Dráhy na žádost kraje zmodernizují 19 motoráků řady 810, sníží jejich kapacitu
810 ve Vimperku. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ikona českých lokálek, motorák řady 810, dostane od Moravskoslezského kraje další léta nerušeného provozu. České dráhy po dohodě s hejtmanstvím
Opravovat 50 let stary kraksny. Tak tohle muze napadnout jen céchy.
Nechápu proč jsou tratě, kde stačí 810, vůbec udržovaný a dotovány. Většinou by místo nich stačil minibus
Nevýdělečných tratí je v ČR asi 90% = zrušme je! O silnicích radši nemluvě…
No jasně .. Hlavně tam kde jezdí bus – tam je spojění 3 krát denně. – totální úpadek. Tak kde vlak, tak v 2 hodinovém taktu od rána do večera.
Tam, kde jezdí 810, nebývá vždy dvouhodinový takt… a i ten minibus by mohl jezdit v taktu…
No mohl by, ale nebude jezdit. Navíc jezdit po silnicích 2. 3. třídy a ještě busem je hřebík do rakve sám osobě. Zejména v zimě. Stačí se podívat na budišov nad budišovkou bus směr opava a vlak směr koridor.
A nebo třeba na vykutálenou autobusovou kyvadlovou dopravu na Pradědu. Jak teď totálně o víkendu před silvrem kolabovala. A to je to nová smlouva.. A na 10 let.
Prosím mohli byste si absurdní argument s železnicí pro zimní období už jednou provždy strčit za klobouk?
Jak to dělají obce neobdařené zásadní výhodou kolejí a 810? (Nápověda: je jich většina?) Umírají tam lidé v zimě hlady? Nechodí v zimě 20 dní do práce?
S kyvadlovou dopravou na Praděd to má společného co?
a ten autobus by byl výdělečný? Kdyby na té trati nejezdila 810 a jezdilo by něco třeba regionova, tak by kapacitně nestačila.
810 = autobus na kolejích. Přesně něco takového potřebují lokálky dlouhé 15 km, které např. odbočují z hlavních tratí a jízdní doba je do nějakých 30 min. Bez podobných vozidel tyto lokálky zaniknou. Otázka je, jestli se vyplatí modernizace na 5 let provozu. Ikdyž předpokládám, že po 5 letech se dost možná přesunou třeba jinam…
Připomínám, že na všech dotčených tratích platil dokonce 10letý kontrakt (12/2009 – 12/2019), přesto kraj/dopravce nezařídily nasazení modernějších vozidel na tyto výkony (kdyby aspoň Regionov). Přitom na jiných tratích v MSK to šlo – viz Nový Jičín město, Hradec nad Moravicí, Chuchelná, Bílovec.
Tak proto se tomu v angličtině říká railbus, v němčině schienenbus a v polštine szynobus, resp.
autobus szynowy… Ale jestli se takové vozidlo už nedá vyrobit, tak je otázkou, jestli ty lokálky mají naději na přežití? Třeba trať Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou, vzdálenost 38,5 km, jízdní doba 1:08, resp 1:15 vlakem, 45 minut autem, tj. max 60 minut autobusem. Celá trať vede souběžně se silnicemi 441 a 442, jen autobusové zastávky jsou v obcích, vlakové jsou na okrajích a nebo úplně mimo. Mám vlaky rád, ale má to cenu?
Máte čtyři mínusy za to, že nepřemýšlíte dialekticky.
Samozřejmě, že to má cenu i kdyby tam jezdil hurvínek s vlečňákem s kamnama.
Tak ten by měl určitě cenu – jako retro jízda)))
Dobře. A kdy naposled byla tato trať modernizována? Ha?
Nalíjme si čistého vína. TSI je pro české nekoridorové tratě katastrofa. Nic jiného než 81x nebo starší koupené vozy rozumného není. Ostatní má cca 20tun nadváhu. Což pro zastávkový vlak je katastrofa. Modernizaci dělají nyní čd docela slušně. Dokáží si to sami určitě servisovat. Na menší tratě typu Bílovec, Jičín. Budišov není jiné volby. A asi jiné vozidla by ani nepřežily stav kolejí. Jedině, kde by to vozidlo nemělo být je Opava Krnov Bruntál – Město Albrechtice. Navíc taky kdo by investoval na 5 letou smlouvu. Velkým úkolem bude naopak dotlačit SŽDC, aby sždc provedla modernizaci těchto tratí po 50… Číst vice »
Bílovec ,N.Jičín jezdí regionovy. Trať do Bílovce prošla obnovou, v Bílovci nový přestupní terminál, nové nástupiště. Letos budou opravy i na Jičín.
Ještě jedna trať ,kde jezdí Os 810- Dětmarovice-Petrovice. Tam jezdící už má nějaký rok inf.systém atd
Obecně se dá říct, že tratě, kde 810 v MS kraji jezdí, nejsou nijak rozbité. Do Kopřivnice je to téměř koridor, podobně Krnov.
Do Bílovce nejsou nové koleje. Možná došlo na nějaké polepy a nový most nad dálnicí.
Koleje jsou podobně staré všude. I na hlavním nádraží se evidetně už rozpadají. A musejí měnit před modernizací. Od pohledu jsou křivé. To samé Frýdek Místek a další Lískovec. Kde mění koleje před modernizací.
Opava Krnov oprava – vyměněna pouze menší polovina trati. Zbytek sice opraven. Ale klepe to dost. Zcela to zabíjí potenciál – 75 místo 110.. A nedávám tomu víc než 10 let.
Kopřivnice – za modernizovanou částí taky dost bída. Za Kopřivnicí utrpení.
Atd. atd. Budišov atd..
Do Bílovce byl v roce 2017 (?) kompletně položen nový svršek (byla tam několikaměsíční výluka).
