvod proč by to nefungovalo i u vlaků. Co se týče… Číst vice »

Hrackalw

To myslíte opravdu vážně že to jestli ráno budou rohlíky je stejně důležité a strategické jako to jestli ráno půjde elektrika nebo plyn nebo jestli se miliony lidí dostanou do práce ? To si vážně myslíte? Tak to asi nemá cenu s vámi diskutovat :-).

BoH

No, pokud je podle Vás důležitější, aby se člověk dostal do práce, než aby měl kde bydlet či měl co jíst, tak to skutečně nemáme moc o čem diskutovat 🙂

BoH

Nehledě na to, že do práce se může dostat mnoha a mnoha způsoby a jet vlakem ČD je pouze jedna z možností 🙂

Herold

Z bezpečnostního hlediska má stát možnost podle z. č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, „zrekvírovat“ za stavu ohrožení státu anebo za válečného stavu jak věcné prostředky, tak i lidi („Pracovní povinnost za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu může být uložena všem fyzickým osobám, nebyly-li od ní osvobozeny nebo nebyly-li povolány k mimořádné službě. Pracovní povinnost se vykonává zejména v těch oborech práce, které jsou nevyhnutelné k zajišťování životně důležitých funkcí státu nebo k zabezpečení ozbrojených sil.“) pro účely obrany státu, bez ohledu na to, kdo je jejich vlastníkem anebo provozovatelem.

Dominik

A proč by ne? Nikdo je nenutil zakládat společnost a podnikat v dopravě, rozhodli se k tomu sami, tudíž by měli jezdit jen na komerční bázi, k závazku tu máme ČD. Ale to je jak AŽD v Ústeckém kraji, vlaky v ZDO si tam vymohlo na kraji AŽD (kraj s tím nepřišel), přeci nebudou jezdit na sebe. A ne, nebydlím v tom kraji. Je blbost hodit státní akciovou (ne státní podnik, protože ten se hůře přeci privatizuje) a plav si v tom. Měly bychom přeci jen prvně podporovat státní podnik a až pak něčí podnikání. No ona vůbec byla blbost… Číst vice »

BoH

První části vůbec nerozumím. Netýká se to dopravců, ale kraje a státu, kteří chtějí zavést konkurenci do oblasti dopravy, která ve všech oblastech ekonomiky ve všech kapitalistických zemích světa snižuje náklady a zvyšuje kvalitu. To je prostě základní pravidlo ekonomie. Jistě, můžeme to udělat tak, jak píšete a ČD dále štědře dotovat. Ale tím jen posílíte hlasy v tom, že ČD jsou neschopným podnikem, který se na rozdíl od všech ostatních nedokáže o sebe postarat a tudíž je neefektivní. Dopravce může mít své vlastní dílny. Pokud si na ně vydělá. Ale na ty dílny si nevydělaly ČD. Tyto dílny postavil… Číst vice »

Dominik

Ptal jste se, proč by měl soukromník jezdit jen na komerční bázi, tak jsem vám dal odpověď. A proč by nás to mělo trápit, mít státní podnik je důležité pro provozování ZDO. Na ČD přešli po ČSD, tak proč by si na ně měli vydělávat? Dobře, upřesňuji, doprava železniční. A nevím, jak funguje autobusová doprava v Olomouckém kraji, ale v Pardubickém byl problém s topením v zimě, uznáváním slev a pozdním najížděním k perónu i u soukromníků. Teď už moc spekulujete vy, uvádíte příklady, pro které nemáte důkaz, že vznikly jen na základě konkurence, v době začátků konkurence bylo využití… Číst vice »

BoH

Abych řekl pravdu, už ani nevím, na co jsem se všechno ptal, nicméně i kdybych se na to ptal, tak jste mi moc neodpověděl. Vy jste napsal, že si soukromník vybral sám, jestli bude provozovat dopravu. To samozřejmě ano. Ale nezáleží na soukromníkovi, jestli bude jezdit v závazku či ne. To je záležitostí kraje. Pokud chce kraj ušetřit, udělá výběrové řízení. Pokud nechce, no tak ho neudělá. To soukromník sám neovlivní. Není důležité mít státní podnik pro provozování ZDO. V Olomouckém kraji ZDO provozuje Arriva a dělá to podle mého názoru dobře. Přešly, protože je pro ČSD postavil stát. OK,… Číst vice »

