umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy Železnice

Liberecký kraj zdraží veřejnou dopravu, nechce ale zrušit spoje

Motorový vůz Stadler RS1 na viaduktu ve Smržovce. Foto: České dráhy
Motorový vůz Stadler RS1 na viaduktu ve Smržovce. Foto: České dráhy
Liberecký kraj nechce jít cestou rušení spojů. Hotovostní platby zdraží více než jízdenky nakupované elektronickou peněženkou.

Liberecký kraj zdraží během první poloviny letošního roku cestování veřejnou dopravou v rámci tarifu IDOL o zhruba 15 %. Jde o reakci na pokles tržeb z jízdného v souvislosti s nouzovým stavem a pandemií koronaviru.

O zdražení mají v příštích týdnech rozhodovat krajští radní. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jana Svitáka jsou ve hře tři různé modely, které počítají se zdražením zhruba o patnáct procent. „Nemůžeme zdražit tak, abychom způsobili hromadný úprk cestujících z veřejné dopravy již tak zatížené obavou cestujících z nákazy koronavirem v důsledku blízkého kontaktu osob v nevětraném prostoru,“ řekl Sviták.

Liberecký kraj jen za loňský rok odhaduje propad tržeb ve veřejné dopravě na 70 milionů korun. Výsledek za loňský rok vylepšily letní měsíce, když meziročně příjmy z jízdného stouply. „Nechceme jít cestou plošného rušení spojů, to by lidi odradilo ještě více. Navíc úspory by byly minimální,“ řekl Sviták. Podle něj kraj řeší změny v jízdních řádech jen v případě některých souběhů autobusů s vlakem.

Motivace k bezhotovostnímu placení

Podle návrhů nového ceníku, který kraj chystá, dojde k prohloubení rozdílů v jízdném u platby kartou a hotově. Kraj tak chce motivovat lidi k bezhotovostnímu placení. Hotovostní jízdné je zaokrouhleno tak, aby se minimalizovalo vracení drobných, dojde tak k zaokrouhlení na pět korun v nižších pásmech a na desetikoruny u delších vzdáleností.

U hotovostních plateb je zdražení v průměru o patnáct procent, u plateb elektronickou peněženkou 9% a časových kupónů 11%. Po 9 letech zdraží roční síťová jízdenka pro seniory nad 70 let o deset procent na 550 korun. Až o pětinu zdraží také jednodenní síťová jízdenka pro jednu osobu a skupinu až 5 osob, jejíž cena se mění po 11 letech. Roční síťová jízdenka zůstane na stejné úrovni.

Podle Svitáka není možné zdražit více i proto, že jinak by se ceník Libereckého kraje dostal nad úroveň Systému jednotného tarifu ve vlacích a lidé by využívali ten. Kraj by tak přicházel o další peníze.

Odebírat
Upozornit na
guest
117 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DOPRAVAK 01

Jen tak k zamyšlení a diskusi: Dle mého názoru tu může vzniknout jakýsi monopol krajské dopravy, kdy si kraje stanovují ceny ale zároveň, pokud se najde soukromník, který chce jezdit levněji, nemusí mu být krajem povoleno provozovat konkrétní linku z důvodu souběhu, nebo vykrádání krajského tarifu. Může někdo, znalý zákonů okomentovat, zda se jedná o diskriminaci či nikoliv? Jako příklad bych uvedl uvedl Regiojet, který na lince Trutnov-Pha nabízel rychlejší (a možná i levnější) alternativu k vlakům. Kraji se to přestalo líbit a najednou vnikly u RJ na popud kraje zastávky pouze pro výstup a další věci, které omezovaly využívání… Číst vice »

Leinad

Je to tak – bus linka musí mít schválení na každou dvojici obcí. Když nemá, tak se dělají opičárny typu § – mezi paragrafovymi zastávkami nevozime cestující, nebo na konci linky výstupní/nástupní zastávky.
Takhle RegioJet má zakázáno víc relací, třeba Cheb-Karlovy Vary.

