Kudy pojedou rychlovlaky Českým středohořím? Podnikatel nevzdává boj o jinou trasu, než chce SŽ
Nákladní vlak na pravobřežce u Litoměřic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Trasa má podporu části obcí po trase.
Trasa má podporu části obcí po trase.
A nebylo by lepší prostě zmodernizovat stávající silnice I. třídy?
Stavět dálnice je strašná utopie
Ale vždyť po VRT nebudou jezdit nákladní vlaky, ne?
Minimálně Krušnohorským tunelem jezdit budou. Němci nechtějí náklady na současné trati podél Labe.
Je vůbec v Evropě kromě meter nějaký podobně dlouhý železniční tunel čistě pro osobku? Ja
Asi ve Španělsku na trati z Madridu do Valladolid.
„Asi“ proto, že moc netuším, jestli mají na tomhle úseku VRT ve Španělsku nějakou nákladní dopravu.
Stejně i Středohorským tunelem
Dunning-Kruger efekt v praxi…
Varianty VRT posuzuje podnikatel zatímco student dopravní fakulty ČVUT v bakalářské práci řeší potenciál stávající trati v úseku Tuchoměřice-Podlešín. Tohle myslíte?
Zrovna u bakalářské práce (cca 40? stránek) považuji nějakou menší/dílčí práci za odpovídající.
Pan Hausenblas prosazuje nějaké jiné varianty vedení (nevím, u koho si to nechal malovat, v nějakém hovoru mluvil o regulérní projekční firmě) než co navrhuje oficiálně SŽ. A k tomu si jako místní je asi schopen zajistit nějakou politickou podporu a průchodnost krajinou. Z hlediska VRT je skoro jedno kudy mezi dvěma body povede.
To je ta teorie co za ní autoři dostali Ig Nobel Prize? 🙂
Ano koncem století by pár kilometrů mohlo být v provozu.
A modernizace pomůže čím?
Rychlost zásadně nezvýšíte a kapacitu nepřidáte (s vyšší rychlostí ji snížíte).
Myslím si, že varianta Radobýl je pro tento úsek taky přijatelná a je lepší než předchozí varianty navržené od pana Hausenblase.
Variantu Holý vrch považuji za extrém na druhé straně, protože už zase trasu zbytečně prodlužuje.
Falešné dilema – levobřežka je zmodernizovaná dávno a pravobřežku to tak jako tak čeká.
Nicméně i z existence těchto dvou dvoukolejek vyplývá, že úsek přinejmenším od Polep po Ústí n/L. má relativně špatný poměr cena vs. užitek, protože drahý tunel, zato jde o úsek kapacitně dostačující, tzn. přínos „jen“ ve zkráceních cestovních dob.
Ne.
A stanice, kde se vystřídají čeští strojvedoucí za německé bude kde?
Vaši strojvedoucí neumí jezdit přes hranici? (bylo by nákladné je proškolit z „cizích“ předpisů a seznání vždycky aspoň po korydoru do první velké stanice za čárou)
Bylo by to nemožné. Je zde požadavek na státnici z jazyka na úrovni B1.
Nejezdíte třeba do Rajky?
Možná někde na německé straně.
Proč by ji měla a priori zřizovat česká strana? 🙂
P. S. Jak vidíte využití děčínského uzlu (zejména obvodu žst. Děčín východ) poté, co nákladní tranzit přejde do Krušnohorského tunelu?
** Mmch. když tak nad tím přemýšlím, tak vůbec po dokončení toho tunelu hodně poklesne význam pravobřežky mezi Ústím a Děčínem (paradoxně nedlouho předtím zmodernizované – dle jiných plánů).
