Méně zpoždění a poruch, lepší služby, konverze napájení. MD změnilo podmínky pro odměny šéfů Správy železnic
Nově se klade důraz na spolehlivost a propustnost železniční sítě, cílem je omezit zpoždění vlaků způsobená Správou železnic.
(Aktualizováno 12:00 po skončení tiskové konference) Na Správě železnic (SŽ) dnes skončila letitá praxe odměňování managementu podle utracených peněz a počtu připravených projektů, aniž by se zároveň bral ohled na provozní ukazatele, jako je zpoždění, zastavení provozu kvůli poruchám nebo koordinace výluk.
Správní rada organizace pod vedením nového předsedy Martina Červíčka schválila radikální změnu systému bonusů, kterou sliboval ministr dopravy Martin Kupka. „Je to významná změna. Považuji za chybu, že v dosavadním systému odměn úplně scházelo hledisko propustnosti železniční sítě a kvalita služeb dopravcům a cestujícím,“ uvedl Kupka.
Jde o změnu indikátorů KPI (Key Performance Indicator – Klíčové ukazatele výkonnosti). Nově se mezi devíti body klade důraz na spolehlivost a propustnost železniční sítě, cílem je omezit zpoždění vlaků způsobená Správou železnic. Například u vlaků osobní dopravy musí dojít k omezení tohoto jevu meziročně o 20 procent. Podobný bod má i nákladní železniční doprava, kde se ale bude ještě hledat vhodné „měřitelné kritérium výkonnosti a spolehlivosti infrastruktury pro nákladní dopravu“.
K dalším kritériím pro výplatu bonusů patří nižší počet poruch zabezpečovacího zařízení a trolejového vedení nebo zlepšení komunikace a informovanosti veřejnosti o aktuálním stavu na železniční síti, o investičních akcích a přípravě významných staveb. Kouzlem nechtěného se právě v době jednání správní rady Správa železnic potýkala s poruchou zabezpečovacího zařízení v Praze, kde byl přerušen provoz mezi Masarykovým nádražím a Vysočany.
V nových pravidlech se nezapomíná ani na investice, kde je zařazena například podmínka vypsání soutěže na záměry projektu konverze alespoň 100 kilometrů tratí na 25 kV/50 Hz.
„Zaměřujeme pozornost na spolehlivost železnice. Musíme systematicky sledovat nejen investice, ale i provozní parametry, tedy jak kvalitní službu Správa železnic dopravcům a cestujícím poskytuje,“ řekl deníku Zdopravy.cz Kupka.
Správa železnic v posledním roce kvůli souběhu výluk na důležitých trasách čelí častým výpadkům provozu, což vedlo k velkým zpožděním především na I. koridoru. K tomu se přidávají provozní potíže v tradičních bolavých bodech sítě, především v úseku Praha – Beroun. Provoz v údolí řeky Bíliny nedávno zastavil zoxidovaný a zeslabený drát trakčního vedení.
Kvůli špatné koordinaci výluk vzniklo i sdružení osobních dopravců SVOD Bohemia. Cestující přitom většinou netuší, že za značnou část zpoždění může Správa železnic, a svůj hněv přenášejí pouze na dopravce. „Začínáme znovu a lépe ve smyslu vnitřní komunikace. A uděláme vše pro to, abychom novým ukazatelům dostáli,“ řekl šéf Správy železnic Jiří Svoboda. Podle něj bude stále větší roli hrát délka výluk a tlak na jejich zkrácení.
Řešením je podle něj mimo jiné nasazením nejmodernější techniky, což podpořil i ministr, podle kterého bude třeba na nejvytíženějších úsecích nasazení nejmodernějších strojů i za cenu vyšších nákladů. „Ano, některé věci se mohli udělat dříve,“ řekl Svoboda. Jako příklad uvedl zrušení tzv. beznapěťového úseku na I. koridoru v úseku kolem bývalé zastávky Bezpráví.
Klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) pro rok 2023
1. Oblast ekonomická: Odpovědné a efektivní hospodaření
Naplnění provozních a investičních plánů organizace ve stanovených termínech (dle schváleného seznamu akcí v rozpočtu SFDI pro příslušný rok) při snížení počtu zaměstnanců v řídících a průřezových činnostech Správy železnic nejméně o 2 % (oproti 31. 12. 2022) a při dodržení všech zákonných postupů veřejného zadávání a s příznivým auditním závěrem – bez výhrad.
