Leoš Novotný přišel o většinu v Leo Expressu, kromě Renfe koupila podíl švédská firma EuroMaint

Jednotka Alstom Lint. Foto: Leo ExpressJednotka Alstom Lint. Foto: Leo Express

Noví investoři nalijí do českého dopravce 200 milionů korun.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav Zikmund

Hloupost MD jako vlastníka akci ČD a.s., že vyhodnotilo nákup LEO EXPRESSU jako nevýhodnou akci ….
Mít potřebné miliony, tak bych toho dopravce koupil sám ….

Axel

IMHO by to neprošlo antimonopolním úřadem

… To spíše je otázkou, proč v 2020 neměl zájem žádný polský přepravce, např. PKP IC, která za poslední tři roky nainvestoval do cca 330 vagonků (zejména modernizace) a desítek nových lokotek…

Myslím kombinovat na linkách kde jezdí LEO a PKP ty 8mi vagonkové Flirty PKP IC (kapacita cca 350 sedaček) s 5ti vagonkovými Flirty od LEO (kapacita něco přes 200 sedaček)… https://www.stadlerrail.com/media/pdf/flirt_pkp_e.pdf

tarten

330 vozů za 3 roky není nijak ohromující množství. Krachuje?

Axel

Tak ono je spousta dopravců v Polsku, kteří si navzájem konkurují… A přibývají (viz NightJet Vídeň-Berlín přes Břeclav/Wroclaw,… viz RGJ,…. atd.)

Takže je vcelku logické, že PKP IC se navýšeným počtem vagonků bude tlačit na některé linky do blízkého zahraničí… Jestli i do ČR, to nevím.

Anonymní alkoholik

Až na to, že ty modernizace jsou výhradně na vnitro a nejsou (dost pravděpodobně) schválené pro provoz v okolních státech. A funglovky jdou max. na Varšava – Praha/Berlín/Vídeň, kde jen doplní současné vozy.

Axel

Nejsme ve při… Ono u dopravců se silnými odbory se obtížně odhaduje jejich další plány, neboť v nich víceméně neplatí normální logika podnikání (=bez zákazníků je brzo konec a 1+1=2) Můj názor je součástí reakce na lkaní, že nedošlo ke fúzi ČD a LEO… IMHO se totiž LEO výrazně líp doplňoval s PKP IC (např. s 8 a 5 vagonkovanými FLIRTy) než pokud by šlo o synergické pozitivní efekty případné fúze ČD+LEO. Tj. můj názor je ten, že se dvěma kapacitami (cca 220 a cca 350 sedaček) technicky podobných vagonků FLIRT by PKP spíš vyrazila na mezinárodní linky, než teď,… Číst vice »

ABC

asi nepotřeboval německou licenci, což prý byla hlavní deviza tohoto obchodu jak zde všichni tvrdili

Axel

Až budou 3x elektrovagonky Sirius, tak, s provozním kapitálem, možná rozjede linku Praha-Varšava-Bělorusko
https://zdopravy.cz/leo-express-muze-jezdit-az-k-beloruskym-hranicim-v-polsku-ziskal-dalsi-povoleni-39838/

Anebo se bude ucházet o linku R32 z Prahy k Baltu přes Wroclaw, kterou pan půlministr chtěl dotovat snad společně s polským dotačním úřadem

Avlaky

R32 je přiklepnuto ČD

Jinak všechny plány od LE mají krásné vymyšlené oběhy a na všechny bude stačit 33+5 jednotek

Axel

Zdroj?

Já myslel, že teď se čeká rok od zveřenění ve Věstníku, jestli se nepřihlásí někdo jiný… Zveřejněno bylo asi letos v červenci, nevím přesně.
https://zdopravy.cz/stat-potvrdil-plany-na-vlaky-z-prahy-k-baltu-zakazku-ziskaji-bez-souteze-ceske-drahy-87086/

T448

Legislativně se musí čekat rok od zveřejnění ve věstníku, ale reálně je to ušité pro ČD.

eLKá

A máte informace, kdy se Sirius dostane na koleje?
Pokud mi nic neuniklo, tak LE o tom, jak postupuje schvalování, neřeklo za rok ani ťuk, takže asi nic moc.

Axel

Vůbec nemám žádné inside info… Nicméně stačí si uvědomit, že státní pomoc ve formě dotace na úhradu nákladů skrz čínský vir (plus patrně dostávali peníze na mzdy – „Antivirus“) pro LEO Express byla 18 milionů… To zcela evidentně nemohlo pokrýt škody LEO Express na jeho linkách s FLIRTy… Tj. tipnul bych si, že se čeká až LEO Express něco zaplatí dodavatelům..

