České dráhy chystají v depu v Michli miliardové investice, postaví novou halu pro ComfortJety

Depo ČD v Michli (ONJ), hala údržby pro dálková vozidla je dlouhá přes 300 metrů. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDepo ČD v Michli (ONJ), hala údržby pro dálková vozidla je dlouhá přes 300 metrů. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Hala o délce 300 metrů bude mít čtyři koleje, stavět by se měla v letech 2026 a 2027. Dnes předpokládané náklady činí 2,5 miliardy korun.

České dráhy hodlají v příštích letech investovat miliardy do svého zázemí v depu v pražské Michli, které je známé jako Odstavné nádraží Jih (též Středisko údržby Jih). K největším investicím bude patřit nová hala údržby, kde najdou „domov a péči“ soupravy ComfortJet. České dráhy mají u sdružení Siemens Mobility/Škoda Group objednáno celkem 180 těchto vozů pro rychlost až 230 km/h.

Hala o délce 300 metrů bude mít čtyři koleje. Jak deníku Zdopravy.cz řekl místopředseda představenstva a náměstek šéfa ČD pro servis Michal Kraus, stavět by se měla v letech 2026 a 2027, dnes předpokládané náklady činí 2,5 miliardy korun.

Spolu s novou halou pro ComfortJety by měla (jako její přílepek) vzniknou i devadesátimetrová hala určená výhradně k odstraňování graffiti z vlaků. Tato práce se provádí ručně s využitím chemie a České dráhy pro ni dnes nemají potřebné zázemí.

Investice ale mají být mnohem větší. Depo má dnes dvě hlavní údržbářské haly. Větší slouží vozidlům dálkové dopravy, menší je určena pro regionální jednotky CityElefant. Právě ta by se měla dočkat rozšíření, přesněji řečeno prodloužení o 30 metrů tak, aby se do ní vešly čtyřvozové jednotky. Hala byla původně budována pro staré pantografy, které se sem se svými čtyřmi vozy vešly, moderní čtyřvozové jednotky jsou ale delší. Prodloužení má vyjít na 300 až 400 milionů.

Zhruba 1,4 miliardy má stát související investice, ke které se už zpracovává projektová dokumentace (hotova má být příští rok). Projekt nese název „Zdvoukolejnění odjezdu z SÚ Jih a vybavení sanitárních kolejí“. Zahrnovat bude zdvoukolejnění odjezdu, výstavbu nových sanitárních kolejí v odjezdové části a vybudování nového zhlaví kolejí skupiny 600. Fakticky se jedná o výstavbu propojovací koleje k hale a odstavným kolejím ve střední skupině. Koleje 600 budou propojeny novým zhlavím (nyní jsou kusé) a na těchto kolejích budou vybudovány sanitární koleje.

Kolejiště se ale bude vylepšovat už letos, kdy spolkne 230 milionů. Chystá se postupná výměna zabezpečovacího zařízení ze 70. let, která má stát zhruba tři miliardy korun. „Kolejiště tady měří 45 kilometrů, máme tady šest stavědel, 195 výhybek. Ročně se tu najede 93 milionů vozových kilometrů,“ uvedl k tomu šéf depa Michal Rousek.

Odstavné nádraží Praha JIH

celková délka kolejiště včetně traťové koleje: 45590 m
délka traťové koleje: 1017 m
počet jednoduchých výhybek: 177
počet křižovatkových výhybek: 19
délka zatrolejovaných kolejí: 29619 m
proudová soustava: stejnosměrná 3000 V
počet mostů: 4
počet vozidel v péči: 450 (330 dálkových, 120 regionálních)
počet vakuových záchodů v péči: cca 1000 (devíti typů)

Tagy České dráhy depo Michle Odstavné nádraží Jih
67 komentářů