DOPRAVAK 01

Děkuji za reakci. Tento postup mi přijde jako jako zásah do svobody podnikání. Chápu stranu objednatele, nikdo si nechce nechat vykrádat svůj tarif na spojích, které platí. Na druhou stranu, pokud soukromník nabídne RYCHLEJŠÍ alternativu za podobné peníze, nebo má jeho spojení jinou přidanou hodnotu, nevidím důvod k omezení (z pohledu cestujícího se zvýší nabídka spojů) a případně i Kraj by mohl zvážit, zda daný spoj nevzít do závazku, ale dívám se na to z pohledu cestujícího.

aaabbb

Zdražení o 5 % bych asi ještě pochopil. Ale zdražení o 15 % v kraji, kde se jízdné valorizovalo skoro každý rok, a kde již nyní patří tarif k těm dražším mezi kraji, mi přijde jako úlet. Ještě když k tomu člověk připočítá již zde zmíněné – že jízdenky jsou nepřestupní (pokud člověk nemá kartu), nic nejde koupit online atd. Něco jiného to je v PIDu, kde se opravdu nezdražovalo mnoho, mnoho let, a jízdné tam je oproti jiným tarifům velice levné, tam bych nějakých 10 nebo 15 % asi i pochopil, ale tady… tady opravdu ne. Navíc, pokud se… Číst vice »

Turnovak

Nojo, vnitřní dopravce to se vyplatí!!!

Vašek

Hurá do aut. A to se vyplatí.

zdroj

Ano přesně tak, při cestě dvou lidí na vzdálenost 30 km a zpět je už auto výhodnější už při současných cenách a to si ještě můžu dát do kasičky 10 Kč za každý den na údržbu zmíněného automobilu.

Jakub P

Když budu počítat jen pracovní dny, budete v tý kasičce mít za rok cca 2500, za deset let 25000. Za takový peníze koupit a deset let provozovat včetně pojistek a servisu auto s ročním nájezdem kolem 15 000 by byla celkem frajeřina. U řady aut byste byl rád, když z toho zaplatíte gumy na těch 150 000 km.

Zdroj

Pochopitelně automobil používám i mimo cesty do práce a pak je tady velká úspora času, která je také přínos. Ta cesta je myšlena Turnov – Liberec po rychlostní komunikaci. Tato cesta je bohužel už dnes levnější než MHD.

Marcel Štancl

Ano 4 členná rodina se bude prát o jedno auto. nebo si koupí 4 auta s vidinou pendlování za prací do Německa , zní to lákavě.

DOPRAVAK 01

4 členná rodina je myšleno zřejmě 2 dospělí + 2 děti. Ušetří poměrně dost – pokud rodina cestuje s kočárkem, nebo zavazadly, je auto jasná volba a to obzvlášť pro jízdy mimo hlavní koridory.

Joseph

Pamatuji si před lety na 1. den IDOLu… dopoledne prodej krajského systému i na rychlíky, odpoledne depeše se zákazem. Pak trvalo několik let, než to bylo na rychlících umožněno. Jinak by IDOL měl prodělat radikální inovaci počínaje e-shopem, pásmy. Ten systém není pro obyvatele, spíš pro kasu Oberlandrátu. DÚK mi nyní připadá mnohem lepší (a PID také). Jak řekl jeden vysoce postavený odborník na integrovanou dopravu… IDOL je vlastně IDIOT.

Joseph

Hlavně bych doporučil jiný e-shop pro IDOL. Protože tohle není žádná hitparáda.

Jan Hojsák

Zrovna za pár dní jedu do Libereckého kraje a když nejde koupit jízdenka na Trilex online (dopravce postrádá eshop), tak koupím si One Ticket. Takže, jen ať si zdraží, aspoň nebudu litovat ty současné 3 Kč dražší jízdenky – stane se tak levnější než krajský tarif. 🙂

Sandy

A až se vše jednou vrátí do normálu, vrátí se i cena dolu o navýšení co píší v článku? Nebo už si lidé zvyknou a zůstane to?

medical_examiner

Až se vrátí vše do normálu, tak si člověk zajde na nádraží do automatu, a tomu zaplatí jak kartou, tak hotovostí. Jak mincemi, tak bankovkami.
A to v unifikované výši 1,6 případně(1.tř.) 2,4 Kč/km. Z tohoto by se počítaly slevy.

A obdobně by to bylo i s příměstským a předplatním jízdným. Taky z automatu. Jen v přestupních stanicích by byly klasické pokladny…

Leinad

Absolutně dolů to těžko půjde, možná kdyby vyhrál někdo jako Krnda.
Možná se pár let nebude zvyšovat ani o inflaci.

Lukas

Nás ve Zlínském kraji vyhnali z vlaků na Vlárské dráze před víc jak 20 lety do aut a zpět se už nikdo nikdy nevrátí, to marný.

Jakub P

Nikdy neříkej nikdy, mě osobně služby ČD před pár desítkami let vyhnaly z vlaků do jiných dopravních prostředků včetně auta na hodně dlouho. A až po čase jsem se vrátil. Pravda nejdřív v zahraničí, pak u Regiojetu i v ČR a dneska už mají i ČD některé spoje, které s radostí využiju.

