Další velký tendr Českých drah. Shání elektrické jednotky za 8,4 miliardy korun
Jihočeský RegioPanter, nádraží České Budějovice, červen 2022. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Od září loňského roku vypsaly České dráhy soutěže na nové vlaky v hodnotě přes 80 miliard korun.
Čistě hypotetická úvaha – byl by velký problém při zvýšeném zájmu o přepravu (jedno z jakého důvodu) nechat vyrobit vložený vůz a mít tak z dvouvozového Pantera třívozový?
Tohle opravdu někdo myslí vážně?
Jiná vláda, ale opět bude jistě malá domů pro zloděje.Jinak nevím, jak je možné, že v čechách tyto zakázky vždy dostane firma, která není schopná dodávat do jiné evropské země.
Takže třeba Německo se odstěhovalo do Asie, nebo jak to mám chápat?
A ČD nakupují tramvaje?
Dodávají EMU do Pobaltí a na Slovensko, Transtech vagóny do Finska, ale do západní Evropy dodávají jen tramvaje do Německa (a to značnou část do bývalého východního).
V této otevřené transparentní soutěži může vyhrát kterákoliv Škoda Transportation z Plzně.
A to nikomu nedocvaklo, že i když se nákupy jen od Škody mohou zdát na první pohled nevýhodné, tak ČD jsou státní společnost a když nakupují od české firmy tak se jim značná část vrátí z daní, zatímco pokud by si to koupili od Němců, Poláků nebo nedej bože Číňanů tak ty peníze nenávratně zmizí, v případě Číny možná i pomůžou Rusku.
Škoda daní, tedy spíše daňově optimalizuje, na Kypru.
Gratuluji firmě Škoda k další výhře k dodávce nových jednotek. Vypsat výběrové řízení, kde není jisté kolik dopravce odebere strojů je unikát. Reálně v ČR má schválenou EMU 140 pro napětí 25kV AC/3kV DC pouze Škoda. Pesy jezdí ve zkušebním provozu a pochybuji, že někdo šel do soutěže, aby dopravce odebral třeba pět jednotek.
Chápu, že propojení ČD a Škody není ideální, ale především z hlediska ceny jednotek. Jinak s Pantery jezdím často u nás na divokém severu a nemůžu si moc ztěžovat. Pantery mají velmi dobrou akceleraci, uvnitř jsou pohodlné, internet a zásuvky povětšinou použitelné, prostor na kola i vozíčkáře dostatečný a spolehlivost obstojná (náhrady nejsou obvyklé).
Jel jsem už jednou i Elfem a nějak lepší než Panter mi nepřijde, chybí např. (nebo je dobře schované) tlačítko zastávky na znamení.
Osobně si myslím, že panteři výrazně zvedli kvalitu regionální dopravy v ČR a svezení s nimi je dobré. Na druhou stranu, stav kdy dopravce vypíše soutěž, kde nezaručuje ani minimální odběr je velmi pochybný.
Já myslím, že je ten přístup i pochopitelný. Jde o jednotky pro výkony, které se budou teprve soutěžit. K čemu by ČD bylo, že by musely odebrat (třeba) 10 garantovaných jednotek, pro které by ale neměly využití, resp. by jim je nikdo nezaplatil?
Takhle budou v době soutěžení výkonů mít už připravenou rámcovou smlouvu, a podle výsledků soutěží si pak budou uzavírat kupní smlouvy v závislosti na reálném počtu potřebných nových jednotek.
Tak pak by ČD měly do zadávací dokumentace napsat, že když pravomocně vyhrajou tu a tu soutěž, tak odeberou tolik a tolik kusů…
A kde mají jezdit, to jsem nějak nepochopil
„Dopravce v dokumentaci neuvádí, pro jaké kraje s nimi počítá.“
Nicméně soutěž na dopravce v elektrické trakci aktuálně připravuje třeba Ústecký kraj, v souboru „Elektrická páteř“ na období 2026 – 2041, kde bude nové EMU 140 požadovat, takže by přicházely do úvahy třeba tam.
Zakázky za 86 miliard, docela by mne zajímalo, za jak dlouho jsou schopny ČD zafinancovat tuhle částku ze svých tržeb.