Dominik

Ano, tudíž nevidím důvod, proč mu dávat ZDO, když od toho tu máme ČD. Ono nás do toho tlačí EU, bohužel to není čistě naše vůle. Jak říkám o busech se asi nemá cenu moc bavit, já nejel v Olomouckém kraji a vy pro změnu v Pardubickém. Co je natom za stejné podmínky? Stát si zřídil provozovatele drážní dopravy, tak mu logicky zajistil depa a ostatní služby. Ať si soukromník zařídí svoje (zbrojení, apod..), ne že se mu bude vynucovat vstup do dep ČD (sice teda za poplatek). Natom mu něco zajišťovat není nic rovného, co třeba pro rovnost zrušit… Číst vice »

BoH

No tak ať se ČD ukáže, že je lepší, než soukromníka. Já budu šťastný, pokud to ČD vyhrají. Ale musí si to zasloužit. Ne, že to dostanou jen proto, že se to tak dělalo vždycky. Když to dostanou, pak budou lepší a mají nárok na to tam jezdit. Když budou horší, není důvod, proč by to měly dělat zrovna ČD. Souhlasím, já jsem pro, aby ČD nemusely dělat výběrka. Ale pozor, pak se musí chovat skutečně tržně a ne, že když někdo nějaké rozhodnutí podělá (respektive ČD vytuneluje, protože nemuseli dělat výběrka), tak to zacáluje stát. Třeba bychom se toho… Číst vice »

BoH

Jen tak mimochodem. Já mám ČD rád a fandím jim. Ale to prostě nemůže stačit na to, abych obhajoval to, že když je někdo lepší, tak to stejně protekčně dostanou ČD. Musí jim ta konkurence trochu protahovat pérka, jinak na R12 budu jezdit na věky věků béčkama a podobnými šroty 🙂

Y.K.

Tak to nefunguje, nebo resp. nebude fungovat. Trh v EU směřuje k úplně liberalizaci a je to tak správně. Nic jako „od toho máme národního dopravce“ tam neexistuje. Jedině soutěže mohou nějak posunout tristní stav objednávané dopravy, když se nesoutěží, moc se za danou cenu nenabízí (kdo by se přethl, když nemusí).

ČD vůbec není potřeba privatizovat, jen se musí více snažit, aby uspěly v soutěžích, to je vše. Na druhou stranu se ČD klidně budou moci ucházet o výkony třeba v Rakousku nebo Německu nebo co já vím kde a vydělat si i tam.

Hrackalw

Musím s vámi opět jen a jen souhlasit. I když to tak vypadá jsem i já pro určitou liberalizaci. Ale rozhodně ne ukvapenou a nepřipravenou jako u nás. Dělanou pod heslem konkurenci ať to stojí co to stojí.

MartinS.

Tak vzhledem k tomu, jak dlouho se o liberalizaci u nás mluví, nemyslím si, že by mohla být považována za ukvapenou. Nepřipravená to je, i po těch letech, ale ukvapená tedy moc ne…

Y.K.

Na liberalizaci není vůbec nic ukvapeného. Datum úplného uvolnění trhu je už známo pradávno (schváleno 2007), to že se všichni tváří, jako, že do té doby nemusím nic moc dělat a pak se uvidí, jen nesvědčí moc o dobré práci úřadů a ministerstev, které zřejmě budou po 15 letech nepříprav náležitě „překvapeny“. Sice se to jmenuje přechodné období, ale u nás je to spíše konzervační a vyčkávací.

XXXD

A co jste čekal? Oni snad úřady a ministerstva někdy dobře pracovali?

