Do oprav nádražních budov má jít letos 2,5 miliardy korun, více než loni

Nádražní budova ve Vimperku po rekonstrukci. Pramen: Správa železnicNádražní budova ve Vimperku po rekonstrukci. Pramen: Správa železnic

Pracuje se například na památkově chráněných budovách v Plzni, Českých Budějovicích a Pardubicích, loni také začala rekonstrukce ve stanici Teplice v Čechách.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš Beneš

Letohrad?! Vždyť tam 2021 udělali nový podchod, perony, kolejiště….i ta budova vypadá jakžtakž…..

Petr

Nerozumím tomu, proč se udržují všechna nádraží ve velikosti jako před 50 lety. Za mého dětství byla nádraží plná posunovačů, vyhýbkářů a dalších zaměstnanců drah, pro něž bylo velké nádraží zázemím pro jejich práci. Dneska je všechno automatické a řízené z centrálních dispečinků, v některých stanicích už se neprodávají ani jízdenky a na živou duši nějakého provozního zaměstnance tam téměř nenarazíte. Tak prostě nějak nechápu, k čemu ty budovy dnes slouží a k čemu budou sloužit v letech příštích. Z pohledu cestujícího je sice fajn čekat na vlak v teple pod střechou, ale pokud se nejedná zrovna o přestupní stanice,… Číst vice »

Petr David

Tak nelze házet všechna nádraží do jednoho pytle. Některá mají šanci na odprodej, v některých se může „chytnout“ k prostorám pro cestující něco jiného (obchody, byty, provozovny…), některá se využívají dál naplno.
To zbytečné zdržování je sporné. Vezmeme menší město, kam si lidi přijedou nakoupit, za lékařem, sportem, kulturou…
Většinou nikdo z nich neví, kdy bude ukončeno to, za čím přijeli. Prší, nebo je horko, nebo naopak zima. Z vlastní zkušenosti to znám docela zblízka. Jako zaměstnanec, tak jako cestující.

Kkarel

Jsem zvědavý co vymyslí s O-Vitkovice. Tam je to opravdu zoufalé.

Sem Honynz

Památkově chráněna budova , kompletní rekonstrukce , křídlo příprava na komerční pronájem , pro halu příprava na smysluplné využití , prostory pro cestují optimalizované na jejich počet . Exteriérový vzhled viz původní original . Zahájení realizace 2023 , pokud rozpočet dovolí …..

petr

SŽDC má sice dost peněz, ale nové tratě se nestaví. Peníze se investují na opravy nádraží, předražené opravy tratí, kdy oprava vyjde dráž než nová dálnice. A opravy na lokálních tratích, které ostatní státy již dávno zrušili.

Petr David

Ostatní a státy ať si ruší co chtějí, u nás bych rozhodování nechal na regionech.
O stavbě tratí nerozhoduje správce železnic, ale stát-MD.

Sova

Problém toho že se nestaví nové tratě není v penězích. Ona by nám toho dost i zadotovala EU, kdybychom to měli připravené. Nicméně tady se skoro žádné novostavby ani neplánují. A ty, co ano, trvají desetiletí – i ty v celkem nenáročném terénu (např. Všejanská spojka, o které se mluví snad od přelomu milénia a pořád nemáme ani realistický termín kdy se kopne do země).

Jiří Kocurek

Plánují se novostavby v délce přes 300 km. Ale někomu holt vadí, tak to ignoruje.

Sova

Jestli tím „někým“ mám být já, tak by mi rozhodně nevadily. Nevím o nich. Můžu poprosit nějaký seznam?

Ale mám na mysli skutečné novostavby, ne přeložky a přidávání kolejí. To je taky záslužné, ale je to asi taková novostavba, jako když ANO před pár lety slavnostně otvíralo „novou“ D1…

Vtvt

Projekty o kterých se mluví = netuším jestli na ně budou peníze: a) Trasa VRT Berlín-Praha-Vídeň by měla znamenat cca 350 až 400 km nových tratí na území ČR b) VRT mezi Ostravou a Brnem = dalších zhruba 130 až 150 km c) Od oka = 50 km nových městských kolejových tratí – povrchových (nové tram zejména v Praze) a – podpovrchových (metro linka D plus brněnský tzv. Severojižní kolejový diametr = patrně pro vlaky na pnematikách VAL208/Lohr) d) vlakotramvaj Ostrava-Karviná zčásti po vlečkách e) 3 spojky na 5. koridoru Praha-MB-Liberec (-Görlitz-Berlín) Mě to připadá fakt hodně, vzhledem k tomu,… Číst vice »

Luboš Beneš

Tady se toho plánuje, viz vlak na letiště a do Kladna….. prostě slibem neurazíš…. již brzy…..