A číst umíte? Je tam desetinná čárka.
Číst umí. O 86 miliardách se v článku píše. Zbytek jeho příspěvku ale nekomentuji.
Roční tržby ČD v osobní dopravě jsou cca 20 miliard Kč ročně, z toho řádově 75 % dotace, 25 % tržby z jízdného.
Chtěl bych poděkovat zdejší redakci za její práci.
Vzhledem k obsahu této zprávy už nebudu dál přispívat do diskuzí.
Neboť postupně moje rodina přestane jezdit vlaky ČD (a jiný železniční dopravce zatím nemá kapacitu nahradit vlaky ČD, tudíž vlakem pojedem už jen výjimečně).
Mějte se všichni fajn. Včetně těch, kdo s mými názory nesouhlasili = třebas mají pravdu.
To bude pro ČD ohromná finanční rána. Jste si tím opravdu jistý? 😱
To je apríl nebo ne?
Tak tohle už tu je poněkolikáté.. Jakápak bude další přezdívka ?
Tipuji tramvaj, metro, dotace, pasažér nebo zombie trať.
Tipuji „lokotka“ nebo „vagónek“
Určitě ,,pasažérský vláček“ 😄
Axelův oblíbený film je zřejmě 50x a stále poprvé.
Kéž by vám to vydrželo🤗
Ale notak. 😀 Tomu sám nevěříte. Vždyť vy se vrátíte. Nemáte do čeho píchnout, tak zahlcujete diskuzi pod skoro každým příspěvkem bez ohledu na denní dobu. Časem se začnete zase nudit a vrátíte se jako bumerang.
Migruje do Silnice. To si silničáři počtou… a konečně poučejí.
Už jsem zahlédl i jeho příspěvek v sekci voda 🙂
Pasazerske lodicky na Vltave? Nebo otravena voda z Tetcic?
Chudák František 🙂
myslím si že těch 8,4 miliard s nim šlehlo😁
Flašinet se zadřel.
Hrůzná představa, že nebude na důchody.
To je neštěstí 😄😄😄😄 Hlavně už se sem, prosím, nevracejte.
Vypadá to snaha o pokud co nejmenší vozidlo. Ale zřejmě site na Pantera, když píšou 140 sedaček. Ten má však 4 podvozky.
Dnes umí výrobci EMUcka se třemi podvozky. Ale to by musela existovat opravdová konkurence:)
Tak tak, nesmělo by se trvat právě na 140 sedačkách.
A po nákupu jednotky se třemi podvozky by tu zase jiní vykřikovali, proč mají další řadu a nejdou cestou unifikace 🙂
Unifikace, aby byla třeba kompatilibita v případném vzájemném spojování spouprav? 🙂
Přesně. A dost možná i ti samí 😀.
Ale i pokud nakoupí třeba Flirty, tak pokud ten Flirt nahradí víc jak jednu řadu, je to přeci unifikování flotily. Oni i ti panteři nejsou úplně uni za dobu id prvního po poslední kus.
Tak kvůli tomu aby to mělo čtyři podvozky je tam ten požadavek na poplatek za DC. Jinak není problém emu s jakobsem se 140 místy.
V tom připadě jsou pak z důvodu dodržení maximálního tlaku na nápravu vozy kratší. Takže by pak 140 míst být nemuselo.
Vozy nejsou kratší z důvodu maximálního tlaku,ale průjezdného průřezu.Třípodvozkový vlak by mohl mít 120 tun při 20 tunách na nápravu.
Snad tedy odpadnou výkony, na kterých pod dráty jezdí Regíny, což sice nebude ekonomicky výhodnější, ale „zelenější“ a i pro cestující příjemnější.
Pozdě!
Aneb vždy a vše špatně…
Ale přece! A to se cení!
jen ať to vrakoviště obnoví, jen dobře, že se tam konečně někdo zbudil… zaspali někde mezi 60-80 lety ne? Už aby to bylo na kolejích.