KraKen

ona promární otázka je co by mělo být tou „objednávkou“. Jestli plné saturování přepravní kapacity, nebo jen základní obslužnost? To je podle mne ten důležitý moment pro rozhodování, co dotovat. Podle mne by dotace měly být jen na základní obslužnost, A taky by to chtělo říci, co je ten základ. A taky by to chtělo říct, že onen základ (placený z daní) nebude mít přednost před komerčním provozem (tj provozem, který generuje výnos ze kterého se platí daně). Tj žádný čekání nákladní ucelenky kvůli osobním vlakům v objednávce.

KraKen

no mi puinďa moc nevyhovuje. Jezdil chvíli z Brna na Prahu , a ,kolem Adamova mi bylo z toho naklánění blivno. Ty „kývačky“ nejsou nic pro někoho, kdo trpí kinetózou.

Jirka

Já bych to trošku upravil. Objednávku klidně na soutěže, ale vždy se povinně musí přihlásit ČD, aby byla zajištěna obsluha, kdyby žádný soukromník nechtěl.

Tronda

A proč, když je to dražší, jak pro objednatele, tak především pro zákazníky? Peníze z takové firmy zpět na dividendách, narozdíl od jiných státem vlastněných firem, stejně nikdy neuvidíme, tak ani není důvod, aby stát takovou firmu vlastnil.

Jára

Peníze z dividend ČEZu jste někdy viděl? Já nedostal ani korunu. Je to úplně jedno, protože další peníze navíc v rozpočtu se dají na novou toustovací linku nebo se zase budou stavět rozhledny v údolí apod. Rozhodně neočekávám, že by mi je někdo zaslal na účet nebo složenkou. A kdyby, tak na jednoho obyvatele by to byla nevýznamná částka.

Nekdo

tak taky zalezi na tom, zda vlastnite nejake akcie CEZ-u. ja jo a dividenda pristane na uctu pravidelne kazdy rok 😉

Tronda

No vidíte a je spousta lidí, kteří dividendy ČEZu na svém účtě už viděli, ale jako daňového poplatníka by vás mělo zajímat, jestli státní firmy dividendy do rozpočtu odvádějí, nebo jsou jen černé díry na peníze.

Jára

To je nesmysl, jako daňového poplatníka by mě mělo zajímat, abych odevzdával co nejméně a sám si rozmyslel jak naložím s vydělanými penězi a ne, že je odevzdám do společné kasy a počkám, kolik se mi z toho vrátí. To je díky západkovému efektu velmi obtížné. To co se vybere do státního rozpočtu se přerozděluje plus ještě něco navíc (z toho je ten deficit). Přes 55% jsou to mandatorní výdaje (Většinu tvoří sociální výdaje: zejména dávky důchodového pojištění. Většina starobních důchodů bude od daně z příjmu osvobozená – jedná se o měsíční důchod do 36600 Kč/měsíc). Ve zdravé ekonomice/společnosti by… Číst vice »

Nekdo

diky za podrobnou analyzu. jak to ale, prosim, souvisi s dividendami CEZ? ty snad vidi kazdy, kdo vlastni akcie CEZ-u, at uz je to stat, nebo Vy…

Jára

Ale Tronda psal o vztahu daňového poplatníka k státním firmám a daňový poplatník tu dividendu nedostane prakticky (maximálně viz ta analýza). Pokud tedy nemáte akcie ČEZu, tak se ptám, kde máte jako daňový poplatník (a dle filosofie Trondy, majitel ČEZu) na výpisu z účtu nebo jiném dokladu, že jste dostal dividendu z ČEZu? Já nic takového nemám.

Tronda

Pokud tvrdíte, že chcete do rozpočtu odevzdávat co nejméně a sám si rozmyslet jak naložíte s vydělanými penězi, tak vlastně chcete zrušit dotaci do jakékoliv veřejné dopravy, protože pak se vám výrazně sníží daně a budete si moct sám rozhodnout jestli za plně ekonomické jízdné pojedete vlakem/autobusem/vlastním autem, akorát tento váš nápad bude hodně nepříjemný pro hlavního dopravce v závazkové dopravě.

