Dopravci Železnice

Leo Express může jezdit až k běloruským hranicím, v Polsku získal další povolení

Jednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express. Foto: LE
Jednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express. Foto: LE

Společnost Leo Express získala v Polsku další povolení pro provoz svých vlaků na komerční riziko. Polský drážní úřad UTK povolil provoz čtyři párů vlaků z Česka až do Terespolu na polsko-běloruské hranici.

Vyplývá to z rozhodnutí, které je dostupné na stránkách UTK.  Pro Leo Express znamená, že získal povolení pro provoz vlaků například i v relaci Praha – Varšava.

Povolení má ale podobně jako v případě trasy z Česka do Medyky na polsko-ukrajinském pomezí jednu zásadní podmínku: licence platí jen pro případ, že dopravce vypraví požadované čtyři páry spojů, ne méně. Podmínka UTK je pro Leo Express v tuto chvíli nesplnitelná, s pěti jednotkami Stadler Flirt je nemožné zavést provoz v takovém rozsahu. „Jedná o jednou z polských linek, která je pro nás zajímavá. Případné rozšíření provozu však závisí na růstu vlakové flotily,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Firma proto podle něj čeká na ukončení schvalovacího procesu na jednotkách Sirius od čínnského výrobce CRRC. Ty jsou schvalovány nejen pro Česko a Slovenskou, ale také pro provoz v Polsku. Pak bude mít k dispozici více souprav. I proto aktuálně neexistuje žádný termín, kdy vlak na novou linku vyjede. „Nyní se soustředíme na stávající spojení do polského Krakova a na nově spuštěnou linku do polské Vratislavi,“ dodal Sedlařík. Nová licence je na pět let.

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Generální mandatář

Je potěšitelné, jak se firma rozvíjí. Plánuje také nějakou linku do jižních Čech?

Pitrys

Dokud jsou k dispozici jen Flirty, jižní čechy nehrozí. Jsou pouze stejnosměrné.

Robert

Flix train NE. To je postrach Jančury😁

Martin K.

Nejcennějším aktivem LE začínají být tyto povolenky.

Roman Svačina

No. Pokud se LE soustředí mimo jiné i na linku do Wroclawi, tak je třeba se soustředit o hodně více…

Východočech1

Rád bych se dověděl, jak bude řešit LEO linku Praha – Wrocław, pár ráno do Wrocławi/večer návrat z Wrocławi. Současné řešení je naprosto nedostatečné, neefektivní. Aby bylo atraktivní pro jednodenní výlet do Vratislavi, musel by tento pár umožňovat nejméně 7- 7 1/2 hodiny pobytu v tomto městě (což se povedlo u páru Wrocław-Praha ráno/Praha – Wrocław večer – přes 7 hodin v Praze, což je dobré pro polské turisty do ĆR ale nikoliv pro ČR do Polska). Ale zpět k věci expanze do Polska: V případě realizace takového páru s dojezdem do Vratislavi (bez přestupu) by se jevil neekonomickým prostoj… Číst vice »

Axel

Dobrý den, bylo by možné se prosím dotázat v Leo Express jaká je souvislost mezi Leo Express Global a.s. (firma registrovaná v ČR) a Leo Express Polska Sp. z o.o. (firma registrovaná v Polsku)… chápu-li správně, tak lidé kteří zaplatí Leo express zálohu, tak v podstatě budou ručit i za polské aktivity této české firmy? Nebo jaký je důvod, proč česká firma má jezdit v polsku, když má v polsku dceřinnou společnost?

Vašek

No, licence na pět let, aby za tu dobu stihl sehnat vlaky :-D.

noerf

Pokud de domluvi s nějakým polským dopravcem, s tím že dodá část vlaků, tak možnosti je. Další variantou je půjčení lokomotiv (ELL, Lokotrain) a nákup vagónů (v zahraničí, nějaké vagóny zbyli možná ČD po skončení provozu na části linek😉) a do roka může jezdit.

dopravák

Ale Honza Paroubek(starší) u „paštikáře“ zaměstnán není, aby mu to rozjel, a sehnat někoho tak schopného není dnes tak jednoduché – stačí se podívat na problémy firmy ARRIVA vlaky, a to ji řídí ti, kdo o dopravě obecně a o železnici speciálně aspoň něco vědí.

