umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Železnice

Konec dlouhého čekání u závor. Stát schválil peníze na nový most i podchod v Blansku

Vizualizace nového podchodu v Blansku. Foto: Městský úřad v Blansku
Vizualizace nového podchodu v Blansku. Foto: Městský úřad v Blansku
Dosud musí řidiči u závor čekat kvůli silnému provozu na koridoru až 40 minut.

Centrální komise ministerstva dopravy schválila nové přemostění železničního koridoru v Blansku. Nový most vyjde na čtvrt miliardy korun. Přemostění na Staré Blansko by se mohlo začít stavět už příští rok.

Posun oznámilo Blansko v tiskové zprávě. Projekt nyní musí schválit ještě výkonný výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který bude stavbu přemostění z velké části financovat. Částečně se ale na nákladech bude podílet i město a kraj. Město využije ke stavbě přerušení provozu na trati, které plánuje kvůli modernizaci Správa železnic.

„Pokud by centrální komise projekt neschválila, padla by šance, že realizaci přemostění bude možné zahájit v roce 2021. Tím by ale padl celý projekt, protože jeho stavbu potřebujeme načasovat právě na rok 2021 a 2022, kdy dojde k úplnému přerušení železniční přepravy na trati mezi Brnem a Českou Třebovou,“ uvedl starosta Blanska Jiří Crha. „Schválení projektu centrální komisí je zásadní krok pro to, aby SFDI na stavbu vyčlenil potřebné finance,“ dodal.

Načasování do velké výluky

Správa železnic chystá mezi Blanskem a Adamovem už příští rok takzvaný nickolejný provoz. Na trati kvůli opravě a modernizaci neprojede žádný vlak.

Stavba stopadesátimetrového mostu, jehož součástí bude i lávka pro pěší, má dopravně propojit centrální část města se Starým Blanskem. Ty rozděluje frekventovaná železniční trať, ve špičce jsou ale závory zavřené až 40 minut z hodiny, což způsobuje kolaps dopravy. Potíže s překonáním trati mají také záchranáři či hasiči.

V rámci přípravy projektu bylo zahájeno stavební řízení, město už má také podepsané kupní smlouvy se všemi majiteli pozemků, které jsou pro stavbu budoucího přemostění potřebné.

Příští rok by podle harmonogramu mělo dojít k zakládání pilotů pro nosné pilíře mostu. V souvislosti s novým přemostěním vznikne na podzim příštího roku také nová okružní křižovatka u ulice Fügnerova. „V roce 2022 přibude okružní křižovatka na ulici Brněnská, dokončí se vlastní mostní konstrukce, vybudováno bude také velké parkoviště na Starém Blansku,“ popisuje vedoucí oddělení investic odboru správy a rozvoje města Marek Štefan. Parkoviště bude mít kapacitu 34 míst pro osobní auta a pět pro nákladní vozidla.

Náhrada podchodu, další parkoviště

Součástí akce bude i nový podchod v místě současné železniční zastávky. Stávající podchod se odstraní a vznikne nový, čtyři metry široký podchod pod tratí se světlou výškou 2,5 metru. Vstup do podchodu zajistí široká schodiště, součástí podchodu jsou ale také velké výtahy o nosnosti až 1000 kilogramů na každé straně. Díky nim bylo možné upustit od nájezdových ramp, které nebyly v rámci území s ohledem na blízkost řeky umístitelné ani vhodné.

Zrušeno bude stávající úrovňové křížení trati, dojde také k demolici budovy čekárny Českých drah. Díky tomu časem vznikne na obou stranách trati prostor pro parkoviště s kapacitou 28 automobilů na každé straně. Chybět ale nebudou ani zastřešené prostory pro cestující, na straně od města kryté stání na kola, na straně od Starého Blanska pak menší prostor, který může sloužit jako čekárna či menší komerční prostor,“ popisuje Marek Štefan.

Podchod má zaplatit Správa železnic

V souvislosti s novým podchodem dojde také k úpravě místních komunikací a napojení Komenského a Rožmitálovy ulice, stávající křižovatky zaniknou, přes trať už motoristé nepřejedou. Oblouky nové komunikace ve směru na Sportovní ostrov a k sídlu Technických služeb Blansko se ale rozšíří tak, aby byla průjezdná pro nákladní automobily i s návěsem. Součástí úprav bude také nová zastávka MHD na Komenského ulici.