Osobní doprava je na zrušení již dávno a nákladní po otevření tunelu nebude mít důvod tam jet…
Když tak koukám na aktivity pana H., pak budeme rádi, že vystřídáme v Děčíně na Východě, zaúvratíme v Prostřednáku a vyrazíme do Krušnohorského tunelu, pokud vůbec mezi UnL hl.n. a UnL z (nově střed) bude existovat kolej pro nákladní dopravu…
Tak možná furt lepší, než dle návrhu SŽ, co jsem před časem viděl, stát kdesi u Polep a čekat na noc, protože hlavní trasu VRT bude v Ústí úrovňově křížit osobka DC-TP a výpravčí si tak netroufne mezi Ex náklad pustit, protože rozdíl JD N-Ex bude dávat jen minimální rezervu na interval mezi Ex…
Jen tak na okraj.
A budou ještě strojvedoucí, až se to postaví?
Chápu, že pan Hausenblas chce VRT co nejdál od sebe, ale schovávat to za odlehčení nákladní dopravě je dost pod pás. Na VRT nemají nákladní vlaky co dělat, jak se Německo hezky přesvědčilo před námi. ND pojede pouze Krušnohorským tunelem, kde to smysl dává, dál ne. Rozdíl mezi rychlostmi prostě vytváří příšernou neefektivitu, mimo to, že nechceme další Gotthardskou nehodu, tuším.
To co píšete jde proti dopravní modelům studie proveditelnosti a zvolené technologii – Středomořského tunelu – tj. pevná jízdní dráha…
Poměr osobní a nákladní dopravy
– Středohorský tunel 50:50
– Krušnohorský tunel 25:75
Nenulové, byť nízké, riziko nehody je kdekoliv.
I např. v Krušnohorském tunelu.
Taky na úsecích v centru státu nákladní vlaky na VRT nebudou.
Tady za Roudnicema sjedou rychlíky z VRT a pak se uvolní kapacita ve středohorském tunelu po nějaký náklad, a v údolí Labe (Porta Bohemika) se o něco sníží hluk.
Jak úsměvně nyní vyznívají informace z před pár let, že „k dokončení VRT Praha – Ústí n/L. – směr Drážďany je český stát zavázán do roku 2030“.
Musím ocenit, že to není jen slepý odpor k něčemu novému, ale že přináší i návrh řešení a to návrh poměrně propracovaný. Jestli je lepší či ne, jestli má lepší části než jiný (třeba vstup do Ústí…), to nedokáži posoudit, ale líbí se mi ta snaha. Tak teď jen na něm slepě netrvat, umět ustoupit a smířit se třeba s jeho odůvodněným odmítnutím.
úsek Litoměřice- Ústí ano. Pro úsek Praha- sjezd Lovosice panuje shoda a je s přípravou mnohem dále.
Z ty severni VRT mi dava smysl jen ten tunel pres hory, ten by se mel asi postavit nezavisle na tom, jestli VRT bude ci ne.
Taky je pro všecky varianty společný, takže s ním nečekat.
Jestli mi z variant nějaká dává smysl, tak je to nákladní bypass Ústí. Pokud by jel expres v Ústí nezastavující, šup tam s ním taky. Už jsem to někde viděl, Innsbruck to byl.
Naopak myšlenka 3 různých nádraží se mi rozhodně nepozdává.
Innomostí mne napadlo hned taky.
V Ústeckém kraji hrají ještě důležitou úlohu Kupkovi straničtí „trollové“ ve vedení kraje….Jména? Účastníci společného panelu s Kupkou 29.11 v Ústí nad Labem
Hlavní je, že se konečně bude jezdit rychle 😁
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-rychlovlakem-po-cesku-do-roku-2035-veri-sef-spravy-zeleznic-245442
K panu Hausenblasovi chovám úctu a věřím, že to myslí dobře. Ale proboha, proč se to řeší až teď? Už to bude 10 let, co se o tom mluví a předkládáním stále nových a nových variant se toho opravdu nedožijeme. Ne kvůli dlouhé výstavbě, ale kvůli neschopnosti fakt začít něco dělat, tolik typické pro většinu současných problémů této země. Diskuze je potřeba, ale bojím se, že se udiskutujeme k smrti tímhle tempem.
Proč až teď? Nejspíš se nenašel nikdo, kdo by to řešil před ním.