No jasně.. Teď hned ať je to na kolejích, nebo si budu stěžovat 🙂
zatímco konkurence jezdí novějšími a hezčími vlaky, tak u čd obvykle přijede popelnice někde ze 60tek nebo, ve kterejch letech se kde jaký model vyráběl. Jsem rád, že se tam konečně někdo zbudil a kupujé nové i ojeté vozy ať nejsou za debili, no ještě jezdit včas a bude to komplet.
Co jezdí pravidelně třeba v Ústeckém kraji a bylo vyrobeno v 60. letech?
No mám pocit, že nejstarší vozidla v DÚK jsou 810 ČD a jejich reinkarnace (814, 811 RCASú, pak 628D RJ (ještě jezdí?), GWTR, resp. 845 u Arrrivy z 80. let? K tomu osobní vozy na R20 a některých doplňkových.
Následují je devadesátkové sprintery a štrůdly.
To byla otázka na toho provokatéra. Který se zastyděl a mlčí. Odpověď samozřejmě znám.
Parník po Labi. Do Litoměřic jsme v létě jeli strojem z roku 1962
Hurvínek na Zubrnicích je dokonce ještě starší.🙂
Duchaplnej komentář.
Ještěže se debili vzbudili a začnou jezdit včas. A tohle vytváří na odborném serveru diskuzi….
Jardo, nauč se psát česky 🙂
Ekonomicky logické to je. Údržba nových jednotek je levnější a méně náročná. A interval na údržbu je delší, nebude nutné mít drahou zálohu při údržbě. Vlaky se můžou víc využívat.
O dalších výhod (lepší akcelerace, přístupnost, ETCS, klimatizace, víc cestujících) už vůbec nemusím psát.
Levnější…
Když každý náhradní díl je minimálně v desetitisících, ale zhusta ve statisících.
Pro radu
Například pro řadu 150/151 se náhradní díly musí hodně často vyrábět v dílnách a nebo objednat za hodně peněz na zakázku. Na to je nutný personál, nářadí a hlavně čas. Nářadí a stroje budou potřebovat údržbu, zabírá místo. Zaměstnance se budou drbat maličkostmi a nemá čas na údržbu dalších vozu. To stojí hodně peněz.
K čemu je 150ka když v budoucnosti nebude možné ji nasazovat (AC vs DC)? Polsko staré stroje nebude kupovat. A ETCS taky nemá smysl.
Jel jsem teď v novém RegioPanteru (2 vozová jednotka zapůjčená na Ol-Uničov) a s velkým obdivem jsem sledoval, jaký pokrok ta jednotka udělala od předchozích verzí. Nedokážu mluvit za spolehlivost či provozní náklady, ale jako cestující jsem velmi spokojen.
Spolehlivost lze najít zde http://sledovani.55p.cz/olomouc_400_2023/
Ale taky se musí ocenit, jak spolehlivě zajišťují 3 RegioPanteři řady 640 v posledních dnech všechny vlaky, kde jsou tyto jednotky plánovány na rameni Kouty – Zábřeh – Olomouc – Nezamyslice, to je u nich opravdu dobrý výkon. 💪
Obdivujete hlavně trať. Na takové jezdí dobře i poštívaná regionova.
Ale samozřejmě, podobně jako slovenské pantery je to už jinde než první exempláře.
V zadávací dokumentaci není uveden žádný minimální garantovaný odběr, což je celkem škoda.
A nezná skutečný odběr jistý Plzeňský výrobce?
Škoda nebo škoda?
to je, protoze na tohle se kazdy normalni odberatel vybodne.
*dodavatel
Ten také
Panterizace nebere konce! 👍 Ale je to očekávané. Počty jednotek, o kterých mluvili zástupci jednotlivých krajů už převyšovaly vyčerpané rámcovky. Čekal jsem však, že to bude jen taková docmrndávka o např. 15 kusech a ono hned tohle. Tato léta se zapíší do historie české železnice.
Tím, že to je rámcovka, tak jich klidně může být jen 15… Ale může se hodit mít možnost do foroty objednat další, zvlášť, pokud se stihne rozjet prostá elektrifikace.
