dkv-spojujeme

Dráhy na žádost kraje zmodernizují 19 motoráků řady 810, sníží jejich kapacitu

810 ve Vimperku. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář810 ve Vimperku. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ikona českých lokálek, motorák řady 810, dostane od Moravskoslezského kraje další léta nerušeného provozu. České dráhy po dohodě s hejtmanstvím

Ikona českých lokálek, motorák řady 810, dostane od Moravskoslezského kraje další léta nerušeného provozu. České dráhy po dohodě s hejtmanstvím zmodernizují pro období 2019 až 2025 devatenáct vozů, které jsou určeny především pro koncové tratě a místní výkony. O záměru informoval Český rozhlas.

„Pro tento typ výkonu je vozidlo řady 810 ekonomicky výhodné i po provedení rozsáhlejší modernizace, po které nabídne podstatně vyšší komfort a kvalitu cestování,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Dráhy aktuálně připravují potřebnou dokumentaci, práce pak během letošního a příštího roku provede jejich dceřiná společnost DPOV.

Kraj drahám v dopise vysvětluje, proč považuje modernizaci starých strojů za nejlepší řešení. Důvody shrnuje do těchto bodů:

  • Smlouva o přímém zadání provozu na dotčených tratích od 12/2019 do 12/2025 se společností České dráhy a.s.
  • Připravovaná veřejná soutěž na dotčené tratě od 12/2025 do 12/2035(2040)
  • Nedostupnost vhodných nových dieselových souprav na evropském trhu
  • Nejasná perspektiva dieselových pohonů v evropském prostoru
  • Příprava přechodu veřejné dopravy v MSK na zcela bezemisní způsoby dopravy
  • Požadavky na instalaci systémů ETCS na nově instalované soupravy
  • Sklonové poměry na dotčených tratích a potřeba výkonových parametrů vozidel
  • Počty cestujících na dotčených tratích a možnost variabilního zařazování vlečných vozů
  • Plány SŽDC na elektrifikaci některých dotčených tratí s dnes nejasným termínem
  • Stav dostupných „second-hand“ dieselových souprav na evropském trhu

Společnost DPOV má s modernizací „osmsetdesítek“ zkušenosti, jejich proměnu zajišťovala pro GW Train Regio i pro České dráhy, které si modernizovaný motorák pojmenovaly RegioMouse. Omlazení pro Moravskoslezský kraj se bude ale lišit. „Odlišné požadavky vycházejí zejména ze zkušeností provozovatelů těchto modernizovaných vozidel, které se týkají vakuových toalet, klimatizace nebo uspořádání sedadel,“ píše kraj.

Kraj například požaduje zvýšení rozteče sedadel na úkor jejich počtu. Motorák bude mít po modernizaci 45 míst k sezení, dnes má 54 míst. Kraj požaduje systém klimatizace, který by nesnižoval výkon motoru, který je přenášen na nápravy. Záchody budou i po modernizaci gravitační, tedy exkrementy budou padat na koleje. „Instalace vakuových uzavřených typů toalet do vozidel řady 810 je velmi komplikovaná a zavdává příčinu k mnoha poruchám. Z tohoto důvodu tento typ toalety nepožadujeme,“ píše kraj. V rámci modernizace bude dosazen například nový motor, wifi, elektrické zásuvky, dveře nebo informační systém. Vlak bude moci být v korporátním kabátu Českých drah, čalounění sedaček ale bude muset odpovídat manuálu kraje.

Kraj počítá s tím, že pro období po roce 2025 vypíše na zajištění železničních spojů soutěž.

Tagy 810 České dráhy modernizace Moravskoslezský kraj motoráky
151 komentářů