Ironií také je, že právě MSK zvládl vyřešit „Plány SŽDC na elektrifikaci některých dotčených tratí s dnes nejasným termínem“ v případě tratě č. 323 – předpoklad pořízení netrakčních vratných souprav s tím, že do doby elektrizace může být jejich hnacím vozidlem dieselová lok., zatímco po elektrizaci již lok. elektrická.
Nabízí se také otázka, že jestliže ani teď na některé tratě neumí MSK nasadit nic jiného než 810 (+ mlží o „nejasné budoucnosti dieselu“, ETCS atd.), tak až ty 810 dojezdí, tak na předmětných tratích už asi budou nahrazeny jedině autobusem.
„tak na předmětných tratích už asi budou nahrazeny jedině autobusem.“
Vy jste tam nikdy nebyl, že. 🙂
Právě proto , že u těchto vozidel se dá měnit kapacita během dne připojováním vozů, jsou výhodná.
Jinak se provoz prodraží. Vše modernější je hodně kapacitní a musí se s tím jezdit celý den, případně zdvojovat. Nechat stát něco nového, potom připojit a jezdit s tím jen ve špičce – no, nevím, nevím, jestli by zrovna toto nezpůsobilo zavedení autobusů nejen v krajích, ale v celé ČR.
Připojování vozů = musí s tím být počítáno v obratových časech (ne vždy lze stíhat); musí to být možné s ohledem na technologii stanice (ne koncové nádraží s jedinou dopravní kolejí atd); v části MSK ostatně vyřešeno nasazením dvoudílné Regionovy po celý den.
„Nechat stát něco nového, potom připojit a jezdit s tím jen ve špičce – no, nevím, nevím“
Tendenční manipulace „vložit někomu druhému něco do úst a zuřivě s tím polemizovat“ (+ ad absurdum vztahovat situaci na celou republiku.
Například v okolí Žatce jsou elektrifikované tratě ale stále tam jezdí os na naftu pouze ,,uhláky“ z a do Mostu jezdí s elektrickou lokomotivou
810 je v určitém ohledu mimořádná stroj-spolehlivý a provozně nenáročný. S nízkou cenou provozu. Kraj se zachoval velmi logicky vzhledem k účelně vynaloženým prostředkům do budoucna-dočasná modernizace 810 a posun soutěží než bude jasný časový harmonogram elektrifikací a modernizací tratí.
A na co zírá mašinfíra? Na staré vozy s pozlátkem 🙂 Sorry, pane Sůro, musel jsem, takový hnus tam za vás nebyl, myslím iděs.
Veškeré rekonstrukce těchto vozidel mi připadají naprosto zbytečné, proč se nevyrobí raději nové, moderní vozy, s trochou propagace budou lidi moc rádi využívat novinky, ne veterány.
No protože kraj čeká, jak se vyvinou plánované elektrifikace z pohledu časové realizace a v návaznosti na to naplánuje i soutěže se specifikací zadání.
Tak se mohli někoho zeptat ne? Jediná elektrizace, která reálně může být v roce 2025 hotová je ta do Frýdku. Pokud někdo najde na ulici nějakou miliardu tak by mohla být až do Frenštátu resp. do Ostravice. Žádná jiná elektrizace schválená není tudíž se nepřipravuje. Příprava stavby trvá tak pět let, takže už by měli řešit co budou dělat v roce 2025.
A co jiného chtějí elektrizovat? Studénka-Veřovice a Frýdek-Těšín?
Vždyť tam už většina tratí pod drátem je. Ať konečně zadrátují tu Bílou, ta jediná stojí za to – -kecají o tom už 15 let – a pak ať špekulují dál…
Upřesním – předpoklad elektrizace platí jen pro úsek Studénka – Štramberk (ne pro úsek Štramberk – Veřovice).
Proč se nevyrobí nové vozy?Protože jsou drahé a objednavatelé tolik nechtějí platit.Výběrové řízení v Jihočeském a Plzeňském kraji to prokázaly.Přihlásily se jen ČD s „předraženou nabídkou“.
Historie ukázala, že žádný nový vůz nevyjde ve finále tak draho, jako rekonstrukce 810 v Regionovu. Jen ať MSK připlatí a v budoucnu tratný nebude. RegioMouse je propadák…..
Historie ukázala něco jiného.Za naše jízdné a platbu od objednavatele nové vozy nenabídne nikdo.Tak tady budou jezdit nové Regionovy u KŽC tentokrát vyrobené ve Zvolenu,30 let staré německé 628,20 let staré Linty(LEO),Desira.
Jediný nový vlak slibuje RegioJet na trati z Mostu do Žatce a Ústí(ale až za 2-3 roky možná).
Za „naše jízdné a platbu od objednatele“ byly pořízeny mj. nové RegioSpidery, které v Kraji Vysočina jezdí po lokálkách typu Velké Meziříčí, zčásti i Humpolec, dále Slavonice atd. Taktéž za „naše jízdné a platbu od objednatele“ byla pořízena obdobná vozidla, která jezdí např. do Harrachova, Jindřichovic/Bílého Potoka/Černous. Stejně tak Lanškroun, Moravský Karlov, Pustá Kamenice.
Dotaz pro pana/paní xyz Jaké jsou provozní i servisní náklady RegioSharků? Neplatí náhodou heslo „levně placené, 2x placené“? Aby to nedopadlo jako v Olomouckém/Zlínském kraji, kde před lety ODS/ČSSD prosadili pořízení polských dieselů od Pesy (RegioShark). Jenže teď po 5 letech jsou RegioSharky tak provozně a asi hlavně servisně drahé, že kraj asi váhá, jestli vůbec bude má smysl, aby takový vlak jezdil. Možná servis prodražuje, že ČD nedokázala nakoupit servis za rozumnou cenu, nevím. Ale je dobře, že se kraj (KDU/STAN/ANO/ODS) postavil na zadní a trvá na nižší ceně. Tak snad ČD dokážou zatlačit na dodavatele servisu/výrobce, aby servisní… Číst vice »
Oprava: Jaké jsou provozní i servisní náklady RegioSpiderů? (=myslím řadu 840/841).
