Liberecký kraj zdraží veřejnou dopravu, nechce ale zrušit spoje

Motorový vůz Stadler RS1 na viaduktu ve Smržovce. Foto: České dráhyMotorový vůz Stadler RS1 na viaduktu ve Smržovce. Foto: České dráhy

Liberecký kraj nechce jít cestou rušení spojů. Hotovostní platby zdraží více než jízdenky nakupované elektronickou peněženkou.

Liberecký kraj zdraží během první poloviny letošního roku cestování veřejnou dopravou v rámci tarifu IDOL o zhruba 15 %. Jde o reakci na pokles tržeb z jízdného v souvislosti s nouzovým stavem a pandemií koronaviru.

O zdražení mají v příštích týdnech rozhodovat krajští radní. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jana Svitáka jsou ve hře tři různé modely, které počítají se zdražením zhruba o patnáct procent. „Nemůžeme zdražit tak, abychom způsobili hromadný úprk cestujících z veřejné dopravy již tak zatížené obavou cestujících z nákazy koronavirem v důsledku blízkého kontaktu osob v nevětraném prostoru,“ řekl Sviták.

Liberecký kraj jen za loňský rok odhaduje propad tržeb ve veřejné dopravě na 70 milionů korun. Výsledek za loňský rok vylepšily letní měsíce, když meziročně příjmy z jízdného stouply. „Nechceme jít cestou plošného rušení spojů, to by lidi odradilo ještě více. Navíc úspory by byly minimální,“ řekl Sviták. Podle něj kraj řeší změny v jízdních řádech jen v případě některých souběhů autobusů s vlakem.

Motivace k bezhotovostnímu placení

Podle návrhů nového ceníku, který kraj chystá, dojde k prohloubení rozdílů v jízdném u platby kartou a hotově. Kraj tak chce motivovat lidi k bezhotovostnímu placení. Hotovostní jízdné je zaokrouhleno tak, aby se minimalizovalo vracení drobných, dojde tak k zaokrouhlení na pět korun v nižších pásmech a na desetikoruny u delších vzdáleností.

U hotovostních plateb je zdražení v průměru o patnáct procent, u plateb elektronickou peněženkou 9% a časových kupónů 11%. Po 9 letech zdraží roční síťová jízdenka pro seniory nad 70 let o deset procent na 550 korun. Až o pětinu zdraží také jednodenní síťová jízdenka pro jednu osobu a skupinu až 5 osob, jejíž cena se mění po 11 letech. Roční síťová jízdenka zůstane na stejné úrovni.

Podle Svitáka není možné zdražit více i proto, že jinak by se ceník Libereckého kraje dostal nad úroveň Systému jednotného tarifu ve vlacích a lidé by využívali ten. Kraj by tak přicházel o další peníze.

Tagy dopady koronaviru na dopravu idol Liberecký kraj Top
117 komentářů