egoe-plus
Autobusy

Královéhradecký kraj zažehnal autobusovou krizi, nedohodl se jen s BusLine

Autobus SOR společnosti CDS Náchod. Foto: CDS
Autobus SOR společnosti CDS Náchod. Foto: CDS

Královéhradecký kraj se dohodl se sedmi z osmi autobusových dopravců na znění nových smluv na zajištění regionální autobusové dopravy. Firmy je v lednu vypověděly kvůli tomu, že jezdily s příliš velkou ztrátou a kraj odmítl peníze navýšit. Bez dohody zůstal kraj s jedinou firmou: BusLine KHK.

Dohodu oznámil kraj v tiskové zprávě. „Tento týden proběhlo první kolo jednání s dopravci, kteří kraji vypověděli smlouvy k 31. 3. Na pokračování působení v rámci veřejné autobusové dopravy jsme se dohodli se sedmi dopravními firmami z osmi. Jednání s posledním dopravcem budeme opakovat v pondělí 25. 2.,“ sdělil první náměstek hejtmana Martin Červíček odpovědný za dopravu. Dodal, že sedm z osmi dopravců na základě jednání potvrdilo, že autobusovou dopravu v regionu od 1. 4. zajistí. Firmy výpověď smlouvy vysvětlovaly především vysokým nárůstem mezd řidičů.

Od dopravců jsme si vyžádali podklady, díky kterým jsme s nimi mohli vést konkrétní jednání a hledat shodu v oprávněnosti předložených nabídek,“ doplnil náměstek Červíček s tím, že nově nasmlouvané podmínky na veřejnou dopravu bude schvalovat rada kraje.

Dohody s dopravci jsou zatím předběžné. BusLine KHK přišel podle České televize na jednání s požadavkem na platbu 43 Kč za kilometr, což je výrazně více než u jiných dopravců. Jde o vyšší částku než požadovali jiní dopravci v soutěžích v jiných regionech, kde se podávaly nabídky nedávno: například ve Zlínském či Plzeňském kraji nepřesáhla cena 40 Kč za kilometr. Kraj nabízí maximálně 34,56 Kč za kilometr. BusLine KHK jezdí v oblasti Jičínska a Hořicka.

Královéhradecký kraj musel přistoupit na předčasné jednání o nových smluvních podmínkách z důvodu odstoupení osmi z jedenácti dopravců k 31. 3. 2019, kteří zajišťují 97 % veřejné linkové dopravy v regionu. Konkrétě jde o firmy: Arriva Východní Čechy, Audis Bus, BusLine KHK, CDS Náchod, ČSAD Ústí nad Orlicí, Krkonošská autobusová doprava Vrchlabí, P-transport a Trutnovská autobusová doprava.

Nové smlouvy budou platit jen dočasně do září 2020. Zároveň totiž běží tendry na dopravce, kteří budou provozovat regionální autobusy od roku 2020 dalších deset let. Předpokládaná hodnota soutěží je 7,7 miliardy korun bez DPH.

Královéhradecký kraj ročně u autobusových dopravců objednává na 18,5 milionu kilometrů za více jak 366 milionů korun.

2 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Jak chteji z vlady a vsichni slibovat ridicum lepsi platy, kdyz se vsude soutezi na nejvetsi oskubani dopravcu? To i na draze

Poutník99

Jaká je tedy hodnota výkonů? V závěru článku je úhrada za rok 2018 ve výši 366 mil., tendr na rok vychází na 770 mil. Kč. Jak kraj vysvětlí dvojnásobné částky?