To se mýlíte.Všechny nové Regiosprintery v kraji Vysočina byly pořízeny s dotací z EU.Asi 3 kusy koupilo ČD za své,ale Vysočina nechtěla platit vyšší náklady,byly převedeny do Pardubického kraje.
Podobně v Libereckém kraji byly pořízeny s 40 procentní dotací(asi za cenu Regionovy).
Podobně Pantery v Ústeckém kraji,Sharky v Karlovarském,Plzeňském,Zlínském kraji ….
O té dotaci pro LK + Kraj Vys. vím, každopádně na věci (schopnost pořídit nová vozidla i při české výši jízdného + české výši kompenzace od objednatelů) to nic nemění. Tím více ne v případě Pardubického kraje, který tedy čtyři (od podzimu 2016 jen tři; jeden z nich byl dlouhodobě přesunut do Libereckého kraje) RegioSpidery (841.007 a 015 – 017) „pořídil“.
xyz-samozřejmě mění.Bez dotace z EU je provoz u jakéhokoli dopravce „drahý“.Vaše odkazy na Pardubický kraj a 4 nová nedotovaná vozidla v mixu 40 starých o ničem nevypovídá.Jednotky nedotovaných nových vozidel provozují ČD i v Karlovarském,Ústeckém(844),Jihomoravském(640) kraji.Ale je to většinou kapka v moři starých a dotovaných souprav.
Do jisté míry je to možné. Nadále zůstává v platnosti otázka: proč se ČD tedy před rokem 2009 vymlouvaly na to, že nová vozidla pořídit nemohou proto, že dostávají jen jednoleté kontrakty; a když tedy dostaly kontrakt 10letý, tak stejně na většině území zůstalo vše při starém (a totéž dokonce i o 10 let později po sjednání dalších dlouholetých kontraktů). A to vše dokonce v situaci, kdy ČD rovněž od roku 2009 dostávají za úhradu výkonů v příměstské/regionální dopravě skokově více peněz (do té doby financováno pouze krajskými samosprávami; od té doby přispívá i stát nad rámec příspěvku od krajů).
Před rokem 2009 to bylo řešeno nesystemově.Od roku 2009 nakoupily ČD mnoho nových vozidel pro regionální dopravu.Desítky 471 bez dotace za cenu 200 mil/kus,840 a 841 v počtu 30 kusů,844 Také,pak asi 30 Regiopanterů.
A opravdu jim je nekoupil kraj ze svých peněz,ale koupil je dopravce z úvěru(dotace z EU jen snížila pořizovací cenu).Tím dopravceČD dosáhl určité míry zadlužení,které nemůže zvyšovat nad přijatelnou mez.Splácení těch úvěrů dochází dlouhodobě a proto nebylo možné v roce 2009 pořídit všude nová vozidla.
Ano správně. A některé kraje, jako např. Olomoucký co do vozového parku ostrouhaly na 10 leté smlouvě nejvíc ve vztahu k novým soupravám. Samé šroty odevšad, jen hlavně nic nového….
No, ono by bylo super aby ruku v ruce s touto rekonstrukci šla také rekonstrukce BTAX. Třeba do podoby Esmeraldovské 912 – bez řídící části, pro kompenzaci nízkopodlažnost ♿.
I těch je už pár udělaných. Samozřejmě ne nízkopodlažních a řidících.
Jestli tam nechají převodovku Praga tak je výměna motoru zbytečné vyhazování peněz. Taky by mne zajímalo kolik ta „rekonstrukce“ bude stát.
K.L. nedávno jsme se ptali vedoucího oprav PP Opava a jedna rekonstrukce a MVy vozu 809/810 stojí přibližně 9 milionů kč, takže reko na 816 bude ještě 1-2 mega navíc…podle mě vyhozené peníze…
Jestli je to i s oknama a přerubáním sedaček, tak to vozidlo má na mizerně frekventovaných tratích stále šanci…
Některé 810 v kraji už modernizované jsou, stačí doplnit tu wifi a možná změnit ta sedadla. Pravděpodobně jsou v tom počtu. 810 dnes jezdí jen na tratích do Fulneku (stačí jedna 810). Dále Suchdol-Budišovice, Opava Krnov- Jindřichov ve Sl., Krnov-Rýmařov. V nočních a brzkých ranní hodinách i do Hlučína a Hradce n.M. A Studénka -Kopřivnice -Veřovice a Opava -Krnov – na tyto se hodí přesně argument • „Počty cestujících na dotčených tratích a možnost variabilního zařazování vlečných vozů“ a v případě Opava Krnov a Studénka-Kopřivnice i „•Plány SŽDC na elektrifikaci některých dotčených tratí s dnes nejasným termínem“ To, že kraj… Číst vice »
Také je zajímavé, jak některé z „argumentů“ pro zachování 810 v MSK přišly až v posledních cca 3 letech, tedy v době, která by byla tak akorát dostačující pro vyhlášení skutečného, transparentního výběrového řízení s následným 10letým plněním. Před 3 lety by nebyla žádná „nejasná budoucnost dieselu“ (ještě že to nevědí na mnoha německých tratích, kde jsou např. odstavovány Stadlery GTW či dieselové Talenty a namísto nich nasazovány nové LINTy či Linky), „nedostatek výběru na trzích“; stejně tak „papežštější než papež“ mánie s ETCS vstoupila v platnost před méně než 3 lety. 🙂
Souhlas, že chyba nastala v zanedbané přípravě soutěží na dopravce na období 2019-2029. Minimálně od r. 2012 měl kraj říct co chce/nechce a pak roky vyjednávat s dopravci. V tomto případě s ČD jaký rozsah modernizace a za jaké provozní peníze nabídne ČD kraji. Tak, aby ČD měli možnost vyjednávat s dodavateli – Pars Nova, ?DPOV, ŽOS Vrútky,… o modernizaci 810 s dobrým poměrem/cena výkon. Protože modernizace těch pár (desítek) 810 není žádné ekonomické terno pro žádnou opravnu…. A zvlášť, teď když se projeví, že ve vyjednávání s dopravci vesměs většina krajů zaspala takže kapacita menších dopravců se může brzy… Číst vice »
Obsese lidí z MSK z železničních dieselů je skutečně příkladná. V kraji mají několik elektráren, oceláren, koksáren a dalších hrůz, spoustu socek pálících v předpotopních kotlích hnědé uhlí a PETflašky, ale největší problém jsou motoráky (moderní mají Euro 5 a emise jako jeden kamion, kterých po kraji jezdí tisíce).