Kování

Cena za opravu výpravní budovy je úplně někde jinde než za rekonstrukci tratě.

Jiří Kocurek

Kdyby se staré trati neopravovaly, tak se dojezdilo. K čemu bude otvírání nových tratí, když to bude na úkor stávající sítě ve stavu jako kolem Berounky a pomalých třicítek na koridorech.

Luboš Beneš

Dobrá správa postupuje dle hesla nejprve opravit, pak zastavit provoz a zrušit. A v mezidobí opravit nádraží….

Kodl

Jen Zlín má již 200 let tu samou prochcanou boudu jako za císaře pána…..

Luboš Beneš

A vyhovuje dodnes. Možná by pomohla wifi a zásuvky -:)

Josef

Otrokovice – Zlín bohužel ani zmínka o rekonstrukci tratě atd.

Kování

Což je opravdu strašné v článku o vypravnich budovách.

Kování

Nechcete toho tro(t)la ignorovat?

Igor

On je problém v tom, že Sůra slíbil, že ho blokne, když bude se vyjadřovat mimo a furt nic. Takže ho tu stále musíme trpět.

Jan Sůra

Sorry, ale nevidím tu jediný příspěvek, za který bych ho musel banovat. Všechny souvisejí s reko nádraží.

Igor

Zrovna tady se náhodou snaží. A pak tu jsou příklady za poslední týden jako:

https://zdopravy.cz/misto-ochranky-kamery-a-casovy-zamek-sprava-zeleznic-dalkovou-ostrahu-nadrazi-142389/?comments=1#comment-939103

https://zdopravy.cz/ustecky-kraj-se-rozhodl-zachovat-provoz-na-malo-vytizenych-tratich-do-stredoceskeho-kraje-141951/?comments=1#comment-938193

https://zdopravy.cz/ustecky-kraj-se-rozhodl-zachovat-provoz-na-malo-vytizenych-tratich-do-stredoceskeho-kraje-141951/?comments=1#comment-937926

https://zdopravy.cz/odpoledni-spicka-na-trati-slany-louny-nejplnejsi-spoj-pondelniho-odpoledne-vezl-14-lidi-141792/?comments=1#comment-936732

Někdy není potřeba si přečíst jen ten jeden komentář, ale celé vlákno a pak se až zjistí co z toho vytvořil.
Hlavně mi je líto, že nesplnil co slíbil a opět se vrátil:
https://zdopravy.cz/dalsi-velky-tendr-ceskych-drah-shani-elektricke-jednotky-za-84-miliardy-korun-138734/?comments=1#comment-926240

Jinak drobný technický detail při vytváření odkazů na komentáře. Odkaz to vytvoří jako „odkaz_na_článek/#comment-(číslo)“ ale správně by mělo být „odkaz_na_článek/?comments=1#comment-(číslo)“, protože to jinak zapne pouze článek a nepřepne to na komentáře. Díky

Jan Sůra

Doporučil bych věnovat svůj volný čas něčemu jinému než sledováním příspěvků jiných.

Igor

Myslel jsem, že od toho právě komentáře jsou. Nebo se mýlím? K čemu podle vás komentáře jsou?

Jan Sůra

K diskuzi o tématu. Pokud trpíte posedlostí řešit jiné diskutující, je to váš boj, ale váš názor je pro mě zhruba stejně hodnotný jako vtvt.

petr

hm a u nás Boleslav zase nic!!!

Luboš Beneš

Dyť ministra všehomíra co nespí jste tam už měli a prý je vše OK

V. K.

Já vím, že je to smělé přání, ale nešlo by, aby Správa železnic zřídila pozici hlavního architekta (něco jako je paní Švarc), který by dohlížel na to, aby nevznikali takové zrůdnosti jako je rekonstrukce nádraží ve Varnsdorfu.

KarelMio

To by bylo super, ale obavam se, ze SZ je myslenkove oproti DPP tak 20 let pozadu.

