Letecké společnosti Letectví

Konec letecké krize? Americké United Airlines obnovily nábor pilotů

Boeing 787-9 v barvách United Airlines. Foto: Tomás Del Coro / Flickr.com
Boeing 787-9 v barvách United Airlines. Foto: Tomás Del Coro / Flickr.com
Počty cestujících v USA se dostaly zhruba na 50 % roku 2019, aerolinky čekají velký růst.

Letecké společnosti v USA se vzpamatovávají z koronavirové krize podstatně rychleji než evropští dopravci. Po sérii oznámení o velké expanzi zejména u vnitrostátních letů přichází od první velké aerolinky i zásadní pozitivní zpráva: obnovení náboru nových zaměstnanců.

Podle americké televize CNBC začínají s náborem třech stovek pilotů United Airlines. Jde o prvního velkého dopravce, který po loňské stopce a propouštění začal s přijímáním nových zaměstnanců.

CNBC se odvolává na interní dopis, v kterém vedení firmy zaměstnancům oznamuje chystané přijetí zhruba 300 pilotů v příštích měsících. Loni United Airlines, podobně jako většina aerolinek, nábory pilotů přerušily. Američtí dopravci se přitom většinou díky velké státní podpoře neuchýlili k propuštění, pouze částečné nezaměstnanosti.

„S tím, jak je očkováno čím dál více lidí a poptávka po cestování jde strmě nahoru, mohu s potěšením oznámit, že opět začínáme přijímat nové piloty,“ řekl viceprezident United Airlines pro letový provoz Bryan Ouigley.

Podle dat z USA dosáhla poptávka po létání v zemi aktuálně na zhruba 1,2 milionů cestujících denně, meziročně o 15 % více. V porovnání s rokem 2019 jsou čísla zhruba poloviční, chybí zejména zahraniční cestující.

Odebírat
Upozornit na
guest
23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
G700

Tohle je ale zvláštní úvaha. Přeletět z EC na WC je cca 6-7 hodin… udělejte si takovo ukružnici v Evropě. V USA je to pořád ovšem vnitro…

Dorota

No ono to je jasný, Evropa má přibližně rozlohu 10,5 mio km čtverečních a USA 9,7, takže typická vnitrostátní přeprava a podobně je na tom Čína a Rusko.

Dominik

Mám dotaz. Myslíte, že tento rok bude mít dopad na situaci na pilotním trhu? Tím chci říci, hodně starších pilotů jde do důchodu, nebo změní zaměstnání a mladí teď speciálně asi hodně zváží, jestli se jim vyplatí s výcvikem minimálně počkat. Možná vše poběží ve starých kolejích a žádný větší problém z toho nebude. Jen mě zajímá názor někoho znalejšího, než jsem já. Pěkný den.

SaulGoodman

V různých rozhovorech (zejména u FlyRosta) jsem o tom pár pilotů mluvit slyšel, a v zásadě mi přišlo, že je shoda na tom, že nikdo neví… Je to takové dvojsečné. Sice je teď dost riskantní začít lejt peníze do studia a přípravy na pilota, na druhou stranu ale zároveň skončí část současných pilotů a je možné, že pak zase brzy bude naopak nedostatek. Tuším, že je snad i nějaká studie, která právě nedostatek pilotů v dalších letech očekává. Co jsem tak pochytil, tak i přístup u leteckých společností se liší. Některé piloty vyhodily, některé jim alespoň platí udržovací simulátory, některé… Číst vice »

Y.K.

Pokud se někdo rozhoduje, jestli teď začít, tak není moc rozumné začínat zrovna teď. Pak je spousta pilotů co má rozjetý výcvik, nalétané hodiny, IFR, bla bla, jsou prostě někde na půl a více cesty a pro ty začíná svítat, že všechny ty peníze nevyhodili oknem… A pořád je hodně propuštěných pilotů co mají hodiny a „uschopní“ se podstatně snadněji i když část už se asi k létání nevrátí z různých důvodů. Těžko dělat predikce. Pokud se letos letectví posbírá, mohl by v příštích letech nedostatek pilotů být, protože covidové dvouletí bude nepochybně zásek do „zásoby“ nováčků ve a po… Číst vice »

jiri

Dobrý den, doporučuji Vám nikdy nezačínat!!! Kdybych měl možnost vrátit čas o 20 let zpět, nikdy bych znovu do „dopravního“ létání nešel. 1. Spousty investovaných peněz s nejistým výsledkem 2. Spousty času nad studiem 3. Pouze jedna letecká společnost v ČR. Z nějakého důvodu se Vám nebude v této firmě líbit a máte jedinou možnost a to jít do zahraničí. 4. Letectví je nejnáchylnější na jakékoli typy krizí. 11 září, ekonomická krize 2008, pandemie 2020, už nám chybí jenom válka. 5. Ze 4 plyne propouštění, které je v krizích většinou celosvětové = neseženete nic ani v zahraničí 6. Pokazí se… Číst vice »

SaulGoodman

Určitě to není jednoduché a stabilní povolání, ale některé body, které uvádíte, jsou podle mě čistě subjektivní. Kupříkladu střídání směn, málo času na rodinu, nebo jedna česká letecká společnost jsou určitě pro mnoho lidí nevýhody, ale na druhou stranu to jsou věci, o nichž každý ví předem. A určitě jsou lidé, kterým to nevadí, mnoho lidí v dnešní době nemá problém žít v zahraničí, někdo je schopen si tam přestěhovat i celou rodinu. Zrovna tak střídání směn někdo snáší lépe, někdo hůře. Zdraví také hraje roli v celé řadě dalších povolání. Citlivost na krize tam nepochybně je, ale opět to… Číst vice »