Přesně, Hausenblas jen supluje roli Ústeckého kraje, který absolutně netuší a stylizuje se do role „oběti“ zlého Ministerstva dopravy…Přičemž toto se mohlo prověřovat minimálně od 2022, kdy běží 5.aZUR UK
Spíš to mohl řešit Sosna někdy od roku 2010
Úctu? Proboha proč? Jinak jak je u nás zvykem každý je odborník na cokoliv,jen když do toho může kafrat.
neotvíral on už gigafactory v ústí?
Protože se cca před 5 lety zjistilo, že územní rezerva vede vyloženě mimo Ústí nad Labem.
Takže je snaha to někudy přetrasovat, a je taky na Ústeckém kraji jakou variantu podpoří? Pokud jsou proveditelné technicky všechny a není tam nějaký geologický problém, tak se něco doufám vybere.
to se zjistilio před více jak 15 lety
Nejsměšnějším účastníkem celé tragikomedie je Ústecký kraj
– bez názoru, ambicí, vize
– bez politického zadání, co vlastně chce
– jen v rukou ředitelky odboru územního plánování – Bergmanové – plnící úslušně zadání SŽ
Paní Bergmanová dělá vše proto aby VRT nevznikla…Jestli ona nebude spolupracovat s obcemi, co VRT nechtějí 😉
A když vznikne, tak se zakáže krávám dojit?
„– bez názoru, ambicí, vize
– bez politického zadání, co vlastně chce“
Tohle se dá zobecnit na celou tuzemskou politiku. Když od politiků jako občané a voliči nic nechceme, tak nebudou hájit zájmy naše, ale těch, kdo je mají na špagátkách.
Souhlasím…Ale i mezi hroznými je někdo nejhorší…
Zdaleka to neplatí pro všechny aspekty – viz vcelku propracovaný DÚK.
DUK 👍
Ano vznikne a ne není to blbost. Každopádně podle vašeho komentáře je ok vsadit vše na jednu kartu. Co když ta sázka nevyjde?
Je to Ústecký kraj, co očekáváte?
Vedoucí odboru je ředitelka? Ještě dnes ráno to tak nebylo…
Ano, máte pravdu:
https://www.kr-ustecky.cz/ing-hana-bergmannova/o-37688
Správně je vedoucí odboru územního plánování a stavebního řádu
To ona je plně zodpovědná za zpracování 5.aZUR UK, protože z jejího zadání výběrového řízení“udělejte to za 3 měsíce“ nemohlo z podstaty nic kvalitního vzniknout
A co je na VRT blbost?
Dnes už jde o osobní spor Sosna (MD) vs. Šlégr (CEDOP)….
Ředitel odboru strategie si přeci nemůže dovolit prohrát…
Tahle osobní animozita trva minimálně od 2019, kdy CEDOP byl vyhozen od studie proveditelnosti VRT Praha – Drážďany…
…pro neschopnost tu studii včas odevzdat.
Oba dva z kola ven a je vyřešeno. Ten první je už tolikrát propíraná žába na prameni, že už to snad ani není možné, a druhej taky nemusí škodit.
„Oba dva z kola ven a je vyřešeno.“
Bingo. Tenhle způsob řešení neřešitelných mezilidských sporů přece patří do manažerského slabikáře. Jenže na této politické úrovni už lze očekávat cokoli jiného než racionální postupy.
Ten spor tu je nejmíň (co je mi známo) od roku 2012, kdy Šlegr tehdy v dresu Správy železnic prosazoval rozjetí přípravy VRTek už v rámci první verze TEN-T, CEFu atd. a Sosna tomu vehementně bránil a ubránil.
Pravdu mají svým způsobem obě strany. Můžou existovat i lepší varianty, které stojí za posouzení. Ale zároveň pokud má po nové trati ještě v tomto století projet vlak, tak se v určité fázi musí jasně říct „dost, tohle jsme vybrali a už se na tom nebude nic měnit“.