švestka

Ale v té době byla všeobjímající matka dráha a svět byl ještě v pořádku. Žádný fuj-fuj soukromník, galerie moderních koženkových béček s mexickou klimatizací, kde WC smrdělo přes tři kupé, případně přijel tehdejší výkřik techniky 714+021, kde si člověk pro změnu připadal jako v sauně pro liliputány.

-TR-

Vzhledem k alternativním nabídkám jízdenek ve vlacích vybere Liberecký kraj peníze navíc hlavně v autobusových spojích, kde nic jiného než IDOL neplatí.

Aleš

Tak úprk cestujících, jak říká pan Sviťák si způsobili především Arrivou a další nastane v prosinci příchodem Länderbahnu. Pokud si kraj myslí, že je vhodné nařizovat dopravcům, aby přednostně prodávali IDOL, i když ta jízdenka platí pouze na jeden spoj (pokud je papírová), nemá žádné výhody, jako PID nebo DÚK ve formě MHD a podobně. A navíc je v porovnání s TR10 nebo Arrivou dražší. A to tolikrát o dost. Pak přijde trouba z Koridu na kontrolu, samozřejmě kontroly v Libereckém kraji probíhají pouze u ČD, k Arrivě nechodí, ty jsou přece bezchybný. Pak se vozí po vlakvedoucí, která prodala… Číst vice »

Marcel Štancl

ale hodně organizovaný! To je dnes důležité umět vše zorganizovat.

Martin

1) A proč ty cetující neubyly, když přišel Länderbahn na 089? Jestli ten pes nebude zakopenej někde jinde.
2) Ad pokuta a průvodčí. Toto dementní ustanovení v tarifu Idolu už hoodně dlouho není. Bylo jen na začátku. Nehledě na to, že tam bylo uvedeno, že cestucící má být přednostně odbaven tarifem Idolu, ne že musí být odbavem. Takže průvodčí i kontrolor ukázali svoji neznalost tarifu.

Vít Jůza

Možná by pomohlo k datování, kdy ČD tarif v uvedené relaci byl za 18 …. teď už je to za 20, a nezdražují se každý rok všechny relace.

švestka

Tak jestli ubyly cestující po změně dopravce z proto, že si nově musí koupit jízdenku a předtím ne, žádná škoda to není.

Apollo17

„Tak jestli ubyly cestující po změně dopravce z proto“
Mozná ty ženy cestující,které ubyly nahradí muži,kteří přibyli.

Pepa

Jestli ten úprk není tím, že tam neplatí nejen výpravčím režijka…

medical_examiner

To bude bouře, až se režijky zruší…
Ale nezbyde nic jiného, než se přizpůsobit i ústrojové kázni…

Leinad

Režijky se nezruší, i soukromý dopravce bude platit zaměstnancům benefity. Zruší se tak možná režimky, což jsou benefity placené někým jiným než zaměstnavatelem (viz řev třeba v JMK.)

Jimbo Jones

A navíc u Arrivy a Länderbahnu neplatí režijky, to je (reálně) mínus dvacet, třicet procent.

Zdravý sluch

Dovoluji si dát návrh na reformu veřejných financí v ČR podle šotoušků: Hlavní je provozovat aspoň 1 pár vlaků všude, kde jsou koleje a pak teprve, pokud zbude, se může řešit něco ostatního. Ukončí se stavba dálnic, protože to škodí železnici a zpoplatni se mýtem každý kilometr silnic pro osobní auta, jelikož lidem škodí otěr z pneumatik a postaví se nové lokálky, nebo se dostaví ty, co se nestihly dostavět za císaře pána a na koridorech se postaví zastávky všude, kde je kousek (myšleno do 2-3 kilometrů) od trati aspoň 5 domů. Také se zakazou PHS a kazdý vlak bude… Číst vice »

Aleš

Máte, dost možná, zdravý sluch, ale mdlý rozum…

xyz

Komentář zcela mimo téma článku.

medical_examiner

Jste moc horlivý…✋
Ale uvažujete správným směrem…👍
Po vyhlášení všeobecné železniční povinnosti nastanou autobusům a autům opravdu krušné časy…💀

Zdravý sluch

A jaké časy nastanou těm, co opakovaně poruší tuto povinnost?

medical_examiner

Finančně náročné 😀

robert

To je ještě ta lepší varianta. Horší by to bylo naopak. Nejhorší by to bylo, kdyby udělali obojí.

Kalina

Jen prodlužování agónie v jaké veřejná doprava už dávno je. Bez razantního zásahu a snížení nákladů budou utápět jen další a další desítky miliónů veřejných peněz. Zdražením jízdného krizi ještě více prohloubí a nakonec provoz takto stejně neudrží.

