Infrastruktura Železnice Zprávy

Přehledně: Jaká místa pro odstavování vlaků v Praze vybrala studie SŽDC

Lokomotivy řady 380 ČD v depu, zdroj: České dráhy
Lokomotivy řady 380 ČD v depu, zdroj: České dráhy

Deník Zdopravy.cz získal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím Vyhledávací studii odstavných kapacit uzlu Praha, kterou pro Správu železniční dopravní cesty zpracovala společnost Sudop Praha. Materiál je ke stažení zde.

Studie doporučuje lokality, které jsou z hlediska provozu nejvýhodnější pro krátkodobé i dlouhodobé stání vlaků. Správa železnic po zvážení majetkoprávních poměrů a složitosti další přípravy vybrala pět, které v lednu schválila centrální komise ministerstva dopravy. Není ale vyloučeno, že v budoucnu dojde i na další místa vzešlá ze studie.

K dalšímu prověření byly doporučeny a schváleny plochy celkem ve třech oblastech. První je oblast mezi libeňským depem a Novým spojením při Balabence (tzv. lokalita Malletova), druhou je oblast bývalého vršovického seřaďovacího nádraží, kde jsou tři lokality (Trnkov/Slatiny/Strašnice) a třetí jsou plochy severně od trati u železniční stanice Běchovice (tzv. lokalita Praha-Běchovice ONS).

Na základě analýz a návrhů v této studii zpracovatel doporučuje pro další územní ochranu následující lokality (pro střednědobý horizont):

Stromovka – lokalita pro krátkodobé odstavení příměstských souprav, ideálně realizovaná jako součást modernizace trati Praha – Kladno, dostupná z Masarykova nádraží; nutná bude další koordinace s modernizací žst. Praha-Bubny

Ruzyně – lokalita pro krátkodobé a noční odstavení příměstských souprav, ideálně realizovaná jako součást modernizace trati Praha – Kladno, dostupná z Masarykova nádraží

Nové spojení – lokalita pro krátkodobé a noční odstavení příměstských souprav s možností základního provozního ošetření, dostupná z Masarykova nádraží; nutná bude další koordinace s výstavbou trakční napájecí stanice Balabenka a úpravou zabezpečovacího zařízení Nového spojení

Malletova 2 – lokalita pro krátkodobé a noční odstavení příměstských souprav s možností základního provozního ošetření, dostupná jak z Masarykova, tak z Hlavního nádraží; nutná bude další koordinace se záměry Českých drah

Třešňovka – lokalita pro krátkodobé a noční odstavení městských souprav (pokud budou zavedeny tangenciální linky) s případnou možností základního provozního ošetření, dostupná z žst. Praha-Zahradní Město

Malešice – lokalita pro krátkodobé a noční odstavení některých souprav dálkové dopravy; nutná bude další koordinace s modernizací žst. Praha-Malešice;

Běchovice ONS – lokalita historicky rezervovaná pro odstavné nádraží sever – využití může být pro odstavy a provozní ošetření vlaků příměstské i dálkové dopravy, ve vzdáleném horizontu případně i pro vysokorychlostní vlaky

SŽDC ve studii prověřovala 24 lokalit po celé Praze. Pramen: SŽDC
SŽDC ve studii prověřovala 24 lokalit po celé Praze.
Pramen: SŽDC

Kromě uvedených lokalit je dále doporučena pozornost k lokalitám, využitelným v delším horizontu:

Krejcárek – lokalita pro krátkodobé odstavení příměstských souprav, rozšiřující kapacitu odstavných kolejí Malletova

Smíchov východ – lokalita pro krátkodobé odstavení příměstských souprav, ideálně realizovaná jako součást modernizace železniční stanice Praha-Smíchov

Smíchov západ – lokalita pro sedlové a noční odstavení souprav dálkové dopravy s možností základního provozního ošetření; nutná bude další koordinace s rozvojem oblasti kolem Smíchovského nádraží

Trnkov – lokalita pro krátkodobé a noční odstavení příměstských souprav i souprav vlaků dálkové dopravy s možností základního provozního ošetření

Strašnice – lokalita pro sedlové a noční odstavení souprav vlaků dálkové dopravy s možností základního provozního ošetření, v delším výhledu využitelná případně i pro vysokorychlostní vlaky – díky budoucímu přímému napojení do kolejí RS (pokud bude VRT vedena přes žst. Praha-Zahradní Město); nutná bude koordinace s rozvojem oblasti
V Korytech a zohlednění povinností vyplývajících ze zák. č. 77/2002 Sb.

