Dopravci Železnice

Stát rozdělí mezi osobní dopravce přes půl miliardy, peníze půjdou i na komerční spoje

Vlaky Českých drah a RegioJetu v Pardubicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Vlaky Českých drah a RegioJetu v Pardubicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Kompenzace za komerční spoje musí ještě schválit Evropská komise.

Ministerstvo dopravy kompenzuje osobním železničním dopravcům jejich výpadky tržeb v dálkové dopravě během první vlny pandemie nemoci Covid-19. Celkem má rozdělit zhruba 550 milionů korun.

Ministerstvo počítá s penězi ve dvou programech, současně chystá i třetí program pro nákladní dopravce (o něm bude informovat deník Zdopravy.cz v příštích dnech).

Největší částka zamíří mezi dopravce, kteří provozují v objednávce ministerstva dálkové vlaky. Celkem půjde o 380 milionů korun. Firmám bude stát kompenzovat výpadek tržeb, se kterými při svých kalkulacích pro stát nemohly počítat, a dostaly se tak do ztráty. Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky jsou už dodatky ke smlouvám s dopravci ve schvalovacím procesu.

Podle ministerstva se u závazkových vlaků vycházelo z výkazů dopravců u jednotlivých smluv o veřejných službách. Peníze by měly získat České dráhy, Arriva vlaky, GW Train Regio a RegioJet. Týkat se budou ale jen propadu od března do konce června. Peníze by měly dorovnat dvě třetiny ztrát.

Za komerční spoje dostanou dopravci část poplatku za dopravní cestu

Zatímco o podpoře dopravců v objednávce státu se mluví několik měsíců, nový je plán na podporu železničních dopravců s komerčními vlaky.

Peníze dostanou dopravci formou pokrytí části plateb za dopravní cestu, stát předpokládá čerpání zhruba 170 milionů korun. „Poskytování podpory bude možné až po schválení Evropskou komisí. Aktuálně je administrována potřebná notifikace podpory a lze tedy očekávat, že k finančním platbám dojde až v příštím roce,“ dodal Jemelka. Ministerstvo bude vycházet při vyplácení vycházet z údajů Správy železnic a dopravců o fakturovaných platbách za dopravní cestu. „Částečné vyrovnání rovněž spočívá v nastavení hranice 2/3 plateb,“ dodal Jemelka.

Podle Jemelky se ještě řeší přesné nastavení dotačního titulu, je proto zatím předčasné vymezit, kolika dopravců se bude podpora týkat. „Primární zaměření však bude směřovat k pravidelné obsluze, nepřepokládáme tedy řešit podporu u jednorázově vedených vlaků,“ dodal. Podle současné situace na české železnici by mělo jít o České dráhy s jejich komerčními spoji (většina vlaků Praha – Ostravsko), RegioJet (Praha – Ostravsko, Praha – Brno – Břeclav) a Leo Express (všechny dálkové spoje).

Nejde o první kompenzační program pro dopravce. Ministerstvo vypsalo podporu autobusovým dopravcům se zájezdovými autobusy Covid Bus, ve kterém má rozdělit zhruba miliardu korun. O tom, že by stejným způsobem jako na železnici kompenzoval stát i autobusovou komerční dopravu s pravidelnými spoji stát neuvažuje.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kom

Co do toho zas kecá evropská komise???

Gwann

Veřejná podpora. To není špatné. Jinak posíláme dotací penamu za to, že během Covidu prodali méně koblih…

Gwann

Tak a ještě přisypat krajum, aby i ty mohly kompenzovat propad tržeb.
Teď zcela mimořádné s vládou souhlasím.

David

A leoexpres, který je ve velkých dluzích nic nedostane, tak to má vypadat. Aspoň konečně pochopí, že podnikat neumí.

Paja

Já nevím jak kdo umí nebo neumí podnikat. Ale vy umíte číst?

David

umím: Citace: -Peníze by měly získat České dráhy, Arriva vlaky, GW Train Regio a RegioJet.- Nikde o Leoexpresu není zmínka. A Leoexpress se doteď udržel jen proto, že neustále žaluje ČD o to, co dělá on sám (podnákladové ceny) a to nějaké milionky kápne (přesněji dokonce miliardu – byl zde i o tom článek), no tak takhle se nepodníká. Chová se stejně jako někteří (američani), kvůli kterým se musí k mikrovlnce už psát v návodě, aby tam nestrkali své mazlíčky a potom nežalovali společnost. To tam v posledních letech docela frčí. A taky dokud mu bude dávat penízky tatínek, ale… Číst vice »

noerf

LE dostane vratku za použití kolejí v nedotované dopravě.Jinak záleží co srovnáváte. ČD provozovali jednotky Pendolino na trase Praha – Ostrava ze trátou 400 milionů Kč ročně (nyní pro jistotu nezveřejňují raději vůbec), kdežto LE má významně nižší ztrátu.

jan

K tomu Pendolinu, započítávají se do jeho odpisováné ceny i náklady na dobrodružství s jednotkou Premiér?

Tomáš Záruba

Vida, tak ještě něco krajům a apokalyptické řeči o škrtání desítek procent výkonů zas bude možné odložit na jindy. 🙂

xyz

Toto je ale „jen“ odškodnění za propad tržeb spojení s covidem.

Něco jiného budou v dalších letech propady mj. krajských příjmů spojené s poklesem ekonomiky (= daňových příjmů) + se snížením daní z příjmů.

Leinad

V každém případě se hodně lidí i firem naučilo práci z domova.
Není potřeba jezdit do kanceláře kde mám všechno co bych mohl mít doma.