Kudy pojedou rychlovlaky Českým středohořím? Podnikatel nevzdává boj o jinou trasu, než chce SŽ

Nákladní vlak na pravobřežce u Litoměřic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNákladní vlak na pravobřežce u Litoměřic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Trasa má podporu části obcí po trase.

88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan M

Ale vždyť po VRT nebudou jezdit nákladní vlaky, ne?

DavidS

Minimálně Krušnohorským tunelem jezdit budou. Němci nechtějí náklady na současné trati podél Labe.

Leinad

Je vůbec v Evropě kromě meter nějaký podobně dlouhý železniční tunel čistě pro osobku? Ja

Alibaba

Asi ve Španělsku na trati z Madridu do Valladolid.
„Asi“ proto, že moc netuším, jestli mají na tomhle úseku VRT ve Španělsku nějakou nákladní dopravu.

Hnízdo

Stejně i Středohorským tunelem

Neústečan

Dunning-Kruger efekt v praxi…

Jiří Kocurek

Varianty VRT posuzuje podnikatel zatímco student dopravní fakulty ČVUT v bakalářské práci řeší potenciál stávající trati v úseku Tuchoměřice-Podlešín. Tohle myslíte?

xyz

Zrovna u bakalářské práce (cca 40? stránek) považuji nějakou menší/dílčí práci za odpovídající.

Alibaba

Pan Hausenblas prosazuje nějaké jiné varianty vedení (nevím, u koho si to nechal malovat, v nějakém hovoru mluvil o regulérní projekční firmě) než co navrhuje oficiálně SŽ. A k tomu si jako místní je asi schopen zajistit nějakou politickou podporu a průchodnost krajinou. Z hlediska VRT je skoro jedno kudy mezi dvěma body povede.

MaT

To je ta teorie co za ní autoři dostali Ig Nobel Prize? 🙂

Petr

Ano koncem století by pár kilometrů mohlo být v provozu.

Alibaba

Myslím si, že varianta Radobýl je pro tento úsek taky přijatelná a je lepší než předchozí varianty navržené od pana Hausenblase.

Variantu Holý vrch považuji za extrém na druhé straně, protože už zase trasu zbytečně prodlužuje.

Kruks

Nebylo by lepší prostě zmodernizovat stávající tratě? lol, tohle je strašná utopie

Jaaa

Ne.

xyz

Falešné dilema – levobřežka je zmodernizovaná dávno a pravobřežku to tak jako tak čeká.

Nicméně i z existence těchto dvou dvoukolejek vyplývá, že úsek přinejmenším od Polep po Ústí n/L. má relativně špatný poměr cena vs. užitek, protože drahý tunel, zato jde o úsek kapacitně dostačující, tzn. přínos „jen“ ve zkráceních cestovních dob.

Alibaba

A modernizace pomůže čím?
Rychlost zásadně nezvýšíte a kapacitu nepřidáte (s vyšší rychlostí ji snížíte).

JaŠ

A nebylo by lepší prostě zmodernizovat stávající silnice I. třídy?
Stavět dálnice je strašná utopie

Petr Šimral

A stanice, kde se vystřídají čeští strojvedoucí za německé bude kde?

Leinad

Vaši strojvedoucí neumí jezdit přes hranici? (bylo by nákladné je proškolit z „cizích“ předpisů a seznání vždycky aspoň po korydoru do první velké stanice za čárou)

Petr Šimral

Bylo by to nemožné. Je zde požadavek na státnici z jazyka na úrovni B1.

Tomáš Záruba

Nejezdíte třeba do Rajky?

xyz

Možná někde na německé straně.

Proč by ji měla a priori zřizovat česká strana? 🙂

P. S. Jak vidíte využití děčínského uzlu (zejména obvodu žst. Děčín východ) poté, co nákladní tranzit přejde do Krušnohorského tunelu?

xyz

** Mmch. když tak nad tím přemýšlím, tak vůbec po dokončení toho tunelu hodně poklesne význam pravobřežky mezi Ústím a Děčínem (paradoxně nedlouho předtím zmodernizované – dle jiných plánů).

