Ministerstvo mění jízdní řád na soutěže rychlíků, chystá další přímá zadání

Vlaky Českých drah ve stanici Havlíčkův Brod. Foto: České dráhyVlaky Českých drah ve stanici Havlíčkův Brod. Foto: České dráhy

Ministerstvo dopravy posune o několik dalších let chystané zahájení provozu dálkových vlaků s dopravci, kteří vzešli z řádné soutěže. Naopak

Ministerstvo dopravy posune o několik dalších let chystané zahájení provozu dálkových vlaků s dopravci, kteří vzešli z řádné soutěže. Naopak v řadě oblastí počítá dál s přímým zadáním. I v nich by ale měla dostat příležitost konkurence.

Vyplývá to z několika oznámení, které ministerstvo zveřejnilo v pondělí ve věstníku veřejných zakázek. Soubor zakázek se týká zatím jen části provozu. Jde ale o několikátý posun v harmonogramu otevírání železničního trhu, podle kterého se původně už mělo několik let soutěžit.

V rámci ministerstva byl harmonogram otevírání trhu podroben analýze a jsou diskutovány aktualizované termíny výběru dopravců a sjednávání  budoucích smluv o veřejných službách,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Ministerstvo zatím nechce říct, jaké nároky bude mít na vozidlový park v soutěžích a přímých zadáních, u některých dieselových tratí se mluví o možnosti hybridních vlaků. „Vyjadřovat se k požadavkům na vozidlový park na konkrétních linkách by bylo v tuto chvíli předčasné,“ řekla Rezková.

Na zveřejněném seznamu zakázek jsou linky R21 Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Nový Bor a R24 Praha – Rakovník, kde od prosince letošního roku bude jezdit Arriva. Ministerstvo počítá po ukončení tříleté smlouvy s dalším pětiletým kontraktem zadaným přímo. Zda Arrivě, nebo někomu jinému, ukáže teprve zájem jiných dopravců. Během úterý se ve věstníku objevila také zakázka na provoz vlaků na lince R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem, kde se počítá s přímým zadáním od roku 2020 na sedm let.

Jedinou výjimkou ze souboru linek, které přejdou na konci letošního roku pod Arrivu, je linka R26 z Prahy do Českých Budějovic přes Písek. V jejím případě počítá ministerstvo se soutěží na 15 let, nový dopravce má začít jezdit od konce roku 2022.

Ve dvou případech ministerstvo dopravy počítá nejprve s přímým zadáním na přechodnou dobu a pak vypsáním soutěže na delší dobu. To bude případ dvou linek: R9 z Prahy do Brna a Jihlavy přes Havlíčkův Brod, kde bude smlouva přímým zadáním na tři roky. U linky R27 z Ostravy do Olomouce přes Krnov bude po smlouvě na dva roky následovat soutěž na deset let.

Bez soutěže bude naopak provoz rychlíků z Kolína do Ústí nad Labem, stát u nich předpokládá osmileté přímé zadání. Podobně dlouhý kontrakt přímým zadáním chystá ministerstvo u linky R10 z Prahy do Trutnova: na sedm let uzavře smlouvu přímým zadáním, pak vypíše soutěž na 15 let.

Velká smlouva na provoz dálkových vlaků s Českými drahami vyprší letos v prosinci, ministerstvo s výjimkou několika tratí z takzvaných rozstřelů chystá novou smlouvu s ČD na pokrytí většiny spojů. Otvírání trhu bude znovu oddáleno. V tuto chvíli se nedá ale čekat příliš silná kritika alternativních dopravců, ti jsou aktuálně vytíženi přípravami na prosincový start.

Budoucnost vybraných linek dálkové dopravy podle MD

R21 Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Nový Bor a R24 Praha – Rakovník.
Smlouva přímým zadáním na pět let od prosince 2022

R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava
Desetiletá smlouva od prosince 2024 na základě otevřené soutěže

R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava
Přímé zadání na tři roky od prosince 2021 (do té doby jistota provozu pro České dráhy, pak možnost výběru jiného dopravce). Přechodné období pro přípravu soutěže

R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem
Přímé zadání od prosince 2020 na sedm let.

R26 Praha – Beroun – Příbram – Písek – České Budějovice
Smlouva na 15 let od prosince 2022, otevřeným výběrovým řízením. Do té doby na trase od prosince letošního roku bude Arriva.

R23 Kolín – Ústí nad Labem
Přímé zadání na osm let od prosince 2021. Do té doby smlouva s Českými drahami, pak možnost výběru jiného dopravce

R27 Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc
Přímé zadání od prosince 2020 na dva roky, přechodné období na vypsání otevřené soutěže. Do příštího prosince smlouva s ČD, poté přímé zadání možné i jinému dopravci.

R27 Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc
Od prosince 2022, smlouva na 15 let po otevřené soutěži.

R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov
Smlouva přímým zadáním od prosince 2021 na 7 let. Do té doby provoz s Českými drahami, do přímého zadání se může přihlásit i jiný dopravce

Plány na další linky se chystá MD zveřejnit postupně.

Tagy linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy smlouvy na provoz dálkové dopravy Top
244 komentářů