Určitě kvůli tomu má smysl kupovat mizerné Pantery ještě předražené o baterii na střeše… Ale jak chtěj vaši…
Mě by zajímalo na jaký výkony v MSL kraji potřebují modernizované regiošroty? Když si vemu kolik modernějších a pohodlnějších vozů a jednotek ušetří díky nástupu soukromníků a i díky omlazení vlastního vozového parku, tak nevím k čemu tato modernizace. A nebo se ČD začnou zbavovat 842,854,814 na úkor 810 no to snad ne…
Celkem chápu ekonomické argumenty, 810 je nejspíš opravdu nejekonomičtější kolejové vozidlo v nezávislé trakci na našich tratích – myšleno TCO, tj. všechny náklady s provozem spojené. Je to jednoduché, snadno opravitelné, s trochou přehánění – při slušném zacházení v podstatě nezničitelné…A nic podobného nového se už nevyrábí a kvůli TSI nikdy vyrábět nebude (a už není k sehnání ani jako secondhand). Na opravdu krátké vzdálenosti (do max. hodiny) se dejme tomu dá přežít i z hlediska komfortu. Chodové vlastnosti jsou takové, jaké jsou, dané uspořádáním pojezdu a vypružení. Prostě dvounápravový vůz bez otočných podvozků bude vždycky v oblouku o malém… Číst vice »
Samozřejmě, že jsou 810 rozumné řešení, ale jen když je provozují ČD, kdyby je měl provozovat jakýkoliv jiný dopravce bude tu nakejháno, jaký to je šrot. A takový kraj by představoval to největší zlo pod sluncem.
Spíš než „řešení“ bych použil výraz „kompromis“. Jako (skoro) u všeho, vše začíná a končí u finanční stránky věci. Nový LINT 41 stojí 85 mil. Kč, ceny ostatních vozidel jsou zhruba podobné (možná polská produkce je o chlup levnější). Když si uvědomíte, že za stejnou cenu pořídíte cca 10-12 nových nízkopodlažních klimatizovaných nízkoemisních a bůhvíještějakých autobusů, nezbývá než dodat, že podpora moderní regionální železniční dopravy je prostě docela drahá záležitost… Pokud dobře zrekonstruujete 810 (=dobře navrhnete změnu uspořádání interiéru, použijete kvalitní a prověřené komponenty a vše kvalitně dílensky zpracujete a dobře ošetříte následný servis), dostanete za dejme tomu řádove jednotky… Číst vice »
Reakce na MPE – v zásadě souhlas, že je důležitý poměr cena/výkon. (v interiéru) modernizovaná 810 za nízké provozní peníze může být dobrou volbou pro nasazení v během ranní/odpolední dopravní špičky nebo jako záloha. Jenže zapomínáte na důležitý fakt – protože předchozí krajská koalice KSČ/ČSSD zaspala s přípravou soutěží, tak teďka chybí čas. Takže kdo tu modernizaci udělá? Někdo kdo něco s 810 dělal (Pars Nova/ŽOS Vrútky/…) a jak velké peníze bude chtít po ČD jestli výrobce bude mít skoro plnou kapacitu. A jestli tu modrnizaci bude dělat někdo, kdo nemá lidi se zkušenostmi s takovýma repasemi, tak aby to… Číst vice »
Ano, v tom co píšete, s Vámi plně souhlasím – bezpochyby příprava soutěží totálně špatná a teď bude málo času a plná kapacita, což se může projevit na kvalitě nebo ceně (a jak už to tak v ČR bývá, tak počítejme spíš rovnou s kombinací obojího…). Janoza je fakt exemplární příklad…:-(. S negativním vlivem rozkouskování objednávky Regionov samozřejmě taky souhlas. Regionova není ideální z mého pohledu hlavně kvalitou provedení (a s tím související provozní spolehlivostí) a pak možná i trochu nadbytečnou „elektronizací“ (stejné jako předchozí). Jinak celkovou koncepcí a konstrukcí to zas tak úplně blbé není. Komfort na krátké vzdálenosti… Číst vice »
Tak TCO je samozřejmě nepřekonatelné když pořizovací náklady zaplatilo socialistické Československo.
Jsem rád, že aspoň jeden kraj dostal mozek. Oproti extrému v Plzni, kde chtějí za málo peněz hodně muziky, jsou tihle papaláši mimořádně chápaví a rozumí drážnímu provozu. 810 je stále nejlepší stroj na provoz po méně využívaných lokálkách, samozřejmě po náležité modernizaci.
A lokálky, pro které jsou 810 vhodné, Plzeň ruší jak na běžícím pásu. To pak chápu, že je nepotřebují 😉
Na rozdíl od Jižních Čech, kde sice také jezdí adaptovaná 810, ale má to špatné logo, tak je to fuj.