Petr Šimral

Osobní doprava je na zrušení již dávno a nákladní po otevření tunelu nebude mít důvod tam jet…

Petr Šimral

Když tak koukám na aktivity pana H., pak budeme rádi, že vystřídáme v Děčíně na Východě, zaúvratíme v Prostřednáku a vyrazíme do Krušnohorského tunelu, pokud vůbec mezi UnL hl.n. a UnL z (nově střed) bude existovat kolej pro nákladní dopravu…

Tomáš Záruba

Tak možná furt lepší, než dle návrhu SŽ, co jsem před časem viděl, stát kdesi u Polep a čekat na noc, protože hlavní trasu VRT bude v Ústí úrovňově křížit osobka DC-TP a výpravčí si tak netroufne mezi Ex náklad pustit, protože rozdíl JD N-Ex bude dávat jen minimální rezervu na interval mezi Ex…

Jen tak na okraj.

Petr

A budou ještě strojvedoucí, až se to postaví?

Hoermalmeister

Chápu, že pan Hausenblas chce VRT co nejdál od sebe, ale schovávat to za odlehčení nákladní dopravě je dost pod pás. Na VRT nemají nákladní vlaky co dělat, jak se Německo hezky přesvědčilo před námi. ND pojede pouze Krušnohorským tunelem, kde to smysl dává, dál ne. Rozdíl mezi rychlostmi prostě vytváří příšernou neefektivitu, mimo to, že nechceme další Gotthardskou nehodu, tuším.

Hnízdo

To co píšete jde proti dopravní modelům studie proveditelnosti a zvolené technologii – Středomořského tunelu – tj. pevná jízdní dráha…

Poměr osobní a nákladní dopravy
– Středohorský tunel 50:50
– Krušnohorský tunel 25:75

xyz

Nenulové, byť nízké, riziko nehody je kdekoliv.

I např. v Krušnohorském tunelu.

Alibaba

Taky na úsecích v centru státu nákladní vlaky na VRT nebudou.
Tady za Roudnicema sjedou rychlíky z VRT a pak se uvolní kapacita ve středohorském tunelu po nějaký náklad, a v údolí Labe (Porta Bohemika) se o něco sníží hluk.

xyz

Jak úsměvně nyní vyznívají informace z před pár let, že „k dokončení VRT Praha – Ústí n/L. – směr Drážďany je český stát zavázán do roku 2030“.

DavidS

Musím ocenit, že to není jen slepý odpor k něčemu novému, ale že přináší i návrh řešení a to návrh poměrně propracovaný. Jestli je lepší či ne, jestli má lepší části než jiný (třeba vstup do Ústí…), to nedokáži posoudit, ale líbí se mi ta snaha. Tak teď jen na něm slepě netrvat, umět ustoupit a smířit se třeba s jeho odůvodněným odmítnutím.

Středohor

úsek Litoměřice- Ústí ano. Pro úsek Praha- sjezd Lovosice panuje shoda a je s přípravou mnohem dále.

David

Z ty severni VRT mi dava smysl jen ten tunel pres hory, ten by se mel asi postavit nezavisle na tom, jestli VRT bude ci ne.

Jiří Kocurek

Taky je pro všecky varianty společný, takže s ním nečekat.

Jiří Kocurek

Jestli mi z variant nějaká dává smysl, tak je to nákladní bypass Ústí. Pokud by jel expres v Ústí nezastavující, šup tam s ním taky. Už jsem to někde viděl, Innsbruck to byl.

Naopak myšlenka 3 různých nádraží se mi rozhodně nepozdává.

Tomáš Gottschalk

Innomostí mne napadlo hned taky.

Hnízdo

V Ústeckém kraji hrají ještě důležitou úlohu Kupkovi straničtí „trollové“ ve vedení kraje….Jména? Účastníci společného panelu s Kupkou 29.11 v Ústí nad Labem

Zdrasa

K panu Hausenblasovi chovám úctu a věřím, že to myslí dobře. Ale proboha, proč se to řeší až teď? Už to bude 10 let, co se o tom mluví a předkládáním stále nových a nových variant se toho opravdu nedožijeme. Ne kvůli dlouhé výstavbě, ale kvůli neschopnosti fakt začít něco dělat, tolik typické pro většinu současných problémů této země. Diskuze je potřeba, ale bojím se, že se udiskutujeme k smrti tímhle tempem.

Jiří Kocurek

Proč až teď? Nejspíš se nenašel nikdo, kdo by to řešil před ním.