Tak kolem 15 jich teď požaduje jen Ústecký kraj. Když se konečně k něčemu ještě rozhoupe pardubický, tak to bude taky tak deset. Karlovarský by mohl nahradit Sharky na 140. A taky nějaká elektrizace Domažlice, Zastávka u Brna, …
Tak v Pardubickém kraji je už domluveno, že Honecnery budou nahrazeny panťáky. Je to lár týdnů zpátky, co tu byl uveden článek s tímto sdělením.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-odstoupily-od-modernizace-honeckeru-dodavatel-zkrachoval-133711/
Rámcová smlouva na dvouvozové RegioPantery už je vyčerpaná?
Ano, dokonce už i jezdi jednotky objednané v rámci opce, což jsou ty jednotky které zaskakuji v Olomouckém kraji a poté se přesunou do Moravskoslezského kraje.
Dvouvozovky by měly být rozděleny následovně:
15 ks Jihočeský kraj
2 ks Karlovarský kraj
3 ks Královéhradecký kraj
13 ks Plzeňský
5 ks Moravskoslezský
4 ks Moravskoslezský jako hybrid (řada 690)
6 ks Vysočina
…kam půjdou zbývající 2 kusy?
Pravděpodobně olomoucký kraj.
Jihočeský kraj jich má 10
+ 5 z další objednávky (pokud je nepřepustí někomu jinému a nevezme něco až s této nové rámcovky)
Celkem jich jezdí už 35 z 50 objednaných.
Pardon 29
Že by v ČD sázeli na burzu = že kapitálově silní investoři poskytnou kapitál ČD, coby své firmě?
Původně jsem si myslel, že ideální by bylo družstevní vlastnictví ČD = družstvo složené ze zaměstnanců, kteří by nákup ČD spláceli ze svých mezd. Něco jako Jednota. Ale už to považuji za vyloučené kvůli desítkám miliard dluhu, dalším desítkám miliard k zaplacení za objednané investice a kvůli těmto dalším desítkám miliard které by také rádi utratili za další nové vlaky.
Jo, jo. Insolvence
Takové zprávy musí vždy při pátku naštvat co?
Naštvat se? Ne, proč?
Jsem z toho spíše smutný. Neboť přes všechny chyby ČD s nimi jezdím docela rád a doufal jsem, že podobně bude s nimi jezdit i moje rodina.
No jo. Skončil PanAm i řecký národní železniční dopravce. A podobně skončí i jiné zavedené brandy.
Ano, to tak prostě je co svět světem stojí. Něco začne, něco přežije, něco nepřežije, něco ani nezačne, ať už to jsou živí tvorové, rostliny nebo firmy. Klasik tomu říká „koloběh života“ a nikdy to nebylo a nebude jinak.
Smutek je věc, kterou do toho tahá člověk zcela subjektivně a uplně zbytečně. Ono se to celé krásně obejde i bez smutku 🙂
Když dlouhodobě jezdím na IN100, tak pro mě ČD není tuctovou firmou.
Ale máte pravdu. Nemůžu změnit jejich rozhodnutí, když se vydali podobnou cestou jako kapitán Titaniku plující vysokou rychlostí mezi nebezpečnými ledovci.
Já bych kvalitu cesty hodnotil až po bezpečném doplutí či potopení. Oboje může nastat, ale zatím nejsme blízko ani jednomu, prostě tak normálně plaveme a uvidíme 🙂
Podobně hazardní plavby s rizikem srážky s ledovcem už proběhly jen jednou, pokud vím.
Konvoje do SSSR přes Severní Moře za WW2 = spojenecké lodě musely co nejdále na sever, aby se vzdálily od národně socialistických základen v Norsku
viz srážky s ledem, které utrpěly 2/3 lodí z jednoho konvoje
https://en.wikipedia.org/wiki/Convoy_PQ_14
Radši si místo psaní nesmyslů na zdopravy.cz trochu procvič pravopYs. Udělal bys tím alespoň i něco málo dobrého nejen pro sebe, wole :-).
Jo, jsem chybující a nejen v gramatice. Jen pro zajímavost, kde vidíte tu hrubku? Díky.
v ČD sázeli
Pardon, uklepl jsem se
Ano, nejen v gramatice, ale i v odborných pojmech.