Koukněte se na železniční mapu, kolik je kolem Ostravy krátkých koncových lokáleček. Mě přístup kraje i z tohoto důvodu přijde logický.
Jenže právě na ty krátké lokálky není potřebná tak hloupě vymyšlená rádoby „modernizace“ interiéru, která ponechává trojsedačky a kvůli zvětšení rozteče sedadel redukuje jednu řadu sedadel a posouvá je zbytečně nevhodně mimo okna (šlo to řešit jinak a lépe), přičemž navíc výrazně ztěžuje přístup k zařízením pod podlahou: interiér „RegioMause“ rozhodně žádným chytrým řešením není, i když ten, kdo je vymyslel, to stále ještě není ochoten přiznat.
I na takové „lokálečky“ se hodí přinejmenším Regionova (kde na některých z nich už jezdí; na některých dalších by mohla jezdit poté, co by např. přešla z jiných krajů – např. ze Zlínského poté, co v něm bude jezdit Arriva).
Tak pokud si to kraj zaplatí a Regionovy budou volné, proč ne. Ale jediná výhoda Regionov je nízkopodlažnost, která však je, jak už tu někteří zmínili, k diskusi.
ODIS má ty koncový tratě napojit přímými vlaky a né aby lidi, co jezdí s kočárky museli hledat někoho, kdo jim pomůže a potom stejnak zjistí, že se tam nevejdou a pojedou příště něčím jiným.
Jestli vono to není tím, že pro Šumavu 810 nesplňuje podmínky tendru.
Když to je tak málo peněz za tolik muziky, proč na to ČD přistoupily?
Jinak nic krom už zrušeného Svojšína – Boru se rušit nebude, naopak, vypadá to na drátizace a/nebo hybridní jednotky na zbytku a plně průjedný model P-linek krajem.
Tak to jsem rád.
Oni na to nepřistoupili, nabídli nakonec mnohem víc, než Plzeň úplně původně chtěla. A nikdo jiný se tam ani nepřihlásil.
A ježišmarja. Zase tu někteří brečí. No chudáčkové. Myslím že 810 nejsou špatná vozidla, v mnoha ohledech lepší než jejich modernější kolegové. To jen někteří mají potřebu chtít nové vlaky každých 5 let, ideálně ze západního Německa, protože ty i kdyby stály za hovno, tak jsou přece pořád lepší než ty české. Jste fakt ubozí remcalové, co vůbec nevidí přes práh svého domu. Pro cestujícího je důležitý že to jede, že je dobrá četnost a návaznost spojů, že cena za jízdenku není přemrštěná, že s na nádraží má kam v zimě v dešti schovat do čekárny, že si může ve… Číst vice »
Souhlasím, ale zároveň si myslím, že určitá modernizace je určitě potřeba.
Vaše preference při cestování, kupodivu, nemusí sdílet (a taky nesdílí) každý. Já zase uvítám komfort a tu klimatizaci, nemám rád, když na mě otevřeným oknem táhne. Nehledě na hluk a prach zvenčí. A použití wi-fi taky nechte na každém. A nízkopodlažnost mi přijde jako zásadní parametr. není to jen o kočárcích a kolech, ale i starších lidech, o případném množství zavazadel, atd. Sumasumárum – pokud má vlak být lákavou alternativou autu, musí prostě jít s dobou, musí nabízet pohodlí a být „uživatelsky přívětivý“.
Jasně, já nejsem odpůrce modernizace, jak by se mohlo zdát, ale na druhou stranu je tady ze všech těch výběrových řízení cítit až hysterie z toho že všude musí být klima, Wi-Fi, nízkopodlažnost, vakuové WC atd. Přitom je poměrně známý fakt, že klima působí dost často nachlazení, protože má prostě ať chcete nebo ne nevhodně vyvedené průduchy a táhne vám na kotníky, ramena, za krk a tak nejenže se člověk nachladí, ale začnou ho bolet i ty kosti. Není to vždy ale je to víc často než je příjemné. Já se pokud možno tomuto vyhýbám a nejsem seám. Kdyby se… Číst vice »
škodlivost wifi se dá vyřešit alobalovou čepičkou
V roce 2019 patří 810 na stejné místo jako žabotlamy – do historie, na železniční hřbitov a jeden kus do muzea. A jejich reinkarnace jménem Regionova taktéž. Čím dříve tím lépe, Bixy a Balmy už na ně čekají. Jen neschopnost/záměr těch kteří neumí vypsat řádný tendr na zajištění dopravní obslužnosti je udržuje při životě. Se jen děsím že o kolik let jsou 810 mladší než žabotlamy, tolik let tu ještě budou vrčet.
A až někdo vypíše pořádný tendr, který třeba vyhraje nějaký soukromník s pěti vozy a jednou lokomotivou, čím myslíte, že se na těch tratích bude jezdit?
Stadlerem? To asi fakt ne…
Jak psal kolega výše – moderní verze 810 neexistuje a vše ostatní má minimálně 20 tun nadváhu a je ekonomický nesmysl tam provozovat vozy typu Desiro, Stadler atd….
Takže tam bude jezdit zase zmodernizovaná 820/814/816, akorát v jiné barvě.
2035 SpaceX přistává na Marsu
2040 v USA jsou všechna auta elektromobily
2045 kolonie na Měsíci
2050 první fúzní elektrárna
2060 v Česku jsou všechna auta elektromobily
2065 první kolonie na Marsu
2070 lidstvo porazilo rakovinu
2080 vypsaná 14. studie proveditelnosti trati Praha-Kladno
2085 po 40 letech výstavby a investování 800 mld (v cenách 2019) dokončuje sdružení SUDOP-MetroSkanska-AŽD prvních 20 km VRT. Jde o přeložku Kácov-Ledeč nad Sázavou, max rychlost 189 km/h
2089 Česko dostavělo dálniční síť. S výjimkou D43, D48 a středočeského úseku D3.
