Autobusy

Na Hradecku hrozí kolaps autobusových linek, dopravci vypověděli smlouvy

Autobus SOR společnosti CDS Náchod. Foto: CDS
Autobus SOR společnosti CDS Náchod. Foto: CDS

Královéhradecký kraj musí řešit akutní problém se zajištěním autobusové dopravy. Dopravci totiž kraji hromadně vypověděli smlouvu k 31. březnu. Od dubna tak zatím linky nejsou zajištěny. Výpověď poslalo celkem osm z 11 dopravců, což představuje 97 procent provozu, potvrdila mluvčí kraje Sylvie Velčovská.

Smlouvu vypověděla například Arriva. „Neměli jsme bohužel jinou možnost, souvisí to s růstem nákladů na mzdy řidičů, kterých je v Česku kritický nedostatek. Už přes dva roky je účinné vládní nařízení o růstu jejich minimální a zaručené mzdy, přidáváme řidičům peníze, za poslední dva roky to bylo 25 procent a i letos jejich mzdy v Arrivě o dalších 10 procent porostou. Bohužel dosavadní krajská smlouva nám neumožňovala požádat kraj o finanční příspěvek na tento nárůst, neměli jsme tak jinou možnost, než smlouvu vypovědět,“ řekl deníku Zdopravy.cz šéf Arrivy Daniel Adamka. Podle něj firma jedná s krajem o nové smlouvě.

Kraj si výpadek spojů nepřipouští, do konce dubna chce mít s firmami nové smlouvy. Dle prvního náměstka hejtmana Martina Červíčka provoz veřejné autobusové dopravy v kraji ohrožen není. „Veřejná autobusová doprava v Královéhradeckém kraji je zajištěna a funguje. A nepředpokládáme ani, že by autobusy přestaly jezdit od 1. dubna. Vypovězení smlouvy osmi dopravci z jedenácti znamená, že musíme vstoupit do jednání a snažit se uzavřít nové smlouvy, které budou řešit tuto mimořádnou situaci,“ uvedl Červíček s tím, že první jednání kraj naplánoval na druhou polovinu února.

Do této doby by dopravci měli předložit všechny podklady, které mají jejich požadavky na zvýšení ceny ospravedlnit. „Předpokládáme, že využijeme i naše data a budeme jednat o reálné ceně, která odpovídá našemu požadavku a zároveň nákladům dopravců,“ doplnil Červíček. Později na facebooku dodal, že jednání budou těžká, neboť není ochoten akceptovat všechny argumenty dopravců. „Jsem tedy nucen přemýšlet i nad jiným řešením pro případ, že v následujících jednáních nedojdeme ke shodě,“ uvedl náměstek na sociální síti.

Nové smlouvy budou platit jen dočasně do září 2020. Zároveň totiž běží tendry na dopravce, kteří budou provozovat regionální autobusy od roku 2020 dalších deset let. Předpokládaná hodnota soutěží je 7,7 miliardy korun bez DPH.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jan
Host
jan

To je super ty soutěže, takže když jsou v zisku, vše je ok. Ale jak mile podstřelí cenu, tak smlouvu prostě vypoví a nazdar? Dobrý systém..

Gogo
Host
Gogo

Ono u těch autobusů je to trošku složitější, když počítáte že řidičům budete platit 70 Kč na hodinu a s touto sumou podáte nabídku, a pak vám v průběhu smlouvy někdo cizí (stát) nařídí že musíte platit 130 Kč tak se logicky obrátíte na toho kdo vám platí aby navýšil úhradu, ten ale řekne že vám nic nedá protože s vámi má platnou smlouvu a pak máte dvě možnosti, buď to budete dotovat ze svého, což nikdo logicky dělat nebude, nebo prostě logicky smlouvu vypovědět.