Josef Petrák

Náklady se naopak dlouhodobě zvyšují a jízdné je moc nerespektuje…

Lopid

Stejně bych ted ty slevy pro studenty zrušil ať necourají…. A pro důchodce bych to dal na 50%, a proč by to měli mít jen nad 65 let. Proč ty slevy nemají třeba důchodci s nižsím invalidním důchodem 1 a 2 stupněm invalidity….

Jiří Kocurek

Áno, to veřejné dorpavě velice pomůže, když lidi přestanou jezdit – aby necourali.

xyz

Já souhlasím s převážným zrušením těch slev, ale ty slevy naopak krajským rozpočtům mírně přilepšují.

Zato pohoršují rozpočtu státnímu, kterého se však netýká téma tohoto článku.

Jakub P

Tak kdyby se podařilo je zrušit a tím ulevit státnímu rozpočtu, mohl by tento krajským kompenzovat ztráty ze zrušení superhrubé mzdy, která tuto krizi krajských rozpočtů prohlubuje a o kterém se rozhodlo na úrovni státu, nikoli na úrovni krajů.

Pajoš

Ovšem ty úpravy daně z příjmu FO jsou tak z 60% náprava špatně nastaveného systému z roku 2008 kdy se superhrubá mzda zavedla. Od té doby bylo zdanění mzdy/platu čím dál nevýhodnější pro zaměstnance a naopak každý rok nepřiměřeně zvedalo příjem rozpočtu.

Jakub P

Při zavádění té superhrubé se afaik zvedala dost prudce i sleva na poplatníka, takže výsledek byl tehdy mám ten dojem pro všechny faktický snížení daně z příjmu FO. Optický zvýšení bylo dáno hlavně odkrytím odvodů zaměstnavatele za zaměstnance na sociální a zdravotní pojištění.

Pajoš

Nevím jestli tenkrát daně opravdu klesly, to se mi nezdá, ale nebudu tvrdit, že nemáte pravdu. Systém se ale nastavil nesystémově. V roce 2008 byla průměrná hrubá mzda 22tis. V roce 2020 to bylo už 35tis. Ovšem sleva na poplatníka byla pořád ty 2070Kč. Tzn že z té průměrné mzdy jste každý rok zaplatil procentuálně vyšší částku. To samozřejmě platí pro každou mzdu, která rostla průměrným tempem. Pokud by byl systém nastaven“spravedlivě“tak by v roce 2020 byla sleva na poplatníka cca 3300. Tudíž pokud z těch 35tis se v roce 2021 ušetří na daních cca 2000 tak 1230Kč je jen… Číst vice »

Jakub P

O tom, co je „spravedlivý“ systém se ekonomové hádaj odjakživa. A najdou se argumenty pro i proti u řady možných nastavení – ten systém má spoustu parametrů a jestli se daň počítá z hrubý nebo superhrubý mzdy je jen jeden z nich. Pro mě třeba není jedna správná výše zdanění, dost to pro mě záleží na tom, jaké služby mi stát za ty peníze poskytuje. Kdyby byly kvalitní, budu klidně platit víc, než kolik bych považoval za přiměřené za ty aktuální v ČR. Co ovšem beru na tom aktuálním zrušení superhrubé jako špatné je to, že stát svým rozhodnutím o… Číst vice »

Pajoš

V tomto případě ale nejde o „spravedlivost“ daní vztaženou k příjmu jednotlivých příjmových vrstev, ale o „nespravedlivost“ ve smyslu každoroční „snižování životní úrovně“ každé konkrétní sociální vrstvy, neboť poměrně platí větší a větší daně. Pokud jsem si to správně tady spočítal tak v tom roce 2008 se z průměrné mzdy platilo 11% daň a v roce 2020 už 14,5% (cca). Stejně špatně je ale nastavena třeba i rodičovská, která se taky nijak nevalorizuje. Co se týče výpočtu daně z hrubé či superhrubé mzdy, tak na tom vůbec nezáleží. Jde jen o matematickou operaci. Klidně se mohla sh mzda nechat a… Číst vice »