Granja

Proti opravě budov se zde často objevuje nevole. Přidat k tomu architekta? To by ti kritici asi nevydýchali, i když za mě ten architekt na nějakou tu dohodu by se určitě hodil.

Jiří Kocurek

Ano, je tady velmi častý názor, že se mají vykašlat na přípravu a začít něco dělat. 😀 😀

Karel Mio

Objevuje se nevole proti prasení budov, to je rozdíl.

Sem Honynz

V rámci přípravy nádraží je tato pozice zřízena a nyní připravované budovy podléhají architektonické supervizi. Chybí však koncepce a selský rozum .

noerf

Vcelku by mne zajímalo, když SŽ (tehdy SŽDC) koupila od ČD výpravní budovy za několik miliard Kč, které byli v dosti zchátralém stavu (například nádraží České Budějovice bylo ostudou města), tak zda někdo reálně řešil efektivitu investic do oprav? Je několik tratí, kde se v rámci rekonstrukce před převodem nádraží vystavěli nové technologické domky, z někdejších vypravních budov zmizeli provozní zaměstnanci a docházelo k opouštění bytů v těchto objektech.

Lukáš Končický

Opravovat často předimenzované nádražní budovy bez využití nepovažuji za nejlepší alokaci omezených investičních prostředků SŽ. Zřejmě je to jednodušší než investovat do tratí.

Vtvt

Holt: „§1 Vždycky se to tak dělalo“

Když průjezdná zastávka Holešov mohla stát 0,4 miliardy z dotací pro SŽDC, tak proč by nádraží v Pardubicích, které jsou 9x lidnatější než Holešov, nemohly stát 9x 0,4 miliardy (na dluh daňových poplatníků)?

https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-konci-s-modernizaci-stanice-holesov-budova-zustala-pribyla-nastupiste-129537/

Alibaba

Když ČD neopravovaly nádražní budovy, protože jsou dopravce (jeden z několika), tak to bylo špatně.
Když si teda stát přesunul budovy sobě (jako vlastníku infrastruktury), a začal je opravovat, je to taky špatně.
Co vlastně chcete?
Už jsem se vás několikrát ptal, proč by si stát neměl udržovat svůj majetek, který poskytuje službu svým občanům?

Kolik si SŽ na to Pardubické nádraží půjčilo?

Dizgrafyq

Další varianta je demolice. Ovšem to je také špatně. Zaprvé bouraní půjde taky za daňovými poplatníky a šoutouši začnou řvát že se likviduje železniční historie. Je to vskutku oříšek.

Jiří Kocurek

Oni řvou i v případě bourání nepotřebného hradla stavědla či vytrhání kolejí na staré a dávno přeložené trase.

Petr David

Tak je jmenujte.

Sem Hokynz

Na nádraží si nepujcilo zatím nic . Je památkově chráněno , takže povinnost udržovat v adekvátním stavu ze zákona ….

Granja

Tuhle vaši „informaci“ znám nazpaměť i pozpátku. Posouzení významu budovy (využití pro zázemí cestujících) vůči lidnatosti přilehlé obce nemusí nutně vždy znamenat poměrné zastoupení.

Kování

Ják se to tak mohlo dělat vždycky, když výpravní budovy jim patří pár let?

Vtvt
Vtvt

jj, to je vizitka takových duševních gigantů jako např. pan Foldyna od Okamury. – bar z mramoru – sedačky z luxusní zelené kůže – živé stromy v interiéru v nádražní čekárně … vše dle zadání SŽDC pro architekty (smlouvy z 11/2022 tj. měsíc po volbách). Jemně si dovolím připomenout, že např. chybí zadrátovat pár kilometrů z Chebu do Marktredwitz (a doufat, že němčouři si pohnout se zadtrátování do Hofu)… aby nákladní vlaky měly objížďku když okolo Děčína je problém. Nebo např. zadrátovat těch 5 kilometrů do Uh. Hradiště, když už nejdražší je hotovo (=traťová napájecí stanice Nedakonice). Nejen proto, aby… Číst vice »

Chada

Dotaz na redakci: Jak ještě dlouho? “ Vytáčíte tu dost lidí a já tu nehodlám furt číst nářky, že vás mám bloknout. Takže si zase běžte odpočinout a dělat něco užitečného než trollit v diskuzích.“