Nový podchod přijde zhruba na 110 milionů korun. Náklady ovlivnilo například umístění podchodu do betonové vany, která má zabránit průsakům spodní vody, nebo nutnost překládky téměř všech inženýrských sítí tak, aby byl nový podchod dostatečně široký.

„Jsem rád, že investorem nového podchodu bude Správa železnic. V uplynulém půlroce jsem kvůli zabezpečení financování stavby podchodu absolvoval nespočet schůzek jak s vedením kraje, tak na ministerstvu dopravy nebo Správě železnic. Nakonec financování projektu zajistí Státní fond dopravní infrastruktury. Město pak zřejmě uvolní část peněz na vybudování zpevněných ploch v okolí podchodu,“ dodává starosta Jiří Crha.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

Proč to stát schvaluje? Co se vybere na mýtném a poplatcích za dopravní cestu, s tím ať si ŘSD/krajský odbor dopravy/SŽ dělají co chtějí 😀
Nebo že by se na mýtném vybralo málo? A poplatky za DC by SŽ používala na kraviny? Vyplatily si už odměny za zavádění TOR (PJ?)

Alibaba

Protože má zájem na zvyšování bezpečnosti v dopravě.
Lidem se ušetří doba cestování.

Hans

Že se tam čeká 40 minut z hodiny přece neznamená, že tam na průjezd musejí řidiči čekat 40 minut…

Démon

Něco jako Uhříněves, tam je to snad 45 minut z hodiny ve špičce. Závory tam lítají nahoru a dolů jak praštěný 🙂

PanterDriver

Tak hurá. 👍🏼 Teď ještě zvýšit nástupiště směr Blansko, aby bylo stejně jako to na opačné straně ve výšce podlahy vlaku a udělat něco s tím šíleným služebním přechodem vedoucím na ostrovní nástupiště v Blansku…

a8n

No jo, piloti teď nemají práci, tak se budou strkat do základů. 🙂 (Správně tam má být zakládání pilot.)

Martin V.

Před hájovnou stojí zaražený pilot. 🙂

Šejdr

Když už chcete poučovat o češtině, tak se nejdřív naučte česky. Správně jsou obě varianty – pilot i pilota.

Lumiere

Jenže na vysoké škole života Máňa říkala, že správně je jen pilota. A od té doby tomu absolventi věří a věřit budou.

Jiří Kocurek

Blbé je, že když si půjčíte skripta „Zakládání staveb“ tak je tam všude TA pilota a TY piloty (+ skloňované tvary). Považoval bych to za odbornou literaturu…

…a ušetřím vám cestu: http://lences.cz/domains/lences.cz/skola/subory/Skripta/BF03-zakladani_staveb/zakladani_staveb.pdf

Jackub

Jsou piloti a piloty… 😉

Šejdr

Ano, ale a8n ve svém příspěvku napadá autora článku, že má v textu chybu a měl napsat „zakládání pilot“. Což je samozřejmě nesmysl, „zakládání pilotů“ je také správně. I když ono možná ani tak nešlo o češtinu, ale spíš o sice smyšlenou, ale přesto příležitost si kopnout do JS, že.

M H

Každý odstraněný přejezd na vytížené trati je jednoznačně velké plus. Severním směrem na této trati je ještě mnoho dalších adeptů na nahrazení mimoúrovňovým křížením…

Martin V.

Přesně tak, to by jich v rámci akce „kulový blesk“ mohli vzít víc najednou. Přitom z Brna až do Blanska v sevřeném údolí není ani jediný.

Alibaba

Já jsem taky pro, odstraňovat přejezdy, jen mám pocit, že na akci Kulový blesk nejsou zdroje: peníze, stavaři, a ani příprava by to asi nezvládala.
I ten SUDOP by to to nebude stíhat projektovat. 🙂

Martin V.

Ale bude velká výluka! Toho by bylo škoda nevyužít. Podobná příležitost se na této trati objeví zhruba jednou za 20 let.

Alibaba

Tak zrovna na nadjezdy se nějaký prostor vždycky najde, pokud to teda nebude zrovna stavět Bögl&Krýsl. 🙂
S podjezdy bude problém větší.

Toncek

To je tak když spadnó šraňky, kolabujó všecky kruháče.

Karl vB.

Možná se pletu, ale mám dojem, že svýho času tam na tom kruháči byly osazený i přenosný semafory.

Michal Jaroš

Ať se na mě nikdo nezlobí, ale ten termín „nickolejný provoz“ je opravdu blbost. Nevím, kde to autor četl, ale „nepřetržitá výluka“ je podle mého názoru vhodnější a používanější pojem.

já 1.