2095 ukončení provozu 810, 15 let poté co jím cestoval poslední cestující
A je to tady!
Vlakova suprava pro 3. tisicileti je na světě !!!
Kurňa, pane Suzuki, šak sme lide, nejsme stroje, bo nam stači zrepasovana 810.
To akorát v tem Zlině su padli na hlavu, bo si odhlasovali, že jim tam budu jezdit bazmeky od Linta a Štádlera…
správně, ale já si myslím, že tady pochybil jedinec a ten za to půjde sedět. Novináři do toho začnou štourat, přidá se MD atd.
A nebylo by lepší (logicky nejjednodušší) vyměnit dodavatele vakuového hajzliku?
Nebo má DPOV exclusivní (rozuměj klientelistickou) smlouvu jen s jedním dodavatelem? Proto je lepší nechat durchhajzlik, než sáhnout po dodavateli, který to umí?
Len aby to nebolo tak, že dodávatelia, ktorí to „umijó“ od toho nedali ruky preč s tým, že sa to rozumne realizovať nedá…
Jestli ten problém není jen v tom že zjistili že u vakuového wc musí vyprazdňovat jímky a tento logistický problém se jim nechce řešit.
Největší problém s vakuovým wc je uživatel. WC je schopné spláchnout toaletní papír s ubrousky na ruce už má problém, obvzlášť pokud jich tam někdo hodí víc
A proč se z těch vozidel toalety úplně neodstraní? Vozidla jsou určena pro koncové úseky a místní výkony, tzn. jízdní doba bude max. 30-45 minut. Takovou dobu snad cestující vydrží bez vyprazdňování. Ostatně když podobnou (mnohdy souběžnou) trasu pojede linkovým autobusem, tak v něm také toaletu nenajde… a prostor by se dal využít např. pro držáky na kola, protože v 810 stačí jeden kočárek a kola není kam dát…
Tím by padl ultimátní argument pro lokálky (že je tam stoleček a hajzlík)
Strašně to redukujete! Taky to jezdí o víkendu a platí tam režijka.
Hm, tak doufejme, že ve vlaku bez WC nedostanete průjem, aby jste pak těch 30 minut voněl cestujícím. 🙂
Také je třeba brát v úvahu,že ve stanicích,kde tyto vlaky jezdí již většinou nejsou funkční toalety.Pak je WC ve vlaku vítaný bonus např.vůči autobusu.
Na návsích, kde staví ten autobus také většinou nejsou funkčí toalety. Někdy tam není ani přístřešek… a všichni to přežijí. WC ve vlaku je možná proti autobusu bonus, ale kolik lidí ho skutečně použije? Není to bonus zbytečný?
A když průjem dostanu v autobusu bez WC, tak je v tom jaký rozdíl?
Když vidím, kolik jsem si vykoledoval mínusů, ale minimum lidí napsalo nějaký názor, proč je toaleta v 810 nutná, uvažuji, kolik z těch mínusářů používá vlak k pravidelné denní dopravě třeba do práce, jezdí 810 a využívají v ní WC? Já jezdím do práce i z práce metrem nebo tramvají. Jedu kolem 30 – 35 minut. A situace, kdy jsem musel vystoupit z důvodu akutní potřeby vyprazdňování, bych za 20 let dokázal spočítat na prstech jedné ruky. Proto si myslím, že toaleta do tramvaje ani do metra nepatří. Taková 810 na místním výkonu má podle mě jediný rozdíl, že nejede… Číst vice »
Třeba se vám jednou v tramvají zadaří. 🙂 Prostě WC je větší komfort přepravy a proto mnoho lidí využívá vlak, že je pohodlnější, než autobus. Navíc tramvaje mívají zastávky po 1-2 minutách. ale když pojedete 10 minut bez zastavení i 10 minut může být kritických. A autobus vám může de facto kdykoliv zastavit a otevřít dveře a můžete se vydat do polí, ale vlak těžko.
Dobrý voják Švejk věděl jak na to 🙂
Chcete říct, že 810 se svými lavicemi 3+2 nebo sedadly, kde sedák a opěradlo svírají pravý úhel je pohodlnější než autobus? Mnoho lidí využívá vlak, protože je to jediná možnost, jak se prostřednictvím VHD někam dostat. I já využívám vlak, protože je pohodlnější než autobus, ale většinou na rychlíkových trasách nad 150 km, 810 pohodlnější není. Takže ano, ve všeobecnosti platí, že WC je vyšší komfort přepravy a vlak je pohodlnější, ale 810 není pohodlnější a tudíž by komfort přepravy neexsitencí WC nijak neutrpěl.
810 s původními koženkovými lavicemi ještě fakt existuje? Všechny ktere jsem potkal již mají čalouněné sedačky 2+2 z 854řky….
No, de facto může, v reálu, bude-li řidič ochoten, vám možná zastaví někde až to bude bezpečné. A to může v hustém provozu na silnici první třídy taky pěkných pár minut trvat. Protože když vás pustí někde mimo svojí zastávku a tam se vám něco stane, může z toho mít slušný problém.
Jaká ironie, že některé ze „zdůvodnění“ (šílení s „bezemisními“ palivy či „nejasná budoucnost dieselu“, jakož i ETCS) přišly až v posledních několika málo letech, přičemž Kraj už dávno (přinejmenším po roce 2009, kdy podpisem 10leté smlouvy už přišla ona „jistota dlouhodobého kontraktu pro dopravce“ a tím pádem využití nových vozidel) mohl požadovat soudobé motorové jednotky, kterých tehdy bylo k dostání vícero druhů (než přišly přísnější TSI) – např. RegioSpider. 🙂
Zkuste se nejdřív zamyslet, v jakém stavu se tehdy nacházela ekonomika.