Běchovice vjezd – rozšíření kapacity depa Běchovice ONS, případně samostatně využitelná plocha pro sedlové I noční odstavení vlaků příměstské a dálkové dopravy.

„Z pohledu koncepce železniční dopravy je rozhodně žádoucí rezervovat pokud možno i ostatní lokality zejména tam, kde se jedná o stávající drážní plochy,“ uzavírají autoři studie. Ta byla zpracována jako „podklad pro rozhodnutí o realizaci odstavných kapacit, pro koordinaci s návaznými stavbami a především pro územní ochranu stávajících železničních ploch, jejichž opuštění by mohlo mít negativní dopady na provoz železniční dopravy v nejzatíženějším železničním uzlu v České republice“.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Franta
Host
Franta

Nechapu k cemu jsou odstavna nadrazi v Praze? Je mnohem efektivnejsi prujezdny model, kdy by se u primestskych linek vypravovaly vlaky z mest okolo – Kolin, Beroun, Benesov, Kladno, Melnik a vecer se tam zas vracely. To same u celostatnich rychliku, kde treba rychlik Plzen (Klatovy) – Hradec Kralove (Trutnov) nebo Decin – Ceske Budejovice by byl mnohem efektivnejsi nez to pulit v Praze. Ve vsech tech mestech jsou kolejiste i depa…Pravda, muselo by se to vse i tak soutezit, aby pak zadny dopravce nemel z principu potrebu odstavovat neco v Praze…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Praha (stejně jako i další velká města v ČR) je v ranní přepravní špičce cílem velkého množství lidí, ale na jejím konci už není ani zdaleka tak velkým zdrojem frekvence, aby mělo smysl všechny ve špičce do ní dojíždějící náležitosti odtud „vyhánět“ zase ve (N.B. navíc v době, které se dříve říkalo „výlukové okno“) a vracet je sem zpět poloprázdné na počátek odpolední přepravní špičky, kdy jsou zde potřebné. „Průjezdný model“ pro rychlíky byl zkoušen před už asi 20 roky, ale zjevně se příliš neosvědčil, nejspíše proto, že problémy (především zpoždění) z jednotlivých ramen přenášel zbytečně i na ramena jiná… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

Největší potenciál vidím v prostoru tzv. Nového spojení, prakticky vrácení původního stavu, kdy v oblasti Krejcárku odstavné koleje byly. Vzhledem k vandalismu však bude proti minulosti potřeba obehnat žiletkovým plotem a celý prostor vybavit sledovacím zařízením s detektory pohybu.

K.S.
Host
K.S.

myslím že lokalita Na Krejcárku může bát velmi zajímavá a asi nejvýhodnější ze zmíněných.

T.H.
Host
T.H.

Krejcárek – „krátkodobé odstavení příměstských souprav“… jako že nejdůležitější je někam svážet soupravy z Masny? (Wilson má samozřejmě mít průjezdný model a v noci mají soupravy „spát“ někde na vesnici, ne v pražském centru.)
Největší potenciál (vč. dálkovky) je v původním vršovickém ranžíru, takže ten se zašmelí jako první (ona „koordinace s rozvojem“).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Největší železniční odborník všech dob se opět ozval s „hraběcí radou“: ona ovšem nějaká deponie není potřebná jen v noci, ale i ve dne, a to právě v Praze, protože na větší ošetření se všechny v sedle přebývající soupravy nevejdou, takže se na něm střídají po dnech, a „vozit vzduch“ po ranní špičce zbytečně někam ven z Prahy a na odpolední špičku zase protisměrně do Prahy je drahé … Ale s aspoň částí prostor po zrušeném vršovickém „ranžíru“ je to pravda – tam by se aspoň v blízkém sousedství toho, co dráze zůstalo, nějaké pozemky vhodně využít daly, kdyby nebyly… Číst vice »

T.H.
Host
T.H.

