Kde parkovat vlaky v Praze. Běchovice padly, vysokorychlostní soupravy najdou zázemí ve Strašnicích
Nejdále z hlediska přípravy je lokalita Malletova, pro kterou nyní probíhá zpracování projektové dokumentace pro vydání společného povolení.
Společně s budoucí podobou železničního uzlu Praha řeší Správa železnic (SŽ) i otázku, kde v metropoli odstavovat vlaky. V Praze je dlouhodobý nedostatek odstavných ploch a možností jejich rozšíření není mnoho. Provoz má přitom stále houstnout.
„Odstavné kapacity v železničním uzlu Praha se připravovaly už před desetiletími, ale realizovala se pouze část – v podobě střediska údržby Praha Jih Českých drah pod Bohdalcem. Navíc se připravovaly pro potřeby tehdejšího jednoho dopravce, dnes musíme v rámci veřejné infrastruktury reagovat na potřeby všech dopravců,“ sdělil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Pro odstavné kapacity jsou podle něj využitelné volné plochy, které umožňují odpovídající kapacitní napojení (například bez úrovňových kolizí mezi jízdami vlaků). V železničním uzlu Praha jsou podle Správy železnic stěžejní lokality Trnkov/Slatiny (jižně podél stávající trati mezi Vršovicemi a Zahradním Městem) a Strašnice (severně od téže trati). Z podstatné části jde o plochy po bývalém vršovickém seřaďovacím nádraží.
„Rozsahem odpovídají potřebám odstavování souprav a většímu počtu vlaků ukončovaných v uzlu od severovýchodu oproti tratím na jihozápadě. Současně musí z části kompenzovat nedostatek odstavných kapacit dostupných odjezdem na sever z Hlavního nádraží,“ uvedl Gavenda.
Severně od Hlavního nádraží podle SŽ fakticky žádné vhodné plochy nejsou, jedinou výjimkou je připravovaná odstavná kapacita u libeňského depa (lokalita Malletova). „Dříve zvažovaná vzdálenější lokalita v Běchovicích se zejména kvůli délce odstavných jízd v další přípravě nerozvíjí,“ dodal Gavenda.
Lokality Trnkov/Slatiny (na pomezí Michle, Záběhlic a Strašnic) a Malletova jsou určeny převážně pro regionální a dálkovou konvenční dopravu, lokalita Strašnice pro dálkovou osobní dopravu, výhledově pak dominantně pro soupravy z vysokorychlostních tratí.
V lokalitě Malletova SŽ prozatím počítá s odstavováním až devíti souprav najednou a v lokalitě Trnkov/Slatiny až osmi souprav najednou. V lokalitě Strašnice jde podle aktuálního stavu přípravy o odstav až 15 souprav o délce do 400 metrů a sedmi souprav délky do 210 metrů. Předpokládané kapacity mohou v projektové přípravě ještě doznat úprav.
Nejdále z hlediska přípravy je lokalita Malletova, pro kterou nyní probíhá zpracování projektové dokumentace pro vydání společného povolení. „Realizace se zde aktuálně předpokládá do roku 2026,“ sdělil Gavenda.