Jára

To právě díky západkovému efektu není pravda. Pokud se ze státního rozpočtu odkloní tok peněz od subjektu A, tak s velkou pravděpodobností, blížící se jistotě, dostane ty peníze subjekt B. Otázka je jen, kdo bude ten subjekt B. Podíl celkových příjmů rozpočtu na HDP od roku 1993 do 2018 je stálý 14-16%. Podíl daně vybrané od fyzických osob na obyvatele ve věku 15-64 let od roku 2010 roste. Z toho vyplývá, že očekávat snížení daní je jako čekat na Godota, západkový efekt funguje.

...

Ale jistě, peníze z dividend ČEZu vídám každý rok, když si pro ně dojdu (bohužel to vyplácí Česká spořitelna a dohodnout natrvalo převod na účet není možné)… Ale je fakt, že jsem pro to musel něco udělat a to něco rozhodně nebylo nadávání v internetových diskusích.

Jára

Asi jste to nepochopil. Vy píšete o případu, kdy máte akcie ČEZu a dostanete dividendu jako vlastník akcie, ale Tronda psal o tom, že dividendy má vybírat stát jako majitel firmy a pak ty peníze přerozdělit daňovým poplatníkům. To je přeci úplně jiný případ. Možná kdybych vzal jinou státem vlastněnou firmu, třeba Budvar nebo hotel Thermal, tak z těch peníze neuvídíte.

Tronda

Ale uvidí je stát ve státním rozpočtu a může za ně třeba opravit nějakou trať, silnici nebo nemocnici – tedy užitek z toho mají všichni. V případě ČD se nikdy žádné dividendy do státního rozpočtu nekonaly a neustálé poznámky, že peníze státu zůstanou doma (tedy zpět ve státním rozpočtu) jsou liché. Pro stát je dokonce finančně výhodnější, když zakázku zadá např. Arrivě, protože je to jednak levnější a za druhé má příjem na dani z dividend, když Arriva zisk odvádí domů, tyto peníze v případě zadání ČD již nikdy neuvidí.

Hrackalw

Je vidět že nevíš co píšeš. Trochu výše jsem psal o Pardubickém kraji. Tam mimochodem ČD daly nabídku za nižší cenu než Leoš takže tady zadavatel rozhodně neušetřil.

Tronda

V kvalitě ojetých šrotů 810/814/Bt/BDs – děkujeme nechceme, nová vozidla jsou přece to po čem pořád ty a tví kamarádi volají.

Hrackalw

ČD nabízely pantery a Sharky obojí nové a neuspěly proti repasovaným šrotům z Německa. Soutěže u nás vůbec nejsou rovné je to vše politické zadání.

MartinS.

ČD nemohly nabízet nové Sharky, když poslední Sharky koupily v roce 2013 a žádné jiné nemají v tuhle chvíli vysoutěžené a v dohledné době jim je nikdo nevyrobí. Takže si řekněme, že ČD nabízely zánovní 6-8 let stará vozidla, ale rozhodně ne nová. A navíc zrovna Sharky nabízely ČD tolika krajům, že nevím, jak by to udělaly, kdyby jim na to všechny kraje kývly? Ostatně třeba Olomouckému kraji nabídly ČD Vašimi slovy „repasované šroty z Německa“ Stadler GTW a ukazuje se, že i slovo „repasované“ můžeme škrtnout, protože se nenašel nikdo, kdo by je chtěl repasovat.

Tronda

Na všechny elektrifikované tratě v Pardubickém kraji nabízeli pantery a na všechny neelektrifikované sharky (vč. např. Chrudim – Moravany)? Můžete hodit odkaz na takový materiál, kde toto ČD nabízí?

Dáda

Co furt máte. Jaký šrot, vždyť je retro v módě!!! Měli by ještě přidat příplatek za historická vozidla 🙂

Dáda

přesně tak. Pokud dojde k zisku, ten se „prohospodaří“ a ve finále často na zcela zbytečných a zbytných akcích. Jen malé % z toho poslouží k nějaké dobré, a pro společnost opravdu užitečné, věci

Jiří Kocurek

A z tohoto titulu by měl stát vlastnit a provozovat také telefonní a internetové linky, aby nemusel za provoz internetu zdarma platit soukromníkovi. Co dál ještě stát potřebuje? Jídlo do škol. Jasně, takže stát by měl vlastnit jatka, mlýny, pekárny… Co dále stát potřebuje? Počítače. Takže by měl vlastnit firmu na výrobu počítačů. Znárodníme Intel nebo AMD?