Tak jste se těšil, že se budete doživotně vozit v tornádech a honekrech a oni vám udělali čáru přes rozpočet a začali modernizovat. Sedí ve vedení ČD ještě vůbec nějací romantickí šotouši nebo je to jen samá korporátní kravata??
Mluvím o tom, že já subjektivně jsem už plně přesvědčen, že ČD bez radikální změny skončí kvůli velmi velmi nesprávnému finančnímu řízení.
Jak může konkurovat v regionální dopravě, když za 50ti sedačkový Iveco Crossway (7 milionů/bus při nákupu tuctu busů) vychází na necelých 150 tisíc Kč/sedačku.
https://www.busportal.cz/clanek/pro-ustecko-a-decinsko-doda-nove-autobusy-zliner-17606
U těchto poptávaných vlaků EMU140 to vychází 9x dráž (8,4 miliardy děleno 47 vlaků po 140 sedačkách) = 1,28 milionu Kč/sedačku.
Jo, kdyby ČD chtěli nakoupit ojeté dálkové vagony od DB (IC1) budou-li za dobrou cenu, tak bych se nedivil, neboť by to mělo smysl
To není problém ČD (obecně všech dopravců), ale objednavatelů. ČD z rámcových smluv kupují vesměs jen to, na co mají zasmluvněné výkony, takže financování vozidel mají pokryté.
ČD udává životnost lokomotiv „20 až 35 let“, pasažérských vagonů „20 až 30 let“. Nejdelší smlouvy na regionální dotovanou dopravu má firma ČD na 10 let.
A v budoucnu dotační úřady na regionální dopravu nebudou mít tolik peněz, neboť budou platit i provoz/investice do vedlejších železničních tratí, předpokládám.
Ostatně není náhodou, že DB provozuje víc busů než vlaků.
To mu nevysvětlíte, psalo mu to v různých vláknech už minimálně 10 lidí a furt to sním nehlo.
Diskuze je o argumentech. Já své nabídnul. Ale ostatní komentátoři se na diskuzi o argumentech vesměs nezmohli. Včetně Vás pane Tomariero viz Vaše dnešní reakce.
Všimněte si, jak jsem vyvrátil argument pana Kubrta. Zareaguje s protiargumentem? Těším se.
Nic si nevyvrátil, neboť netušíš, jak si ČD nastavily v kontraktech s objednavateli odpisy vlaků. Zbytek jsou jen tvé spekulace, žádné argumenty.
Rámcovou představu o odpisech vlaků si lze udělat z celkových částech dle registru smluv.
Tj. nevím o žádné smlouvě ČD uzavřené na max. 10 let, ve které by se plně zaplatily nové vlaky pořizované na 20 až 30 či 35 let. Poprosím Vás o odkaz do registru sluv na takovou smlouvu, o jaké mluvíte.
Rámcová představa o kalkulaci ceny viz https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/11/dopis-hejtman-JMK_p%C5%99%C3%ADloha.pdf (autorem je RGJ)
Proč ho stále živíte??? Takové vlákno i díky krmičům opuštím. Je nepřínosné, nečitelné.
a v případě Vtvt neléčitelné 🙂
No IN100 se u nás v rodině už neobjeví.
Loni to bylo naposled.
A začnem řešit auto na dálkové trasy.
Tak to se mají v sekci silnice na co těšit😁 A my co máme rádi železnici a chceme se dozvědět něco nového si odpočineme😉
Že by vás konečně vyhodili z toho stavědla ?
To byste mohl začít psát své podnětné příspěvky do nějakého autofóra, třeba na garáž.cz.
Nevšiml jsem si, že by autíčkáři byli tak obrovsky závislí na dotacích.
Vážená Pýthie,
problém je v tom, že vy vaše „argumenty“ nabízíte nevyžádaně, permanentně a rovnou ve velkoobchodním balení.
Sepište si prosím vaše dosavadní vidění za rok 2022 a jednou za kvartál si udělejte inventuru jejich úspěšnosti. Až se náhodou nějaké vaše vidění vyplní, budete nám tady moct napsat oznámení typu:
„Vidíte, já jsem vám to říkal…“
Dosavadní skóre pro vás dopadá jednoznačně nepříznivě.