TenCoNeobjednalDestičkyNaSoupravu

Když přišel Pán Miklenda ,do domu tohoto a spatřil mzdu služebníků svých, skryl hlavu do dlaní a hořce zaplakal

michal

Nedomluvi, protoze v Polsku takovy dopravce neexistuje.
Pak povoleni je na elektricke jednotky – ne na loko+vagony – proto i tak varianta neni realni.
Driv nez za 3 roky nevyjede.

eLKá

Tak dle vyjádření zástupců LE jsou oba Siriusy na Velimi intenzivně testovány, dopravce si plánuje schválení ještě letos na jaře a LE pod smlouvou má celkem 33 jednotek (tři koupeny, 30 v opci)…
Přece taková pěkná flotila nebude stát někde v kopřivách, když může snadno vydělávat v Polsku, no ne?

Schrol

Dopravce si může plánovat co chce, klidně dalších 5 let pokuď mu to vůbec někdy schválí. A 30 v opci 😉

michal

Kdy budou schvalene, nevime. Maji zatim dva, domluvene dohromady 3. Opci take maji, ale nejdriv by museli ji vyuzit…
Do PL potrebuji minimalnie 12 jednotek a to bez zaloh a bez Vratislavi. I Cinane do 2-3 let tolik jednotek jim nedodaji. A jeste na to museji mit penize…

eLKá

Tak pan Köhler se nebude muset zdržovat každodenním řízením firmy, takže to bude schválené co by dup…

OK, teď vážně 😉 Tiskovým zprávám LE myslím nevěří už ani pan Sedlařík. A pokud by schvalování jednotek Sirius bylo opravdu tak hladké, jak se nám LE snaží naznačit, tak by asi nic nebránilo, aby alespoň vybraní novináři měli možnost si ten vlak zevrubně prohlédnout.

Viktor

Kdy bude další vlaková linka do Barcelony?????

pozorovatel

Asi až získá jednotky s přestavitelným rozchodem …

Pavel

Nebo jezdit po VRT, ty mají standardní evropský rozchod. A z Francie je to spojené.

Viktor

Přesně po VRT přes Strasbourg a Paříž na gare de est tam zajede ten Flirt do hlaviho nádraží a pak to otočí přes Lyon do Barcelony… úžasná věc… hlavně bych tu linku provozoval kdy SNCF+TGV stávkují jinak by přes týden moc šťastní nebyly kdyby tam jel flirt

René Krejcárek

Velká škoda, že Leo Express nejezdí až do Moskvy. Aspoň k Baltu by mohl 🙂

Chytrý za 2

Kuš ty funebráku.

Adam H

„Mohli bychom vás dovést kamkoliv, ale nemáme čím – váš Leo Express“

Chytrý za 2

Až tam? Tak tam bych se vozit nenechal.

Hodně štěstí

Leo Express se za chvíli stane největší železniční dopravce v Evropě. Asi jen na papíře. 🙂

Džamel

Celé mi to přijde, že Leo je jen sběratel licencí pro někoho a potom se to vše prodá… Že by pro Flix?

Petr

To mě taky napadlo . On nemá čím , tata taky ne a FlixTrain má za sebou neomezeně chechtáků . Možná , že mu tu bude jezdit i těch 300 číňanů než ta bublina splaskne .

Dominik

Tak, proč si o licenci žádal, když to nemůže splnit?
Přijde na to konto, nějaká pokuta?

Dalibor

protože nejdřím musím mít povolení a pak pořídím vlak. Opačný postup vede ke krachu.

Dominik

No kapacita kolejí taky není neomezená, a jako regulátor dopravy bych předpokládal, že když si někdo žádá o licenci, tak chce skutečně jezdit, ne že si ji bere jentak, s tím, že někdy v budoucnu možná vyjede. To je stejné, jakobych přišel na kraj s nabídkou, že budu provozovat 5 linek autobusů (i když vím, že mám autobusy pouze na 2 linky) a pak kraji říct, ale musíte počkat x let, zatím budu jezdit jen 2 trasy, až seženu zbytek autobusů.

55p

No to by taková licence měla být podmíněná startem provozu v určené lhůtě.

libcha

Nejsem v tom taky moc zorientován, ale čekal bych, že získání licence na provozování linky se ještě nerovná přidělení kapacity dopravní cesty.

Tronda

Proč by měla být nějaká pokuta? Polský stát si namastil kapsu při vyřizování licence, ta také nebyla zadarmo. Je to podobné jako když si dceřiné firmy ČD v zahraničí také vyřizují licence k provozu.