Jakub P

Ono je to logické, tak se bude v inflačním prostředí s rostoucími mzdami chovat každý systém s nezanedbatelnou slevou na poplatníka (a dalšími slevami na děti, partnera v invalidním důchodu a podobně), pokud ty slevy nebudou průběžně zvyšovány adekvátně k růstu mezd. Mimochodem to platí i pro různě vysoké mzdy ve stejný okamžik, což ukazuje, že rovná sazba daně byl jen marketing těch, kdo ji zaváděli, ve skutečnosti efektivně rovnou sazbu daně nemáme, při minimální mzdě je téměř nulová, pak roste (a pokud započítáme i ostatní odvody, zase na chvíli klesne v místech, kde se naráží na strop těch odvodů).… Číst vice »

medical_examiner

Já jsem jako obyčejný člověk pro nízké daně, ze kterých by se platilo školství, zdravotnictví, část kultury, železniční doprava,..a dál dohromady nic…
A to by byly peníze odváděné do státního rozpočtu. Sociální agenda bude fungovat odděleně a privátně – každý sám za sebe…

Hugo

Na průkaz ZTP má majitel slevu na jízdném 75%. Jinak doporučuji návrat ke komerčním slevám jednotlivých dopravců.

Jan1203

Nerozumím poslední větě v článku. Proč by měl kraj přicházet o peníze při použití SJT? Měl jsem za to, že peníze půjdou buď kraji přímo (při brutto smlouvách) či dopravci (netto), což se u něj projeví snížením ztráty (ve výsledku totéž).

Vít Jůza

Možná trochu něco při použití rychlíků, nebo při nezaevidování jízdenky při jízdě osobním vlakem.

Josef Petrák

V SJT je provize prodejci a pokud to není smluvní dopravce či prodejce kraje, ze kterého to vytáhnou, nebo se lístek nezkontroluje a při rozpočítávání nároku SJT přidělí část jízdného v rozúčtování na jiný soubor, tak kraj nedostane peníze z jízdenky celé.

Leinad

Tedy stejně jako když je netto smlouva a TR10, třeba PID a rychlíky.
A dokonce, když pokladní ČD v Berouně řeknu „jednou Praha“, tak mi prodá něco na Elefanta S7, ne na Švejka.

Vlado99

Zajímavé je zdražení o 10% pro lidi starší 70let. Zajímalo by mně kolik důchodců dnes tuto průkazku využívá. MHD jezdí důchodci nad 70let přece zadarmo a na ostatní dopravu mají slevu 75%. Kolik asi musí udělat za rok cest aby se jim průkazka vyplatila. A kolik KORID zdražením na této průkazce vydělá. Možná se pletu, ale bude to asi ranec.

Vít Jůza

Kdo trochu jezdí, používá to. Přibližně na hranici rentability je průměrně jedna cesta týdně do nejbližšího města a zpět … záleží na přesné tarifní vzdálenosti.

Vlado99

Myslel jsem, že se otázky chopí někdo z amatérů na Koridu. Vy jako (možná) cestující si myslím víte prd. To jsou jenom domněnky. Nebo „kluci říkali, že“
Při vašem výpočtu ceny jednou týdně do nejbližšího města, při 75% slevě ušetřím cca 10– Kč x 52 týdnů je 520,-Kč, takže je to šuma fuk. A mám stokorunu v kapse za poplatek na vydání karty.

Patrik

Tu průkazku používá hodně důchodců. A prý se jim to vyplatí.

Vlado99

Viz nahoře.

Turnovak

A bude e-shop? A budou skupinové jízdenky? A bude možnost vyhrazení oddílu pro skupiny?

Vít Jůza

Skupinové jízdenky za 250 Kč na den pro 5 lidí už jsou, nebo 320 i s velkým okolím. Na menší cesty by ovšem jistě také byly na místě.

Kamui

Bylo by dobré, kdyby většina libereckých jízdenek nebyla podmíněna libereckou kartou. Celodenní síťová, kterou abyste si mohli koupit tak musíte mít krajskou kartu, je na pytel.

Oprava

Ono to jistou logiku má. Tyhle výhodné jízdenky krajem dotované jsou určeny především pro jeho obyvatele, a ne pro výletníky, kteří kraji vesměs nic nepřinesou (protože zrovna krajská síťová je fakt dobrá snad jen pro šotouše-projížděče).

Jakub P

Zas výletníci často v tom kraji, kde výletujou, slušně utrácej. Takže se nedá říct, že by nic nepřinesli.