Hnízdo

Přesně, Hausenblas jen supluje roli Ústeckého kraje, který absolutně netuší a stylizuje se do role „oběti“ zlého Ministerstva dopravy…Přičemž toto se mohlo prověřovat minimálně od 2022, kdy běží 5.aZUR UK

Jan Schmidt

Spíš to mohl řešit Sosna někdy od roku 2010

Mykola

Úctu? Proboha proč? Jinak jak je u nás zvykem každý je odborník na cokoliv,jen když do toho může kafrat.

Fsp

neotvíral on už gigafactory v ústí?

Alibaba

Protože se cca před 5 lety zjistilo, že územní rezerva vede vyloženě mimo Ústí nad Labem.

Takže je snaha to někudy přetrasovat, a je taky na Ústeckém kraji jakou variantu podpoří? Pokud jsou proveditelné technicky všechny a není tam nějaký geologický problém, tak se něco doufám vybere.

Jan Schmidt

to se zjistilio před více jak 15 lety

Hnízdo

Nejsměšnějším účastníkem celé tragikomedie je Ústecký kraj
– bez názoru, ambicí, vize
– bez politického zadání, co vlastně chce
– jen v rukou ředitelky odboru územního plánování – Bergmanové – plnící úslušně zadání SŽ

Hnízdo

Paní Bergmanová dělá vše proto aby VRT nevznikla…Jestli ona nebude spolupracovat s obcemi, co VRT nechtějí 😉

Jiří Kocurek

A když vznikne, tak se zakáže krávám dojit?

hank

„– bez názoru, ambicí, vize
– bez politického zadání, co vlastně chce“

Tohle se dá zobecnit na celou tuzemskou politiku. Když od politiků jako občané a voliči nic nechceme, tak nebudou hájit zájmy naše, ale těch, kdo je mají na špagátkách.

Hnízdo

Souhlasím…Ale i mezi hroznými je někdo nejhorší…

xyz

Zdaleka to neplatí pro všechny aspekty – viz vcelku propracovaný DÚK.

Hnízdo

DUK 👍

DavidS

Ano vznikne a ne není to blbost. Každopádně podle vašeho komentáře je ok vsadit vše na jednu kartu. Co když ta sázka nevyjde?

Miroslav

Je to Ústecký kraj, co očekáváte?

FrenkyUL

Vedoucí odboru je ředitelka? Ještě dnes ráno to tak nebylo…

Hnízdo

Ano, máte pravdu:
https://www.kr-ustecky.cz/ing-hana-bergmannova/o-37688

Správně je vedoucí odboru územního plánování a stavebního řádu

To ona je plně zodpovědná za zpracování 5.aZUR UK, protože z jejího zadání výběrového řízení“udělejte to za 3 měsíce“ nemohlo z podstaty nic kvalitního vzniknout

Alibaba

A co je na VRT blbost?

Hnízdo

Dnes už jde o osobní spor Sosna (MD) vs. Šlégr (CEDOP)….

Ředitel odboru strategie si přeci nemůže dovolit prohrát…

Tahle osobní animozita trva minimálně od 2019, kdy CEDOP byl vyhozen od studie proveditelnosti VRT Praha – Drážďany…

Michal M

…pro neschopnost tu studii včas odevzdat.

Jaaa

Oba dva z kola ven a je vyřešeno. Ten první je už tolikrát propíraná žába na prameni, že už to snad ani není možné, a druhej taky nemusí škodit.

hank

„Oba dva z kola ven a je vyřešeno.“

Bingo. Tenhle způsob řešení neřešitelných mezilidských sporů přece patří do manažerského slabikáře. Jenže na této politické úrovni už lze očekávat cokoli jiného než racionální postupy.

Jan Schmidt

Ten spor tu je nejmíň (co je mi známo) od roku 2012, kdy Šlegr tehdy v dresu Správy železnic prosazoval rozjetí přípravy VRTek už v rámci první verze TEN-T, CEFu atd. a Sosna tomu vehementně bránil a ubránil.

Sova

Pravdu mají svým způsobem obě strany. Můžou existovat i lepší varianty, které stojí za posouzení. Ale zároveň pokud má po nové trati ještě v tomto století projet vlak, tak se v určité fázi musí jasně říct „dost, tohle jsme vybrali a už se na tom nebude nic měnit“.