A co když to jen nepovažuju za ten nejdůležitější problém, druhý největší železniční odborníku? Nebo snad ten Krejcárek nějakým zásadním způsobem chybí? (Soupravy stojí na Masně „ve výtahu“, dokonce i ty nesystémové Bymee, co ráno přijedou a odjedou odpoledne.) Spíš vidím nedostatek (resp. ubývání) kapacit pro dálkovku, i když – ó Satanáši – hlavně pro fujfuj zlé soukromníky (které by ovšem správný modrogum zakázal a tím by byl problém s odstavováním vyřešen).
ONS v Běchovicích je samozřejmě jasně neprůchozí záležitost, navíc do úseku Běchovice-Libeň je neprůchozí čtvrtá kolej.

Martin V.
Host
Martin V.

No, mě by třeba zajímalo, proč se nevyužívají ani kapacity, které jsou už dnes k dispozici. V mapě je označeno D.3 Holešovice, ale tam teď dopoledne vídám obsazenou jednu kolej. Naopak Bymee jsou odstavené na 4. koleji v Bubenči a ještě tam ve volných chvilkách mašina objíždí dvě za sebou stojící soupravy. Proč tenhle posun neřeší bokem od běžného provozu v těch Holešovicích?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

T.H.: Když nebude třeba odstavovat „příměstské“ soupravy v ONJ z jiných důvodů než k větší údržbě a opravám, bude tam dost prostoru právě pro tu „dálkovku“, pro niž bylo ONJ se svojí technologii budováno především. Jak a kde si „priváti“ pro sebe zajistí patřičnou údržbářskou a opravárenskou základnu, to je snad jejich problém – ta studie přece neurčuje, kde by měl kdo něco konkrétního vlastnit, ale pouze vyhledává, kde lze nějaké nové kapacity vybudovat, aby to mělo co možná největší smysl z pohledu provozu v ŽUP. Pozice ONS v Běchovicích byla, pokud vím, vždy stabilizovaná v územních plánech, a čtvrtá… Číst vice »

T.H.
Host
T.H.

No tak na ONJ by se především nemusely odstavovat „železné rezervy“ žabotlamů a různých dalších šrotů a hned by tam bylo prostoru dost, ne?

„Jak a kde si „priváti“ pro sebe zajistí patřičnou údržbářskou a opravárenskou základnu, to je snad jejich problém“ – a jde právě o to, jak jim to co nejvíc ztížit, že? 🙂 Jenže (snad i) proto ty kapacity vyhledává SŽDC, aby se zas modrogumídci nemohli dělat nenahraditelnými jen proto, že historicky skrz dvojí znárodnění vyseděli někde nějaký pozemek.

ONS je reálně už jen pohádka minulosti, ale hořím nedočkavostí, jak to poroste 🙂

Standa
Host
Standa

Těch pár vagónů soukromníka to fakt nevytrhne. Potřebujete odstavit desítky souprav a stovky vagónů Národního Dopravce, ne pár vláčků žlutého parazita

DRABADURA
Host
DRABADURA

Souhlasím, že tam by to bylo nejelegantnější řešení (bylo by to kousek od hlaváku i Masaričky), ale tam je, pokud se nemýlím, prostorová rezerva pro vykrtkování tunelu pro VRT směr Berlín.

Běžný Občan
Host
Běžný Občan

A proč nevyužít Žižkov, opravit, zadratovat a odstavne nádraží jak víno. Nebo ne?

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Žižkova škoda, ale nákladové nádraží mělo zůstat nákladovým nádražím. Od centrálních nádraží je to přece jen po kolejích cca 12km … Vršovice 2-8, Libeň 5, Bubny 2, zliquidovaná 1/2 Masaryčky 0 … .

jiný Petr
Host
jiný Petr

Pominu-li jiné problémy, tak jako hlavní bych viděl špatnou dostupnost.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pozdě (si) „honíte bycha“ – nehledě k tomu, že to bylo asi zcela neobhajitelné i ještě v době, kdy celý ten areál patřil ještě železnici.