Vtvt

Co je nepravdivého? a) Vyhazování z kopýtka SŽDC popsal pan Cafourek na jiném webu. b) Smlouva SŽDC s architekty (fa CAMA Architekti) je datována 26.11.2021. Volby do Poslanecké sněmovny byly v 10/2021 https://smlouvy.gov.cz/smlouva/18546799?backlink=z96uv c) Páně Foldyny angažmá člena Správní rady SŽDC počíná rokem 2014 a končí rokem 2022. Jasně, že v tom není sám. d) Pan expolitruk JUDr. Feranec se zasloužil na předchozích fázích jednak z jeho angažmá jako viceministr Ministra dopravy a také z SŽDC. e) Jeho spolustraník z Akce Nespokojených Občanů pan Ing. Kolovratník byl v angažmá Správní rady SŽDC spolu s panem Foldynou. A dnes v této… Číst vice »

Vojtech

Proč, výjimečně velmi rozumný názor. To UH v levne variantě (daleko od Prahy, tak proč za draho) by stalo nějakých 50 milionu ( Dobre tak 100, Faltinek pozdravuje) a těm Marketvitz by byl na to asi podobne. Proč 4 miliardy do baráku v Pardubicích ( které by komerční sektor zvládnou lip) nebo třeba reko Teplic ( které byl ochoten ještě starý pan senátor Kubera převzít zdarma na město a za prachy EU nechat dat dohromady, jenže už je mrtev a tak je tunelování opět povoleno ). V Teplicích jsem byl naposled včera, tam stačí pro skutečný chod Nadrazi 10 kanceláři… Číst vice »

Apollo 17

To má Správa Železnic (DC už neexistuje- vygugluj) posílat peníze firmě DB na elektrizace její tratě do Marktredwitz ?To vymyslí duševně zdravý člověk ?

Vtvt

Němci nepotřebují elektrifkovat Marktredwitz-Cheb. Např. takový Bayeruth – lidnatější než Zlín – není elektrifikován.

Kdo potřebuje elektrifkovat trať z Chebu do Německa jsou čeští exportéři. Neboť nákladní vlak s jedním řidičem může nahradit 30 kamionů s 30 řidiči. Ubývá kamioňáků do zahraničí, neboť lidi dneska už nechtějí trajdat týdny mimo domov, zato přibývá řidičů na cesty v rámci ČR.

Zájem nákladních dopravců, aby v případě potíží v Děčíně mohli jezdit elektrifikovanou tratí přes Marktredwitz … viz:
https://zdopravy.cz/cesko-tlaci-na-nemecko-at-jeste-zvazi-elektrizaci-trate-do-chebu-129908/

Alibaba

Stále jste nepochopil, že elektrizace trati jen do stanice Marktredwitz má velmi malý význam, i pokud Němci elektrizují Hof – Schwandorf. Je potřeba aby se elektrizovalo z Marktredwitzu i směr Norimberk.

Karel

A také nepochopil, co je to názvosloví a pojmenování. Vlak se neřídí, ale vede a nedělá to řidič ale strojvedoucí

Olda_údržbář

a piccolo neexistuje!

Vojtech

Má to stejný efekt, jako elektrifikovaná trať z Vídně do Znojma. Jezdí nám tam rakouské elektrické vlaky a Češi jsou za blbce. Takže jezdit elektricky do Marktevitz a pak diesel by nemecti zeleni omlatili vládě marketingové tak moc o hlavu, ze by to bylo pod troleji velmi rychle

Alibaba

Vzhledem k rozměrům a počtu tunelů na trati do Norimberka pochybuji o velké rychlosti. ty tunely jsou právě důvod, proč se s tím vůbec ještě nezačalo. Ale u Němců bych viděl důslednost, takže až se rozhodnou, tak to udělají, jen je přesvědčit.

VTT

Jen jestli si ty Němce trochu neidealizujete.
Viz dlouholeté neřešení nejpalčivějších problémů sítě – třeba zkapacitnění Hamburk – Hannover.