K Vašemu „po ovoci poznáte strom“… neumím odhadnout časový průběh. Neboť to mj. závisí i na důvěře.
Vemte si Sazku, která se v 2002 do pustila do investice (zejm. která Sazku nakonec položila).
Insolvence Sazky nastala o 8 let později, ale za cenu, že lidé (dodavatelé), kteří Sazce naivně věřili, tak ze svých pohledávek uviděli pouze cca v průměru 30 haléřů z koruny.
https://www.irozhlas.cz/ekonomika/konkurz-sazky-by-mohl-skoncit-veritele-asi-prijdou-o-vetsinu-pohledavek_201507240123_akottova2
Jak říkáte. Diskuse je o argumentech, proto ale nechápu, když se Vás tu x lidí na něco ptá, tak vy neodpovíte. Já jsem se Vás třeba už na podzim konkrétně dotazoval na regionální dopravu v Pardubickém kraji, doteď jste mi neodpověděl. Takže
Ten váš výpočet není tak špatný aby si zasloužil osmnáct mínusů. Nicméně: Kolik Crosswayů spotřebuji za plánovanou životnost jednoho Pantera – Předpokládám, že minimálně dva až tři. Rovněž u Pantra předpokládám možnost prodloužení životnosti (podívejme se, jak dlouho jezdil například můj oblíbený Intercity 125 v UK) Rovněž srovnejme, kolik kilometrů ujede jedna průměrný sedačka za rok v Panerovi a kolik v autobuse. Ano, předpokádám, že i při započítání výše uvedeného bude vycházet vlak pravděpodobně mírně hůře – nicméně, přepraví ve vyším komfortu a vyší rychlostí větší množství pasažérů a na infrastruktuře, kterou nemusí sdílet s osobními automobily. Osobně tedy vidím… Číst vice »
Račte se podívat na kalkulaci výše = vysoké úroky prodraží na dvojnásobek (či víc) pořízení drahé technologie.
Kalkulace předpokládala (v 2019) úroky 1,5%. Nynější úroky jsou 3x až 5x (či ještě víc) vyšší.
viz aktuální názor z jiné branže: „Za současných podmínek neexistují projekty nebo investice, které by měly takovou výnosnost, aby se na ně vyplatilo brát si bankovní financování.“
https://www.e15.cz/byznys/reality-a-stavebnictvi/neexistuji-projekty-u-kterych-by-se-ted-vyplatilo-bankovni-financovani-rika-jan-rezab-z-jrd-1395761
Já navrhuji pasažérskému dopravci ČD vydat dluhopisy. Mnoho dluhopisů. Jejich cena je nyní příznivá vzhledem k inflaci nad 17 % p. a. Co Vy na to? To se přeci musí vyplatit…
Za prostředky z dluhopisů mohou nakoupit mnoho pasažérských vagonků, jednotek, případně lokotek na pasažérské vagonky.
Svět bude zachráněn, spokojen, levné financování zajištěno a Vy si budete moci do rodiny koupit další IN100.
Váš názor nesdílí např. v Deutsche Bahn, kteří prodávají Schenker mj. protože jsou nutné investice, ale v DB na tyto investice nemají.
https://zdopravy.cz/deutsche-bahn-zacina-resit-prodej-db-schenker-136346/
Ale s tou inflací a cenou dluhopisů to počítám správně, ne? To musí být ve finále přeci vejvar…
Praxe vyvrací Váš názor.
Viz výše uvedený příklad s finančním řízením SAZKy.
Který doplním o dodatečnou investici, do které SAZKa už nešla, neboť rok a půl insolvencí už SAZce bankéři už nevěřili ohledně dalších miliard
https://www.earch.cz/architektura/clanek/sazka-dostavi-malou-arenu-za-jednu-miliardu-korun
Poučte se. Já jako laik si myslím, že ČD dopadne podobně jako SAZKa, akorát že ČD nemá tolik věrných zákazníků.