To, že ho neznáš ty neznamená, že je to špatně. Prostě je to správné názvosloví, nevim, co bych k tomu dodal dál…

Radovan Komínek

Na jednáních tento výraz slyším poměrně často. Nepřetržité výluka je výraz pro několikadenní výluku koleje – například koleje číslo 1 na dvoukolejné trati a po koleji číslo 2 se jezdí. Nickolejný provoz se používá pro stav, kdy jsou vyloučeny obě koleje a nejezdí se vůbec.

já 1.

Výluka (plná – nickolejný provoz) má být v roce 2022, resp. 12/2021 – 12/2022

David

Argument s výtahy mi popravdě přijde trochu zcestný. Blízkost řeky je spíš argument proti výtahu než pro něj. Rampa by se tam samozřejmě vešla na obou stranách a například pro cyklisty by byla rozhodně výhodnější než výtahy (samozřejmě za předpokladu rozumné šířky).

Leinad

I pro kočárky

Pavel

Konečně. Teď ještě ten v Rájci-Jestřebí přes 5 kolejí a hlavně v Doubravicích nad Svitavou. Tam jsem byl svědkem jak vlak před stanici už houkal a dvojice dobíhala na vlak na Brno. Ale on to houkal RJ z Brna na Prahu… o sekundu, o dva kroky, přežili.

Majkl

Nemaj se tam motat a mají chodit včas na vlak. Pokud ta vesnice má peníze na spoluúčast na projektu stavby nadjezdu/ podjezdu, tak klidně. Proč ne?

Jiří Kocurek

Rájec už má aspoň obchvat, tak tam toho moc nejezdí.

Martin V.

Obchvat sice má, ale nejedno varovné video z toho širokého přejezdu je k vidění na internetu (a jsou to bohužel dokumenty, nikoli hrané scénky).

Zdeněk

V Doubracici je podchod.

Zajíc

No, podchod… Podejít se to dá, kolem potoka, ale podchod bych tomu neříkal 🙂

Tomáš

Stavbu nového mostu jižněji a nového podchodu chápu, ale proč se má úrovňový přejezd zavřít, bývají tam střety s vlakem?

Martin Ušatý

Pane Tomáši, jeďte se tam někdy za plného silničního a pěšího provozu podívat a pochopíte.

Jiří Kocurek

Voda je blízko a při povodni bude podlaha podchodu pod hladinou Svitavy. Jelikož se tam po kolejích jezdí tak „rychle“, jak se tam jezdí, tak bych se nebránil zachování přechodu pro chodce a přejezdu pro vozidla do 1 m šířky. Různé mopedy, ruční vozíky, kola a tak. Pán s Velorexem už by měl smůlu: https://mapy.cz/s/fusasucaju

Proti tomu mluví skutečnost, že tahle trať je učiněný vlakodrom. Nový most přes trať samozřejmě vítám.

Petr766

Jakože Railjety, RJ a vlaky co na BK – Město nezastavují, tam jezdí pomalu???

Jiří Kocurek

Já tam teda vidím rychlostník 105/100 km/h a až k přejezdu žádný jiný.
https://www.youtube.com/watch?v=iKBlQRTXEKQ&t=21m23s

Takže i ten Railjet tam pojede max 105 km/h. Což teda není zrovna závratná rychlost.

...

Svého času ta trať šla tudy podjet, dokud tam nebyly ty sloupky a auto nebylo z kategorie MPV, SUV nebo nemělo na střeše hagusy či maják: https://en.mapy.cz/letecka?x=16.6373811&y=49.3639713&z=20&pano=1&pid=47037694&yaw=4.744&fov=1.257&pitch=0.261

Martin V.

Nikdy jsem si nevšiml, že je tam taková kouzelná myší díra. 🙂 Na kole bude možná rychlejší (3-4 min) to objet tudy než čekat dvakrát na výtah a ještě se v podchodu vyhýbat s chodci.

Alibaba

Protože jakýkoliv úrovňový přejezd na takovéhle trati a v takovémhle umístění (v zastavěném území) je bezpečnostní riziko.
Taková základní poučka: Žádný přejezd dobrý přejezd.

zdeva

Tak schvalil to stát nebo ta komise..zaplati to ministerstvo nebo obcan( ) z daní??

eon

Pleonasmus jak vyšitý 😀

zdeva

Velmi velmi časté naduzivani slova stát…