Alibaba

Možná jo, možná si je idealizuji. 🙂 Já se snažím myslet pozitivně. 🙂

Vojtech

Možná ze 2x, je to stavba, kterou potřebujeme my

Kleist

Kde jsou ty stromy v tom nádraží ? Příjde mi to jako docela dobrý nápad. Nemyslím si že je aktuálně zadrátování Uherského Hradiště důležité, ten rychlík jede stejně dál. Možná až s elektrifikací tratě 340.

Vtvt
Vojtech

Stare Město = totéž co Otrokovice. Proste místní. Z Hradiště, Kunovic a okolních vesnic jezdí sem a ten drobný zbytek cestujících čeká na změnu trakcí Když jezdila Arriva,, tak ve Staraku nevysedal skoro nikdo…

xyz

Většina z dosud neelektrizované větší části úseku Cheb – Marktredwitz je mimo gesci Dobré správy.

Alibaba

A jel jste někdy vůbec tímhle rychlíkem?
Ve Starém městě nejenže mění lokomotivy, ale taky tam zanechává i přebytečné vozy. To se v Uherském Hradišti pro malost stanice dělat nedá. Odstavené vozy by tam překážely.

Podle mě by Staré Město – Kunovice mělo být dvojkolejné v celém úseku.

Vojtech

No hlavně proto, ze tam vystoupí většina frekvence a dal jede busem či autem, těm 15 minut navíc = už jsem doma a přitom vlak teprve vyměnil lokomotivou. Znam to tam velice par desítek let

Alibaba

To se ale pohybujeme částečně v kruhu, to musím dát Vtvt za pravdu, že ten přepřah a odpojování zdržujie. Možná by to pro začátek chtělo přepřahat až v Kunovicích, kde je více místa na tyhle logistické šachy.

Granja

…. zadrátovat pár kilometrů z Chebu do Marktredwitz….

za peníze NAŠICH DAŇOVÝCH POPLATNÍKU“ – abych použil vaše často omílající slova. (Růst státního dluhu jsem vynechal, stejně jako jména politiků, které máte „rád“, jejichž jména také už známe zpaměti.) Neexistující SŽDC peníze na nic neposílá.

Vtvt

ad Peníze do německé tratě Cheb-Marktredwitz Peníze z ČR putují také na tratě mimo ČR … viz část tratí, které ležící v Polsku mezi: Liberec – Zittau Krnov – Jeseník Neplatili švýcaři elektrifikaci tratě v Německu (Lindau)? A vzhledem k tomu, že na dotace pro SŽDC si vesměs půjčujem, tak bankéři spíše půjčí, když uvidí že nějaká investice by mohla být návratná… Dle Ročenky dopravy jezdí obrovská spousta kamionů se zboží z/do ČR směr západ. ad) politici, kteří měli na starost oblast dopravy za Vládu ČR … ono snad během Sobotkovy vlády 2014-2017 byl na Ministerstvu dopravy, vedené Akcí Nespokojených… Číst vice »

Alibaba

Neputují, peážní dráhy spravuje zahraniční správce dopravní cesty. Tam je dopravci platí (platba do zahraničí) za použití této cesty.

Bylo by dobré, kdyby SŽ spravovala i tyhle úseky v zahraničí (minimálně Porajów), ale to by Polák musel chtít a povolit. Nějaké drobné vzory smluvních ujednání k použití i u nás jsou.

Až bude mít smysl udělat dráty od hranic ČR do Marktredwitzu tak je Němci postaví, u nich bych se nebál. Takže minimálně počkat až udělají dráty Hof – Schwandorf.

Jakou částku jsme si konkrétně pro SŽ půjčily? (v % a absolutně)

VTT

Elektrizace Pomezí – Marktredwitz je v plánu, ale kdy se ten plán uskuteční, to je ve hvězdách. I celá elektrizace tamních tratí, to je přetahovaná „bude, nebude“. To je jednou dringender Bedarf, jindy zase je to odložené.
Ale pokud se ten plán uskuteční, tak se zároveň uskuteční i redukce kolejiště v žst. Arzberg. O nějakém dalším zvýšení kapacity, např. obnovou výhybny Seussen, nebude ani řeči.
A samozřejmě, pokud tahle trať má být použitelná pro náklady, tak by asi byla potřeba výhybna někde v Pomezí.

Granja

Je to zbytečné. K tomu, abych zjistil, že zde jezdí na západ hodně kamionů, tak na to nepotřebuji ročenku. Mimochodem: už víte co je to soupravový vlak?