V takovém, že Liberecký kraj a Kraj Vysočina (resp. ČD v těchto krajích) ty RegioSpidery pořídily.
Čímž vyčerpaly finance tak, že na další už nezbylo.
To není úplně pravda. Stadlery se financoval z regionální operačních programů, takže bylo na jejich správcích (obvykle dva až tři kraje), co z nich budou financovat. Někde daly přednost golfovým hřištím, někde vlakům.
V tomto máte asi pravdu. ale samotné ČD měly k řešení mnohem víc problémů a „lokálky“ pro ně nebyly tak důležité, aby do nich mohly nalít velké finanční prostředky – a když „kraje“ neměly zájem a většinou ani odborníky, kteří by jim vhodnější postupy doporučily, tak to dopadlo, jak to dopadlo.
Ironií je, že před mnoha lety se ČD vymlouvaly, že nová vozidla „nemohou“ pořídit, protože kontrakty na zajištění dopravní obslužnosti jsou s nimi sjednávány jen na jeden rok. Pak všechny kraje koncem roku 2009 podepsaly s ČD 10leté kontrakty a hle – ono to na většině míst pořád nešlo. 🙂 Jen se musela najít jiná výmluva. 🙂 (A hle, ono to na mnoha místech nepůjde ani po těch 10 letech, jen se zase našly další, jiné výmluvy.)
Jistě, bylo asi možno nějak získat třeba nové motoráčky na lokálky, ale raději si ani nepředstavuji ty cholerické výlevy o tom, že sice máme moderní vozidla na lokálkách, ale z Prahy do Ostravy jezdíme jen „ohadrovanými“ osmimístnými „koženkami“: na všechno najednou zkrátka ani těch deset roků nestačí.
Cholerické výlevy na koženky cca před 10 lety, říkáte?
Neměly se kupovat namísto těch koženek Bimzy? https://www.zelpage.cz/zpravy/7574?oddil=2&lang=en
Pak se taky dalo myslím koupit něco z Rakouska, ale to taky „nešlo“, kupodivu Jančura to dal (a to je z Brna).
Mimochodem, nebyl jste tehdy ještě aktivní zaměstnanec Nábřeží?
„Cca před 10 lety“ říkáte Vy, ne já – i „regiokřápy“ jsou dnes už téměř patnáctileté.
Nakoupit „ojetiny“ samozřejmě možné bylo, ale proč k tomu nakonec došlo, ale až zbytečně pozdě, na to se musíte zeptat těch, kdo o tom tehdy rozhodovali – i Jančurovi ten nákup ostatně doporučili a pomohli zařídit ti, kdo původně působili u ČD a z nějakých důvodů odešli.
„Cca před 10 lety“ jsem „aktivním zaměstnancem Nábřeží“ už dávno nebyl.
Šukafon a „podstatne vyšší komfort a kvalitu cestování“ je niečo, ako drevené želiezko, alebo hranatá guľa. Proste totálny nonsens. Šukafon sa dá „modernizovať“ jediným spôsobom: rozpáliť autogénom, roztaviť a vyrobiť niečo iné.
Toto si nemyslím už proto, že mé zkušenosti ze šumavských lokálek jsou jiné.
Šukafony v podobě zmodernizovaných 816 totiž nabízejí skutečně o dost lepší pohodlí pro cestující a vyšší úroveň, než „modernější“ Regiosprintery 654.
816 plusy – dostatek místa na zavazadla, háčky na oděvy jsou všude, dobré vytápění, velmi pohodlné sedačky, stolky u sedaček
816 mínus – horší jízdní vlastnosti
654 plusy – modernější vzhled, lepší jízdní vlastnosti
654 mínusy – minimum místa na zavazadla, mimimum háčků na oděvy, tvrdší sedačky, absence stolků, špatné topení, vysoká hlučnost
Na nízkopodlažnost (654: ano, 816: ne) jste jen zapomněl, nebo jste ji neuvedl záměrně?
Na tu jsem zapomněl, máte pravdu. To je tedy opravdu plus pro 654.
Já holt nízkopodlažnost (zatím) nepotřebuji a vždy doufám, že přijede 816.
Mě 810 přijdou velmi pomalé. To ale tato rekonstrukce neřeší, ne?
Na druhou stranu snížení počtu sedadel je aspoň jeden krok správným směrem.
Pro tratě, které 810 obsluhují, 80 km/h úplně stačí.
Třeba Opava – Krnov?
A kolikrát denně a kdy tam 810 jezdí?
Drtivá většina osobních vlaků tam jezdí v řazení 810/809+přívěs.
Tak tam by mělo být nasazeno jiné vozidlo, ale hlavně ne Regionova, to je totéž ještě horší.
Jako už jsem tady mnohokrát psal, většina osobních vlaků na trati Krnov-Opava je vedena řadou 809/810. Doporučuji všem chytrolínům svézt se ve dvě odpoledne vlakem 3522 v řazení 810,010,010,810 s kolikrát i několika stovkami cestujících…opravdu lahůdka, to mám jako strojvedoucí strach že mě rozzuřený dav shodí z náspu i se soupravou…
Pomalé jsou, ale celé ty tendry jsou ovlivněny hlavně tím, že ještě pomalejší jsou ty tratě…
nevím, co jim na tym ostravsku přeletělo přes hlavu, ale oni zapomněli, že chtěli nízkopodlažnost kompletně bus, tramvaj a vlak? Možná je tohle ta výměna za ty elefanty, pragocentralismus jak z učebnice. Ještě ty tramvaje od stadlera by mohli vyměnit za T3-praha jich má dost.
Nějak úplně nechápu, co je pragocentrického na tom, že si Moravskoslezský kraj objedná rekonstrukci 19 šukafonů. Myslíte, že jim to někdo z Prahy nařídil?
Ale chápete to uplně dobře, nechcete psát co se tady v republice děje.
