Další rychlíkové linky míří k přímému zadání ČD, stát nestihl vypsat otevřenou soutěž

Řídící vůz 943 na rychlíku R27 v Opavě. Foto: České dráhyŘídící vůz 943 na rychlíku R27 v Opavě. Foto: České dráhy

Ministerstvo dopravy nestihlo u dalších rychlíkových souborů včas vybrat provozovatele veřejnou soutěží a provoz na nich získají s velkou pravděpodobností

Ministerstvo dopravy nestihlo u dalších rychlíkových souborů včas vybrat provozovatele veřejnou soutěží a provoz na nich získají s velkou pravděpodobností na další roky České dráhy přímým zadáním.

Po rychlíkových linkách R14A a R14B (Pardubice – Liberec, Liberec -Ústí nad Labem), kde už ministerstvo dopravy potvrdilo chystající jednání s Českými drahami, se bude opakovat stejný postup i u dalších linek: R9 (Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava) a R27 (Olomouc – Krnov – Ostrava).

V případě linky R27 je smlouva s Českými drahami do konce roku 2020, ministerstvo musí tedy vyřešit výběr dopravce letos. Půjde tak o stejný případ, jako u rychlíkové linky R14, kde ministerstvo uvedlo, že bude jednat s Českými drahami. Postup od linky R14 ale bude odlišný: ministerstvo počítá u R27 s krátkou smlouvou jen na dva roky, u R14 má být sedmiletá smlouva.

„Náš předpoklad je v letošním roce řešit u linek R9, R26 a R27 jak přímá krátkodobá zadání, tak i nabídková řízení na další období, s vyššími požadavky na kvalitu cestování,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Mezi Ostravou a Olomoucí měl původně jezdit RegioJet, ministerstvo v roce 2012 vypsalo soutěž, kterou soukromý dopravce vyhrál. Ministr dopravy v době úřednické vlády Zdeněk Žák ale soutěž zrušil a nechal na trase dál jezdit přímé dráhy. Podle stávající smlouvy platí ministerstvo 137 korun za kilometr, ročně zaplatí stát zhruba 100 milionů korun. České dráhy na rychlíky nasazují soupravy složené z motorových vozů 843 a vozů Btn. Od prosince 2022 by pak na trati měl jezdit dopravce vybraný na základě otevřené soutěže. Tu ministerstvo dosud nevypsalo. Vítěz bude na trati jezdit 15 let. Vzhledem k tomu, jak dlouho může kvůli různým odvoláním trvat otevřená soutěž a času na výrobu nových vlaků, může být i termín konec roku 2022 poměrně odvážným.

Stát musí řešit brzy i provoz na rychlíkové lince z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod. Smlouva s Českými drahami vyprší za necelé dva roky v prosinci 2021. Jisté tak je, že bude muset být po prosinci 2021 řešen provoz na základě přímého zadání, protože soutěž na provoz na deset či patnáct let stále není vyhlášena. Linka R9 přijde stát ročně na 274 milionů korun při ceně 138 korun za každý kilometr.

Ministerstvo ve své odpovědi uvedlo i linku R26, což je spojení z Prahy do Českých Budějovic přes Příbram. Na ní aktuálně jezdí Arriva do konce roku 2022. Ministerstvo už dříve uvedlo, že zde zvažuje nasazení hybridních jednotek, které by využily částečně provoz pod elektrizovanou tratí a zbytek by zvládly jet na baterie.

„Kvalitativní požadavky na linku R26 jsou předmětem posouzení, nyní je ještě předčasné jednoznačně konkretizovat řešení zvolené pro nabídkové řízení,“ dodal Jemelka. Linka R26 je jedinou, kde stát předpokládá nabídkové řízení. U ostatních chystá ministerstvo přímé zadání na pět let. Není jasné, zda Arrivě či Českým drahám.

Ministerstvo loni v srpnu zveřejnilo plán, jak chce provoz na některých linkách otvírat jiným dopravcům. Novou smlouvu může uzavřít až letos v srpnu, je tedy jisté, že nedojde zatím k žádné zásadní změně v nasazení vozidel.  Smlouvy s Českými drahami na letošní rok i další zveřejnil stát v registru smluv loni v prosinci.

Tagy Arriva vlaky České dráhy linka R26 Praha - Písek - České Budějovice linka R27 Ostrava - Krnov - Olomouc linka R9 Praha - Písek - České Budějovice Ministerstvo dopravy R27 R9 Top
127 komentářů