Y.K.
Host
Y.K.

Žizžkov nemá zrovna logiku. Není moc dobře napojen na pražská centrální nádraží, vlečka je poměrně dlouhá k trati na kterou je napojen, zbytečně tahá vlaky oklikou zpět do centra (to už fakt může být stejně daleko někde za městem resp. na periferii).

DRABADURA
Host
DRABADURA

Nákladní nádraží Žižkov je úplně mimo – to už je blíž ONJ.
ONJ by mělo sloužit pro směry od Pardubic, Ústí nad labem, Liberce a do budoucna pro VRT od Berlína a logicky ONS by mělo sloužit pro vlaky od Plzně, Č. Budějovic, Kladna a do budoucna pro VRT od Brna. Z tohoto pohledu je nejlogičtější vybudování stejně velkého ONS v Běchovicích, jako je ONJ v Michli.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

S tím právě pro výhled počítala už SPŽUP za „bolševika“ – jen to tehdy ještě nebylo nezbytně potřeba a ani na to nebyly finance, tak se postupně budovalo jen ONJ (a i to zatím jen bez nového centrálního lokomotivního depa Trnkov).

Běžný Občan
Host
Běžný Občan

Díky za všechny odpovědi a objasnění proč ne.

jan
Host
jan

Já bych to asi shrnul. Levně vytunelovat. Draze nakoupit a postavit nové. Zajímalo by mě, kdy se konečne budou plochy dráhy prodávat developerům v nějakých soutěžích na nejvyšší cenu..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nejde ani tolik o cenu, jako o to, jaké další „bonusy“ může z toho kupující „developer“ pro železnici zařídit (připravit), aby to následně umožňovalo vytvořit skutečně kvalitní systém VHD – a to pouhou vysokou cenou nikdy adekvátně nahradit nelze.

Standa
Host
Standa

Nebo ještě lépe, pozemky dráhy ( tedy státu) neprodávat vůbec.

Kamui
Host
Kamui

Tady vidím jako velkou chybu, že SŽDC prodala areál Bubny developerům, místo toho aby tam vybudovala Odstavné nádraží sever nebo to prodala nějakému dopravci, aby si tam udělal zázemí. Postavit nové odstavné nádraží na zelené louce je dnes téměř neprojednatelné, ale tady by se bývalo dalo využít toho, že dráha už tam je a tudíž je mnohem méně možností to blokovat.

T.H.
Host
T.H.

Bubny jsou celkem k ničemu, protože mají napojení jen na Masnu.
On ten výběr je spíše přehledem všech těch zpustlých brownfieldů, které ještě budou moci ČD za dlouhé peníze tzv. „prodat“ 🙂 (s výjimkou ONS v Běchovicích, ale tam žádná výstavba už nikdy neprojde).

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Ne k ničemu, ale šikovné právě pro tratě na Masaryčku. Nezrušit spojení z hlavního do Karlína, i z hlavního by to bylo skoro jak do Vršovic. Ale pozdě bycha honiti.

Y.K.
Host
Y.K.

Problém je, že Negrellák nemá (ani nebude mít) zrovna extre kapacitu, zejména přidá-li se tam ještě budoucí pendl na letiště, takže protahovat tím ještě manipuláky na odstavné nádraží není moc přínosné. Nové spojení či Krejcárek jsou v tomto ohledu na mnohem lepším místě.

DRABADURA
Host
DRABADURA

Souhlas – Bubny jsou na dvě věci, protože je třeba odstavné nádraží pokud možno nak pro Masaričku tak i hlavák a to splňují jen ONS Běchovice a varianta A.5.2. Malletova.

Hasler
Host
Hasler

T.h. Proč myslíte, že je ONS neprojednatelné? Běchovice se kupodivu bránily, když jim někdo chtěl za zadek nacpat dálniční křižovatku s naprosto nevyhovujicími protihlukovými opatřeními? Po projednání připomínek a jejich zapracování do projektu Běchovice se stavbou souhlasily (krom malé frakce občanů kteří odmítali vše…) a největší brzdou byly jiné věci. To, že Běchovice zároveň se stavbou 511 požadovaly vystavění i přeložky 1/12 se snad nemůžete divit ani Vy. ONS je za tratí v polích, kde není žádný zájem Běchovic. Prosím tedy o vaše zcela jistě povznášející upřesnění. Děkuji.

