LOT 3a leaderboard

Dopravci dluží Správě železnic desítky milionů, program státní pomoci odešel teprve do Bruselu

RegioJet v Hranicích na Moravě. Foto: Miloslav Volek / Flickr.comRegioJet v Hranicích na Moravě. Foto: Miloslav Volek / Flickr.com

Programy na schválení pomoci železničním dopravcům odešly do Evropské komise, čeká se na jejich schválení.

Úbytek cestujících i přepraveného zboží na železnici kvůli pandemii koronaviru se projevil i na platební morálce řady dopravců. Správě železnic dluží po splatnosti na poplatcích za dopravní cestu a trakční elektřinu více než 60 milionů korun. Ministerstvo dopravy již několik měsíců mluví o dotačním programu pro dopravce, ten zatím odešel teprve k notifikaci Evropské komisi.

Podle vyjádření Správy železnic jsou po splatnosti pohledávky ve výši 60,046 milionu korun, celkem je v prodlení 16 dopravců. Z šedesátimilionového dluhu tvoří 34 milionů nezaplacené pohledávky z poplatku za užití dráhy a 26 milionů za trakční elektřinu.

Jména dlužníků Správa železnic neuvádí. Z veřejně dostupných údajů v registru smluv je zřejmé, že jedním z dopravců ve skluzu je RegioJet, který uzavřel v lednu několik dohod se Správou železnic o splátkovém kalendáři.

Dlužník je standardně upomínán k uhrazení svých závazků po splatnosti. Po zaslání 3 upomínek je upozorněn, že bude postupováno soudní cestou. Jako vstřícný krok a vzhledem k složité situaci spojené s Covid je nabízeno i řešení formou splátkového kalendáře,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje firma dohodnutý kalendář plateb zcela plní. „Rozložení plateb reaguje na propad poptávky po cestování v předchozích měsících až o 90 %, kdy zásadní omezení opět od podzimu stále trvají. Je to běžný nástroj finančního řízení, který nyní firmy používají pro minimalizaci škod. Je to jeden z mála nástrojů, který lze aktuálně využít,“ řekl Ondrůj.

Železniční dopravci bez státní pomoci

Upozornil na skutečnost, že železniční dopravci dosud nedostali žádnou pomoc, na rozdíl například od zájezdových autobusových dopravců. „Právě doprava je jedním z nejvíce postižených odvětví. Zajišťuje základní dopravní obslužnost a to, aby se i v dobách omezení lidé dostali tam, kam musí cestovat. Železniční dopravci také museli například vrátit cestujícím veškeré neprojeté jízdné ze zrušených jízdenek a spojů, nemohli vystavovat vouchery,“ dodal Ondrůj.

O podpoře železničních dopravců se v Česku mluví od září. K výraznému posunu došlo až minulý týden, kdy ministerstvo dopravy poslalo do Bruselu k notifikaci dva programy pro železniční dopravce. Jeho detaily zatím nechce do schválení zveřejnit. „Návrh notifikace byl zaslán Komisi, nyní probíhá s Komisí diskuze o jednotlivých parametrech. Až po schválení ze strany Komise budou vypsány a zveřejněny potřebné výzvy,“ řekl mluvčí František Jemelka.

Podle už dříve zveřejněných informací se má program týkat jak závazkové, tak komerční dopravy. Podpořena má být také železniční nákladní doprava, ale jen v elektrické trakci.

Tagy dopady koronaviru na dopravu podpora železničních dopravců poplatek za dopravní cestu RegioJet seznam Správa železnic Top trakční elektřina
54 komentářů