dkv-spojujeme

Poučení z Bezpráví. Končí beznapěťový úsek, v sobotu spadla pár dnů instalovaná trolej

Práce na koridoru v údolí Orlice. Foto: Chládek a Tintěra, PardubicePráce na koridoru v údolí Orlice. Foto: Chládek a Tintěra, Pardubice

Od začátku roku došlo v úseku kolem Orlice k 13 případům zastavení provozu na déle než hodinu.

Další kolaps provozu na koridorovém úseku mezi Chocní a Ústím nad Orlicí přiměl Správu železnic (SŽ) přehodnotit způsob, jakým zde organizuje dopravu. Od dnešního dne až do začátku prosince nebude v úseku kolem bývalé zastávky Bezpráví takzvaný beznapěťový úsek a nebude tak nutné stahování sběrače. Na dotaz deníku Zdopravy.cz to uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

„Správa železnic v souvislosti s mimořádnostmi a nerespektováním stažení sběrače přistoupila ke změně technologických postupů při stavbě. Tím se snažíme eliminovat vlivy na dopravu z důvodu pochybení strojvedoucích,“ uvedl Gavenda. Pokud strojvedoucí přehlédne návěst ke stažení sběrače, dochází k poškození trakčního vedení a zastavení provozu. Naposledy se tak stalo v neděli večer.

K podobným situacím docházelo pravidelně i na jiných velkých stavbách, které probíhaly za provozu, například v Praze-Radotíně. Postup s beznapěťovými výlukami pravidelně v diskuzích a na sociálních sítích kritizují strojvedoucí, poukazují přitom na řešení v zahraničí pomocí tzv. děličů.

Změny technologických postupů

Teď se ukazuje, že situace půjde řešit i bez nutnosti stažení sběrače. „Současně projednáváme se zhotovitelem takové změny ‚výlukových‘ úprav trakčního vedení a technologických postupů, které by buď zcela eliminovaly, nebo velmi omezily opakování podobných událostí během výluk v příštím roce,“ dodal Gavenda.

K mimořádné události v sobotu došlo v úseku, který byl uvedený do zkušebního provozu 21. července. Šlo tedy o nové troleje. „Příčinou bylo podle dosavadních závěrů poškození izolátoru v důsledku skryté vady, nelze vyloučit ani vliv extrémně vysokých teplot. Správa železnic bude uplatňovat reklamaci vůči zhotoviteli stavby,“ řekl Gavenda. Zakázku na modernizaci této části trati získalo za 3,4 miliardy korun sdružení firem Eurovia CS, Chládek & Tintěra Pardubice, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.

Mezi Chocní a Ústím nad Orlicí eviduje Správa železnic od začátku letošního roku 13 situací, kdy došlo k zastavení provozu na déle než hodinu. V osmi případech šlo o pochybení na straně dopravců.

Tagy porucha trakčního vedení Správa železnic stažení sběrače trať 010 výluka Bezpráví
235 komentářů