Moravskoslezský kraj je zákazníkem, pokud se nepletu, sídlí v Ostravě.
NE, cestující jsou zákazníkem a v tom je ten problém, ti co o tym rozhodují 810 nejezdí.
Základní smluvní vztah je mezi ČD a krajem. Bez této smlouvy by tam nejelo nic.
beru to, ale nesmí ta smlouva zvýhodnovat čd před cestujícím to tam něco pojede, ale nebude nikoho vozit, ale už končím, nechci se hádat a jak je to v článku o praze, že trnul každý den co podepíše. A budu čekat, kolik jim dráhy naučtují za km těma moderními vozidly. A hlavně, ať zapomenou, že tam přilákají nové cestující.
Stadlery jsou v poho.
Běžte být hloupý někam jinam, prosím. Co váš komentář, to hromada nesmyslů. Lidi jako vy s potřebou stále někam psát nesmysly opravdu nepochopím.
a já nepochopím, že někdo může udělat smlouvu s čd na rekonstrukci 810 a neví jestli v dalším volebním období tam bude a jestli vůbec tam bude obsluhovat čd. Nechápu Vás, že jste ovečka a necháte si všechno líbit….. nebo jste jeden gauner z nich, naslibovat hory a doly a potom všem zacpat hubu.
jaroslave, nevím za koho kopete, ale proč nečteme článek, že čd budou modernizovat 810 aby nabídly krajům lepší dopravu?
Okolo Prahy také jezdí mnoho 810.
Pokud myslíte T3R.P, v mnoha provozních aspektech jsou lepší než vámi zmiňovaní Stadleři, např. spolehlivostí.
a ekonomičnost a bezpečnost berete v potaz?
Alespoň někdo má rozum co se týká záchodu. Vozidlo vybavené vakuovým záchodem neustále stojí v garanční opravě s WC. Firma se neobtežuje neprodleně provést opravu , takže vozidlo klidně stojí 14 dní s nikomu to z kompetentních orgánů na ČD nevadí. Kdepak jsou napoleonské řeči a postoje pana generálního ředitele. Ty jsou asi jenom pro média jinak skutek utekl……..
Tohle je snad otázka nastavení smluvních vztahů s dodavatelem, ne?
Zajímavé je, že Arriva má taky s vakuovými záchody problémy, ale je schopna to vždy opravit prakticky za 1 den.
Pokud je tím problémem pouze zaplnění jímky, lze jejím vhodně zajištěným vyprázdněním zajistit takovou „opravu“ i mnohem dříve než za jeden den …
Tak snad abychom znovu zavedli formanské povozy, ne? Tam se nemá co porouchat a všichni budou spokojení!
Kraje (až na nečetné výjimky) i ministerstvo deset let sraly na termín 2019 a teď holt „překvapivě“ potřebují uhasit blížící se průser, aby na to mohly srát další tři/pět/deset let. I nereko 810 tak čeká ještě spousta nerušených let provozu.
P.S. Od šotoušků se hýkání o „ojetém šrotu“ tentokrát nedočkáme? 🙂
Bývalý šotouš, dnes topmanažírek firmy METRANS něco píše o ojetém šrotu, aby fa MTERANS koupila z Polska vraky 740 a provozovala je ve svých terminálech… Lokomotivy, které nesplňují naprosto nic…
Jakpakto BÝVALÝ sotouš?
Takže ČD s „ojetým šrotem“ jezdit můžou a METRANS ne?
Ale chápejte, když ČD jezdí s 810 je to v pořádku a adaptace na 816 je přece velmi moudrá a zdařilá rekonstrukce, jenom když je na tom loho GW, jedná se o totální šrot.
Tohle už mi hlava nebere… Tak buď chci mít železnici jako moderní, rychlý páteřní systém nebo požaduji moderní autobusy které dojedou na náměstí, do center obcí atd. Toto řada 810 a mnohé lokálky už prostě nikdy nebude splňovat… Přes všechny problémy to nejdál dotáhli v Libereckém kraji v případě Jizerskohorské dráhy, kde řekli co očekávají (tak byl ve Švýcarsku v 80-tých postaven projekt Banh 2000)a na to nastavili infrastrukturu a požadovali vhodná vozidla. Už v té době byl problém najít dodavatele vozidel, protože tak malá motorová železniční vozidla v tak malých počtech se prostě už skoro nevyvíjí (nepočítám-li nějaké horské… Číst vice »
Tak mě napadá, že by SŽDC mohla zvýšit poplatky u vlaků s gravitačním WC (oprávněné vyšší náklady na častější čištěné štěrkového lože). To by mohlo uspíšit vyřazení starých souprav z pravidelného provozu.
Pak by vznikla otázka, zda to kolejové lože opravdu někdo čistí.
SŽDC nečistí ani výhybky od sněhu , vyrazí do terénu až tehdy když už si je dopravce sám vymete tedy po 10 hodině atd. Natož aby čistila lože
Kdyby to s tím sněhem bylo tak špatné jak píšete, tak během těch nedávných kalamit nejel jedinný vlak bez zpoždění. Ale ty vlaky i v tom nejhorším počasí jezdili docela včas.
Odkud máte tu zkušenost? Nějaká D3 nebo co?
A poplatek by se mohl jmenovat defekační výhozné(stočné).a výše by se stanovila počet mist k sezení a stání × průměrná defektivita1 ks cestujícího × čas strávený motoráku na trati.
Bob: Stačilo by zvýšit sazbu za použití kolejí o 20 %, když má v provozu gravitační WC. Podobně, jako je zvýšen poplatek tuším o 30 % za dieslove vlaky na elektrifikovanych tratích.
A on to někdo čistí? Myslím, že dřív to vypláchne déšť. Vždyť je to jen přírodní odpad.
čd platí vodný a stočný, tak ať se postará ten kdo bere to stočný.