Bohužel to směřuje k jedinému výsledku: že se zase o několik let posune reálné zahájení stavby 🙁
Ty varianty, jak s nimi pracuje SŽ, nejsou moc projednatelné. Jestli ona by to nebyla sázka na špatného koně.
Mělo-li by to nakonec dopadnout tou krouceninou zvanou Holý Vrch, tak to už by snad bylo lepší nepokoušet se to vůbec napojit do trasy vedené západně od Roudnice, ale hledat nějakou alternativu „zhruba rovně“ z toho prostoru směr Odolena Voda (tj. asi někudy kolem Lužce).
Takhle je na tom příliš vidět, že je to slepenec jednotlivých úseků a to celé vlastně proto, že „tam už ta čára v mapě je aspoň v části trasy“, aniž by to ale ve výsledku něco extra urychlilo. A nakonec by to třeba i bylo lepší zase pro Mělník atd.
Obávám se, že jediná možná trasa povede cca v VRT Most, tj. okolo Středohoří zleva a někde okolo Teplic bude rozplet na Ústí a Most. Jen Ústí to pro os vlaky bude znamenat úvrať. A celá původní VRT na Ústí buď nebude vůbec nebo jako odbočka na Litoměřice.
Myslím si, že Holý vrch je z variant představovaných v článku ta nejhorší.
Myslím že když se do toho vloží takových „spolků“ více, VRT bude v roce 2100 stále jen na papíře… 🙏🙄 Vždy bude někdo nespokojený a jiný šťastný,ze to kolem něj nepůjde .. a to sám bydlím asi 500m od plánované trasy .
Nevidím nic špatného na tom, aby se v rámci EIA nejdříve posoudili všechny varianty trasy a pak se přistoupilo k umístění do území v rámci aktualizace ZÚR. Silové řešení Kupky povede jen k průtahům a soudům, za které si bede moci ministerstvo samo. A kvalita trasování při
Při trasování přes sesuvné území vyvolává vzpomínky na kvatitu D8!
Zdá se, že už hodně lidí zapomnělo, jak aktivní dokážou být sesuvná území nad Vaňovem…
I na trase D8 se to dalo předem řešit, kdyby se státní orgány nechovaly arogantně a poslouchaly, co jim kdo říká.
A to sesuvné území je do jaké hloubky?
Co takhle vypsat o trase referendum 🙂
Jaká by tak asi byla účast?
Příliš malá, sice 3/4 hlasů získala varianta A, ale variantu B podporují přece všichni, kdo k referendu nepřišli, proto se varianta A ruší.
Viz též výsledky referend o přesunu brněnského hl. n.
Referendum se vypisuje u věcí, které se týkají všech.
Tady se to týká pár obcí, co vymýšlejí psí kusy, jen aby vedla VRT jinudy.
To je celé – nic jiného za tím nehledejte.
Rád bych se zapojil do diskuse,ale za ban mi ti nestojí.
Varianta vedení vedle Richardu je úplně padlá na hlavu, v tom komplexu je tolik bordelu z LIAZky a ostatních organizací že narušení by dost možná znamenalo ekologickou katastrofu..
Třeba by se konečně zjistilo, co to tam opravdu skladují 😉
Kyanidy z LIAZu, radioaktivní odpad z výzkumného ústavu jaderného..
A třeba by se to pak uklidilo někam jinam nebo rozumně zlikvidovalo. Když se dala sanovat skládka Chabařovice…
Stejně by ten Richard dřív nebo později znovu přišel na přetřes. Využívá se ho jenom malá část a většina je v takovém stavu, že už se tam stejně 20 let nesmí, takže to bude čím dál větší problém tak jako tak. Takhle by to příslušné orgány aspoň k nějakému řešení donutilo.
Podle mě je to dostatečně daleko na to, aby vznikl nějaký problém.
Fandim jim. Snad konečně udělá precedent, že SŽ je tu ta nejdokonalejší. Jen těm grafům. Když se nepopíší, tak jsou k ničemu. Dokládat své závěry na něčem, co se musí luštit a domýšlet je neprofesionální.