Ojeté dálkové vozy jsou naprosto ideální vozidlo pro regionální vlaky 😂😂😂😂
Vždyť z toho vyplývá, že nedává smysl masově provozovat NOVÉ málokapacitní vlaky (s nákupní cenou těchto vlaků v přepočtu na sedačku 9x vyšší než na kolik vyjde sedačka v busu).
Zvláště nyní v éře vysokých úroků.
😂😂😂😂 Ježiš s vámi je legrace 😂😂😂😂 Tak určitě je dobré nakoupit naprosto nevhodné ojetiny na příměstské nebo regionální vlaky😂😂😂😂 Měl byste se ucházet o místo na ČD a někdy v budoucnu jít do konkurzu na člena představenstva 😂😂😂😂
A je to tu zase. Povinné akcie a podobný mentální zvratky pana Vtvt alias Axela..
Co je špatného na tom, když zaměstnanci jako spolumajitelé rozhodují = svojí kvalitní práci a svojí perfektní službou zákazníkům tito spolumajitelé obdrží nejen výplatu, ale taky dividendy.
Podnikání v oblasti služeb je přece založeno na tom, aby zaměstnanci byli vtaženi do uspokojování zákazníků. Viz franšízy McDonald. Viz zaměstnanecké akcie. Viz družstevní vlastnictví.
Nemůže to být třeba tím, že tomu zaměstnanci ne zcela rozumí? Tak třeba dluhopisy… T
To není jako koupit si režijku nebo IN100 do rodiny…
Prodavačka v Jednotě nepotřebuje rozsáhlé odborné znalosti o řízení firmy, aby byla spolumajitelskou JEDNOTy = svého zaměstnavatele.
Stačí, když prodavačka funguje kvalitně jako prodavačka = spokojení zákazníci JEDNOTy
A nepletete si tak trochu pojmy jako investor a spolumajitel ?
Hmm a čímpak ti zaměstnanci mohou uspokojovat zákazníky ? Tedy alespoň v mezích slušnosti. A pokud bych kupoval jakékoliv akcie, nejen zaměstnanecký, tak chci mít alespoň šanci na výnosy a udržitelnost investice. A ani jedno z toho ČD nesplňují. Navíc do práce se chodí pro peníze, ne s penězi. Vy tu vymýšlíte jen kampeličku a záložnu. Přitom ČD jsou a.s., stačí uvolnit akcie k obchodování. A nechat na zaměstnancích, zda svému zaměstnavateli věří a koupí si je dobrovolně. Případně dluhopisy. Navíc o práci se nestarají sami zaměstnanci, ale je jim přidělována jejich nadřízenými a zaměstnavatelem. Rozhodně si průvodčí nemůže říct,… Číst vice »
Např., že zaměstnanci pohlídají investice viz průšvih z minulosti
https://zdopravy.cz/horko-kolem-zakazek-cd-na-nove-vlaky-bombardier-popsal-proc-nepoda-nabidku-15341/
Např. že zaměstnanci jako spoluvlastníci ČD neodsouhlasí investici, dokud nebude jasné jestli investice bude zisková.
Já jako laik absolutně nechápu, jak se může uživit provoz nového regionálního málokapacitního vlaku, kde sedačka vychází na cca 1,3 milionu Kč (výpočet vychází z informací v článku = 8,4 miliardy za 47 vlaků po cca 140 sedačkách). Vždyť jízda autem vychází levněji včetně započtení nevelkého poplatku za parking. A teď si představte automobilovou spolujízdu…..
A na kolik by vyšel takový podíl, aby měli právo veta ? A jakpak to bude v případě, že svým jednáním způsobí škodu ? Kdo zaručí, že jedna investice teď neznamená investici v budoucnu ? A asi těžko se bude od všech takových akcionářů vymáhat mlčenlivost, aby mohli mít přístup ke všem podkladům . Ne vždy je levnější řešení i výhodnější.
Od čehopak máme dozorčí radu? I v ní jsou zástupci zaměstnanců. Proč tito hlasitě neprotestují, když je všechno tak špatně finančně řízeno?
Já hlasuji za vydání nyní levných dluhopisů… 🙋♂️