Jimbo Jones

Už jste viděl šotouše slušně utrácet? 🙂

MLB

To je obecně problém v ČR, každý si jede na svoje triko, aby to bylo jednodušší a výhodnější pro ně, místo aby se to snažili nějak zjednodušit cestujícímu…

Iveta

Já tomu pořád nerozumím,u nás byla hospoda a chodilo tam čím dál méně hostů,tak majitel zdražil pivo a už nechodil nikdo,ale nepochopil ,že by měl vyhodit servírku co okrádala hosty a šidila pivo.Ano je doba Covidová ,ale problém je pořád stejný,zdražím ,tím vyženu i ten zbytek co ještě jezdí do aut ,nejvíc zdražím papírové jízdenky ,tím ti nemajetní a důchodci co to neumí budou ještě víc v haji.Pokladní co celej život makala půjde taky do řiti a úřednice co si maluje nehty v kanclu je vysmátá.Místo toho dostat lidi do vlaku,ano v čase Covid a zákazů ti lidé nepojedou za… Číst vice »

Juraj

1. Ani po zdražení nebude auto výhodnější, hlavně pokud počítáme i pořizovací náklady. Cena je jen jeden (minoritní) argument pro veřejnou dopravu.
2. Omezení spojů (alternativa ke zdražení) má zpravidla daleko zásadnější dopad, protože najednou pro leckoho veřejná doprava přestane naplňovat potřebu.
3. 845 vs 854/843 není drastické zlepšení ani zhoršení, co do komfortu je to řekněme drobné plus. Desiro místo regionovy drastické zlepšení je, tak o čem se bavíme?
4. Sebelepší expres při stávající infrastruktuře nezachrání přímé spojení Liberce a Prahy, je tu nicméně funkční a oblíbená alternativa ve formě autobusů.

Vít Jůza

Na středně dlouhé cesty IDOL kolem 2 Kč/km, palivo do úspornějších aut kolem 1 Kč/km, a jede příměji kudy chcete a kam chcete, tedy i pro jediného člověka na pováženou, o skupinách lidí nemluvě, pokud se zrovna výhodně nevyužije některá ze síťových skupinových slev … byl bych také pro to, aby systém i ceny veřejné dopravy byly výhodnější než cestování vlastními auty, ale momentálně nemám dost volných finančních prostředků na zafinancování … jestli a jak by to bylo reálné z veřejných financí na úrovni kraje nebo státu, toť otázka … na kterou možná právě teď není nejvhodnější moment … přece… Číst vice »

medical_examiner

Časově omezená na maximálně 30 let.
90 km po dálnici bude stát daleko víc než 336,-Kč vlaky v 1.třídě (přes Turnov)

Vít Jůza

Koukám, že už teď je např. Semily – Železný Brod IDOL 25 papír 21 karta, Arriva 20, ČD (minimum spojů) 21, státní jednotný tarif 23 … to je ovšem zvláštní případ, kdy si IDOL za 7 km účtuje 10 asi podle silnice, jinak prostor k zdražení IDOLu by byl, pokud nechtějí všeobecně přelézt ten státní tarif, asi 20%.

Josef Petrák

Nechtějí, protože ceník SJT je zároveň používaný jako strop pro nárokování úhrady za nařízené 75% slevy… tedy, pokud budete nad SJT, tak vám nárok ztrátí, aby vybrané jízdné+úhrada od MD daly dohromady max. obyč. jízdné dle SJT. Zbytek budete nabízet ze svého.

Patrik

Už teď je v některých případech levnější One Tiket. Po zdražení to bude ještě více výhodnější.

Chronosphere

Myslím, že zdražení One Ticietu bude brzy na pořadu dne.

Marcel Štancl

Je třeba podporovat automobilový průmysl! Hezky upravíme ceny, aby v těch vlacích nikdo z cestujících neotravoval. Každý podnikatel si vezme auto na půjčku vláda mu zavře provozovnu a bude sedět z dluhy doma. Jen tak dál.

Tuaer

A co jiného chcete dělat než zdražovat/rušit spoje? Peníze nejsou. Nějaké řešení se musí najít, tak když jste tak chytrý, tak něco navrhněte. P.S.:Pokud patříte k přívržencům paní Maláčové, stačí napsat, že kde na to vezmeme je hloupá otázka.

Marcel Štancl

Za 3 roky jdu do důchodu, ale to už žádné vlaky asi nebudou jestli to půjde tak dál.

medical_examiner

Za 3 roky bude konec nynější epidemie…

ABC

autama jezdí jen socky! za kvalitní služby se holt platí.