BoH

Aha, takže důležité trasy se budou soutěžit nejdříve za 10 let 🙂

noerf

R26 je totální zhovadilost, kdy jezdí dieslové vlaky na trati, kde je polovina trati elektrifikovaná. A jízdní doba z Prahy do Českých Budějovice je o 60 – 90 minut pomalejší než autobus či vlak na trati Praha – Tábor – České Budějovice. Tam by přitom stačili navázat na rychlíky v Berouně, osobní či spěšné vlaky do Písku, odkud pak jezdí spěšné vlaky v objednávce kraje do ČB, kde se možná se někdy dočkáme, že pod trakčním vedením budou jezdit elektrické jednotky.

-TR-

Vůbec nechápete, k čemu ty vlaky jsou. Jejich účelem je zajištění přímého spojení bez přestupu např. v trase Praha – Příbram, Praha – Písek nebo Praha – Protivín.

No a pak je otázka, zda si Jihočeský kraj skutečně objedná tolik vlaků, kolik je uvedených v návrhu. Doposud se tam akorát nekoncepčně škrtalo.

Frantisek

Do Příbrami či Písku by se dalo jet i rychlíkem Praha – Strakonice s přípoji na Šumavu. 🙂 Ale i ten by ještě dlouho jezdil na naftu…

Tadeáš

V Berouně/Zdicích již na rychlíky od Prahy navazují osobní vlaky do Protivína a vzhledem k poměrné nespolehlivosti přípojů se prakticky skoro nepřestupuje a buď lidi jedou přímým rychlíkem nebo si na hlavní trať dojedou autem.

Jirka

Ten diesel je výhoda. Když se něco rozbije na 171 (to je dost často) tak mohou jet přes Rudnou.

XXXD

No tak ono v současnosti a téměř jistě i v blízké a střednědobé budoucnosti jezdí nebo bude jezdit naprostá většina spojů přes Rudnou, protože na 171 už prostě není kapacita. Takže výhoda spíš je, že když je problém na Hrbaté, tak se rychlík může courat po 171 za osobákem, ale jízdní doba zůstane stejná, pokud dokonce nevyjde ještě lépe.

František

To jsou zase „domovní čísla“. Jenže jak se pak má zachovat cestující? Pořídit ještě In 25, nepořizovat již In 25, případně pak cestovat jen v rámci kraje za tarif IDS a zbytek pak autobusy… To kdyby dámy a páni na ministerstvu poradili. Jenže o substrát tu bohužel asi nejde.

Hanzi

Koupit si auto, jako většina tech pro který je čas celkem drahej. Nebo nemusi a může tu brečet a lamentovat jako např Vy.

A.R.

Pro mě je čas drahý, proto jezdím vlakem. Nechci mrhat časem držením volantu a stresem, že to do mě na dálnici někdo napere.

Dáda

No pokud bydlíte na nádraží, tak jo. já to mám k hlaváku minimálně 45 minut sockou. Představa, že jezdím nyní do práce vlakem, máme zakázku v Opavě… no to bude opravdu časová úspora jak sviňa, oproti autu. Vlak zatím nedokáže co se času týče konkurovat autu. Argument na D1 bude kolona je stejněj, jako když u Třeboví stojí vše protože námraza na drátech. Případně jedete z Prahy do Brna a už n aodjezdu je 70 minut zpoždění, páč nějak nebyla po ruce jízdy ochotná lokomotiva.