Bohužel to směřuje k jedinému výsledku: že se zase o několik let posune reálné zahájení stavby 🙁

Jaaa

Ty varianty, jak s nimi pracuje SŽ, nejsou moc projednatelné. Jestli ona by to nebyla sázka na špatného koně.

Tomáš Záruba

Mělo-li by to nakonec dopadnout tou krouceninou zvanou Holý Vrch, tak to už by snad bylo lepší nepokoušet se to vůbec napojit do trasy vedené západně od Roudnice, ale hledat nějakou alternativu „zhruba rovně“ z toho prostoru směr Odolena Voda (tj. asi někudy kolem Lužce).
Takhle je na tom příliš vidět, že je to slepenec jednotlivých úseků a to celé vlastně proto, že „tam už ta čára v mapě je aspoň v části trasy“, aniž by to ale ve výsledku něco extra urychlilo. A nakonec by to třeba i bylo lepší zase pro Mělník atd.

platamond

Obávám se, že jediná možná trasa povede cca v VRT Most, tj. okolo Středohoří zleva a někde okolo Teplic bude rozplet na Ústí a Most. Jen Ústí to pro os vlaky bude znamenat úvrať. A celá původní VRT na Ústí buď nebude vůbec nebo jako odbočka na Litoměřice.

Alibaba

Myslím si, že Holý vrch je z variant představovaných v článku ta nejhorší.

Šimon Kuchař

Myslím že když se do toho vloží takových „spolků“ více, VRT bude v roce 2100 stále jen na papíře… 🙏🙄 Vždy bude někdo nespokojený a jiný šťastný,ze to kolem něj nepůjde .. a to sám bydlím asi 500m od plánované trasy .

Vlasta

Nevidím nic špatného na tom, aby se v rámci EIA nejdříve posoudili všechny varianty trasy a pak se přistoupilo k umístění do území v rámci aktualizace ZÚR. Silové řešení Kupky povede jen k průtahům a soudům, za které si bede moci ministerstvo samo. A kvalita trasování při

Vlasta

Při trasování přes sesuvné území vyvolává vzpomínky na kvatitu D8!

Honza R.

Zdá se, že už hodně lidí zapomnělo, jak aktivní dokážou být sesuvná území nad Vaňovem…

hank

I na trase D8 se to dalo předem řešit, kdyby se státní orgány nechovaly arogantně a poslouchaly, co jim kdo říká.

Alibaba

A to sesuvné území je do jaké hloubky?

Fsp

Co takhle vypsat o trase referendum 🙂

Zapa

Jaká by tak asi byla účast?

Jiří Kocurek

Příliš malá, sice 3/4 hlasů získala varianta A, ale variantu B podporují přece všichni, kdo k referendu nepřišli, proto se varianta A ruší.

hank

Viz též výsledky referend o přesunu brněnského hl. n.

JaŠ

Referendum se vypisuje u věcí, které se týkají všech.
Tady se to týká pár obcí, co vymýšlejí psí kusy, jen aby vedla VRT jinudy.
To je celé – nic jiného za tím nehledejte.

Mykola

Rád bych se zapojil do diskuse,ale za ban mi ti nestojí.

Gregyros

Varianta vedení vedle Richardu je úplně padlá na hlavu, v tom komplexu je tolik bordelu z LIAZky a ostatních organizací že narušení by dost možná znamenalo ekologickou katastrofu..

Honza R.

Třeba by se konečně zjistilo, co to tam opravdu skladují 😉

Gregyros

Kyanidy z LIAZu, radioaktivní odpad z výzkumného ústavu jaderného..

hank

A třeba by se to pak uklidilo někam jinam nebo rozumně zlikvidovalo. Když se dala sanovat skládka Chabařovice…

Stejně by ten Richard dřív nebo později znovu přišel na přetřes. Využívá se ho jenom malá část a většina je v takovém stavu, že už se tam stejně 20 let nesmí, takže to bude čím dál větší problém tak jako tak. Takhle by to příslušné orgány aspoň k nějakému řešení donutilo.

Alibaba

Podle mě je to dostatečně daleko na to, aby vznikl nějaký problém.

Micky

Fandim jim. Snad konečně udělá precedent, že SŽ je tu ta nejdokonalejší. Jen těm grafům. Když se nepopíší, tak jsou k ničemu. Dokládat své závěry na něčem, co se musí luštit a domýšlet je neprofesionální.