Marcel Štancl

Ano v Bosně Hercegovině mají nyní opačný názor, že si musí každý koupit auto a vlaky nebudou potřeba! Jezdily tam v podstatě ŽRS Železnice Republiky Serbie nyní spoje ruší a myslí si , že to převezmou Federální železnice Bosny a Hercegoviny které na to nemají. Tak takhle to může dopadnout i v ČR pokud se to pozvolna utlumí a jak říkáte špendlíčkem budeme hledat “ kvalitní Služby“ za které se holt platí

Pe.tr

Tak tam může expandovat ČD s prověřenými vozy typů 810 , 843 , 854 …

Jiří Kocurek

To jsou zase bláboly. A to má pekař čekat, až mu SprŽel postaví vlečku? To bychom tady chcípali hlady.

xyz

„Nechceme jít cestou plošného rušení spojů, to by lidi odradilo ještě více. Navíc úspory by byly minimální,““
Tak to vypadá, že nejenže Liberecký kraj objednal „bez finančních rezerv“ (ze kterých by ten nenadálý výpadek pokryl; pozn. stejně jako pro ostatní kraje, tak i pro něj platí, že v předcházejících letech hospodařil díky ekonomickému růstu země s rekordně vysokými příjmy), ale dokonce že udělal smlouvy s dost vysokým podílem fixní složky (tzn. že při zrušení nějakých spojů se uspoří jen variabilní náklady a dojde jen k minimální úspoře).

Zajímavé. 🙂

David

Zajímavé to vůbec není, je to logika sestavy jízdního řádu a návazných oběhů vozidel a turnusů pro personál. A tím myslím jak vlaky, tak i autobusy. A jestliže je nechuť rušit dopravu na celých tratích nebo v celých systémech nebo dopravu po 22-té hodině a před šestou ráno, tak Vám vždy zůstane obrovská část fixů a moc neušetříte.

David

Mělo by údajně dojít k tomu, že i papírové jízdenky budou přestupní.
Původně chtěli zdražit od 1.4. nakonec snad bude přesunuto na 1.7. snad společně se spuštěním aplikace Idolka.
Nicméně po zdražení bude tarif na úrovni SJT, často i výše. Kdo si pořídí 25% SJT bude mít vyhráno. Snad brzo začne platit SJT i v autobusech.

No asi jsme bohatý kraj 🙂

Patrik

Tak kdyby byly papírové jízdenky přestupní. To bylo velké plus.
Ale stejně bude asi výhodnější anonymní karta.

Vít Jůza

Tak jako tak na delší cesty vlakem se vyplatí tarify dopravců nebo SJT, jen výjimečně při blbosti (předraženosti) dopravců integrovaný systém nebo jejich kombinace, zatímco na kratší cesty s kombinací více druhů dopravy a více dopravců integrovaný systém. Je určitá část případů,kdy zdražením některého tarifu stane se jiný výhodnějším, ale to je vždy jen část případů, navíc u spojů objednávaných krajem by stejně kraj měl dostat svůj podíl.

Josef Petrák

SJT v autobusech je vzdálená budoucnost. Letos budeme rádi, když se podaří vyřešit místenky a open access spoje na železnici. Vlakový tarif se hledá podle existující kolejové sítě. Autobusové linky mají každá jinou trasu. Nahrát do vyhledávače všechny silnice a složitost hledání vystřelí do nekonečna. Na to se univerzální prodej vymýšlí špatně.

Novotny

Vzdyt uz zdrazovaly koncem roku 2019 a ted jeste jednou? To uz ty lidi nektere odradi, aby jezdily verejnou dopravou. A porovnavat jizdne se statnim hodne predrazenym tarifem neni asi vhodne.

Patrik

One tiket je už teď v některých případech levnější!

Pája

A v některých případech zase dražší dokonce i o 100% . To je v těchto příladech fakt hodně.

Vít Jůza

Pro úplnost: předtím zlevňovali.

Turnovak

No vyhnali jsme ČD a nyní se začneme cenově blížit základnímu jízdnému.

D.S.

Nevím jestli je to dobré rozhodnutí. Tarif v LK patří už nyní mezi ty dražší a navíc „nefunguje“ bez karty.

Jézeďák

A karta taky něco málo stojí, a nevím proč platí jen asi dva a půl roku.

StepanCzech

To je pravda, třeba opuscard co sem si teď v prosinci zařizoval mi platí do roku 2022 zatímco třeba IREDO karta kterou sem si zařizoval v létě mi platí až do roku 2026

D.S.

Doufám, že jednou se dostaneme do stavu, kdy bude stačit jedna univerzální karta pro všechny IDS (asi nejvhodnější bude pro One Ticket). Někde už náznaky jsou.

Martin

Tedy nechci v žádném případě obhajovat LK, ale s platností karty je trochu problém i na straně v ÚHOSu. Normálně platila 5let, teď, když jim ÚHOS zbrdil nový odbavovací systém, tak platnost karty zkrátli, aby pak byli schopni rychleji přejít na nový odbavovací systém. Což by bylo víc než žadoucí a to nejen s ohledem na bezpečnost karet Mifare používaných v IDOLu.

Jindra

Mám dojem, že v plzeňském kraji musí být také karta. Tedy, alespň osoby nad sedmdesát, pokud nejsou z Plzně,, chtějí-li cestovat mhd zadarmo, musí mít plzeňskou kartu.