Pavel

Začnu od konce Piloti co létali a vzpomínají v dobrém – podmínky v minulosti rozhodně nejsou totožné se současností. Navíc, většinou se vzpomíná na to hezké a to špatné se z paměti vytěsní. Číšník – číšníka možná vyhodí, ale jeho možnosti na trhu vzhledem k počtu potencionálních zaměstnavatelů jsou úplně někde jinde. Krize – Nákladní doprava vytvořila cca 1% nových míst z počtu míst zrušených. (nejmenovaná společnost udělala nábor nových pilotů cca 8 pro bázi Abu Dhabi, počet přihlášek byly desetitisíce) Zdraví- špatně si zlomíte ruku a už nelítáte, ale učitele, číšníka,… děláte dál. Ke střídání směn se nemá ani… Číst vice »

Dominik

Dobrý den i Vám. S vaší odpovědí se dá víceméně souhlasit. Ale když jdete dělat pilota, musíte počítat s tím, že pravděpodobně nemůžete zůstat celý život v Česku a je to životní styl spojený s hodně časem stráveným mimo domov. Jestli jste létal pro Travel service tak každá zima na ACMI mimo ČR. Není to ale spíše z Vaší strany jen prostě nesprávné očekávání a tím i zklamání z toho plynoucí? Zkoušel jste jinou společnost v zahraničí, nebo jste jen chtěl/musel zůstat v Česku.Neberte to jako provokaci, ale mám pocit,že vidíte sklenici zpola prázdnou. Je to Vaše životní zkušenost a… Číst vice »

Jano

Skôr to vidím tak , že diskutujete s človekom a jeho osobným prežitkom. Vy to vidíte zo svojho laického pohladu. Tento človek len vykresluje absolútnu labilitu tohto remesla. I vy keď pôjdete do pdnikania tak na začiatku ste si vedomý rizika ,ale správne očakávate , že časom firmu stabilizujete a budete žiť v tejto stabilite. (Samozrejme nie absolútnej.) No akeď to nevýjde začnete s prípadným kapitálom fungovat v inom druhu podnikania. Pilot v zahraničí pracuje jedine pre peniaze. Žiadna iná pridaná hodnota tam nie je. Len prachy. Každý sa túži vrátiť domov. Samozrejme pohĺad 25 ročného leteckého eléva bude iný.… Číst vice »

poletucha15

to co je potreba je bohuzel do toho odvetvi dostat nejaky penize, aby se tem lidem dala poskynout aspon nejaka zaruka toho, ze nebudou za dva roky na pracaku potom co investujou 5 let zivota a skoro dva miliony do zamestnani. Aktualni vyvoj udalosti driv nebo pozdeji dojde do faze, kdy bude soucasna situace neudrzitelna. (predpokladam ze bud poroste cena letenek, nebo se najde par lidi co budou ochotny litat zadarmo a zbytek se na to vybodne az piloti nakonec vymizi) Pro zacatek by bohate stacilo aby se zrevidovali zakony a umluvy pro odskodneni cestujicich (napr. omezenim kompenzace do 100… Číst vice »

Pavel

Má pravdu předsedo.
Pod tento komentář se klidně podepíšu.

jirka

neni to prostě práce jako každá druhá a neni to po každého…ale i těch 70t ..neni špatný kdo to tu má že a vidíte svět z výšky, já třeba 25 let proseděl na zadku v místnosti za počítačem a za podstatně míň peněz 🙂

kulhán

Souhlas

cbv

pod Jiriho se nelze nic jineho , nez podepsat…

VíKo

Brzo k tomu dojde i v Evropě!!! Už aby. Ten rok nazpět to bylo peklo, který ještě hoří. Ale začíná se to tvářit slibně.

Dorota

Ono to v Evropě nebude s tím létáním tak horké. USA jsou rozlohou velké jak celá Evropa a u nich se v podstatě jedná o vnitrostátní dopravu, která není omezená nařízeními jednotlivých zemí jako tomu je v Evropě a zřejmě i zavedením covid pass.

Janko

A ze Europska “unia” ….

Ted

Též to nevidím tak optimisticky, nejenom že je Evropa v tomto velmi roztříštěná a dohodnout se na čemkoliv je peklo, ale zároveň aerolinky nemají takové zdroje jako ty ve státech. Takové JetBlue, které patří k těm větším v USA dostali jen za minulý rok v přepočtu kolem 20 miliard kč vládní pomoci. A to se jedná low-cost, neposkytuje žádnou strategickou službu státu a je cca jen 5x větší než Smartwing, které horko těžko mají desetinovou pomoc. A samozřejmě jsou vlastnicky bez účasti státu. Nedělám si iluze že u UA to bude násobně více vzhledem k velikosti flotily. S takovýmto polštářem… Číst vice »

Tomas

evropa bude letos jeste peklo.

pokud bude nejake razantnejsi oziveni, tak nejdrive pristi jaro

kulhán

Oživení ano, ale než se vrátí do práce všichni piloti co nebyli vyhozeni, ale čekají doma tak to bude trvat několik let a až pak se začnou teprve nabírat nováčci FO

Tomas

ale houby … pokud bude ockovani fungovat a zvladnou se i pripadne mutave, budeme na konci pristiho roku na cislech z roku 2019

kulhán

Jestli je brzy za několik let, tak pak ano.