Frantisek

Já ale nechci jezdit autem, pokud nemusím. Řízení mezi grázly mě stresuje i ohrožuje, stejně jako mě obtěžuje bordel navíc, který bych oproti hromadné dopravě též vytvářel, chodníky využívané k parkování či ulice ucpané přílišným množstvím vozidel. Nadto, na pořízení a provoz vlastních několika tun materiálu mi přijde škoda vydávat peníze, raději se složím s dalšími, když nás jede stejným směrem více. Nemusíte mě hned shazovat, když už máte potřebu propagovat bezbřehý automobilismus. 🙂

Hanzi

No můžu Vás ujistit, že jako jedinec to už nevyškubnete. Holt máme 21 století a ze vsi do vsi už se povětšinou nechodí kilometry na vlakovou zastávku, ale sedne se do auta. Tedy alespon valná část národa to tak dělá. A s tou ekologií bych to nepřeháněl. Běžte se podívat někam do míst kde pravidelně stojí nebo se odstavuje diesel trakce.

Dáda

Ono tak y to chce kouknout do míst, kde se vyrábí elektřina pro tu závislou trakci. I elektřina se musí nějak vyrobit a nejsou to moc pěkné procesy, které k tomu používáme. Kouknout na uhelný doly kolem Mostu a Sokolova, zažít důlní otřes vKarviné, zažít poklesy a naklánění terénu kvůli poddolování. Ona ta elektrika na kolejích sice nesmrdí jako nezávislá, zato smrdí jinde a o to víc. Případně zakít do meziskladu vyhořelýho paliva v Dukovanech, je tam naskládáno mnoho Castorů s radioaktivním vyhořelým palivem. Většina lidí tohle za zahrádkou nechce mít skladovaný… Koukněte na dlouhý stráně, přečerpávačka, co to udělalo… Číst vice »

Dáda

No já těch pár tun materiálu používám proto, aby mi do kapsy vydělávalo peníze. Říká se tomu služební jízda vlastním vozidlem. Což je často velmi zajímavé přilepšení k výplatě. A ještě k tomu mám komfortní službu, že vyjedu od baráku a dojedu až kam chcu, s klimou, kterou zapnu kdy já chcu a na teplotu kterou já chcu.

Jiří 2

Však si ji pořídit můžete. A následně vrátit nevyužitou část. Zrovna v případně IN25 bych to ale příliš neřešil, ta cena zase tak vysoká není.

BoH

Jiří 2: Asi tak. IN 25 se dá pořídit za pár bodů, takže v podstatě zdarma. Navíc si myslím, že rok dopředu bude jasné, kdo na trati bude jezdit, takže s inkartou úplně odpadá problém.

Frantisek

Jenže rok dopředu už to bylo loni v prosinci. Také proto jsem si rozmyslel pro sebe celkem znatelný výdej 990 korun (zrovna jsem neměl za jízdné utracené 4000 :-)), když jezdím jen občas, z velké části jen kolem Prahy, a to ve směrech, které již ČD od prosince mít neměly. Proto mi přijde celá tahle ANO populistická šaráda, kdy se rozhodnutí mění podle nálady, akorát pro zlost. Ano, mohl bych si pořídit auto a s davem nadávat, že i přes další a další asfaltování je silnic a parkovišť pořád málo, jak mi tu radí automobilisté, a přispět tak k horšímu… Číst vice »

Strojvůdce Příhoda

IN 25 je přeci za pár korun. Vůbec se divím, že to někdo řeší…

Frantisek

Jestli je pro Vás 1000 pár korun… O roční variantě neuvažuji, tolik zase nejezdím, aby se mi vyplatila.

Tronda

A proč by měli na MD řešit komerční nabídku jednoho z dopravců? To je holt riziko, že vás ten dopravce balamutí, mají dávat slevové karty jako všichni ostatní dopravci/obchodníci ve vidině vyšších tržeb z návratu zákazníka a ne prodávat pod heslem nechci slevu zadarmo.

Frantisek

Pokud by jim šlo o cestující, tak by to řešit měli, když jde o vlaky, které objednávají v jejich zájmu. Že to neřešili dosud, na věci nic moc nemění. Nakonec, při přednostním používání vlaku se to člověku ještě celkem vrátilo. Teď by to mohl řešit systém státního jízdného, ale dost lidí se radši vrhne zacpávat silnice a parkoviště. Mně se to dělat nechce, tak holt budu využívat více autobusy.

Partneři

Škoda transportation
podcast