-TR-

To ano. Ale pokud chcete přestupní jízdenku IDPK, můžete ji mít i bez karty.

Vlado99

Plzeňskou kartu u osob nad 70 let je možné nahrát i na in kartu ČD a to dokonce zdarma.

Peeetr

To zaokrouhlování na 5ti a 10ti koruny je velmi chytré, ale to další a další zvýhodňování celeloročních jízdenek je naprostá blbost, už dlouho jim právě tam unikají největší peníze a jedná se vesměs o pasažéry nejvíc způsobující špičku a navyšující počet či velikost autobusů.

Vít Jůza

V Libereckém kraji na rozdíl od Prahy a některých jiných míst zvýhodnění ročních jízdenek není přehnané … tedy s výjimkou těch seniorských síťovek, to by bylo rozumnější za současné státní 75% slevy dát na čtvrtinu z 10000, což je plná cena, a čerpat na to normálně ty 3/4 od státu.

Jézeďák

Proti Pražákům jsme ve výhodnosti všelijakých karet úplný nuly. Nevím jak momentálně, ale lítačka byla cca 10 Kč na den. Využitelnost vyšší o X %. Tam se tak moc neřeší souběh metra, tramvaje, busu a vlaku. Tady budem znevýhodňovat ty bez karty, ale uvádět se bude, že jsou zvýhodněni majitelé karet.

Ferda Vomáčka

Co to je 5ti a 10ti? Nějaký novotvar?

Jakub P

Na druhou stranu jsou to ti pasažéři, co nejvíc tlumí špičku v autech a tím šetří kraji spoustu prostředků za silniční infrastrukturu, autobusy trčící v zácpách a další negativní jevy spojené se zácpami…

Každý člověk který, zejména ve špičce, přesedne z auta do hromadné dopravy, veřejné prostředky ve výsledku šetří.

Diesel

Tak to nevím tedy, protože pro státní kasu ( neříkám pro ekologii) je zrovna to stání v koloně bezpracný zisk. Propalene litry PHM bez opotřebování silnice.

Jakub P

Propálenej čas lidí, kterej by mohli pracovat (a odvádět daně) nebo dělat cokoli užitečnějšího, velkej tlak na budování stále širších silnic a víc a víc parkovišť (velmi drahé). Lidi, kteří to kolem a v tý koloně musej dýchat, jsou nemocnější (taky ztráty výkonu a drahá péče a dávky)… Ani to bez opotřebování silnice není úplně pravda, neustálý rozjezdy a brždění ji opotřebovávaj o dost víc, než pouhej průjezd. U těžkejch náklaďáků, autobusů a trolejbusů se to samozřejmě ještě násobí. (ostatně proto se frekventovaný autobusový a trolejbusový zastávky dělaj jinou technologií, než silnice kolem, aby byly pevnější. Ne, ani ekonomicky se… Číst vice »

Diesel

No je vidět že máte tutove vysokou školu ekonomickou, když jste to takhle z fleku spočítal, ale přeci jen máme internet s tam se ty příjmy a výdaje dají dnes již dobře dohledat.

Jakub P

Jo, dají, průměr v Evropě je pro auta takový, že stojí z veřejných peněz zhruba dvojnásobek toho, co se z nich vybere na daních.

medical_examiner

Ale to nejde!
Ze silniční daně se budou platit opravy silnic, z mýta na veškerých dálnicích a I.tř. se pak budou platit investice do železnice…
170 mld. na vozidla se bude muset někde najít…

Jiří Kocurek

„a odvádět daně“
Jenže tím točením motoru na prázno se daně odvádějí. A co se týká frekventovaných zastávek, ano když je to nějakých 10-15 vozidel za hodinu, což kolikrát není na vesnici ani za celý den. Jenže i ta trolejbusová zastávka vyjde podstatně levněji než zastácka železniční a optřebení podléhá obojí. Nelze paušalizovat.

Peeetr

Stejně bude nakonec za vjezd aut do velkých měst mýto. Já jsem spíš chtěl naznačit, že extrémně zvýhodněné (jako v Praze) celoroční jízdenky by neměly platit pro největší špičky.

Jiří Kocurek

Jedná se především o pasažéry pravidelně dojíždějící do práce. Když je vyženete z MHD, aby nezpůsobovali špičku, tak co se asi tak stane, ajnštajne.

medical_examiner

Sednou do auta, nějaký ten pátek budou spokojeni, ale nakonec se ještě rádi vrátí do lůna VHD…

Partneři


Czechtoll

pst
podcast