Jen připomenu, že loni v červenci byli optimističtí, s plánem na novou linku Bratislava-Břeclav-Olomouc-Praha…
https://zdopravy.cz/leo-express-vyjede-s-vlaky-do-bratislavy-nejdrive-v-prosinci-navysil-planovany-pocet-spoju-50193/

Ale těžko říct, který z plánů LEO Expressu má skutečně blízko k realizaci.

Cestující

Axle, tvoje vyjadřování je příšerné, jako dítě v 1. třídě. Jestli chceš, aby tě někdo bral vážně, tak se tak i prezentuj.

Axel

Nerozumím – píšu víceznačně/nesrozumitelně (v čem?)

Nebo moje „vina“ spočívá v tom, že se vyjadřuji tak jak se vyjadřují lidi co jsou ve styku s miliony vozidel na silnicích … tj. abstrahuji od leckdy matoucí terminologie používané pro tisíckovky kusů techniky, které jezdí po železničních kolejích? Tj. chápu správně, že vyžadujete dodržování nádražáckých pravidel, např. § 1: „Nikdy se to tak nedělalo“

Lemmy

Matoucí je to tak možná pro tebe, magore. Máš problém ne s tisíci kusů techniky, ale s deseti základními pojmy.
Možná bys udělal líp, kdybys šel dělat něco jiného než tady diskutoval. Třeba jdi dát slepicím nebo tak něco.

Axel

Konkrétně?

eLKá

Optimistický je LE pri vyhlašování nových tras už tradičně.
Jen v nich LE opomíjí takový zanedbatelný detail – že nemá k dispozici vozidla, která by na ně mohl nasadit.

Anonym

Takže půlka leo expresu stojí 180M, celá společnost cca 360M?To je skoro zadarmo.

Axel

Neznáme zadlužení té firmy. Krom současných dluhů myslím i součet částek splatných v budoucnu… např. Flirty prý jsou od 2019 na desetiletý leasing (nevím jak je řešen odkup po 10 letech).

Podobně může být zásadní finanční částkou to (budoucí) nájemné za 15 Alstom Lintů 27/41.

Lukáš Chytil

Nejsou na leasing, ale majetek banky s možností odkupu zpět za předem danou cenu.

Kubrt

Vstup Euromaintu má dva aspekty; jednak ustanou modré uštěpačné komentáře na to, že nemaj depo (Euromaint jich má 8 a velkých) a hlavně – je to součást CAF, který se momentálně zdá při chuti a síle (Reichshoffen), takže se můžeme dočkat zajímavého rozvoje Leoexpressu.

Kubrt

Dementuju svou informaci o 8 depech. Nevím, kolik jich má, blbě jsem to přeloži ze švédštiny – myslel jsem, že ett je 8, zatímco správně 8 je åtta a ett je neurčitý člen (ett nät – síť) 🙂

Zyx

Tak to jste si uplne spatne prelozil. Ett je neurcity clen pro stredni rod nebo take cislovka jedna. Hlavne se to pozna podle jednotneho nebo mnozneho cisla podstatneho jmena 🙂

Georg

leos byl pry vcera odpoledne spatren ve svete zeleznic a probiral tam jestli je lepsi tetecko nebo hanulka.

Vochomůrka

H0, samozřejmě 🤭

Georg

tam jsem leosovy flirty nikde nevygooglil…

tarten

Existují ale v N, ne?

Georg

jj, ty jsem videl. ale je to zajimavy, na to kolik firem vyrabi bangle nebo zamraci a v kolika verzich, tak flirty nic… je pravda, ze sedmivozovy model v h0 zabere celej obyvak… 🙂

Jenda-71

Konečně pochopil, že ty velké vlaky nejsou hračky pro něj.

Axel

V čem konkrétně se v posledních letech projevovalo chování majitelů/vedení LEO, jako kdyby šlo o „hračky pro děti“?

tarten

V posledních letech ani ne. Ale třeba Flirty objednal jako by v nich měly jezdit jen děti.

Axel

Ani bych neřekl…. Ledaže byste uvažoval, že průměrný cestující v Polsku (ve Flirtech PKP IC) zabírá menší prostor než kolik zabírá prostoru průměrný cestující v ČR/SR

viz elektrovagonky FLIRT polského PKP IC používané také na dálkové linky
https://www.stadlerrail.com/media/pdf/flirt_pkp_e.pdf

Gwann

TT, má možnost mít víc vlaku na stejném provozu. v H0 by moc provoz oproti současnému nerozsiril