T.H.
Host
T.H.

„se snad nemůžete divit ani Vy … vaše zcela jistě povznášející upřesnění“

Fakt má smysl na tohle nějak reagovat?

shr3k
Host
shr3k

Jsem z Běchovic, té neprotestující části, a výše je to celkem správně popsáno. Máte nějaké konkrétní pochyby?

kik
Host
kik

No, já jsem před nějakou dobou četl vyjádření starosty Běchovic v tom smyslu, že nechtějí výstavbu D0 ani přeložku I/12 protože by se neměly kam rozvíjet, jelikož je na severu blokuje trať. Přiznám, je to už delší dobu, možná se po volbách vyměnil starosta a ten to vidí jinak.

Hasler
Host
Hasler

Váš klasický styl urážení jsem pravda vynechal a choval jsem se slušně a jen chtěl vědět,jak To, že zas víte všechno nejlíp.. Dobrá vaší odpovědi se zřejmě nedočkáme. Škoda, ale pouze jste mne utvrdil v tom, že neumíte rozumně debatovat. A to ani osobně. Až budete mít něco k věci bez blabolení okolo, tak napište.

T.H.
Host
T.H.

„choval jsem se slušně … jak To, že zas víte všechno nejlíp … neumíte rozumně debatovat … něco k věci bez blabolení okolo“

Koukám, že už se i sem natahuje partička „slušných k věci“ diskutérů z Gay-reportu… Ne, nebudu sem psát o ověřovací studii „Zastávka“, návrzích na zrušení ochranného pásma VRT, na P+R u zastávky, na lesopark („sport a rekreace“, to si určitě nechají místní vzít náhradou za odstavné nádraží). Prostě si potřebujete kopnout, tak si to užijte a já se budu těšit na krásné nové Odstavné nádraží sever :).

shr3k
Host
shr3k

Přesně tak, navíc ONS bude muset být, s ohledem na výškové parametry tratě a plánovanou dvojici VRT tunelů k D11 pod úrovní současné tratě, na místě letos budovaného P+R a transformátorovny.

bkp
Host
bkp

V dnešní době je něco jako odstavné nádraží v Bubnech neprojednatelné.

jan
Host
jan

Mě jenom překvapuje, pokud byly nějaké plochy prodány výrazně pod tržní cenou (nějaké stamilony třeba škody), proč tady není po tom, kdo to podepsal vymáhána škoda? Dle zákona o korporacích. A proč případně tady není nějaké poškození při správě cizího majetku..

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Ono někdy prodávat i za skutečnou nebo tržní cenu je neprozíravé, ale tak už to chodí, že se někdy něco nechá desítiletí pořádně nevyužívané, a pak se to zliquiduje zrovna před tím, než by to našlo využití.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

jan:
O cenu ani zdaleka nejde tolik jako o možnost budoucího využití pro stavby, s nimiž je výhledově počítáno, a je to o nich známo už v době před prodejem pozemků – třeba v Libni bude ještě problém i s „přesmykem“ (pokud k jeho výstavbě někdy vůbec dojde), protože tam už také některé pozemky železnici nepatří.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Přesmyk loni „oslavil“ 40 let 😀

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Aneb konečně napůl pozdě přišli na to, že by se železnice v Praze měla přestat vzdávat dalších a dalších „nepotřebných“ ploch.

petr.r
Host
petr.r

stím začlo vedení čd, pamatuji dobu jak jsem byl u železničního vojska kolik tych odstavných a nákladních nádraží jsem musel každý den objet a dnes jak jedu do prahy, tak ani jedno tam není.

jan
Host
jan

Tak ono to byl asi tradiční cíl.. Spekulantů.. Účel. Nikoliv náhoda a blbost.

Partneři



CSCARGO
RSD