Roman
Host
Roman

Tak počítat s tím že někdo bude řídit autobus za 70 na hodinu v roce 2019 a dal několik let je nebetycne tupá naivita..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já bych řekl, že to bylo trochu jinak: ta hodinová sazba byla vyšší, ale šlo hlavně o to, že do (plně) placeného výkonu se počítal jen skutečný výkon řízení vozidla + minimální přípravná a odstavná doba a vše ostatní byly maximálně nějaké hodně špatně placené pohotovosti nebo zcela neplacené přestávky v práci nezapočítávané ani do délky směny, takže za třeba 16 hodin „v práci“ byli řidiči placeni jen jako za například osmihodinovou směnu a ještě navíc sazbou „nic moc“ – takže se nelze divit, že to těm řidičům vadilo. Po protestech řidičů se asi jednak zvýšily hodinové platové sazby, ale… Číst vice »

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

By mě docela zajimal ten seznam dopravců co vypověděli smlouvy. Zda je tam i ta „dopravní laboratoř“ pro OREDO z Rychnova nad.K. co je v rukou pana Bárty. Radiobusy ve veřejné dopravě skončili…

petr.r
Host
petr.r

když jede současně autobus a vlak, tak kraj má dát dotace jen na vlak a když jede z bodu x přes bod Y deset autobusů a potom jedou každý jinde, tak proč do bodu Y nejede jenom třeba větší autobus. Znám aji bod Y kde jezdí z bodu X vlak…..

Milan
Host
Milan

Jak přesně váš příspěvek souvisí s tématem?

Tronda
Host
Tronda

Třeba s tím, že královéhradecký kraj hospodaří neefektivně, někde jede vlak v souběhu s busem a jinde jakékoliv VHD spojení chybí, oblast Ireda je tím pověstná. Např. z Trutnova do Svobody jede často vlak spolu s busem, nebo jedou dva busy krátce za sebou, aby pak skoro dvě hodiny nejelo nic. Naproti tomu do Albeřic v Krkonoších VHD zamázli úplně a kraj jako zřizovatele Ireda to vůbec nezajímá, i když je tam dodnes autobusové obratiště. Logicky pak špatné hospodaření vede k situacím popisovaným v článku.

Milan
Host
Milan

A jakou formu veřejné dopravy byste si představoval pro 45 obyvatel (Horní + Dolní Albeřice dohromady, zdroj ČSÚ 2011, novější není)? Kdo jde bydlet na venkov, musí počítat, že je v některých ohledech kvalita života horší (auto nutností), na druhou stranu je to vyváženo božským klidem a blízkostí přírody.

P.S.: Bydlím na venkově, mám auto a především chápu, proč k nám autobus nejezdí.

Tronda
Host
Tronda

Minimálně tam může zajet nějaký z těch souběžných busů jedoucích v souběhu s vlakem Svoboda – Trutnova, nestálo by to navíc ani korunu. Třeba po druhé hodině jede bus ve 14.09, vlak ve 14.10, další bus 14.23 a ve 14.28 další (dálkový, ale placený Iredem). Toto je zjevné rozhazování i bez jednoho z těch dvou místních zde bude dostatečná obslužnost. Albrechtice jsou jen jeden příklad vesnic ve Východních Čechách z mnoha, kam se Iredo vykašlalo na ZDO, kterou má mít každá vesnice zajištěnou.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Nějak mit o nesedí:
„Dopravci totiž kraji hromadně vypověděli smlouvu k 31. březnu.“
„Kraj si výpadek spojů nepřipouští, do konce dubna chce mít s firmami nové smlouvy.“

Neměli by to mít náhodou konce března? Ale že by teď hrozil kolaps, to zas ne, mají na to přece dva měsíce.

svojsin
Host
svojsin

Můj odhad je, že se KU domluví na smlouvách (za větší prachy, pochop.) kterýma se překlene čas, než vyjedou vítězové new VŘ a že se žádná katastrofa konat nebude….

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pochopitelně – ale „bulvár“ přece potřebuje titulek, který zaujme …

noerf
Host
noerf

No vzhledem k tomu, že jezdí za cenu okolo 30 Kč/km a nově dopravci v některých krajích jezdí i za 50 Kč/km, tak proč by si neřekli o zvýšení.
Druhá otázka je, kolik spojů by šlo obsluhovat bez objednávky kraje a s jakým vozovým parkem.

Milan
Host
Milan

Rovněž bych z toho nedělal kovbojku. Horší by přece bylo, kdyby se zjistilo, že nějaký šikovný úředník připravil smlouvy tak, že jsou nevypověditelné. Uzavřou se nové smlouvy a pojedeme dál.

Partneři



CSCARGO
RSD