Termín 31. 12. 2023; váha 15 %
2. Oblast provozní: Spolehlivost a propustnost železniční sítě
Míra zpoždění vlaků způsobená provozovatelem dráhy vyjma zpoždění způsobená v důsledku extrémních vlivů počasí a vlivu vyšší moci při zohlednění dvou segmentů spojů:
a) dálkových vlaků vedených mimo závazek veřejné služby a expresních a rychlíkových vlaků vedených v závazku veřejné služby;
b) osobních a spěšných vlaků v regionální dopravě.
Relevantním ukazatelem bude meziroční zlepšení o více než 20 % ve srovnání s rokem 2022.
Termín 31. 12. 2023; váha 15 %
3. Oblast provozní: Spolehlivost a propustnost železniční sítě
Stanovení měřitelného kritéria výkonnosti a spolehlivosti infrastruktury pro nákladní dopravu.
Termín: 31. 12. 2023; váha 5 %
4. Oblast provozní: Spolehlivost a propustnost železniční sítě
Kombinované kritérium pro snížení počtu hodin zastavení provozu z důvodu poruch zabezpečovacího zařízení či trakčního vedení a jeho napájení o 10 % se zohledněním externích příčin narušení provozování dráhy.
Termín 31. 12. 2023; váha 10 %
5. Oblast investiční: Realizace prioritních projektů
Naplnění stanovených milníků přípravy prioritních projektů pro zvýšení kapacity a spolehlivosti sítě: úseků vysokorychlostních tratí, novostavby trati Praha – Beroun a dále klíčových spojení Velký Osek – Choceň, Brno – Přerov, Plzeň – Domažlice – státní hranice, Kolín – Všetaty – Děčín, Praha – Letiště Václava Havla/Kladno a Všejanské spojky.
Termín 31. 12. 2023; váha 20 %
6. Oblast investiční: Ostatní projekty
a) Vypsání soutěže na záměry projektu konverze alespoň 100 km tratí na 25 kV/50 Hz.
Termín 31. 12. 2023;
b) Vypsání soutěže na zhotovitele vybavení tratí systémem ETCS na alespoň 100 km tratí (včetně jednotlivých investičních akcí nebo včetně ucelených investičních akcí na jakékoli části sítě).
Termín 31. 12. 2023;
c) Posouzení projektů na prostou elektrizaci železniční dopravní cesty pro osobní dálkovou a nákladní dopravu dle materiálu ministerstva dopravy a předložení způsobu zajištění k projednání Ministerstvu dopravy.
Termín 28. 2. 2023; váha 10 %
7. Oblast organizační: Změna zpracování rozkazů pro zpravování vlaků
Uplatnění nové podoby zpracování rozkazu pro zpravování vlaků na základě pilotního ověřovacího provozu a její postupné nasazení po ukončení a vyhodnocení ověřovacího provozu do ostatních oblastních ředitelství.
Termín 31. 12. 2023; váha 5 %
8. Oblast organizační: Lepší koordinace výluk
Posílení role koordinátora výluk a jeho zapojení do přípravy investičního plánu Správy železnic a samotné přípravy staveb. Součástí práce koordinátora musí být též zohlednění mezinárodních záměrů a výlukové činnosti v sousedních zemích.
Termín 31. 12. 2023; váha 10 %
9. Oblast komunikace: Zlepšení komunikace a informovanosti veřejnosti o aktuálním stavu na železniční síti, o investičních akcích a přípravě významných staveb
a) Zlepšení informovanosti cestujících i dopravců o aktuálních problémech na železniční síti zřízením speciální webové stránky či aplikace s odkazem na Interaktivní mapu, na které jsou informace o všech omezeních na síti Správy železnic s vykázáním statistiky zobrazení.
b) Průběžně zajištění informovanosti o investičních akcích organizace ve vlacích na dotčených tratích a také ve stanicích i formou on-line s vykázáním statistiky zobrazení.
c) Zahájení participativního projednávání dalších úseků vysokorychlostních tratí.
Termín 31. 12. 2023; váha 10 %
KPI pro letošní rok jsou uvedeny v článku ze začátku července.